Moderator: Redaktörer
JM skrev:Vi kan skilja ut två olika instrument som spelar samma ton.
Vi kan även identifiera samma melodi oberoende om det spelas av olika instrument.
Perceptionen är olika men lika.
JM
Har jag missat något?
galder skrev:Peter skrevHar jag missat något?
Off topic, ja PM.
petersteindl skrev:JM skrev:Vi kan skilja ut två olika instrument som spelar samma ton.
Vi kan även identifiera samma melodi oberoende om det spelas av olika instrument.
Perceptionen är olika men lika.
JM
Att vi kan skilja ut två olika instrument som spelar samma ton är väl knappast någon nyhet för någon, eller?![]()
Att vi även kan identifiera samma melodi oberoende om det spelas av olika instrument är väl också knappast någon nyhet.
Jag förstår inte riktigt vad du vill få fram i ditt inlägg. Har jag missat något?
Mvh
Peter
JM skrev:Vi kan skilja ut två olika instrument som spelar samma ton.
Vi kan även identifiera samma melodi oberoende om det spelas av olika instrument.
Perceptionen är olika men lika.
JM
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev: Vad är det i människan som gör attacken så viktig för upplevelsen?
I människan?
Att attacken är så viktig (särskilt när man spelar statiskt och utan modulationer) är ju för att det är där det finns en massa unik information. På många instrument är det i attacken det unika händer, det svajar, knäpper, skrapar och pyser tills processen är igång och stabil (självsvängande). -Förutsatt att den som spelar inte gör något som påverkar längre in i tonen, som musiker ofta kan göra och gör när de spelar akustiska stråk och blåsinstrument. De dimensionerna (t ex äkta vibrato, glissando, tremolo, intonation mot andra strängar osv) som fungerar som det gör på de akustiska instrumenten, saknas nästan alltid helt i syntar, eftersom det är svårt att styra sådant via ett tangentbord. Det är av lättbegripliga skäl även mycket svårt att få med alla unika möjligheter och kombinationer av dessa i ljud-modellerna/generatorerna. Just därför låter ofta t ex solofiol extremt onaturligt spelat på en synt.
Just därför är det ofta hyggligt poänglöst att göra klippabortattackenochtestaommankanidentifieraljudkällan på syntljud av sådana instrument och använda resultaten som något slags allmän sanning om hur det är, eftersom syntljuden efter attacken ofta är stendöda (inte sällan loopade kurvformer). -Förutsatt att man inte just väljer att spela "dött" på de akustiska instrument bara för att få ljuden att passa testen. Det går, men man har liksom inte testat annat än ett specialfall på hur instrumentet kan låta. Syntljuden är ofta extra döda, för att det ska gå att spela på dem via tangentbord, för exakt likadana upprepningar av vanliga musikerstyrda färgningar inte låter klokt om de upprepas likadant varje gång de spelas. Därför har man sett till att får bort sådan't onödigt tjafs som musiker orsakar. -Det som får instrumentet att låta levande...
Pianoljud kan i motsats till solofiol fås att fungera mycket väl i syntar, just eftersom de inte går att påverka särskilt mycket efter att klubban dunkat mot strängen. Tonen klingar av stabilt och förutsägbart. Den typen av ljud passar ADSR-tänket mycket, mycket bättre än sådant man brukar spela på t ex stråkinstrument. Det är mycket lättare att samla in tillräcklig ljuddata från piano och spela från samplingarna eller de syntetiska modellerna, via ett tangentbord och få det att låta som på riktigt, än att göra det samma med en fiol.
Svante skrev: Som du säger så är det nog så att det finns information i attacken som är särskilt värdefull för identifikationen. Hjärnan/evolutionen har sedan ordnat så att vi kan vaska fram den. Vilket som är intressantast att studera beror väl på syfte och personlig preferens, men det är bra om man klargör vad det är.
JM skrev:JM skrev:Vi kan skilja ut två olika instrument som spelar samma ton.
Vi kan även identifiera samma melodi oberoende om det spelas av olika instrument.
Perceptionen är olika men lika.
JM
Visst är det självklart att det är så.
Men förklara hur map pitch mm.
JM
Svante skrev: ...
Jag tycker att attackviktigheten sätter ytterligare fokus på hur himla dåligt det är med kompressorer.
petersteindl skrev:JM skrev:JM skrev:Vi kan skilja ut två olika instrument som spelar samma ton.
Vi kan även identifiera samma melodi oberoende om det spelas av olika instrument.
Perceptionen är olika men lika.
JM
Visst är det självklart att det är så.
Men förklara hur map pitch mm.
JM
Om du vill läsa om pitch d v s tonhöjd så rekommenderar jag två författare, dels Licklider t.ex. A duplex theory of pitch perception, dels artiklar eller böcker av Brian C. J. Moore.
För att diskutera fysikaliska fakta och upplevda fenomen krävs någon form av grundläggande definitioner. Man kan skriva det enkelt och kortfattat, åtminstone till att börja med.
Tonhöjd = Det attribut hos en hörselupplevelse som bestämmer hur ljud kan rangordnas på en musikalisk skala. Tonhöjden relaterar till repetitionsgraden av vågformen hos ljudvågor.
Vid tonhöjdsvariationer uppnås en upplevelse av melodi.
Med dessa definitoner kan man exempelvis substituera ordet melodi i din utsaga. Då får man: Vi kan även identifiera samma tonhöjdsvariationer oberoende om det spelas av olika instrument.
Sedan kan man fortsätta att fylla på text.
Mvh
Peter
JM skrev:Peter du glömde att svara på frågan.
JM
petersteindl skrev:Tonhöjd = Det attribut hos en hörselupplevelse som bestämmer hur ljud kan rangordnas på en musikalisk skala. Tonhöjden relaterar till repetitionsgraden av vågformen hos ljudvågor.
Vid tonhöjdsvariationer uppnås en upplevelse av melodi.
JM skrev:Svante skrev: Som du säger så är det nog så att det finns information i attacken som är särskilt värdefull för identifikationen. Hjärnan/evolutionen har sedan ordnat så att vi kan vaska fram den. Vilket som är intressantast att studera beror väl på syfte och personlig preferens, men det är bra om man klargör vad det är.
Vad är det i attacken som är intressant o hur?
Hur är detta relaterat till hjärnan?
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev: Som du säger så är det nog så att det finns information i attacken som är särskilt värdefull för identifikationen. Hjärnan/evolutionen har sedan ordnat så att vi kan vaska fram den. Vilket som är intressantast att studera beror väl på syfte och personlig preferens, men det är bra om man klargör vad det är.
Vad är det i attacken som är intressant o hur?
Hur är detta relaterat till hjärnan?
Jag vet inte. Attacken är märklig såtillvida att den inte riktigt låter sig analyseras signalmässigt med samma 1:1-koppling till det perceptuella som vi kan med den uthållna delen. Alltså, man kan förstås göra en FFT på en attack och få ut dess spektrum, men spektrum är ganska svårtolkat i jämförelse med hur det är med uthållna toner.
Typ.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Pianoljud kan i motsats till solofiol fås att fungera mycket väl i syntar, just eftersom de inte går att påverka särskilt mycket efter att klubban dunkat mot strängen. Tonen klingar av stabilt och förutsägbart. Den typen av ljud passar ADSR-tänket mycket, mycket bättre än sådant man brukar spela på t ex stråkinstrument. Det är mycket lättare att samla in tillräcklig ljuddata från piano och spela från samplingarna eller de syntetiska modellerna, via ett tangentbord och få det att låta som på riktigt, än att göra det samma med en fiol.
Jamen där håller jag med om precis allt. Möjligen håller jag inte med om att pianot är så himla enkelt om det inte är samplat.
petersteindl skrev:Synen har i ögat i princip 2 dimensioner med djupseende framåt för avståndsbedömning, men hörseln uppfattar 3 dimensioner. Vi hör i 4pi som det heter. Du kan höra ljud bakom dig och runt om dig och på olika avstånd. Du kan bara se framåt.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Synen har i ögat i princip 2 dimensioner med djupseende framåt för avståndsbedömning, men hörseln uppfattar 3 dimensioner. Vi hör i 4pi som det heter. Du kan höra ljud bakom dig och runt om dig och på olika avstånd. Du kan bara se framåt.
Mvh
Peter
Svante skrev:Ja, så kan man göra, och man kan då få en uppfattning om hur mycket diskant det är i musiken. Attackerna blir dock tämligen djupt begravda i graferna, det är inte lätt att hitta dem.
petersteindl skrev:Synen har i ögat i princip 2 dimensioner med djupseende framåt för avståndsbedömning, men hörseln uppfattar 3 dimensioner. Vi hör i 4pi som det heter. Du kan höra ljud bakom dig och runt om dig och på olika avstånd. Du kan bara se framåt.
Mvh
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Synen har i ögat i princip 2 dimensioner med djupseende framåt för avståndsbedömning, men hörseln uppfattar 3 dimensioner. Vi hör i 4pi som det heter. Du kan höra ljud bakom dig och runt om dig och på olika avstånd. Du kan bara se framåt.
Mvh
Peter
Hehe, nej, nu blandar du ihop "dimensioner" med "rymdvinkel". Synen har mycket bra förmåga att detektera dimensionerna vänster-höger och upp-ner eventuellt lite sämre nära-fjärran. Det är tre dimensioner, men är begränsat till en ganska liten rymdvinkel framåt. Genom att röra på ögon och huvud kan vi dock täcka in hela omgivningen.
Örat har halvtaskig förmåga att detektera dimensionen V-H, usel förmåga U-N, och en omgivningsberoende förmåga att detektera N-F. Genom att vrida på huvudet blir samtliga bättre. Örat detekterar dock ljud från alla vinklar.
Tillsammans blir hörsel och syn mycket bra för överlevnaden.
Svante skrev:petersteindl skrev:Synen har i ögat i princip 2 dimensioner med djupseende framåt för avståndsbedömning, men hörseln uppfattar 3 dimensioner. Vi hör i 4pi som det heter. Du kan höra ljud bakom dig och runt om dig och på olika avstånd. Du kan bara se framåt.
Mvh
Peter
Hehe, nej, nu blandar du ihop "dimensioner" med "rymdvinkel". Synen har mycket bra förmåga att detektera dimensionerna vänster-höger och upp-ner eventuellt lite sämre nära-fjärran. Det är tre dimensioner, men är begränsat till en ganska liten rymdvinkel framåt. Genom att röra på ögon och huvud kan vi dock täcka in hela omgivningen.
Örat har halvtaskig förmåga att detektera dimensionen V-H, usel förmåga U-N, och en omgivningsberoende förmåga att detektera N-F. Genom att vrida på huvudet blir samtliga bättre. Örat detekterar dock ljud från alla vinklar.
Tillsammans blir hörsel och syn mycket bra för överlevnaden.
JM skrev:Svante skrev:Ja, så kan man göra, och man kan då få en uppfattning om hur mycket diskant det är i musiken. Attackerna blir dock tämligen djupt begravda i graferna, det är inte lätt att hitta dem.
Nu blottar jag min okunskap om syntetiska instrument men jag försöker förstå. Efter vad jag kan förstå är det den första delen av något som ger det instrumentspecifika ljudet.
Grundtonen för alla instrument måste vara den samma. Är det de tidsmässigt första övertonerna som ger den instrument specifika identiteten?
Även om grundtonen saknas "hör" vi grundtonen utifrån övertonerna enligt "the missing fundamental".
JM
idea skrev:petersteindl skrev:Synen har i ögat i princip 2 dimensioner med djupseende framåt för avståndsbedömning, men hörseln uppfattar 3 dimensioner. Vi hör i 4pi som det heter. Du kan höra ljud bakom dig och runt om dig och på olika avstånd. Du kan bara se framåt.
Mvh
Peter
Jo men öronen gör det med en signal som är "endimensionell" dvs 3d-intrycket är inlärt från signalen som är nivå och tid medan ögats signalinput både är yta, tid och nivå. Att du kan höra ljud runt omkring dig har ju inget att göra med hur komplex signalbehandlaren är. Sen att detta kanske är mer fantastiskt att kunna plocka ut 3 dimensioner från en endimensionell signal än från en tvådimensionell är ju en annan historia som inte har att göra med vilken transmissionslänk som är mest komplex. Vi har ju absolut mycket enklare att placera objekt i rummet med hjälp av synen än med hörseln. Vi ser ju inte bara framåt, vi kan ju röra på huvet och vända oss om för att skapa en bild på samma sätt som vi vrider på huvudet för att lokalisera ljud. Det är olika sinnen och de används på olika sätt. Vi behöver inte gradera dem i att ett är överlägset ett annat. De är olika och båda är fantastiska på sitt sätt. Men om jag var tvungen att välja så behöll jag nog hellre hörsel än syn. Hörsel är "delaktighet i livet" medan syn mer är "praktisk förflyttning".
petersteindl skrev:JM skrev:Svante skrev:Ja, så kan man göra, och man kan då få en uppfattning om hur mycket diskant det är i musiken. Attackerna blir dock tämligen djupt begravda i graferna, det är inte lätt att hitta dem.
Nu blottar jag min okunskap om syntetiska instrument men jag försöker förstå. Efter vad jag kan förstå är det den första delen av något som ger det instrumentspecifika ljudet.
Grundtonen för alla instrument måste vara den samma. Är det de tidsmässigt första övertonerna som ger den instrument specifika identiteten?
Även om grundtonen saknas "hör" vi grundtonen utifrån övertonerna enligt "the missing fundamental".
JM
JM, det är varken grundton eller övertonerna som ger instrumenten dess instrumentkaraktär. De ligger nämligen inte i attacken. De byggs upp av attacken på grund av att man sätter en massa i svängning. Beroende på om massan är i en dimension eller två dimensioner eller tre så blir mönstret av harmoniska frekvenser olika komplext.
Med vänlig hälsning Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster