FBK skrev:Tycker bara att påståendet är märkligt när vi är i kunskapens högborg som en del kallar det , det blir otroligt mycket skillnad på effekt mellan rörstärkare och dessa *massor av effekt* som en del påstår att de måste ha för att återge alla transienter och dynamiska förlopp och det på Ino burkar som i sig inte är krävande högtalare och som i sig är en bra egenskap i mina ögon.
Men det kanske är något som inte riktigt är okej att prata om då jag vet att det finns ett starkt motstånd mot rörstärkare här då de färgar enligt en del.
Jag har gått från stativare med måttligt förstärkeri till golvare och Emotivasteg på flera hundra watt + sub med inbyggda 800 watt för att kunna spela så högt jag vill. Det räckte helt enkelt inte till tidigare. Och det var framförallt i transienter och dynamiska förlopp detta hördes. Med en hel del förstärkare och högtalare är det helt enkelt inte möjligt att spela så starkt utan att det låter mer eller mindre förvrängt. Om man som jag dessutom använder musikanläggningen som en del av bioljudet, ställer detta ännu högre krav. Det var faktiskt tillkortakommandena i bioscener som fick mig att skaffa en rejäl sub, trots att jag redan hade fullregisterhögtalare.
Men nöjer man sig med att kunna spela "litet svagare" än vad jag vill, så kan man spara många watt och många kronor på detta. Ser absolut inget fel i det förutom att det är inte så jag väljer. Men så bor min närmsta granne i ett annat hus typ 20 meter bort och störs inte av hur jag spelar.
Dock känner jag inte igen att det inte är OK att prata rörstärkare här. Det finns många trådar där dessa avhandlas på olika sätt. Det är väl till och med så att många föredrar färgande rörstärkare framför färgande trissediton. Dels har olika förstärkningsprinciper olika intrinsiska för- respektive nackdelar. Men många egenskaper beror mer på själva tillämpningen. Det finns både goda och usla rörförstärkare och det finns både goda och usla transistorsteg. Däremot är det mindre vanligt med rörstärkare på flera hundra watt vilket då i normalfallet antingen tvingar rörägaren att nöja sig med något lägre maxvolym (vilket för många inte är ett problem) eller begränsar högtalarvalet till mer lättdrivna diton. Det är ju faktiskt så att det (allt annat lika) går att spela starkare med en 40 watts förstärkare och högtalare på 97 dB känslighet än vad det går att spela med en 300 watts förstärkare om högtalarna har en känslighet på 87 dB.