Vad kostart? (eller, hur mkt har du lagt på din anläggning?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

I runda slängar gick anläggningen på:

+500 001kr
6
4%
100 001 - 500 000kr
45
31%
50 001 - 100 000kr
30
21%
20 001 - 50 000kr
37
26%
10 001 - 20 000kr
16
11%
5001-10 000kr
4
3%
1001-5000kr
6
4%
1-1000kr
0
Inga röster
Har inget system f.n
0
Inga röster

Antal röster : 144

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Vad kostart? (eller, hur mkt har du lagt på din anläggni

Inläggav Xenod » 2016-01-09 10:26

Nattlorden skrev:
Xenod skrev:Vad snackar du om, vilket problem? Jag ville bara påminna om att det är många som har bioanläggningar med allt vad det innebär och då blir prislappen betydligt större även om man inte köper sk "high-end". Det är helt enkelt en väldans massa extra prylar man behöver. Du drog en slutsats om att din hypotes "lite faller på skam" och jag ville bara vara med och fundera lite kring om denna slutsats verkligen var riktig...

Ville du inte ha någon diskussion eller gemensamt funderande från tråddeltagarna så kunde du väl skrivit det i förstainlägget. Ta det inte så allvarligt.. :)

Nåja, oavsett vad det är man vill ha, tvåkanal eller 9.1.2, så är omröstningen ett mått på vad vi känner oss beredda att lägga ut för intresset,.

Ja, så uppfattade jag också trådens förstainlägg. Det inlägg du citerar från mig var en direkt kommentar till det inlägg där bluetrain berättar om en hypotes och drar slutsatsen att "så många ändå har just high-end eller higher high-end..". Då ville jag vara med och resonera kring detta då jag tyckte att stereo vs hemmabio förtjänade att uppmärksammas om man skall dra någon slutsats om vilken "prisgrupp" pryttlarna ligger i.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-09 18:41

AndreasArvidsson skrev:Det handlar som sagt inte om att bottna element utan att klara av alla transienter och dynamiska förlopp. Självklart har inte alla behov av så mycket effekt, men det är inga större problem att göra av med 300w utan att det låter speciellt starkt med rätt material och bra högtalare.

Då är det synd om dem som sitter med rörstärkare som inte levererar massa W, måste ju missa en hel del i musiken.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-09 20:47

Jaha, nypris... så jag drog till med en gissning.
Begagnatpris, ja men då kan jag säga att anläggningen blev dyrare än bilen :wink:

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-01-09 20:52

ca 270K inkl lite akustikfix.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-01-09 21:42

Jag har MASSOR av kilowatt i mitt rum, och jag använder ofta varenda gnutta av det! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-09 21:48

FBK skrev:
AndreasArvidsson skrev:Det handlar som sagt inte om att bottna element utan att klara av alla transienter och dynamiska förlopp. Självklart har inte alla behov av så mycket effekt, men det är inga större problem att göra av med 300w utan att det låter speciellt starkt med rätt material och bra högtalare.

Då är det synd om dem som sitter med rörstärkare som inte levererar massa W, måste ju missa en hel del i musiken.

Är det här rätt tråd att älta fördomar och okunskap om sambandet mellan effekt och känslighet?

Stör du dig väldigt mycket på andra personers val i livet i största allmänhet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-09 22:47

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:

Är det här rätt tråd att älta fördomar och okunskap om sambandet mellan effekt och känslighet?

Stör du dig väldigt mycket på andra personers val i livet i största allmänhet?

Tycker bara att påståendet är märkligt när vi är i kunskapens högborg som en del kallar det , det blir otroligt mycket skillnad på effekt mellan rörstärkare och dessa *massor av effekt* som en del påstår att de måste ha för att återge alla transienter och dynamiska förlopp och det på Ino burkar som i sig inte är krävande högtalare och som i sig är en bra egenskap i mina ögon.
Men det kanske är något som inte riktigt är okej att prata om då jag vet att det finns ett starkt motstånd mot rörstärkare här då de färgar enligt en del.

Skit samma jag tror dock inte på tesen att det behövs tokmassa effekt för att återge alla transienter och dynamiska förlopp när man kör Ino eller Guru, utan jag tror att det mer handlar om att vilja kunna spela mycket starkt ibland därav att en del väljer pi60s i stället för pi60 tex. som jag tycker är mycket mer prisvärd som jag ser det och som räcker om man vill reta grannar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-09 23:28

Det har inget med Ino att göra - samma effektbehov gäller för alla högtalare med samma känslighet avlyssnat med samma fonogram på samma avstånd! Ren fysik.

Om det sedan råkar vara fler Ino-ägare som har förstått det, det må vara hänt. Säljarna på Hifiklubben klarar inte att räkna ut effektbehovet hos en kund, däremot har jag gjort det åt en av deras säljare. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-10 00:26

Beror på vad högtalaren klarar att ta emot också, och ifall man lyssnar på ett sådant sätt att man behöver nyttja potentialen fullt ut.
Det går inte att säga att man med en viss känslighet (lättdrivenhet) klarar sig med en speciell effekt.
Sen kan en högtalare ha hyfsat hög känslighet men ändå ha en krävande fas/impedans karaktär som ställer vissa krav på drivningen.
Det är mer än en omständighet man bör ta hänsyn till.

Förstår du sambandet FBK? :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-10 00:31

Varför ser vi inte fler Bryston 28B eller Boulder 3050 här?. Allt annat borde ju vara i klenaste laget :wink: .
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-01-10 00:47

FBK skrev:Tycker bara att påståendet är märkligt när vi är i kunskapens högborg som en del kallar det , det blir otroligt mycket skillnad på effekt mellan rörstärkare och dessa *massor av effekt* som en del påstår att de måste ha för att återge alla transienter och dynamiska förlopp och det på Ino burkar som i sig inte är krävande högtalare och som i sig är en bra egenskap i mina ögon.
Men det kanske är något som inte riktigt är okej att prata om då jag vet att det finns ett starkt motstånd mot rörstärkare här då de färgar enligt en del.

Jag har gått från stativare med måttligt förstärkeri till golvare och Emotivasteg på flera hundra watt + sub med inbyggda 800 watt för att kunna spela så högt jag vill. Det räckte helt enkelt inte till tidigare. Och det var framförallt i transienter och dynamiska förlopp detta hördes. Med en hel del förstärkare och högtalare är det helt enkelt inte möjligt att spela så starkt utan att det låter mer eller mindre förvrängt. Om man som jag dessutom använder musikanläggningen som en del av bioljudet, ställer detta ännu högre krav. Det var faktiskt tillkortakommandena i bioscener som fick mig att skaffa en rejäl sub, trots att jag redan hade fullregisterhögtalare.

Men nöjer man sig med att kunna spela "litet svagare" än vad jag vill, så kan man spara många watt och många kronor på detta. Ser absolut inget fel i det förutom att det är inte så jag väljer. Men så bor min närmsta granne i ett annat hus typ 20 meter bort och störs inte av hur jag spelar.

Dock känner jag inte igen att det inte är OK att prata rörstärkare här. Det finns många trådar där dessa avhandlas på olika sätt. Det är väl till och med så att många föredrar färgande rörstärkare framför färgande trissediton. Dels har olika förstärkningsprinciper olika intrinsiska för- respektive nackdelar. Men många egenskaper beror mer på själva tillämpningen. Det finns både goda och usla rörförstärkare och det finns både goda och usla transistorsteg. Däremot är det mindre vanligt med rörstärkare på flera hundra watt vilket då i normalfallet antingen tvingar rörägaren att nöja sig med något lägre maxvolym (vilket för många inte är ett problem) eller begränsar högtalarvalet till mer lättdrivna diton. Det är ju faktiskt så att det (allt annat lika) går att spela starkare med en 40 watts förstärkare och högtalare på 97 dB känslighet än vad det går att spela med en 300 watts förstärkare om högtalarna har en känslighet på 87 dB.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-01-10 02:49

Nattlorden skrev:Det har inget med Ino att göra - samma effektbehov gäller för alla högtalare med samma känslighet avlyssnat med samma fonogram på samma avstånd! Ren fysik.

Det var länge sendan jag lyssnade på en anläggning med rörförstärkare men om jag minns rätt så "komprimerar" den ljudet när den inte har tillräckligt med prestanda för att återge transientern och det kan väl rent subjektivt uppfatta som trevligt. Särskilt om man lyssnar i ett rum med dålig akustik, tex. betongväggar eller liknande?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-10 11:34

Det pratas väldigt mycket om behovet av extremt mycket effekt och extremt lite färgning för att uppnå välljud av högsta klass och lösningen på det skulle alltså vara Emotivasteg 8O . Man kan i alla fall säga att faktisianer går sin egen väg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-10 12:18

Panelguy skrev:Det pratas väldigt mycket om behovet av extremt mycket effekt och extremt lite färgning för att uppnå välljud av högsta klass och lösningen på det skulle alltså vara Emotivasteg 8O . Man kan i alla fall säga att faktisianer går sin egen väg.

Visst finns det en form av "kanon" som man kan ana även på Faktiskt, det gör det på andra forum också.
Men man måste ju inte ställa sig i ledet och tycka lite. Luften är fri! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-01-10 12:22

Var det inte tänkt att tråden skulle handla om hur mycket pengar man har lagt på sin anläggning? Inte om hur kraftig förstärkare man måste ha.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-10 12:24

sprudel skrev:
Panelguy skrev:Det pratas väldigt mycket om behovet av extremt mycket effekt och extremt lite färgning för att uppnå välljud av högsta klass och lösningen på det skulle alltså vara Emotivasteg 8O . Man kan i alla fall säga att faktisianer går sin egen väg.

Visst finns det en form av "kanon" som man kan ana även på Faktiskt, det gör det på andra forum också.
Men man måste ju inte ställa sig i ledet och tycka lite. Luften är fri! :D

Jovisst, jag konstaterade bara att man kanske har en lite (okey... väldigt) annorlunda syn på vad som är "high-end" här på faktiskt jämfört med andra så kallade high-endforum.

JM

Inläggav JM » 2016-01-10 12:28

...
Den här tråden påminner inte så lite om när storfiskaren berättar om ....
...
Möjligen är detta ett självskattningsmått på hur bra man själv anser man är här....
OT adderas nya självupphöjande kriterier för att ytterligare förhöja sin förträfflighet.
Men jag tycker det är helt ok.
Jag är själv likadan.
...

JM
Senast redigerad av JM 2016-01-10 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-10 12:28

bakerman22 skrev:Jag har MASSOR av kilowatt i mitt rum, och jag använder ofta varenda gnutta av det! :D

Det är skoj med kilowatt 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-10 12:28

Panelguy skrev:Jovisst, jag konstaterade bara att man kanske har en lite (okey... väldigt) annorlunda syn på vad som är "high-end" här på faktiskt jämfört med andra så kallade high-endforum.

Är väl ingen här som sagt att emotiva är det bästa som går att få? De är dock väldigt prisvärda och detta är ett forum där sunt förnuft och människor med begränsad ekonomi faktiskt existerar. Jag skulle gärna ta ett gäng Bryston 14BSST² PRO eller Holographic Audio AMP34 steg, men de är utan tvekan tyvärr utanför min budget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-10 13:13

Blir som på alla forum lite splittring av åsikter. Tycker inte man ska bortse från att målen ser lite olika ut. I en del fall finns en önskan om extrema ljudnivåer, i regel kan dessa endast uthärdas/avnjutas vid låga frekvenser vilket för med sig stora bassystem. Andra är ute efter att återskapa en illusion av mera "konventionell" musik och då reduceras ofta effektbehovet. Inte minst är nästan alla fonogram dynamikreducerade och för illusionen behövs kanske inte längre kW hos slutstegen? Har man besökt någon som har en anläggning för mera extrema ljudnivåer och med närmast ohämmad djupbasåtergivning, därtill ett pasdande rum, inser man snart sin egna mera modesta anläggnings begränsningar - dock är ju detta högst beroende på vad man vill lyssna på! Vet inte riktigt hur ni med mastodontanläggningar i lägenhet får möjlighet att utnyttja deras kapacitet. Har ju färskt minne av hur lättirriterade grannar kan vara av lite saxofonspelande i sonens bostadsrättsförening. Där är det inte tal om extrema ljudnivåer eller väggenomträngande frekvenser.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-10 13:41

AndreasArvidsson skrev:
Panelguy skrev:Jovisst, jag konstaterade bara att man kanske har en lite (okey... väldigt) annorlunda syn på vad som är "high-end" här på faktiskt jämfört med andra så kallade high-endforum.

Är väl ingen här som sagt att emotiva är det bästa som går att få? De är dock väldigt prisvärda och detta är ett forum där sunt förnuft och människor med begränsad ekonomi faktiskt existerar. Jag skulle gärna ta ett gäng Bryston 14BSST² PRO eller Holographic Audio AMP34 steg, men de är utan tvekan tyvärr utanför min budget.

Den förklaringen köper jag naturligtvis. "Ingen" är väl dock att ta i, inte alla som har samma nyktra syn på saken som du.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-10 14:58

Jag har nu räknat efter och ja nypris borde bli på runt 140000kr för allt som har med ljud att göra, ink akustikfix då :)

Det tycker jag har gett mig ett oerhört bra ljud !

Jag har väll lagt ca halva dom pengarna :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-01-11 20:46

Har inte så bra koll på nypriser, men ca 150 000 skulle jag gissa. Jag har väl gett ca 35 000 kanske.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-11 21:52

Nej,nej,nej!

Sansui B-2101 är svaret, det förstår vem som helst :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-01-24 01:12

Panelguy skrev:Varför ser vi inte fler Bryston 28B eller Boulder 3050 här?. Allt annat borde ju vara i klenaste laget :wink: .

28B och 3050 är för klena grejer, därför man har två O&G RS2000. :D
Bilagor
rsz_1ogrs2000.jpg
rsz_1ogrs2000.jpg (244.68 KiB) Visad 2276 gånger

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-01-24 17:06

Finns det förresten någon som vet var man kan hitta gamla prislistor för hifiprylar, eller kanske rent av sitter på några sådana? Jag googlade lite (på Linn då) men hade ingen lycka.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-01-27 02:56

lite beroende på hur man räknar var nypris 20-50k
har själv betalat typ 10, rätt schysst för ett par högtalare, 3 förstärkare, delninsfilter, 4 bejsers samt silverpläterade kablar med bananer o speakon kontakter 8)

inför framtiden så hade jag haft pengarna hade jag lätt lagt 20 tusen på uppgraderingar, men efter det tar det emot

Föregående

Återgå till Generellt om hifi