Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger till

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger t

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-04 18:06

FBK skrev:Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

Näst efter INO då... :wink:

Nej, men Dynaudio gör verkligen bra grejer. Själv lyssnar jag dagligen på dessa hemmabyggen i mitt arbetsrum:

Bild

Hela byggtråden finns här: viewtopic.php?f=3&t=31531

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-05 21:16

FBK skrev:
Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

När det gäller studiomonitorer under 10K ja, tex. Genelec som många gillar är ju inte alls lika prisvärda utan snarare riktigt dyra. Har hört mycket som låter bra genom åren, men med begränsad plånbok så rekommenderar jag starkt att verkligen lyssna på Studiomonitorer ifrån Dynaudio och Adam audio, mycket prisvärda grejer jämfört emot Hifi för samma pengar.
Lite mer provtestande kommer ske i morgon bla det där Alexi skrev om och kanske då med andra filmer än Johan Falk Nr13 som jag sett några gånger nu, särskilt när de spränger BMW:n :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-05 21:27

FBK skrev:
FBK skrev:
Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

När det gäller studiomonitorer under 10K ja, tex. Genelec som många gillar är ju inte alls lika prisvärda utan snarare riktigt dyra. Har hört mycket som låter bra genom åren, men med begränsad plånbok så rekommenderar jag starkt att verkligen lyssna på Studiomonitorer ifrån Dynaudio och Adam audio, mycket prisvärda grejer jämfört emot Hifi för samma pengar.
Lite mer provtestande kommer ske i morgon bla det där Alexi skrev om och kanske då med andra filmer än Johan Falk Nr13 som jag sett några gånger nu, "särskilt när de spränger BMW:n" :D

Ps. Och eftersom jag skrev att Dynaudio och Adam är det bästa under 10K/st så är ju inte gissningarna på vad det kan bli istället för Dynaudio så svårt. :oops:
En sak till är ju att Dynaudio och allt utom F -serien ifrån Adam tillverkas i hemländerna och inte i Kina och ändå så låter de så bra, nästan alla inom Hifi-branchen tillverkar väl grejerna i Kina numera och borde ju kunna spotta ur sig klart bättre grejer när kostnaderna är på en helt annan nivå.... men har någon märkt att Hifi pryttlarna är så mycket bättre idag än för 10-15 år sedan, undantaget kraftiga slutsteg som nog kostar mindre numera än förr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-06 22:24

Dynaudio gör inte lådorna i Danmark längre vad jag vet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-04-06 23:41

Lite allmänt skitsnack:

Jag frågar mig också varför studiohögtalare inte är mer poppis i hemmiljö och på lite kortare avstånd. Kanske har det att göra med att det inte är så gångbart inom "HiFi-maffian" och att många som inte kan så mycket hämtar all sin kunskap från hifi & musik?

Håller med om att Genelec är överprissatta, men det beror nog på att det blivit något av en "studiostandard". Folk vill kunna jämföra inspelningar på olika ställen tex. Genelec är dessutom föredömliga så till vida att dom har samma "sound" (klang) oavsett modell. Det som skiljer är hur starkt man kan spela med dom. För hemmabruk är nog inte sånna egenskaper så viktiga tror jag dårå.

Adam tycker jag är lite sådär, men Dynaudio har jag alltid tyckt om och det är kanske det fabrikat jag själv skulle ha satsat på om jag inte haft behov av stora golvare.

Vore man lite mer prestigelös kunde man ge Behringers aktiva monitors en chans. B2030A och B2031A är ju rena rama plagiaten av Genelecs förra generation; Den med normala, rektangulära lådor.

Jag håller med tidigare talare om att du verkligen inte ska ge upp utan ta det lugnt och gå systematiskt till väga. Någon sa nåt om att skillnaden mellan bra och dåligt ljud mycket väl kan bero på fasläget och eftersom du har knappar och rattar för detta är det förstås en självklar grej att testa.
Delade system (typiskt ino-uttryck) är typiskt bökigare att ställa in än normala stereosar och det hjälper mycket om man råkar vara tekniknörd och tycker att själva processen är jättespännande.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-11 00:38

Ge inte upp FBK, jag vill ju se min gamla subb på bild och spelandes åtminstone!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-12 12:05

bergggren skrev:Ge inte upp FBK, jag vill ju se min gamla subb på bild och spelandes åtminstone!

Tjena på dig!

Ja du hade ju någon specialinkoppling på den när jag hämtade och när jag sedan testade den första gången hemma med slutsteg direkt ifrån sub-utgången på Hemmabiostärkaren så kan jag säga att den imponerade starkt, är så fysisk och kontrollerad så jag kommer aldrig ha råd att köpa färdig köpe-sub i samma klass i vanliga handeln så jag hoppas att jag inte kommer få överkänsliga grannar någon gång. Kommer dock byta finish på den i sommar tror jag. Har även bytt frontar och annat här hemma så jag kommer bara köra den till film så länge och jag är toknöjd med den. Sedan när jag får tid och ork någon gång igen så ska jag koppla in DBX 223 Xs igen viewtopic.php?f=4&t=63247&start=30 och försöka få det att funka, men det verkar var väldigt knepigt så man får se när man orkar ta i den biten.

Mvh

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 14:02

FBK skrev:Tjena på dig!

Ja du hade ju någon specialinkoppling på den när jag hämtade

Mvh

Hej! Ja jag var tvungen att sätta minidspn innan båda förstärkarna för man kan inte koppla in sig emellan för&slutsteg på en integrerad Naim utan att ha en till låda (som jag ännu inte har köpt..) Problemet blir att man måste styra volymen från källan (PC) och inte i Naimen i mitt fall. Kopplar man in en annan källa i dspn blir det fullt fräs (läs Xbox eller liknande). Kontentan var att man får inte röra volymen på varken Naimen eller TA2400 för då blev det skit.

Jag har läst runt på din andra tråd och det verkar som om du gör det lite krångligare än vad det är. En minidsplösning är strålande, så länge man har en förstärkare med delat för och slutsteg. Jag tvivlar inte en sekund på att någon på forumet som bor nära kan komma hem till dig för en liten snabbkurs i dspn mot en öl eller så. Nu har du ju redan köpt ett annat filter som verkar lite mysko men det ska väl ordna sig med!

Vilken finish hade du tänkt dig och vilka frontar har du fyndat?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi