vanligaste anledningen till bränd talspole.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: vanligaste anledningen till bränd talspole.

Inläggav Svante » 2018-03-13 12:17

Morello skrev:
Glockenmeister skrev:Jovisst, trodde själv inte på det, men det klarar dom av utan problem, testade dom med 4000w som medeleffekt (körde vanlig musik så det gick mellan ca 3650 och 4860, på mätaren men som medel var det 4000). Höll på så i ca 3h. Det lät så in i helvetes mycket om dom... 6 tums spolar har dom
Tur man bor på landet... :lol:

Du glömmer att musik som kan spelas så starkt har en toppfaktor om ungefär >20dB, dvs medeleffekten är cirka en faktor >100 lägre än den momentana toppeffekten.

Ja, medeleffekt är inte det som en toppvärdesmätare ser ut att visa "i medel".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-13 22:43

Det är lite svårt att förstå hur en (eller ett par) talspolar ska klara av 4000W kontinuerligt...
Det mesta blir ju värmeförlust.

Det är ju ca 2 spisplattor på full effekt eller motsvarande en energisnål 200kvm villas uppvärmningsbehov vid -10grader utomhus

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-13 22:51

jansch skrev:Det är lite svårt att förstå hur en (eller ett par) talspolar ska klara av 4000W kontinuerligt...

Det är ju ca 2 spisplattor på full effekt eller motsvarande en energisnål 200kvm villas uppvärmningsbehov vid -10grader utomhus

Finns subwoofers till bilar som pallar ännu mer effekt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-13 23:14

JB skrev:
jansch skrev:Det är lite svårt att förstå hur en (eller ett par) talspolar ska klara av 4000W kontinuerligt...

Finns subwoofers till bilar som pallar ännu mer effekt

Nej, det gör det inte. I tråden sammanblandas momentan toppeffekt med medeleffekten som ligger ungefär en faktor 100 lägre vid programmaterial som tillåter stark nivå.

Spisar jag för fullt ös med mitt RS2000 är den momentana toppeffekten ungefär 1200 W i 8ohm, men medelnivån (RMS) med hyggligt programmaterial är ungefär 12 W.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-13 23:23

JB - menar du kontinuerligt?

Alltså - hur blir man då av med värmen från talspolen? En spisplatta är ju trots allt sådär 18 cm i diameter och på 2000W, = större yta än en t.ex. 6 tums talspole, och blir "röd" (utan kylande kastrull med innehåll) vilket åtminstone motsvarar 350-400 grader (någon som vet när järn blir "rödglödande") Och hur fixar man att få ur den (värmen alltså ) ur bilen? Plast i närheten av högtalaren borde ju bli lätt "kletig" av värmen....... fast det är väl ingen som provat kontinuerligt.

Googlade lite på kylflänsar (och räknade i huvudet) för att hålla 100 - 120grader vid 20graders omgivning utan forcerad kylning(fläkt alltså) med 4kW förlusteffekt. Oj vad stor kylflänsen blev...

Det här går inte ihop - Det måste var momentan effekt annars är nog spolen uppe i 1000grader, vore konstigt om den tålde mer än sådär 250grader...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-13 23:38

Yes kontinuerligt, här är två som pallar över 5000 watt RMS... men dom väger och kostar därefter också =P
https://www.amazon.com/Earthquake-HoleeS-15-15000-Competition-Subwoofer/dp/B00466XAPQ
https://www.brl.se/sv/artiklar/jackhammer-22-tum.html

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-13 23:47

Det var ett gissel det där med värmen, då elementet i en hornlåda sitter i en sluten låda. Löste detta genom att sätta en stor gjuten järnplatta med kylflänsar som lock. Men visst blir dom varma när man rejvat hela natten...
Det enda jag vet om effekten är det testet jag gjorde, o effekten understeg aldrig 3600w. o detta klarade den i 3h utan att bli överdrivet varm. Man får ju tänka på att det är ett riktigt kraftigt element, 22 tum med 6 tum spole. Bara elementet väger runt 40 kg
Testet gjordes en stekhet sommardag.
Men visst det finns ju starkare, Jackhammer har ett rms på 6500w o en peak på 12000w. Detta är testat utav MTX. Tyvär var den lite väl tung o dyr för mig...
Men iom att mina är i horn så spelar de starkare än vad Jackhammer gör
Tänk på att en spisplatta kan inte jämföras med en talspole då spisplattan är gjord för att endast avge värme och inget annat. Det är därför induktionsspisar inte blir kokheta trots samma effekt. En talspole är som spolen som sitter i en induktionsspis.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-14 00:06

En jackhammer till PA vore nog verkligen att kasta pengarna i sjön då dom är byggda för att användas i bil och knappast skulle prestera speciellt bra utomhus (fast det är bortkastade pengar även i bil då du kan få 4 stycken 18" basar som spelar skiten ur en jackhammer betydligt billigare)

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:20

Ja, bilbasar kastar ju inte speciellt långt heller.
Fattar inte varför man ska ha så höga effekter i bilbasar, effekter som 7000w rms skulle nog göra mer nytta i PA
Min 12'' bas i bilen på 500w räcker för att få rutorna att skallra ordentligt och backspegeln ramla av.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 00:21

Glockenmeister - Du har nog missförstått hur en induktionshäll fungerar...och hur elektrodynamiska högtalare fungerar.

Något förenklat:
En induktionshäll/platta ger inte märkeffekt (t.ex. 2kW) om den inte är belastad. Utan belastning skapas ett magnetfält i luften som belastar väldigt lite. Belastning sker genom att du ställer något på plattan som är "magnetiskt". Det skapas virvelströmmar i kastrullens botten och dessutom mättas normalt järnet i kastrullen genom hysteres, detta ger värme.
Förlusten i en induktionsplatta är liten, kanske mindre än några 10-tals Watt (den blir ju inte varm utan kastrull) men sätter du dit rätt kastrull och inte en aluminiumkastrull kommer du alltså få förluster i kastrullen = värme.
En induktionsplatta utan belastning (rätt kastrull) är som en 2kWatt:s elmotor utan belastning, dvs om utgående axeln är inte kopplad till något - den drar bara kanske 100Watt.

En högtalare är alltid belastad genom luften. Talspolen försöker skjuta luft fram/tillbaka vilket ger motstånd. Även högtalaren som konstruktion belastar spolen. Genom att talspolen har en resistans kommer ALLTID att förluster uppstå.
Om du matar in t.ex. 4kWatt i en elektrodynamisk högtalare kommer över 90% att bli värme, kanske lite mindre i ett horn*. Resten blir ljud! Vanligen för slutna lådor har du bara några % ljud och resten värme.
*Det finns horn som har en verkningsgrad på över 10-15% men om det är i basområdet måste hornet ha en väldigt stor hornöppning (oavsett om det är högtalarkonstruktionen eller t.ex. hörnplacering som skapar hornareans storlek).

Viktigt!
Matar du in t.ex 4kWatt i en högtalare förbrukas denna effekt på något sätt. Energi är (i detta fall) oförstörbar, den blir antingen värme eller ljud eller ljus.
En "bilbas" som rimligtvis inte kan användas i ett horn kommer alltså att prestera minst 90% (lätt underdrift) i Värmeutveckling.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:40

PÅ elfirman jag jobbar sysslar vi mycket med vitvaror, så induktionsspisar har jag full koll på. Den jämförelse jag hade med talspolar kom vi fram till då kastrullen som sätts på skapar ett motstånd då denna ska värmas upp. Den använder på så sett mindre effekt då en mindre kastrull används eftersom att det är en mindre yta som den har att jobba med. Detsamma gäller om kastrullens botten är tunnare. Vi har testat detta med noggranna strömmätningar när vi testade ett 10-tal kastruller på en induktionsplatta. Och visst blir det ett motstånd som ökar med kastrullens storlek/bottentjocklek. Men visst, det kanske var lite att ta i då det kanske inte blir lika stort motstånd som en högtalarkon.
En högtalarkon är som en fläkt, motorn ger nästan full effekt pga motståndet. Min spånfläkt hemma har en 15 kw motor, är specsad till 26a men brukar dra 18-22 a under kontinuerlig drift. Om man tar en annan motor som den till klyvsågen som är på 30kw. Märkström på 57a men när den bara går utan att något sågas drar den omkring 28a. Under sågningar kan den gå upp i ca 50a. (sågen har inte direkt med högtalarna att göra, mer som en jämförelse med fläktmotorn)
En 2.2 kw 3 fas motor drar ca 1 amp obelastad, dvs ca. 400w
Det jag vet är att de där hornen lät extremt mycket med den effekten, plattan på framsidan vet jag ej huruvida den leder bort värmen bra eller ej, men lite bör den hjälpa. Ingenting skadades eller luktade konstigt av värmen som uppstod

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 00:43

Glocken meister - Jag förstår inte vad du menar med "Bilbasar kastar ju inte speciellt långt heller"?
Kommentar: Bilbasar och alla andra basar följer fysikens lagar.... inte ens Donald Trump rår på fysikens lagar....

Vad många inte räknar med, som inte är intresserade av elektroakustik, är högtalares känslighet.
Alltså 3dB är "värt" dubbla effekten och vi människor behöver +10dB (SPL) för att uppleva ljudet ca dubbelt så högt. 10dB SPL är då 10ggr högre effekt.
Det har hänt att jag får frågor om exvis - "skall jag välja 100Wattaren istället för 70Wattaren?" Mitt svar blir givetvis: "du kommer knappt att höra skillnaden, är du inte nöjd med 70Watt så välj åtminstone 600 - 700Watt".

Notering!: Svante här på Faktiskt.io tycker inte att "dubbelt så högt" är 10ggr effekten. Dubbelt så högt är jättesvårt att bedöma - Trots detta är ca 10dB höjning vad som anses som subjektivt korrekt. Lite lägre, kanske 8 -9 dB vid riktig höga ljudtryck.....

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:44

Tänkte induktionsplattan med största möjliga kastrull, så den går på full effekt

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:52

DEt var utefter en egen upplevelse, var o hörde på någon som hade en 18'' bas i bilen och spelade med luckan öppen (hade också porten utåt liksom elementet). Det hördes knappt ut över huvudtaget. En vanlig 18'' pa-bas i reflexlåda hörs längre bort än den. Varför kan jag inte riktigt förklara. Frekvens? Frågade en som sysslade med bilbasar och han sa att elementen kastar inte långt, de är endast gjorda för att spela in i bilen.
Jovisst, det känner jag till att det där med att "kasta långt" är en myt som hängt kvar länge. Då man alltid har samma förlust av db i luften så innebär detta att om det hörs mer längre bort så låter själva högtalaren starkare. Har dock för mig att linjekällor har mindre förluster.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-14 01:01

Det är nog snarare den stora skillnaden i ljudtryck i bilen jämfört med utanför som gjorde att du upplevde att basen inte kastade speciellt långt, det räcker ofta med två bra 18" basar för att spela 160+ dB i en bil, men skulle du ta precis samma grejer och ställa dom i en stor lokal så skulle dom kanske bara nå 120 dB mätt från samma avstånd. Det blir en enorm skillnad i ljudtryck när rummet bara är en liten bilkupé, sedan när man går ut ur bilen och lyssnar så försvinner ljudvågorna ut i den stora världen :)

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 01:04

Baslådan stod precis i dörrahålet så den spelade rakt ut. Och det var inga 120db det inte...
Intressant med det där med effekt

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 01:05

Bredvid så stod det nån med ett mindre pa med en 18'' sub och den subben lät mycket mer än vad bilbasen gjorde

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 01:18

jansch skrev:Notering!: Svante här på Faktiskt.io tycker inte att "dubbelt så högt" är 10ggr effekten. Dubbelt så högt är jättesvårt att bedöma - Trots detta är ca 10dB höjning vad som anses som subjektivt korrekt. Lite lägre, kanske 8 -9 dB vid riktig höga ljudtryck.....

Ja, det var länge sedan, roligt att du kommer ihåg det. Jag skulle tom kunna motivera att 3dB motsvarar en upplevd fördubbling av ljudstyrkan. Det är nämligen precis så mycket starkare det blir om man ställer två fioler på scenen i stället för en. Det måste väl motsvara dubbelt så starkt?

För vad ÄR egentligen dubbelt så starkt? Det måste ju liksom definieras innan man frågar folk vad som är dubbelt så starkt. Och en rimlig definition vore "låter som om det var dubbelt så många som spelar".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 01:23

Induktionsplattan som analogi till högtalarelementet är väldigt olycklig. Den huvudsakliga effekten som går in i en induktionsspis slutar som värme i kastrullens botten och en mycket liten del blir värme i spisens spole. I högtalarelementet hamnar nästan all effekt i spolen och en mycket liten del i det järn som finns i magnetsystemet. Så även om systemen är principiellt lika är fördelningen av effekter så olika att jämförelsen blir helt missvisande.

Det är helt enkelt bäst att låta bli den analogin.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 01:44

Svante - Detta är "superintressant"!

Först och främst - jag respekterar din åsikt... alltså det är ju så oerhört subjektivt....eller?

Men, hörselstyrka är ju dels "logaritmisk" (någon form av logaritm) av ett skäl som troligtvis beror på hur vi MÅSTE kunna urskilja olika ljud med väldigt stor spännvidd.
Ditt exempel med 2 fioler...
Första frågan: Varför skulle vi UPPLEVA DET DUBBELT så högt? Har du en känsla av att du kan uppleva 1000ggr högre ljud mellan knappt "lövsus" och rejäl discomusik?
Nästa fråga: En symfoniorkester med 20 fioler...är det 20ggr så högt för dej? Det tycker inte jag.

Jag har gjort massor av mätningar i mitt vardagsrum med olika SPL nivåer på musik och jag blir inte riktigt klok på vad jag hör. Ibland är det precis 10dB, oftast ca 8 - 9dB, som jag uppfattar som dubbelt så mycket (från 70dB till 80dB SPL toppvärde med en crest på ca 15dB). Det verkar bli mer "komprimerat" vid högre volymer.

Alltså, vi kan ju mäta att det är dubbelt så starkt med 2 fioler men upplever du verkligen 20 fioler i en symfoniorkester som 20ggr så högt?

Jag gillar verkligen frågeställningen så missförstå inte mitt ifrågasättande. Kanske detta är ämne för en egen tråd.....

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 01:51

Jo... Det var väl det jag försökte beskriva angående induktionshällen. Min liknelse med elmotorn blev väl lite komplicerad...
Är den inte belastad så går det ju inte in några 2000Watt - en induktionshäll har ju så mycket bättre verkningsgrad, och anpassad till lasten, än en högtalare.

Det viktiga är ju att "energi är oförstörbart" - Kör man in 4kW måste det ju bli nåt. Värme eller ljud eller lägesenergi eller nåt annat och VI VET att det nästan bara blir värme.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 09:19

Ja, det var kanske en dum jämförelse... Men helt som en spisplatta är den inte då den bara alstrar värme och inget annat
Nåja det kanske mest blir värme från spolen, men nåt jag vet är att mina 22" basar hanterar den värme som blir från 4kw utan att brinna

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 09:20

Spisplattan avger bara värme menar jag

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 09:28

En glödlampa är väl en bättre analogi? Den har ca 2% verkningsgrad. En 2 kw glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2kw. Detta vet jag säkert då jag själv har sådana lampor

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-14 10:09

En 2Kw glödlampa avger ungefär lika mycket värme som en vanlig spisplatta på 2kW. Kanske temperaturen på ytan blir olika beroende på platta och glödlampa, men det beror på hur effektivt värmen avges (strålar) till omgivningen. En induktionshälls platta blir dock inte särskilt varm. -Det beror på att den överför energin induktivt direkt till kastrullen (värmen uppstår i själva kastrullen), inte genom att först värma upp sig själv och sedan leda energin över till kastrullen. Som sagt är analogin mellan induktionsplatta och högtalarelement helt galen.
Både glödlampor eller högtalare har dålig verkningsgrad. Nästan allt som inte blir till ljus/ljud blir till värme (det mesta av tillförd energi blir till värme). Om man inte kan leda bort den blir det så småningom varmt eller väldigt varmt. För en bashögtalare så gissar jag att en liten sluten låda (t ex i ett bashorn) generellt sett är värre än en basreflexlåda vad gäller värmeaspekten, eftersom det inte kommer in ny sval luft i lådan utifrån.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:24

jansch skrev:Svante - Detta är "superintressant"!

Först och främst - jag respekterar din åsikt... alltså det är ju så oerhört subjektivt....eller?

Men, hörselstyrka är ju dels "logaritmisk" (någon form av logaritm) av ett skäl som troligtvis beror på hur vi MÅSTE kunna urskilja olika ljud med väldigt stor spännvidd.
Ditt exempel med 2 fioler...
Första frågan: Varför skulle vi UPPLEVA DET DUBBELT så högt? Har du en känsla av att du kan uppleva 1000ggr högre ljud mellan knappt "lövsus" och rejäl discomusik?
Nästa fråga: En symfoniorkester med 20 fioler...är det 20ggr så högt för dej? Det tycker inte jag.

Jag har gjort massor av mätningar i mitt vardagsrum med olika SPL nivåer på musik och jag blir inte riktigt klok på vad jag hör. Ibland är det precis 10dB, oftast ca 8 - 9dB, som jag uppfattar som dubbelt så mycket (från 70dB till 80dB SPL toppvärde med en crest på ca 15dB). Det verkar bli mer "komprimerat" vid högre volymer.

Alltså, vi kan ju mäta att det är dubbelt så starkt med 2 fioler men upplever du verkligen 20 fioler i en symfoniorkester som 20ggr så högt?

Jag gillar verkligen frågeställningen så missförstå inte mitt ifrågasättande. Kanske detta är ämne för en egen tråd.....

Ditt retoriska exempel med tjugo fioler haltar eftersom det då syntes tydligt att du inte behärskar logaritmräkning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 10:26

Nej så är det ju, det var därför jag använde en stor kylfläns som lock. Cerwin Vega har gjort likadant i sin TS42.
En fråga till er visa män, varför kan man inte göra en högtalare som har ca 80% verkningsgrad som en asynkronmotor? Högtalaren har ju utvecklats i ca 80 år men inte så mycket har hänt med verkningsgraden. Effekten har bara ökat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:28

Glockenmeister skrev:Spisplattan avger bara värme menar jag

Eeeh?!:

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:30

Glockenmeister skrev:En glödlampa är väl en bättre analogi? Den har ca 2% verkningsgrad. En 2 kw glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2kw. Detta vet jag säkert då jag själv har sådana lampor

Vart tror du resten av energin tar vägen då?

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 10:40

En glödlampa ger ca 2% ljus, o 98% värme. Detsamma med högtalare fast det är ljud istället för ljus
Spisplattan lyser inte på det viset så därför kan jag tänka mig ca 0.5% ljus o 99.5% värme. Visst, en keramikplatta lyser ju lite. Men hade den haft samma ljus som en glödlampa hade den ju blivit som en strålkastare
Jävlar vad röd den plattan blev... Så röd har aldrig min spisplstta blitt trots 4h matlagning med plattan på full patte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi