Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:är det warfdales 8'or i fergusonlådan?
I så fall är det riktigt bra element.
jonaz81a skrev:Perfector skrev:är det warfdales 8'or i fergusonlådan?
Nej det är 6.5"are.
Jag tror basarna är av märket Goodmans men jag har inte demonterat för att bekräfta. De spelar väldigt fint i vilket fall, förutom när den skrapade högtalaren skrapar men det går som sagt att fixa med lite välriktad handpåläggning. Jag misstänker att jag kanske kan göra ett bättre jobb att centera basen om jag skruvar loss den men av någon anledning har det aldrig blivit av. Om man inte spelar riktigt högt så brukar den hålla sig centrerad ändå efter man har tryckt den "rätt" så den "går fritt", det är när man råkar spela för högt den hamnar "fel".
Tarzan skrev:Jag tänkte bara säga att jag uppskattar den här tråden.
Perfector skrev:jonaz81a skrev:Perfector skrev:är det warfdales 8'or i fergusonlådan?
Nej det är 6.5"are.
Jag tror basarna är av märket Goodmans men jag har inte demonterat för att bekräfta. De spelar väldigt fint i vilket fall, förutom när den skrapade högtalaren skrapar men det går som sagt att fixa med lite välriktad handpåläggning. Jag misstänker att jag kanske kan göra ett bättre jobb att centera basen om jag skruvar loss den men av någon anledning har det aldrig blivit av. Om man inte spelar riktigt högt så brukar den hålla sig centrerad ändå efter man har tryckt den "rätt" så den "går fritt", det är när man råkar spela för högt den hamnar "fel".
Jo, det är nog Goodmans element, men dom är inte alls dumma.
Och rikta basen kan du kolla om det syns nå'n rubbning av magneten.
Annars kan det vara så att den bottnat och då kan bobbinen vara skadad vilket är väldigt svårt att rätta till.
Det värsta skulle vara om något varv i talspolen blivit bränd och det är därför den skrapa när den arbetar hårt och hamnar i det brända varvet, då tenderarden till att hacka vilket nog kan höras som ett skrapande ljud
jonaz81a skrev:Tarzan skrev:Jag tänkte bara säga att jag uppskattar den här tråden.Perfector skrev:jonaz81a skrev:
Nej det är 6.5"are.
Jo, det är nog Goodmans element, men dom är inte alls dumma.
Annars kan det vara så att den bottnat och då kan bobbinen vara skadad vilket är väldigt svårt att rätta till.
Det värsta skulle vara om något varv i talspolen blivit bränd och det är därför den skrapa när den arbetar hårt och hamnar i det brända varvet, då tenderarden till att hacka vilket nog kan höras som ett skrapande ljud
Elementet kan gå fritt hela vägen om det är prefekt centrerat men bobbinen och kanske något varv i talspolen är troligen skadat som du säger så om elementet flyttas det minsta lilla i sidled så börjar det skrapa och fortsätter att skrapa, inte påtagligt men märkbart tills man "lär" elementet att röra sig där det går fritt igen. Jag ska kolla magneten också när jag endå kollar bobbinen men jag är relativt säker på att högtalarna bottnade när jag råkade spela någon "Bas-skiva" för högt.
Perfector skrev:jonaz81a skrev:Tarzan skrev:Jag tänkte bara säga att jag uppskattar den här tråden.Perfector skrev:Jo, det är nog Goodmans element, men dom är inte alls dumma.
Elementet kan gå fritt hela vägen om det är prefekt centrerat men bobbinen och kanske något varv i talspolen är troligen skadat som du säger så om elementet flyttas det minsta lilla i sidled så börjar det skrapa och fortsätter att skrapa, inte påtagligt men märkbart tills man "lär" elementet att röra sig där det går fritt igen. Jag ska kolla magneten också när jag endå kollar bobbinen men jag är relativt säker på att högtalarna bottnade när jag råkade spela någon "Bas-skiva" för högt.
Tillbaks till ruta 1 och belastning av elementrörelsen.
Men alla skriker åt mig då.
Och lådorna är ju som dom är.
Mät impedansen i båda elementen.
Om det är samma så har du nog hela element elektriskt.
Om dom är olika är ena spolen bränd med stor sannolikhet.
Om man tar 180 grader ifrån varandra och gungar konen upp och ner kan man lätt känna och höra om det är bobbinen som är krökt.
Tyvär finns inga enkla metoder att få den rätt igen.
Det enda jag har provat har funkat sådär.
Man trycker den skrapande sidan mot mittstolpen i talspolegapet och försöker platta ut den, men det är mer tur än skicklighet om man lyckas.
Så jag säger Lycka Till med det.
Perfector skrev:Zachryelementen heter Sinus Wx1078.
Den finns ju inte längre utan du får skumma om eller byta ut mot annat.
Det är väldigt bra element på 70 watt enligt Sinus
Perfector skrev:Sinus var billiga på sin tid och Zachry valde dom för att dom var svenska.
Kanta om är nog den bästa vägen att gå.
Sen är lådan tjockare än du ser, det är en kant under baffeln som den vilar på.
Skulle nog gissa på 22 mm i lådans väggar.
Den som kollar får se
Perfector skrev:Fanken, mitt i natten och sömnlös börjar jag undra.
Är det 8 eller 10 tum det där?
Jag refererade till en 10'a men det kanske är en 8'a?
jonaz81a skrev:Perfector skrev:Fanken, mitt i natten och sömnlös börjar jag undra.
Är det 8 eller 10 tum det där?
Jag refererade till en 10'a men det kanske är en 8'a?
Det är en 10 tummare,
Det finns också VX-9, VX-11, VX-15, VX-250, VX-350 och säkerligen fler, villa storlekar och antal basar övriga i serien har är jag osäker på då Zachrys namnschema inte känns fullt logiskt, VX-15 ser ut att ha två 8 tum basar enligt en bild jag såg och VX-9 har troligen en 8 tummare medans VX-11 har en 12 tummare.
Perfector skrev:Börja med att byta ut hornet mot ett so heter ksn-1038 eller A-138 på HiFi-Kitspråk.
Den du har heter 1005 ellerA-105 och spikar fan vid 5 kHz och det finns inga enkla vägar runt.
A-138 är mjukare i hela omfånget
I övrigt ser det ut som en DUX-låda med 8" bas och 8" Slav samt diskant
Perfector skrev:Om diskanten får för hög känslighet kan du lägga 10 ohm tvärs över hornets plus och minus och sedan en 4,7uF konding i serie med signalen.
Då lurar du förstärkaren att det är en magnetodynamisk diskant och dämpar den samtidigt till Ca: 91 db.
Blir det för lite så ökar du bara motståndet till 12 ohm och blir det för mycket kan du minska motståndet till 8.2 eller emellan 8 och 10 ohm för att korrigera hur mycket som skall gå igenom motståndet och hur mycket som går genom diskanten.
Perfector skrev:Kuriosa.
Om det skulle vara en mirschhögtalare så sitter en 28 gram tung mutter under dammkåpan på slaven, den med gummidomen.
Motiveringen var att få ner resonansen i den så att den bara jobbar i det lägsta basområdet.
Det funkade förvånansvärt bra och jag fick tom. en utskällning av Mirsch för att jag "snokade" i hans högtalare
Men det kommer han antagligen inte ihåg idag.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Kuriosa.
Om det skulle vara en mirschhögtalare så sitter en 28 gram tung mutter under dammkåpan på slaven, den med gummidomen.
Motiveringen var att få ner resonansen i den så att den bara jobbar i det lägsta basområdet.
Det funkade förvånansvärt bra och jag fick tom. en utskällning av Mirsch för att jag "snokade" i hans högtalare
Nej, antagligen inte.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Perfector skrev:Kuriosa.
Nej, antagligen inte.
Tvärtom.
Har kommit dit så har han totalkoll på hela livet.
Det är bara om man ramlar ner i källaren man tappar minnet
Svempa skrev:Högtalarna med slavbas och piezodiskant är nog Audio Pro 3-25, inte DUX. De ser ut att vara original förutom att skumfronten saknas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster