Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2016-05-23 21:03

är det warfdales 8'or i fergusonlådan?
I så fall är det riktigt bra element.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-23 21:15

Perfector skrev:är det warfdales 8'or i fergusonlådan?

Nej det är 6.5"are.

Jag tror basarna är av märket Goodmans men jag har inte demonterat för att bekräfta. De spelar väldigt fint i vilket fall, förutom när den skrapade högtalaren skrapar men det går som sagt att fixa med lite välriktad handpåläggning. Jag misstänker att jag kanske kan göra ett bättre jobb att centera basen om jag skruvar loss den men av någon anledning har det aldrig blivit av. Om man inte spelar riktigt högt så brukar den hålla sig centrerad ändå efter man har tryckt den "rätt" så den "går fritt", det är när man råkar spela för högt den hamnar "fel".
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-23 21:45

Jag tänkte bara säga att jag uppskattar den här tråden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-23 21:50

jonaz81a skrev:

Nej det är 6.5"are.

Jag tror basarna är av märket Goodmans men jag har inte demonterat för att bekräfta. De spelar väldigt fint i vilket fall, förutom när den skrapade högtalaren skrapar men det går som sagt att fixa med lite välriktad handpåläggning. Jag misstänker att jag kanske kan göra ett bättre jobb att centera basen om jag skruvar loss den men av någon anledning har det aldrig blivit av. Om man inte spelar riktigt högt så brukar den hålla sig centrerad ändå efter man har tryckt den "rätt" så den "går fritt", det är när man råkar spela för högt den hamnar "fel".

Jo, det är nog Goodmans element, men dom är inte alls dumma.
Och rikta basen kan du kolla om det syns nå'n rubbning av magneten.
Annars kan det vara så att den bottnat och då kan bobbinen vara skadad vilket är väldigt svårt att rätta till.
Det värsta skulle vara om något varv i talspolen blivit bränd och det är därför den skrapa när den arbetar hårt och hamnar i det brända varvet, då tenderarden till att hacka vilket nog kan höras som ett skrapande ljud
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-23 22:19

Tarzan skrev:Jag tänkte bara säga att jag uppskattar den här tråden.

:)

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Nej det är 6.5"are.

Annars kan det vara så att den bottnat och då kan bobbinen vara skadad vilket är väldigt svårt att rätta till.
Det värsta skulle vara om något varv i talspolen blivit bränd och det är därför den skrapa när den arbetar hårt och hamnar i det brända varvet, då tenderarden till att hacka vilket nog kan höras som ett skrapande ljud

Elementet kan gå fritt hela vägen om det är prefekt centrerat men bobbinen och kanske något varv i talspolen är troligen skadat som du säger så om elementet flyttas det minsta lilla i sidled så börjar det skrapa och fortsätter att skrapa, inte påtagligt men märkbart tills man "lär" elementet att röra sig där det går fritt igen. Jag ska kolla magneten också när jag endå kollar bobbinen men jag är relativt säker på att högtalarna bottnade när jag råkade spela någon "Bas-skiva" för högt.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-23 22:30, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-23 22:25

jonaz81a skrev:

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Nej det är 6.5"are.

Elementet kan gå fritt hela vägen om det är prefekt centrerat men bobbinen och kanske något varv i talspolen är troligen skadat som du säger så om elementet flyttas det minsta lilla i sidled så börjar det skrapa och fortsätter att skrapa, inte påtagligt men märkbart tills man "lär" elementet att röra sig där det går fritt igen. Jag ska kolla magneten också när jag endå kollar bobbinen men jag är relativt säker på att högtalarna bottnade när jag råkade spela någon "Bas-skiva" för högt.

Tillbaks till ruta 1 och belastning av elementrörelsen.
Men alla skriker åt mig då.
Och lådorna är ju som dom är.
Mät impedansen i båda elementen.
Om det är samma så har du nog hela element elektriskt.
Om dom är olika är ena spolen bränd med stor sannolikhet.
Om man tar 180 grader ifrån varandra och gungar konen upp och ner kan man lätt känna och höra om det är bobbinen som är krökt.
Tyvär finns inga enkla metoder att få den rätt igen.
Det enda jag har provat har funkat sådär.
Man trycker den skrapande sidan mot mittstolpen i talspolegapet och försöker platta ut den, men det är mer tur än skicklighet om man lyckas.
Så jag säger Lycka Till med det.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-23 22:33

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Perfector skrev:Jo, det är nog Goodmans element, men dom är inte alls dumma.

Tillbaks till ruta 1 och belastning av elementrörelsen.
Men alla skriker åt mig då.
Och lådorna är ju som dom är.
Mät impedansen i båda elementen.
Om det är samma så har du nog hela element elektriskt.
Om dom är olika är ena spolen bränd med stor sannolikhet.
Om man tar 180 grader ifrån varandra och gungar konen upp och ner kan man lätt känna och höra om det är bobbinen som är krökt.
Tyvär finns inga enkla metoder att få den rätt igen.
Det enda jag har provat har funkat sådär.
Man trycker den skrapande sidan mot mittstolpen i talspolegapet och försöker platta ut den, men det är mer tur än skicklighet om man lyckas.
Så jag säger Lycka Till med det.

Om saker är för enkelt lär man sig inget, i värsta fall får jag fortsätta med handpåläggningen. :)

Idag har högtalarna i alla fall skött sig bra trots att jag spelat ganska högt, det var värre när man tittade på en action-film med mycket dynamik och en hel by plötsligt exploderade.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-24 21:23

Dags för ytterligare ett högtalarpar!

Dagens högtalare är ett par Zachry VX-10 i minst sagt tveksamt skick, jag fick dessa av en kompis någon gång under 2000-talet. Var min polare hade köpt högtalarna vet jag ej, antagligen på loppas men han blev i vilket fall konstigt nog inte nöjd. Egentligen kunde jag sluta här eftersom alla kan se på bilderna ungefär hur de låter. Jag vill endå påstå att så länge men spelar lågt, dvs inte mer än "klockan 9" på en typisk förstärkares volymurtavla så låter det inte skitilla även om det inte heller låter bra. Spelar man högre märks det att elementens skumringar inte bara är ganska slut, den är helt slut, trasiga, döda och mer därtill, det låter därför rent ut sagt fördjävligt.

Lådorna är byggda i 11mm spånskiva så dessa rangliga burkar borde jag kanske slängt, diskanthögtalarna är det enda som kan vara värt att spara. Anledningen till att högtalarna inte har slängts är att jag tänkte att jag kanske råkar hitta ett par gratis lämpliga 10"-basar som går högt nog i frekvens och då kanske jag orkar bygga ett par nya filter och stadga upp lådorna. Zachry högtalare av sämsta och billigaste sort är också en del av det svenska kulturarvet, en del många kanske helst vill glömma bort.

Zaxhry VX-10.

Bild

Utan klösskydd. Fina eller hur? Rost fanns där redan när jag fick dessa, den kan eventuellt ha blivit värre.

Bild

På baksidan hittar vi ingen terminal men väl en sladd, en basreflexport och en säkring.

Bild

De spelar kanske inte så kontrollerat...

Bild

Vi avslutar med en förhandstitt på morgondagens högtalare.

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-24 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-24 21:43

Zachryelementen heter Sinus Wx1078.
Den finns ju inte längre utan du får skumma om eller byta ut mot annat.
Det är väldigt bra element på 70 watt enligt Sinus

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-24 21:51

Perfector skrev:Zachryelementen heter Sinus Wx1078.
Den finns ju inte längre utan du får skumma om eller byta ut mot annat.
Det är väldigt bra element på 70 watt enligt Sinus

Ah då kan det vara värt att kanta om så slipper jag pilla med delningsfiltret, varför sätter man bra element i en låda byggd i 11mm spånplatta? Lådan kanske i och för sig är ordentligt stagad, jag har inte tittat efter.

Jag bara antog att även elementen var skit, diskant/"övre mellanregister"-elementet lät dock riktigt skapligt vad jag kunde höra.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-24 22:06

Sinus var billiga på sin tid och Zachry valde dom för att dom var svenska.
Kanta om är nog den bästa vägen att gå.
Sen är lådan tjockare än du ser, det är en kant under baffeln som den vilar på.
Skulle nog gissa på 22 mm i lådans väggar.
Den som kollar får se :-)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-24 22:13

Perfector skrev:Sinus var billiga på sin tid och Zachry valde dom för att dom var svenska.
Kanta om är nog den bästa vägen att gå.
Sen är lådan tjockare än du ser, det är en kant under baffeln som den vilar på.
Skulle nog gissa på 22 mm i lådans väggar.
Den som kollar får se :-)

Det kanske inte fanns så många extremt billiga högtalarelement från Kina tillgängliga på den tiden.

Skulle det vara 22mm så duger det fint, jag bara utgick att det man såg bak vid sladden och säkringen var representativt för hela lådan. Om bakstycket är insänkt vilket det borde vara är 22mm som du säger rimligt.

Kolla ska jag göra, vid ett senare tillfälle då jag redan lyft tillbaka högtalarna till där de nu förvaras. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-25 03:26

Fanken, mitt i natten och sömnlös börjar jag undra.
Är det 8 eller 10 tum det där?
Jag refererade till en 10'a men det kanske är en 8'a?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-25 10:08

Perfector skrev:Fanken, mitt i natten och sömnlös börjar jag undra.

Det är en 10 tummare,

Det finns också VX-9, VX-11, VX-15, VX-22, VX-250, VX-350 och säkerligen fler, villa storlekar och antal basar övriga i serien har är jag osäker på då Zachrys namnschema inte känns fullt logiskt. Zachry VX-15 ser ut att ha två 8 tum basar enligt en bild jag såg och VX-9 har troligen en 8 tummare medans VX-11 har en 12 tummare och Zachry 22 troligen har dubbla 10or? Zachry VX-350 ser ut att vara ett 3-vägs åbäke med vad som ser ut att vara dubbla 10or och då har säkert Zachry VX-250 dubbla 8or, alternativt är det 12or respektive 10or.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-25 11:07, redigerad totalt 7 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-25 10:12

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Fanken, mitt i natten och sömnlös börjar jag undra.

Det är en 10 tummare,

Det finns också VX-9, VX-11, VX-15, VX-250, VX-350 och säkerligen fler, villa storlekar och antal basar övriga i serien har är jag osäker på då Zachrys namnschema inte känns fullt logiskt, VX-15 ser ut att ha två 8 tum basar enligt en bild jag såg och VX-9 har troligen en 8 tummare medans VX-11 har en 12 tummare.

Då är det den basen jag sa :-)
Zachry gjorde som Jamo i ett avseende.
Man kollade impedansen vid delningen och la spolen för basen ut där, dvs man räknade spolen efter impedansen.
Och kanske inte alltför grov tråd.
Får du den att funka som den ska kanske det kan vara läge att byta komponenterna i filtret mot nya med bättre kvalitet.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-25 21:10

Dagens högtalartest gick inte som på räls, eller jo idag gick det bra men det tillkom komplikationer när jag tog fram högtalarna igår.

Dagens högtalare är lite roliga! Jag har ingen aning om vem som har byggt dessa eller om de finns i flera exemplar men någon har kantat om elementen och bytt "dust-capen" på slavbasen som ser ut att vara ett återanvänt element. Jag köpte dessa skapelser på Hjärta till Hjärta i Linköping under andra halvan av 2000-talet. Jag skulle ha högtalarna till en nyårsfest jag misstänkte skulle bli ganska vild, en sån fest där man innan festen börjar flyttar allt värdefullt från vardagsrum, kök och hall och sen låser dörrarna till övriga rum förutom toan.

Att köpa ett par "engångshögtalare" till festen visade sig vara en bra ide då någon körde en tumme genom ett elemet och någon annan (eller samma) lyckades trycka in dustcapen på ett annat. Det fanns redan spår av gamla lagningar så dessa skador var inget att bli upprörd över och högtalarna fortsatte att skråla till 12-slaget och på efterfesten som följde, de har helt enkelt redan gjort sitt jobb.

Nu när jag tog fram högtalarna skulle jag i vilket fall fixa felen, först "dust-capen". Innan fix.

Bild

Efter fix.

Bild

Sen var det hålet i konen, planen var att lossa elementet för att trycka ut den intryckta delen från innsidan och sen göra en snygg och knappt märkbar lagning. Detta visade sig vara omöjligt då någon limmat fast elementet med en jävla massa lim. På bilden har jag lossat på piezo-hornet men det gick inte att komma åt den vägen, jag är glad att jag gav upp, varför syns på en senare bild. När jag misslyckats med att lossa elementet trots extremt övervåld med ett stämjärn och en spackelspade (som mothåll) så tog jag en tandpetare och petade ut det intryckta från utsidan vilket gjorde skadan och därför lagningen större men nu kommer den delen av konen hålla för evigt. Lagningen är gjord med tvåkomponets epoxylim.

Bild

Så här ser högtalarterminalerna ut, de klarar bara riktigt tunn kabel men det är bra nog. Problemet var att den ena högtalaren inte fungerade när jag testade att koppla in dom så jag var tvungen att öppna för att kolla vad som var fel, jag nämde också att elementen var limmade...
Bild

Elemneten var som sagt limmade, bäst jag nämner det igen. Det blev lite lagom med skador när jag lossade på slavbasen...

Bild

Här är en bild där man ser problemet tydligare.

Bild

Spånskivan runt elementet gick sönder en hel del när jag lossade elementet som ni såg, någon snygg lagning kunde det inte bli tal om så lösningen fick bli mängder med lim. Jag har dock sett till att terminalskruvarna nu är gängpajj på insidan, de lossnar inte igen vilket är bra för det gör inte slavbasen heller.

Bild

Här har vi en bild av den nu spelklara högtalaren, det som ser ut som lim på gummiringarna är Biltema universalfett för att skydda mot lim...

Bild

Och så här är båda på bild tillsammans med övrig skrot.

Bild

Dessa högtalare kan skapa rejält med ljudtryck men de har knappast en spikrak frekvenskurva, de dippar troligen rejält i mellanregistret. Diskanten upplevde jag som lite vass vilket jag brukar tycka om alla piezo horn men basen lät riktigt bra, jag lyssnade igenom flera skivor på ganska hög volym utan att bli lyssningstrött så diskanten kan inte ha varit någon riktig katastrof den heller. Om någon vet något om dessa roliga högtalare så vore det kul att få veta mer än ingenting vilket är allt jag vet nu.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-25 21:43, redigerad totalt 4 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-25 21:19

Börja med att byta ut hornet mot ett som heter ksn-1038 eller A-138 på HiFi-Kitspråk.
Den du har heter 1005 ellerA-105 och spikar fan vid 5 kHz och det finns inga enkla vägar runt.
A-138 är mjukare i hela omfånget
I övrigt ser det ut som en DUX-låda med 8" bas och 8" Slav samt diskant
Senast redigerad av Perfector 2016-05-25 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-25 21:27

Perfector skrev:Börja med att byta ut hornet mot ett so heter ksn-1038 eller A-138 på HiFi-Kitspråk.
Den du har heter 1005 ellerA-105 och spikar fan vid 5 kHz och det finns inga enkla vägar runt.
A-138 är mjukare i hela omfånget
I övrigt ser det ut som en DUX-låda med 8" bas och 8" Slav samt diskant

Ok det var bra att veta, lagningen av den högtalare som blev skadad när jag fick bryta mig in för att fästa sladden på innsidan av högtalarterminalen blev i alla fall lyckad och lådan är 100% tät. Bas och slavbas tänker jag inte försöka lossa igen av förklarliga skäl men att byta hornen borde gå utan problem då dessa lossnar lättre! :)

DUX verkar har byggt många udda högtalare som ser mer eller mindre amatörbyggda ut. :)

Hornet verkar heta "Rila SA 38 Piezo" nu på Hifikit, jag gissar att det är en klon av Motorola KSN1038A då de ser identiska ut. Billiga var de i alla fall så jag köper nog ett par nästa gång jag har vägarna förbi Hifikits butik.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-25 23:24

Om diskanten får för hög känslighet kan du lägga 10 ohm tvärs över hornets plus och minus och sedan en 4,7uF konding i serie med signalen.
Då lurar du förstärkaren att det är en magnetodynamisk diskant och dämpar den samtidigt till Ca: 91 db.
Blir det för lite så ökar du bara motståndet till 12 ohm och blir det för mycket kan du minska motståndet till 8.2 eller emellan 8 och 10 ohm för att korrigera hur mycket som skall gå igenom motståndet och hur mycket som går genom diskanten.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-25 23:43

Perfector skrev:Om diskanten får för hög känslighet kan du lägga 10 ohm tvärs över hornets plus och minus och sedan en 4,7uF konding i serie med signalen.
Då lurar du förstärkaren att det är en magnetodynamisk diskant och dämpar den samtidigt till Ca: 91 db.
Blir det för lite så ökar du bara motståndet till 12 ohm och blir det för mycket kan du minska motståndet till 8.2 eller emellan 8 och 10 ohm för att korrigera hur mycket som skall gå igenom motståndet och hur mycket som går genom diskanten.

Vi hoppas på 10 ohm om det skulle behövas då jag har såna liggande någonstans. De köptes för att användas med det horn som nu heter "Rila SA 16 Piezo" på Hifikit men det hette nåt annat när MDS sålde dem för 20kr styck under en kampanj för 20 år sedan.

4.7uF kondingar borde jag också ha.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-26 10:01

Kuriosa.
Om det skulle vara en mirschhögtalare så sitter en 28 gram tung mutter under dammkåpan på slaven, den med gummidomen.
Motiveringen var att få ner resonansen i den så att den bara jobbar i det lägsta basområdet.
Det funkade förvånansvärt bra och jag fick tom. en utskällning av Mirsch för att jag "snokade" i hans högtalare :-)
Men det kommer han antagligen inte ihåg idag.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-26 16:42

Perfector skrev:Kuriosa.
Om det skulle vara en mirschhögtalare så sitter en 28 gram tung mutter under dammkåpan på slaven, den med gummidomen.
Motiveringen var att få ner resonansen i den så att den bara jobbar i det lägsta basområdet.
Det funkade förvånansvärt bra och jag fick tom. en utskällning av Mirsch för att jag "snokade" i hans högtalare :-)

Nej, antagligen inte. :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-26 17:22

Tarzan skrev:

Tvärtom.
Har kommit dit så har han totalkoll på hela livet.
Det är bara om man ramlar ner i källaren man tappar minnet :-)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-26 19:13

Perfector skrev:
Tarzan skrev:

Tvärtom.
Har kommit dit så har han totalkoll på hela livet.
Det är bara om man ramlar ner i källaren man tappar minnet :-)

Olle Mirsch fick i alla fall leva tills hans var en gammal man men det är så klart alltid tråkigt att människor avlider, sådan är världen vi lever i.

Idag blir det inte allt för mycket testande då jag har massa annat att göra, imorgon ska jag ut på en liten resa över helgen.

Jag flyttade i alla fall in mina Heco Mythos 700 för att se hur de spelar med samma förutsättningar som de nyligen testade högtalarna, basigt är svaret. Jag var verkligen tvungen att dämpa vid 63Hz för att dessa högtalare skulle fungera stående på denna plats, i alla fall med Sharp förstärkaren som dopar de nedre registren lite. tur att inte 63Hz reglaget var ett av de som gått av.

Med några dB sänkt bas låter dessa högtalare tämligen trevligt men jag är endå glad att jag inte betalat 6000-7000kr för dem eller vad de nu kostade när de lanserades. Det ska dock sägas att dessa högtalare inte behövde dämpas i basen där de stog i vardagsrummet drivna av ADCOM stegen, de har inte används mycket på senaste eftersom jag skaffade en 40" 4K-skärm till datorn förra året.

Varje rykte om att jag har snattat högtalarna hos Hi-Fi Klubben Linköping är falskt, de fick inte plats under kilten! Som bevis presenterar jag kvittot!

Bild

Jag var tvungen att rikta upp kameran lite så att inte bilden skulle bli barnförbjuden.

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-26 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-05-26 19:42

Högtalarna med slavbas och piezodiskant är nog Audio Pro 3-25, inte DUX. De ser ut att vara original förutom att skumfronten saknas.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-26 19:45

Svempa skrev:Högtalarna med slavbas och piezodiskant är nog Audio Pro 3-25, inte DUX. De ser ut att vara original förutom att skumfronten saknas.

Du har helt rätt, Faktiskt-medlem rolfzetterberg har postat denna specifikation tidigare såg jag nu när jag sökte.

Jag misstänker att allt lim dock är en senare modifikation, jag tror även att elementen är omkantade men detta är jag inte helt säker på.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-26 19:51

Se där, det är många som använt konceptet då.
Byte av hornet är nog ändå nödvändigt.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-31 19:11

Dags för en ny episod.

Först nåt som inte fick någon eget inlägg då det inte riktigt var "on topic".

Jag testade Heco Mythos högtalarna med "Harman Kardon 630 Twin Powerd"-receivern, det var bästa kombinationen så här långt. Med HK receivern så behövdes inte basen justeras ned utan allt låter kanon endå, inte så spännande kanske men bra (för mig) att veta.

Bild

Nu till dagens test.

Jag fick syn på den här annonsen, någon köpte tydligen ett begagnat ungefär 10 år gammalt Biltema-slutsteg för 275 norska kronor (275 norska kronor är sisådär 275 svenska kronor i dagsläget).

Bild

Här skulle jag kunnat låtsas som att denna person var jag men det vore att tumma på sanningen, jag äger dock ett identiskt slutsteg så idag tar vi reda på hur mycket Biltema-o/väl-ljud man får för 275kr.

Bild

På baksidan hittar vi artikelnummret och den angivna effekten. 4x50W +1x150W vid 4 ohms last alternativt 4x80W +1x200W vid 2 ohms last. Med den specen borde slutsteget vara fyllt med transistorer.

Bild

På innsidan finner vi just massor av transistorer, allt ser rimligt ut vilket kanske är förvånande för vissa då detta är ett "Feltema"-slutsteg, för 275kr är det i vilket fall mycket komponenter.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/302Bil ... g24795.jpg

Slutsteget har två ingångar, vill man driva fyra kanaler från en tvåkanals-källa får man använda "Y-splitt", man kan välja hög/låg-pass eller inget filter, "Sub-kanalen" har bara lågpassfilter.

Bild

Högtalarutgångar, bryggbara för att förvandla steget till ett 3-kanals steg. Vi ser också "ström in" och den veka kabel jag tänker använda med en datornätdel då jag inte orkar släpa in ett bilbatteri.

Bild

Först tänkte jag driva steget med detta nätaggregat, 12A*12V = 144W borde väl räcka för att driva två kanaler om man inte spelar högt, icke det räckte inte ens för att slå på slutsteget trots 11,9V.

Bild

100.4A *12V = 1204.8W kanske fungerar bättre? Ja nu startade slutsteget snällt istället för att bara blinka till som med det gamla AT-nätaggregatet, Flextronics är att lita på när det gäller ström.

Bild

Det lyser!

Bild

Låter gör det också! "Harman Kardon 630 Twin Powered"-recievern agerar försteg, det är praktiskt när "pre out"-utgång och "main in"-ingång finns på förstärkare!

Bild

Frågan var hur mycket oljud och brus blir det med denna kombination, inget alls är svaret då det låter helt okey. Det låter inte så trevligt som med "Harman Kardon 630"-receiverns egna slutsteg men inte heller sämre än många av de andra testade förstärkarna vilket måste anses som ett gott betyg när det gäller ett bilslutsteg från Biltema. Gott om kraft finns det också och än har de taniga strömkablarna jag använder inte brunnit! Jag kanske borde slå på högpassfiltret igen och koppla in den gamla Ghost 15tum basen på sub-kanalen för att göra grannen under riktigt glad...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-05 21:38

Det är lite stiltje här på grund av jobb och värme. Jag har i alla fall grävt fram en hel del "ny bråte", nu från cykel- och varmförråd, mestadels soprumsfynd från 2004 - 2016.

Biltema-slutsteget + Heco Mythos högtalarna har varit kopplade till datorn den senaste veckan. Hade jag inte haft någon annan förstärkare så skulle jag utan problem kunna klara mig med detta bilslutsteg från Biltema en längre period.

Idag kopplade jag in 15" basen för att se om den limmning av den då lösa magneten jag gjorde efter jag räddade baslådan ur mina föräldrars garage 2009 blev bra, det blev den! Biltema-steget driver utan problem Heco Mythos högtalarna och baslådan, troligtvis skulle det även gå att använda de två oanvända kanalerna också utan att slutsteget överhetter eftersom det bara blir lätt ljummet nu men då skulle det behövas en fetare strömkabel eftersom stegets voltmeter nu rör sig mellan 12V och 12.35V i takt med basslagen när man drar på ordentligt.

Efter lite trixande tyckte jag det lät bäst om jag aktiverade slutstegets högpassfilter för Heco högtalarna men med filtret ställt på den lägsta delningsfrekvensen vilket är 50Hz och baskanalens lågpassfilter ställt på 70-80Hz. Om jag låter Ghost-basen ta hand om hela basområdet under 75Hz på egen hand måste jag ha basens gain ställd högre för att det ska låta "naturligt" och då skallrar rutorna för mycket. Med lite stöd från Heco-högtalarna mellan 50 - 75 Hz kan baskanalens "gain" ställas lite mer konservativt med tanken att basen ska rulla av mjukt under 50 Hz men fortfarande nå hela vägen ner till 20-25Hz, det verkar fungera som tänkt. I ett bättre lyssningsrum skulle jag nog finna att andra delningsfrekvenser låter bättre.

Ghost-baslådan är inget audiofilbygge direkt! Lådan är precis så liten som det gick att komma undan med då basen fungerar i basreflex lådor på ~160 till ~300 liter och lådan är på just 160 liter. Jag trixade en del med basreflexrörens längd för att få det bra minns jag men "bra" är ofta relativt och det är inte självklart att det jag tyckte lät bäst som 16-åring är det jag tycker låter bäst idag. När jag hade två av dessa baslådor hemma i mina föräldrars hus som ung kunde jag i alla fall spela så att grannarna klagade, deras hus ligger ungefär 100 meter från mina föräldrars hus. :D

Det är ingen ide att lägga upp någon bild då det enda som skiljer jämfört med bilden i förra posten är att man ser basens högtalarkabel hängade från slutsteget och att försöka spela in hur en ljudanläggning låter är helt dödfött. En video som visar hur det målade tygstycket framför basen fladdrar som en flagga i storm kanske vore nåt men jag har bara spelat riktigt högt i ca en minut åt gången så inte grannen under får krupp.

Eftersom någon snodde registreringskyltarna på min avställda gamla Volvo så plockade jag ur stereo-prylarna ur den. Att det rör sig människor med liberal syn på mitt och ditt i området visste jag sedan tidigare men det blev lite mer konkret nu och prylarna har redan legat och ärgat i den oanvända bilen onödigt länge. Jag är lite nyfiken på hur ett betydligt dyrare slutsteg kan mäta sig med Biltema-steget som kostade runt 1000-lappen nytt, Biltema-steget har jag aldrig fått användning för då det projekt slutsteget var tänkt till inte blev av.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-06-05 22:27, redigerad totalt 8 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-05 21:53

De limmade magneterna.
Fundera på en seg lim eller tjärsträng runt om som håller den på plats ifall värmen får limmet att släppa.
Värmelim med god fästförmåga eller pl-400 som torkar på 3 dar och klarar 30 kg per mm2 borde både hålla i och hålla fast.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi