Högtalarutvecklingen de senaste 45 åren, om man tittar på spjutspetsprodukterna, har varit stor. Högtalare utvecklingen de senaste 35 åren däremot, har varit liten.
När det gäller riktigt stora kapabla biografanläggningar har utvecklingen varit liten de senaste 85 åren. Man kunde, efter begränsningarna, ta det nära sin spets redan då. Och begränsningarna är samma idag som de var då - den riktverkan som behövs för att man skall kunna kommunicera ljudet i en stor lokal till en stor publik, kräver horn, med alla de svagheter som de för med sig.
Har lyssnat på åtskilliga äldre biografsystem från både 50-, 40-, 30- och 20-tal och skillnaden är inte så stor varken mellan dem (de bästa) eller mot det bästa som görs idag.
- - -
De bästa högtalarna för hemmabruk som görs idag är dock mycket, mycket bättre än så (observera att jag skrev de bästa, inte de flesta) eftersom de inte är drabbade av biografhögtalarnas begränsningar på grund av uppgiften. Med det sagt har jag varit på åtskilliga hifi-mässor där ingen lyckats visa en ljudkvalitet bättre än den som vissa av de gamla systemen för biografer mäktar skapa, så Peters rapport förvånar mig inte så mycket.

Orsaken kan vara både det ena och det andra, men jag tror en svårighet som ofta underskattas är att på kort tid få högtalare och "lyssningsrum" att samarbeta. Många mässutställare bara kommer till mässan och ställer upp anläggningen, och tycker att det räcker med det. Inte konstigt att det inte presterar vettigt.
Ett gammalt biosystem uppställt med samma metod kan klara sig ofta mycket bättre på grund av att det har en så enorm riktverkan att rummets problem märks mycket mindre. Det i sig kan vara ett tillkortakommande eftersom det för hörseln är bättre med en annan balans mellan direkt och reflekterat ljud, men när reflexerna är dåliga kan det ändå ge ett bättre totalresultat att ha så lite som möjligt av av det.
- - -
Sammanfattning (och ett litet tillägg):
1. Bland de högtalare som fanns runt 1981 (för 35 år sedan) var påfallande många så färdigutvecklade att många av dem skulle konkurrera utmärkt väl även idag, om de hade funnits kvar.
2. De högtalare som fanns för 45 år sedan (runt 1971) var sällan i närheten av så invändningsfria.
3. Sedan ungefär 25 år tillbaka i tiden blev designprodukter allt vanligare från högtalartillverkare, eller rättare sagt formerna som högtalare gavs blev i allt högre grad dikterade av modet/utseendeönskemål. Framförallt höga högtalare med smal baffel, som egentligen bara såg ut så för att det var mode. I snitt är det min uppfattning att högtalarna sedan dess i snitt blivit sämre per krona. Möjligen har ljudkvaliteten i snitt sjunkit till och med mera är så på grund av att billigare och billigare högtalare dessutom har blivit valda, alltså om man tittar på det folk köpt.
Men trots att det, enligt vad jag ser och hör, inte har funnits något signifikant utveckling de senaste >35 åren så är de allra bästa högtalarna som finns i dag, något bättre än de allra bästa högtalarna som fanns för >35 år sedan.
Men det är bara sällsynta kobbar som sticker upp ut ett hav som i snitt är oförändrat, eller vars vattennivå till och med möjligen sjunkit något.
- - -
Myten om utvecklingen, som enligt många av dem som är med och sprider den, är revolutionerande nästan varje år, är just en myt eller en önskedröm.
Men - man kan trösta sig med att skälet till att det inte fortsatt att utvecklas nämnvärt de senaste 35 åren inte är att utvecklarna är inkompetenta - utan främsta skälet är att man var nästan framme redan för 35 år sedan.

Det vill säga det bästa var det. Nästan framme.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).