Svante skrev:Det finns en ingenjörsbyråkratisk fälla i placering av bashögtalare i rum. Man tänker att rumsresonanser är dåliga och är medveten om att i vissa placeringar så exciteras inte vissa resonanser. Och mitt på en vägg (i 1 2 eller 3 dimensioner) så exciteras inte någon av de udda numrerade moderna. Det måste vara optimalt många! Eller?
Samtidigt är det så att ett rum där alla udda numrerade moder är oexciterade beter sig precis som ett rum som är hälften så stort. Och små rum är mer problematiska än stora rum, eftersom Schröders gränsfrekvens ligger högre, dvs "resonansområdet" (det lågfrekvensområde där enskilda resonanser är urskiljningsbara) hamnar mer inne i audiofrekvensområdet.
Slutsatsen blir att man ska inte anstränga sig att låta bli att excitera några av resonanserna, utan man ska excitera alla i så lika grad som möjligt. Det ger jämnast återgivning. Och det gör man med högtalarna placerade i hörn.
Ovanstående kan vara en utgångspunkt, i verkliga livet får man experimentera lite för att få jämnast möjliga tonkurva, och då kanske även med väl vald dämpning av rummet.
Jag håller med om mycket av ovanstående, dock inte att placera samtliga baslådor i hörn.
Jag bor i lägenhet, lyssningsrummet är långsmalt, musikanläggningen finns i ena halvan med huvudhögtalarna längs långväggen. Enligt trådstartens definitioner har jag uteslutit referensbasen och har endast 4 st balansbasar i form av 25 liters slutna lådor med en 10" Bremenbas i varje. De är placerade så oregelbundet som möjligt, men runt om och ekvidistant från sweetspot på 0,4 meter när (inklusive huvudhögtalarna), vilket innebär att vid delningsfrekvensen 80 Hz (worst case) är differensen mindre än en tiondels våglängd.
Avsikten är att excitera så många olika rumsresonanser som möjligt för jämnare frekvensgång och subjektivt i praktiken fungerar det ypperligt. Först höll jag på och mätte som en galning, men efter ett tag lät det så bra att jag lade av med mätningarna för att inte bli knäpp.
Eftersom jag spelar mer musik från analoga källor och använder en noga utvald DAC för de digitala vill jag absolut inte besudla signalvägen med någon AD+DA-omvandling med medelmåttig industristandard.
Därför tvingas jag avstå från delay och eq med digitala medel, men tack vare det behändiga formatet på mina baslådor har jag kunnat placera dem rätt akustiskt samtidigt som det inte ser alltför tokigt ut.
Jag använder ett ino cr80s+infra för delningen och driver samtliga basar i serie/parallell med ett B&0 ICEPower1000ASP.