The missing fundamental loudspeaker ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 15:36

petersteindl skrev:
Flint skrev:Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.


Serie1: 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz.

Serie2: 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz.

Båda serierna skall enligt skolböckerna uppfattas ha tonhöjd 200 Hz.

Därför kan det vara bra att ha med ett separat referensspår enkom med frekvensen 200 Hz.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag protesterar mot serie ett. Den innehåller grundtonen vilket är den ton som sinnet förväntas tro sig höra ändå. Om man lägger in den är det självklart att man hör den, men då hör man den på riktigt.
Serie två har du redan fått förutom att jag har med två övertoner till. Den är min första testfil. Läs tidigare inlägg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 16:02

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:"Åter igen: Om du tar serien; 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz så har den serien grundtonen med frekvens=200 Hz. Eftersom det är en harmonisk serie kan det kan uttryckas som: SUMMA f*(n + 1) eller ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7."



Nä, vill du bara ha jämna termer i serien får du summera över 2n.


Var står det att det bara skulle gälla jämna termer? Morello, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt? Kontexten är vilken tonhöjd som uppfattas på en komplex ton bestående av grundton + övertoner och huruvida grundtonen fortfarande hörs som tonhöjd efter att grundtonen tagits bort, men alla övriga deltoner finns kvar.

Med vänlig hälsning
Peter


Du skriver själv 200, 400, 600 etc och sedan en summationsformel som inte motsvarar sagda serie.


Det står så här: ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Då f=200 Hz och n=0 :arrow: 200*(0+1)=200 Hz
Då f=200 Hz och n=1 :arrow: 200*(1+1)=400 Hz
Då f=200 Hz och n=2 :arrow: 200*(2+1)=600 Hz
Då f=200 Hz och n=3 :arrow: 200*(3+1)=800 Hz
Då f=200 Hz och n=4 :arrow: 200*(4+1)=1000 Hz
Då f=200 Hz och n=5 :arrow: 200*(5+1)=1200 Hz
Då f=200 Hz och n=6 :arrow: 200*(6+1)=1400 Hz
Då f=200 Hz och n=7 :arrow: 200*(7+1)=1600 Hz

Serien av frekvenser blir då en serie innefattandes 200 Hz, 400 Hz, 600 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1200 Hz, 1400 Hz och 1600 Hz. Det utgör både jämna och udda deltoner i en harmonisk serie med 200 Hz som grundton.

De jämna deltonerna är: 400 Hz, 800 Hz, 1200 Hz och 1600 Hz. 2:a, 4:e, 6:e och 8:e
De udda deltonerna är: 600 Hz, 1000 Hz och 1400 Hz. 3:e, 5:e och 7:e.
Den 1:a deltonen är 200 Hz och utgörs av grundtonen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 16:07

petersteindl skrev:
Flint skrev:Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.

Morello
Märk att jag har lagt ut två testfiler.
En med grundtonenx1 + grundtonenx2 + grundtonenx3 + grundtonenx4 osv...
Den andra filen med grundtonenx2 - grundtonenx4 + grundtonenx6 + grundtonenx8 osv... Dvs. bara jämna övertoner.


Skall det vara ett + tecken i den andra filen efter grundtonenx2? det står ett - tecken där.

Med vänlig hälsning
Peter

Självklart ett +. Bättre kan du, kanske.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 16:16

JM
Hur ställer du dig själv till den här frågeställningen. Du har ju som jag förstår det inga kommersiella intressen här som vissa andra utan kan ärligt säga vad du tycker. Jag tolkar det som att du är anhängare av den medicinska tolkningen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36298
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Morello » 2016-10-10 16:22

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:
Var står det att det bara skulle gälla jämna termer? Morello, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt? Kontexten är vilken tonhöjd som uppfattas på en komplex ton bestående av grundton + övertoner och huruvida grundtonen fortfarande hörs som tonhöjd efter att grundtonen tagits bort, men alla övriga deltoner finns kvar.

Med vänlig hälsning
Peter


Du skriver själv 200, 400, 600 etc och sedan en summationsformel som inte motsvarar sagda serie.


Det står så här: ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Då f=200 Hz och n=0 :arrow: 200*(0+1)=200 Hz
Då f=200 Hz och n=1 :arrow: 200*(1+1)=400 Hz
Då f=200 Hz och n=2 :arrow: 200*(2+1)=600 Hz
Då f=200 Hz och n=3 :arrow: 200*(3+1)=800 Hz
Då f=200 Hz och n=4 :arrow: 200*(4+1)=1000 Hz
Då f=200 Hz och n=5 :arrow: 200*(5+1)=1200 Hz
Då f=200 Hz och n=6 :arrow: 200*(6+1)=1400 Hz
Då f=200 Hz och n=7 :arrow: 200*(7+1)=1600 Hz

Serien av frekvenser blir då en serie innefattandes 200 Hz, 400 Hz, 600 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1200 Hz, 1400 Hz och 1600 Hz. Det utgör både jämna och udda deltoner i en harmonisk serie med 200 Hz som grundton.

De jämna deltonerna är: 400 Hz, 800 Hz, 1200 Hz och 1600 Hz. 2:a, 4:e, 6:e och 8:e
De udda deltonerna är: 600 Hz, 1000 Hz och 1400 Hz. 3:e, 5:e och 7:e.
Den 1:a deltonen är 200 Hz och utgörs av grundtonen.

Med vänlig hälsning
Peter


Helt riktigt Peter! :)

Jag skulle bara se om du var vaken. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 16:31

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.


Serie1: 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz.

Serie2: 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz.

Båda serierna skall enligt skolböckerna uppfattas ha tonhöjd 200 Hz.

Därför kan det vara bra att ha med ett separat referensspår enkom med frekvensen 200 Hz.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag protesterar mot serie ett. Den innehåller grundtonen vilket är den ton som sinnet förväntas tro sig höra ändå. Om man lägger in den är det självklart att man hör den, men då hör man den på riktigt.
Serie två har du redan fått förutom att jag har med två övertoner till. Den är min första testfil. Läs tidigare inlägg


Det här är din första testfil: (400-800-1200-1400-1600-1800-2000Hz)

Din första testfil saknar 600 Hz och 1000 Hz. De bör ingå, anser jag.

Om du vill göra en slags test så borde testet ge en referenston d v s en ren 200 Hz. Då skall tonhöjden vara 200 Hz. Därefter görs en komplex ton beståendes av grundton 200 Hz med dess harmoniska övertoner. Då kan dessa jämföras. Vi verifierar då Hypotesen att tonhöjden fortfarande är 200 Hz. Därefter tar man bort grundtonen 200 Hz från den komplexa tonen. Kommer vi fortfarande höra tonhöjden som 200 Hz? Om vi gör det är det som det står i skolboken. Nästa frågeställning är om man tycker att man hör den komplexa tonen såsom den skulle innehålla 200 Hz? Hur beskriver man skillnaden mellan att ha med 200 Hz kontra att utelämna 200 Hz? Så har jag sett på saken.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 16:33

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:
Du skriver själv 200, 400, 600 etc och sedan en summationsformel som inte motsvarar sagda serie.


Det står så här: ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Då f=200 Hz och n=0 :arrow: 200*(0+1)=200 Hz
Då f=200 Hz och n=1 :arrow: 200*(1+1)=400 Hz
Då f=200 Hz och n=2 :arrow: 200*(2+1)=600 Hz
Då f=200 Hz och n=3 :arrow: 200*(3+1)=800 Hz
Då f=200 Hz och n=4 :arrow: 200*(4+1)=1000 Hz
Då f=200 Hz och n=5 :arrow: 200*(5+1)=1200 Hz
Då f=200 Hz och n=6 :arrow: 200*(6+1)=1400 Hz
Då f=200 Hz och n=7 :arrow: 200*(7+1)=1600 Hz

Serien av frekvenser blir då en serie innefattandes 200 Hz, 400 Hz, 600 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1200 Hz, 1400 Hz och 1600 Hz. Det utgör både jämna och udda deltoner i en harmonisk serie med 200 Hz som grundton.

De jämna deltonerna är: 400 Hz, 800 Hz, 1200 Hz och 1600 Hz. 2:a, 4:e, 6:e och 8:e
De udda deltonerna är: 600 Hz, 1000 Hz och 1400 Hz. 3:e, 5:e och 7:e.
Den 1:a deltonen är 200 Hz och utgörs av grundtonen.

Med vänlig hälsning
Peter


Helt riktigt Peter! :)

Jag skulle bara se om du var vaken. :mrgreen:


Tack Morello! Jag är vaken :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 16:39

Beklagar att jag tydligen glömde nämna några frekvenser. Här en bild på vad filen innehåller. Kan du höra grundtonen 200Hz nu då när du vet vad den innehåller.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 16:41

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.

Morello
Märk att jag har lagt ut två testfiler.
En med grundtonenx1 + grundtonenx2 + grundtonenx3 + grundtonenx4 osv...
Den andra filen med grundtonenx2 - grundtonenx4 + grundtonenx6 + grundtonenx8 osv... Dvs. bara jämna övertoner.


Skall det vara ett + tecken i den andra filen efter grundtonenx2? det står ett - tecken där.

Med vänlig hälsning
Peter

Självklart ett +. Bättre kan du, kanske.


Bra. Jag kan och jag hoppas att du också kan. :)

Det betyder att om vi har ren 200 Hz sinus och Serie1: 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz och Serie2: 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz samt din andra fil med grundtonenx2 + grundtonenx4 + grundtonenx6 + grundtonenx8 osv... så kan vi höra huruvida denna komplexa ton upplevs ha tonhöjden 200 Hz eller en oktav högre d v s 400 Hz.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 16:44

Hör du grundtonen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 16:50

Flint skrev:Beklagar att jag tydligen glömde nämna några frekvenser. Här en bild på vad filen innehåller. Kan du höra grundtonen 200Hz nu då när du vet vad den innehåller.


Jamen där är ju precis det som jag efterlyste :D Kanon! Jag är helt införstådd med det som står inom psykoakustiken. I denna sekvens bör definitivt tonhöjden höras som 200 Hz eftersom det är 200 Hz som är repetitionsfrekvensen. Då behöver inte 200 Hz vara med d v s utan n=0. Frågeställningen är hur skillnaden upplevs om den vore med? Tonhöjden bör vara samma. Beroende på amplitud på grundtonen så bör differensen höras olika.

Sånt tycker jag är roligt att labba med.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 16:52

Flint skrev:Hör du grundtonen?


Flint, jag ber att få återkomma ikväll. Jag har tyvärr skrivit här istället för att göra allt jag istället borde gjort. Än är jag inte pensionär.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 16:53

petersteindl skrev:
Flint skrev:Beklagar att jag tydligen glömde nämna några frekvenser. Här en bild på vad filen innehåller. Kan du höra grundtonen 200Hz nu då när du vet vad den innehåller.


Jamen där är ju precis det som jag efterlyste :D Kanon! Jag är helt införstådd med det som står inom psykoakustiken. I denna sekvens bör definitivt tonhöjden höras som 200 Hz eftersom det är 200 Hz som är repetitionsfrekvensen. Då behöver inte 200 Hz vara med d v s utan n=0. Frågeställningen är hur skillnaden upplevs om den vore med? Tonhöjden bör vara samma. Beroende på amplitud på grundtonen så bör differensen höras olika.

Sånt tycker jag är roligt att labba med.

Med vänlig hälsning
Peter

Och frågan kvarstår, kan du höra grundtonen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 17:22

petersteindl skrev:
Flint skrev:Hör du grundtonen?


Flint, jag ber att få återkomma ikväll. Jag har tyvärr skrivit här istället för att göra allt jag istället borde gjort. Än är jag inte pensionär.

Med vänlig hälsning
Peter

Du behöver inte komma med spaltmeter tröttande utläggningar. Bara svara på om du hör grundtonen 200Hz.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 17:29

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Beklagar att jag tydligen glömde nämna några frekvenser. Här en bild på vad filen innehåller. Kan du höra grundtonen 200Hz nu då när du vet vad den innehåller.


Jamen där är ju precis det som jag efterlyste :D Kanon! Jag är helt införstådd med det som står inom psykoakustiken. I denna sekvens bör definitivt tonhöjden höras som 200 Hz eftersom det är 200 Hz som är repetitionsfrekvensen. Då behöver inte 200 Hz vara med d v s utan n=0. Frågeställningen är hur skillnaden upplevs om den vore med? Tonhöjden bör vara samma. Beroende på amplitud på grundtonen så bör differensen höras olika.

Sånt tycker jag är roligt att labba med.

Med vänlig hälsning
Peter

Och frågan kvarstår, kan du höra grundtonen?


Jag gjorde faktiskt lyssningen alldeles nyss. Jag visste inte att jag kunde spela flac direkt. Jag lyssnade och medans jag lyssnade så tog jag tonen genom att göra ett mmmmmmmmm samtidigt med tonerna och tuna in gentemot den komplexa tonen samt omväxlande med den rena tonen och jag kunde faktiskt ligga kvar på samma tuning dem emellan utan att det låter out of tune. Jag provade att gå upp i frekvens på mitt mmmmmmmmm och jag kunde inte tuna in i högre tonhöjd på den komplexa tonen. Jag kan också ligga kvar på grundtonen utan att det blir falskt.

Om jag vill beskriva själva klangkaraktären dem emellan så skulle jag i ett frågeformulär entydigt fylla i att jag inte hör 200 Hz-tonen i den komplexa tonen.

Är det svar på din fråga? Jag gick tillbaka i tråden och såg följande.

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Hade kanske varit intressantare om övertonerna vore med i båda fallen och det bara var 200 som togs bort ibland?

Få se först om någon hör grundtonen även så här.


D v s Nattis ville också ha det alternativ som jag frågade efter. Det vore intressant att jämföra med och utan 200 Hz. Hur mycket förändras tonen då man lägger till grundtonen 200 Hz. Bollen är din.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 17:33

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:
Jamen där är ju precis det som jag efterlyste :D Kanon! Jag är helt införstådd med det som står inom psykoakustiken. I denna sekvens bör definitivt tonhöjden höras som 200 Hz eftersom det är 200 Hz som är repetitionsfrekvensen. Då behöver inte 200 Hz vara med d v s utan n=0. Frågeställningen är hur skillnaden upplevs om den vore med? Tonhöjden bör vara samma. Beroende på amplitud på grundtonen så bör differensen höras olika.

Sånt tycker jag är roligt att labba med.

Med vänlig hälsning
Peter

Och frågan kvarstår, kan du höra grundtonen?


Jag gjorde faktiskt lyssningen alldeles nyss. Jag visste inte att jag kunde spela flac direkt. Jag lyssnade och medans jag lyssnade så tog jag tonen genom att göra ett mmmmmmmmm samtidigt med tonerna och tuna in gentemot den komplexa tonen samt omväxlande med den rena tonen och jag kunde faktiskt ligga kvar på samma tuning dem emellan utan att det låter out of tune. Jag provade att gå upp i frekvens på mitt mmmmmmmmm och jag kunde inte tuna in i högre tonhöjd på den komplexa tonen. Jag kan också ligga kvar på grundtonen utan att det blir falskt.

Om jag vill beskriva själva klangkaraktären dem emellan så skulle jag i ett frågeformulär entydigt fylla i att jag inte hör 200 Hz-tonen i den komplexa tonen.

Är det svar på din fråga? Jag gick tillbaka i tråden och såg följande.

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Hade kanske varit intressantare om övertonerna vore med i båda fallen och det bara var 200 som togs bort ibland?

Få se först om någon hör grundtonen även så här.


D v s Nattis ville också ha det alternativ som jag frågade efter. Det vore intressant att jämföra med och utan 200 Hz. Hur mycket förändras tonen då man lägger till grundtonen 200 Hz. Bollen är din.

Med vänlig hälsning
Peter

Hör du grundfrekvensen? Ja eller nej.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 17:36

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Hör du grundtonen?


Flint, jag ber att få återkomma ikväll. Jag har tyvärr skrivit här istället för att göra allt jag istället borde gjort. Än är jag inte pensionär.

Med vänlig hälsning
Peter

Du behöver inte komma med spaltmeter tröttande utläggningar. Bara svara på om du hör grundtonen 200Hz.


Du är fortfarande oförskämd, odräglig och inkräktar på andras integritet. Sånt gör man inte om man har någorlunda balans i sinnet. Flint vill du att man skall tycka synd om dig som besväras av sådant beteende? Jag frågar uppriktigt och med gott i sinnet. Vad du gör med ditt liv är din ensak. Det är din integritet. Vad jag gör med mitt liv bör du låta vara min ensak.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 17:39

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Och frågan kvarstår, kan du höra grundtonen?


Jag gjorde faktiskt lyssningen alldeles nyss. Jag visste inte att jag kunde spela flac direkt. Jag lyssnade och medans jag lyssnade så tog jag tonen genom att göra ett mmmmmmmmm samtidigt med tonerna och tuna in gentemot den komplexa tonen samt omväxlande med den rena tonen och jag kunde faktiskt ligga kvar på samma tuning dem emellan utan att det låter out of tune. Jag provade att gå upp i frekvens på mitt mmmmmmmmm och jag kunde inte tuna in i högre tonhöjd på den komplexa tonen. Jag kan också ligga kvar på grundtonen utan att det blir falskt.

Om jag vill beskriva själva klangkaraktären dem emellan så skulle jag i ett frågeformulär entydigt fylla i att jag inte hör 200 Hz-tonen i den komplexa tonen.

Är det svar på din fråga? Jag gick tillbaka i tråden och såg följande.

Flint skrev:Få se först om någon hör grundtonen även så här.


D v s Nattis ville också ha det alternativ som jag frågade efter. Det vore intressant att jämföra med och utan 200 Hz. Hur mycket förändras tonen då man lägger till grundtonen 200 Hz. Bollen är din.

Med vänlig hälsning
Peter

Hör du grundfrekvensen? Ja eller nej.


Jag har ju redan skrivit det.

Jag skriver det igen. Nej, jag hör inte 200 Hz-tonen i den komplexa tonen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 18:03

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:
Jag gjorde faktiskt lyssningen alldeles nyss. Jag visste inte att jag kunde spela flac direkt. Jag lyssnade och medans jag lyssnade så tog jag tonen genom att göra ett mmmmmmmmm samtidigt med tonerna och tuna in gentemot den komplexa tonen samt omväxlande med den rena tonen och jag kunde faktiskt ligga kvar på samma tuning dem emellan utan att det låter out of tune. Jag provade att gå upp i frekvens på mitt mmmmmmmmm och jag kunde inte tuna in i högre tonhöjd på den komplexa tonen. Jag kan också ligga kvar på grundtonen utan att det blir falskt.

Om jag vill beskriva själva klangkaraktären dem emellan så skulle jag i ett frågeformulär entydigt fylla i att jag inte hör 200 Hz-tonen i den komplexa tonen.

Är det svar på din fråga? Jag gick tillbaka i tråden och såg följande.



D v s Nattis ville också ha det alternativ som jag frågade efter. Det vore intressant att jämföra med och utan 200 Hz. Hur mycket förändras tonen då man lägger till grundtonen 200 Hz. Bollen är din.

Med vänlig hälsning
Peter

Hör du grundfrekvensen? Ja eller nej.


Jag har ju redan skrivit det.

Jag skriver det igen. Nej, jag hör inte 200 Hz-tonen i den komplexa tonen.

Dåså, då går vi vidare. Äger tesen sitt berättigande eller gäller den bara under vissa förhållanden? I så fall vilka? Förslag?
Senast redigerad av Flint 2016-10-10 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav IngOehman » 2016-10-10 18:15

JM skrev:'[ Bild ]
It is now widely accepted that the brain processes the information present in the overtones to calculate the fundamental frequency.

2.2. Missing Fundamental - Directive Bass Toproducelowfrequencieswithadipoleelementwould require large diaphragm movement amplitude. For reaching this, increasing the voltage levels and thickness of the structure would be required, which conflicts with the specific characteristics of the presented loudspeaker. Also, the directivity of the sound deteriorates at low frequencies, as the wavelength approaches the element dimensions. ( gäller elektrostat hgt)

It is known that the sensation of a low frequency tone can be created by playing a harmonic series of its overtones, without creating the fundamental frequency itself [4]. When this principle is used in signal processing for adipoleelement,thebenefitsofhighdirectivityandsensitivity at high frequencies are utilized also for the low frequency sounds. This way the perceived audio bandwidth can be extended to reach about one octave below the actual crossover frequency of the element

Plane Wave Loudspeaker with Signal Processing Enhancements Antti Kelloniemi and Kimmo Kynn¨os ;AES 30TH INTERNATIONAL CONFERENCE, Saariselk¨a, Finland, 2007 MARCH 15–1


Räcker det med att ha ett högpassfilter i basen för att skapa en bashögtalare där vi hör nedersta oktaven som mätmässigt inte finns där?
Förutsatt att i inspelningen finns alla övertonerna till den bortfiltrerade grundbastonen?

JM

Nej, eller rättare sagt, det beror på vad du menar.

Repetitionsfrekvensen för vågformen är typiskt synonym med en eventuell grundtons frekvens, alltså fundamentalfrekvensen.

Och det behövs ingen fundamental för att höra repetitionsfrekvensen, men om vi talar återgivning så är ju önskemålet inte något så kantigt som att kunna höra/avgöra frekvenser, utan det handlar ju om att återskapa en upplevelse! I upplevelsen finns inte bara harmoniken utan även klangen.

Och om klangen skall återges ackurat så kan man inte ta bort en ton.

Resonemanget och hörselns funktion härvidlag är välkänd sedan typ 100 år tillbaka (detta är alltså väldigt välkända saker) och på samma sätt som man (felaktigt) kan resonera som att man kan skära bort frekvenser utan att det gör något när man återger musik, har man resonerat när det gäller tal, men då extremt mycket "värre". Det är ju välkänt att man hör vad en person säger och vem det är som säger det, även med ett så litet frekvensomfång som 500 - 2000 Hz. (Alltså ynka 2 oktaver av de typ 10 som vi brukar säga att audioområdet utgör.)

Men igen - det betyder ju inte att fideliteten är god. Det är usel.

Om man skall återge ljud (tal, musik eller vad som helst) väl så behöver man återge det som vi kan höra, och gärna ha lite marginal på det. Möjligen kan man snåla lite i lågfrekvensändan om man känner att dem musik man tänker spela har väldigt lite energi under säg 40 Hz. Men självklart påverkas fideliteten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 18:27

Tänkte väl att att du inte kunde hålla dig borta, IngOehman, i ett sånt här snårigt snack.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav JM » 2016-10-10 18:43

Ett annat exempel på missing fundamental.
https://auditoryneuroscience.com/topics ... undamental
Bra hemsida.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 19:04

JM skrev:Ett annat exempel på missing fundamental.
https://auditoryneuroscience.com/topics ... undamental
Bra hemsida.

JM


:D Jätteroliga exempel. Det står ju precis det som jag i varje inlägg skrivit och som Brian C.J. Moore (Professor of Auditory Perception at the University of Cambridge) skriver i sina böcker. Det är inget nytt men det är inte desto mindre roligt att höra snuttar med genererade roliga ljud. Jag försöker nynna med snuttarna och jag behöver inte ändra tonhöjd mellan snuttarna även om klangen är helt olika dem emellan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav JM » 2016-10-10 19:09

Jag måste ge Svante rätt att någon fysisk "missing fundamental" högtalare i den icke psykologiska världen finns inte som återger nedersta basen.

JM
Senast redigerad av JM 2016-10-10 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41259
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 19:46

Flint skrev:Dåså, då går vi vidare. Äger tesen sitt berättigande eller gäller den bara under vissa förhållanden? I så fall vilka? Förslag?


Nu gäller det bara att ta reda på vad tesen är. :D Vad är det för tes?

Jag tittar på trådens första inlägg och det behövs nog lite finputsning så att inte orden skrivs ihop.

JM skrev:'[ Bild ]
It is now widely accepted that the brain processes the information present in the overtones to calculate the fundamental frequency.

2.2. Missing Fundamental - Directive Bass To produce low frequencies with a dipole element would require large diaphragm movement amplitude. For reaching this, increasing the voltage levels and thickness of the structure would be required, which conflicts with the specific characteristics of the presented loudspeaker. Also, the directivity of the sound deteriorates at low frequencies, as the wavelength approaches the element dimensions. ( gäller elektrostat hgt)

It is known that the sensation of a low frequency tone can be created by playing a harmonic series of its overtones, without creating the fundamental frequency itself [4]. When this principle is used in signal processing for a dipole element,the benefits of high directivity and sensitivity at high frequencies are utilized also for the low frequency sounds. This way the perceived audio bandwidth can be extended to reach about one octave below the actual crossover frequency of the element

Plane Wave Loudspeaker with Signal Processing Enhancements Antti Kelloniemi and Kimmo Kynn¨os ;AES 30TH INTERNATIONAL CONFERENCE, Saariselk¨a, Finland, 2007 MARCH 15–1


Räcker det med att ha ett högpassfilter i basen för att skapa en bashögtalare där vi hör nedersta oktaven som mätmässigt inte finns där?
Förutsatt att i inspelningen finns alla övertonerna till den bortfiltrerade grundbastonen?

JM


Jag vet inte om jag hittar någon tes? jag går till nästa inlägg.

JM skrev:
Svante skrev:Japå sätt och vis, fast man måste komma ihåg att det är skillnad på att höra vad grundtonen är och att höra bas.

...men det låter inte likadant som om grundtonen hade funnits där. Det är alltså inget magiskt sätt att få basåtergivning, det verkar mer användas som en ursäkt för att inte återge basen. Ett högpassfiltrerande system låter helt enkelt som ett basfattigt system, vilket det också är. Även om man begriper vad grundtonen är.

Vill man prova vad som händer om man tar bort grundtonen från en röst kan man leka med mitt program Madde.


Nu är du inne på intressanta områden.

Ljudperceptionen kan delas upp i:

1 Kognitiv fragmentell hörselperception av grundtonen som i fallet med "the missing fundamental" där hjärnan utifrån övertonerna och information i lagrad i hjärnan kalkylerar fram en grundton.

Hörandet är ofta fragmentellt i rummet och unikt live. Har vi en solitär exponering av ett ljud måste hjärnan identifiera ljudet vanligen inom 5 s annars kastas ljudet i papperskorgen tillsammans med brus o oidentifierade ljud. Repetitiva ljud är enklare att identifiera.
Hörandet är inte som med synperceptionen där vi vanligen i verkligheten har en längre sekventiell synexponering i tid o rum.
Ofta hör vi bara fragment av ljud o gör likt fallet med "the missing fundamental" en kognitiv sannolikhetskalkyl, med varierande framgång, utifrån i hjärnan lagrad information/erfarenheter.
=> Vi söker alltid skapa hela gestalter i kontexten.

2 Reell frekvensmässigt komplett hörselperception via hörselnerven relaterad till verkligheten dvs att höra grundtonen och möjligen övertonerna (ljudnivåberoende maskering).
=> Här ger kontexten nästan hela upplevelsemässiga gestalten direkt.

3 Extrakraniell perception. I subbasfallet stimuleras inte bara hörselnerven utan även receptorer i hud, muskler och inre organ. Denna extrakraniella ljudstimulering ger en ofta beskriven känsla av beröring och närhet.
=> En av våra mest fundamentala gestalter.

JM


Jag vet inte om jag hittar någon speciell tes här heller. Ursäkta min nyfikenhet, men vad är tesen? :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav JM » 2016-10-10 19:50

Flint skrev:JM
Hur ställer du dig själv till den här frågeställningen. Du har ju som jag förstår det inga kommersiella intressen här som vissa andra utan kan ärligt säga vad du tycker. Jag tolkar det som att du är anhängare av den medicinska tolkningen.

Kan du utveckla vad du menar? Hänger inte riktigt med?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 23:24

JM skrev:
Flint skrev:JM
Hur ställer du dig själv till den här frågeställningen. Du har ju som jag förstår det inga kommersiella intressen här som vissa andra utan kan ärligt säga vad du tycker. Jag tolkar det som att du är anhängare av den medicinska tolkningen.

Kan du utveckla vad du menar? Hänger inte riktigt med?

JM

Hör du själv grundtonen som saknas i mina exempel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-10 23:29

petersteindl skrev:
Flint skrev:Dåså, då går vi vidare. Äger tesen sitt berättigande eller gäller den bara under vissa förhållanden? I så fall vilka? Förslag?


Nu gäller det bara att ta reda på vad tesen är. :D Vad är det för tes?

Jag tittar på trådens första inlägg och det behövs nog lite finputsning så att inte orden skrivs ihop.

JM skrev:'[ Bild ]
It is now widely accepted that the brain processes the information present in the overtones to calculate the fundamental frequency.

2.2. Missing Fundamental - Directive Bass To produce low frequencies with a dipole element would require large diaphragm movement amplitude. For reaching this, increasing the voltage levels and thickness of the structure would be required, which conflicts with the specific characteristics of the presented loudspeaker. Also, the directivity of the sound deteriorates at low frequencies, as the wavelength approaches the element dimensions. ( gäller elektrostat hgt)

It is known that the sensation of a low frequency tone can be created by playing a harmonic series of its overtones, without creating the fundamental frequency itself [4]. When this principle is used in signal processing for a dipole element,the benefits of high directivity and sensitivity at high frequencies are utilized also for the low frequency sounds. This way the perceived audio bandwidth can be extended to reach about one octave below the actual crossover frequency of the element

Plane Wave Loudspeaker with Signal Processing Enhancements Antti Kelloniemi and Kimmo Kynn¨os ;AES 30TH INTERNATIONAL CONFERENCE, Saariselk¨a, Finland, 2007 MARCH 15–1


Räcker det med att ha ett högpassfilter i basen för att skapa en bashögtalare där vi hör nedersta oktaven som mätmässigt inte finns där?
Förutsatt att i inspelningen finns alla övertonerna till den bortfiltrerade grundbastonen?

JM


Jag vet inte om jag hittar någon tes? jag går till nästa inlägg.

JM skrev:
Svante skrev:Japå sätt och vis, fast man måste komma ihåg att det är skillnad på att höra vad grundtonen är och att höra bas.

...men det låter inte likadant som om grundtonen hade funnits där. Det är alltså inget magiskt sätt att få basåtergivning, det verkar mer användas som en ursäkt för att inte återge basen. Ett högpassfiltrerande system låter helt enkelt som ett basfattigt system, vilket det också är. Även om man begriper vad grundtonen är.

Vill man prova vad som händer om man tar bort grundtonen från en röst kan man leka med mitt program Madde.


Nu är du inne på intressanta områden.

Ljudperceptionen kan delas upp i:

1 Kognitiv fragmentell hörselperception av grundtonen som i fallet med "the missing fundamental" där hjärnan utifrån övertonerna och information i lagrad i hjärnan kalkylerar fram en grundton.

Hörandet är ofta fragmentellt i rummet och unikt live. Har vi en solitär exponering av ett ljud måste hjärnan identifiera ljudet vanligen inom 5 s annars kastas ljudet i papperskorgen tillsammans med brus o oidentifierade ljud. Repetitiva ljud är enklare att identifiera.
Hörandet är inte som med synperceptionen där vi vanligen i verkligheten har en längre sekventiell synexponering i tid o rum.
Ofta hör vi bara fragment av ljud o gör likt fallet med "the missing fundamental" en kognitiv sannolikhetskalkyl, med varierande framgång, utifrån i hjärnan lagrad information/erfarenheter.
=> Vi söker alltid skapa hela gestalter i kontexten.

2 Reell frekvensmässigt komplett hörselperception via hörselnerven relaterad till verkligheten dvs att höra grundtonen och möjligen övertonerna (ljudnivåberoende maskering).
=> Här ger kontexten nästan hela upplevelsemässiga gestalten direkt.

3 Extrakraniell perception. I subbasfallet stimuleras inte bara hörselnerven utan även receptorer i hud, muskler och inre organ. Denna extrakraniella ljudstimulering ger en ofta beskriven känsla av beröring och närhet.
=> En av våra mest fundamentala gestalter.

JM


Jag vet inte om jag hittar någon speciell tes här heller. Ursäkta min nyfikenhet, men vad är tesen? :)

Med vänlig hälsning
Peter

Förstår du inte det som skrivs i tråden?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav IngOehman » 2016-10-11 00:16

Att förstå är inte samma sak som att tydligt identifiera en tes. Men jag tror den tes du Flint anser presenterats är maskerad till en fråga, nämligen:

Räcker det med att ha ett högpassfilter i basen för att skapa en bashögtalare där vi hör nedersta oktaven som mätmässigt inte finns där?

Tesen är då "det räcker med övertoner för att skapa ett ljud där man hör den nedersta oktaven som inte finns".
Varför man skulle behöva ett lågpassfilter för att höra en ton, alltså ta bort den för att den skall höras, framgår dock inte.

Och oavsett vilket så är svaret på frågan - nej, man hör inte grundtonen om den fattas, men man hör vilken frekvens som vågen repeterar med. Och kan därför i förekommande fall förstå harmonik som bygger på den spelade tonen.

Allt detta är ju välkänt sedan antiken, så det kanske inte är något vi behöver lägga tid på att reda ut. Ej heller tycker jag det är en bra ide att framställa sådan här gammal skåpmat som nyheter.

Frågan som jag tycker i så fall är intressantare är om man skall kalla ett ljud som består av säg 55 Hz + 82,5 Hz + 110 Hz + 137,5 Hz + 165 Hz... för subkontra-A?

Rent musikaliskt menar jag att det ÄR ett Subkontra-A, men djupbassubstansen lyser ju med sin frånvaro.

Begreppet "ton" (som det används och som det fungerar i harmoniska sammanhang) vilar nämligen på vågrepetitions-frekvensen, inte på hur stark den ena eller andra deltonen är. En eller flera deltoner INKLUSIVE den första, alltså grundtonen, kan fattas utan att det blir en annan ton. Konstigare än så är det inte. Men vilka deltoner som är med och hur starka de är i förhållande till varandra bestämmer i hög grad tonens KLANG. Det skall inte förväxlas med dess tonhöjd.

- - - - - - - - - - -

Flint skrev:Hör du grundtonen?

Är inte den rätta frågan: Hör du vilken grundton det är?

För det är ju det som är det intressanta här, att man kan ta bort grundtonen utan att behöva sväva i ovisshet om vilken det var, men hör den gör man inte - det låter annorlunda än om grundtonen finns med.

Och för sammanhang (eller för personer) där man nöjer sig med att höra vad som spelas så kanske det räcker att förstå grundtonen, eftersom det är vad man behöver göra för att förstå harmoniken. Men talar vi fidelitet så skall den självklart vara med på riktigt.


Vh, iö

- - - - -

PS. Istället för en serie där man utesluter endast grundtonen (200 Hz) så föreslår jag en serie där man utelämnar många flera toner, t ex grundton, andraton och tredjeton. Återstår gör den 800 Hz, 1000 Hz, 1200 Hz...

Och ni kommer att bli varse att man ändå hör vilken grundtonen är.

Det är helt enkelt avståndet mellan gubbarna som berättar om grundtonen, eller om ni hellre vill se det såhär: Avståndet mellan gubbarna bestämmer vågens repetitionsfrekvens.

Dessa saker kan man såklart lyssna på, men det går även utmärkt att studera det på oscilloskåpet. ;)

- - -

Det kan slutligen nämnas att det finns gott om musikintrument som har en väldigt grundtonssvag klang. En normal flygel som spelar ett A i subkontraoktaven t ex. Repetitionsfrekvensen är förvisso 27,5 Hz, men ingen torde kunna missa att det är ett ljud med svag, nästan obefintlig, grundton.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-10-11 00:40, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Flint » 2016-10-11 00:28

IngOehman skrev:
Flint skrev:Hör du grundtonen?

Är inte den rätta frågan: Hör du vilken grundton det är?

För det är ju det som är det intressanta här, att man kan ta bort grundtonen utan att behöva sväva i ovisshet om vilken det var, men hör den gör man inte - det låter annorlunda än om grundtonen finns med.

Och för sammanhang (eller för personer) där man nöjer sig med att höra vad som spelas så kanske det räcker att förstå grundtonen, eftersom det är vad man behöver göra för att förstå harmoniken. Men talar vi fidelitet så skall den självklart vara med på riktigt.


Vh, iö

Betyder det att du avfärdar hela idén om hörselns/sinnets egen komplettering?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster