Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tycker alla NAD jag sett är ganska taffliga i formgivningen. Alltid billiga material etc.
NAD208 har tex inte ens riktiga maskinskruv till locket vill jag minnas, utan självgängande bös som ofta går sönder.
paa skrev:Ja, vi har ju frågan kvar att reda ut om var uppgiften att Dieter Rams designade NAD 208 ursprungligen kom ifrån, och petersteindl har lovat att fråga artikelförfattaren, kan vi inte invänta detta innan locket läggs på?
När det gäller formgivningen av NAD 208 kan jag inte påminna mig att ha skrivit att Dieter Rams formgivit den. kanske jag skrev att NAD 208 är till formen Dieter Ramsk. Så vitt jag vet har Dieter Rams/Hans Gugelots formgivningsbyrå inte anlitats av NAD. Vad som kan sägas om NAD-formen är kanske att "formen följer funktionen" som var Dieter Rams, eller rättare, Bauhausskolans ledord. Dieter Rams uttryck var ”Weniger, aber besser”.
Mvh,
L-G
Fronten är klassiskt NAD-grön/grå, formgiven av Dieter Rams, om man nu kan kalla det formgivning.
paa skrev:Troligen kommer vi inte längre på detta spåret, men så här står det i alla fall på sidan 50 i den även tidigare länkade artikeln från MoLT
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/NAD%20208.pdfFronten är klassiskt NAD-grön/grå, formgiven av Dieter Rams, om man nu kan kalla det formgivning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], entt och 8 gäster