Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Efter att ha hört Reference Recordings duger inget annat

Inläggav Almen » 2017-01-12 12:02

PerStromgren skrev:
PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Döm själva: är jag för känslig?

Kan du lyssna på mina exempel och säga vad du tycker?

Jepp, skall försöka få tid i kväll.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Inläggav hifikg » 2017-01-12 12:35

Nu sitter jag mellan mina 52:or och i det första stycket, Britten, maskerades missljudet mer än när jag tryckte in det rakt i öronen, likväl fullt hörbart (vilket kan bero på att jag hört det via lurar innan) kanske mitt rum inte är helt tyst. Det andra stycket, Kronos, lider däremot av hörbara "fel", jag dubbelkollade att jag stängt av alla fläktar medan jag lyssnade och i slutet av inspelningen, innan det blir helt tyst, låter det som ett Happy Tape.

Trevlig musik för övrigt, blir sugen på att höra mer, så avskräckt blir jag ändå inte.

Edit: Spelar Britten igen nu och hör tydligare än första gången ett lågfrekvent brum här o där, så där så att det blir ljuvligt tyst när jag pausar. Som en feltrimmad pickup i vinylspår. Samma effekt som i Kronosstycket, men där framträder den tydligare och mer ihållande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-12 13:22

Jag har Telarcvinyler där det står att man hade luftkonditioneringen på för att det var så varmt när man spelade in, men att de i de flesta ljudsystem skulle vara "all but audioable".
Trots det hör det tydligt i lugna passager i musiken att den står och hummar i bakgrunden.
Kan det vara det KG hör?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2017-01-13 14:03

manix skrev:Det finns ett antal samplers. Det kan ju vara en bra start, då man kan höra vad man gillar och bestämma vilka man vill köpa

https://www.amazon.co.uk/d/Digital-Music/30th-Anniversary-Sampler-Various-artists/B00XZJZMPG/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1484208028&sr=8-2&keywords=30th+Anniversary+Sampler

https://www.amazon.co.uk/d/Digital-Music/Tutti-Orchestral-Sampler-Various-artists/B00Y1FC09O/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1484208159&sr=8-2&keywords=Tutti+orchestral+sampler

https://www.amazon.co.uk/Jazz-Kaleidoscope-Various-artists/dp/B00XWYMQCQ/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1484208259&sr=8-12&keywords=Jazz+kaleidoscope

Symphonic Dances av Rachmaninoff brukar omnämnas som en bra inspelning. Jag tycker också att den låter utmärkt.

https://www.amazon.co.uk/Rachmaninoff-Symphonic-Vocalise-Respighi-%C3%89tudes-tableaux/dp/B00XVDTZ22/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484208397&sr=8-1&keywords=Rachmaninoff+Symphonic+Dances

Strmbrg skrev:
JaQoB skrev:Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?
Något exempel där både musiken och inspelningen är riktigt bra? :)

Har dy Spotify Premium och möjlighet att köra digitalt från dator in i en bra DAC så finns det massor av sjysst den vägen.

Detta är Telarc. Men det spelar ju ingen roll vad bolaget heter, så länge inspelningarna är suveräna!
https://open.spotify.com/track/4fNeJytPWUV8DFA4mkscWb

Tack, Spotify är helt klart en bättre början, och faktum är att i princip alla skivorna ovan gick att hitta där :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-13 14:18

Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 14:28

http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-13 14:44

Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.

Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.
Många fina inspelningar på dessa skivor!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-13 15:32

Finns ju ganska många fina gamla Decca också med mycket välljud.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 17:24

Evil_Homer skrev:
Strmbrg skrev:Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.

Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.

Nja, inte alla spåren men rätt många. Har även skaffat original-CD:na i flera fall. Det är lite knas mastrat nivåmässigt. Inte så kul om två spår skiljer sig väldigt i genomsnittsnivå. Har alla 80...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-13 19:32

RogerGustavsson skrev:http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.

Jag brukar söka sålunda i Spotify:
label:telarc beethoven -Då får jag upp alla Beethoven-vax på Telarc
label:reference symphon -Då får jag upp Reference Recordings alla symfonier. Jag skriver just symphon för att få med både symphonies och symphony.
brahms chailly -Då får jag fram allt som finns med dirigenten Riccardo Chaiily spelandes Brahms.
Det tycker jag funkar riktigt bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-01-13 21:05

Man får ju lite träffar men får man alla?
Jag har upptäckt att det är viktigt att direkt efter sökningen klicka i resultatlistan och hålla ned PageDown tills dess att den slutat scrolla - detta om sökresultatet är stort. Det som initialt visas är inte allt. Ett sätt att "avbryta" denna sökning är t.ex att sortera listan. Det kan finnas fler fällor som gör att man inte ser allt.
Sedan ska spotify naturligtvis har rätt information, att skivan verkligen är taggad BIS eller Telarc eller vad det kan vara...

Det senaste irriterande påfundet i android är att spotify automatiskt börjar spela random låtar när den når slutet på en spellista. Det blev många "WTF håller den på med" innan jag såg en inställning som hette nåt i stil med "autoplay similar tracks". Denna nya feature tyckte de var lämpligt att aktivera per default, ärthjärnor!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-14 00:27

Evil_Homer skrev:

Har allihopa, kopior kan ordnas om så önskas...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-14 10:43

RogerGustavsson skrev:
Evil_Homer skrev:

Nja, inte alla spåren men rätt många. Har även skaffat original-CD:na i flera fall. Det är lite knas mastrat nivåmässigt. Inte så kul om två spår skiljer sig väldigt i genomsnittsnivå. Har alla 80...

Vadå nja??
Ska han inte skaffa skivorna eller finns det inte många fina inspelningar på dom?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-14 10:44

Bill50x skrev:
Evil_Homer skrev:

/ B

Jag kompletterar gärna min samling som inte är helt komplett!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 12:11

Evil_Homer skrev:
Bill50x skrev:
Evil_Homer skrev:Sätt ut en köpes på dom gamla high fidelity skivorna, dom där som man fick med tidningen med samma namn.

/ B

Jag kompletterar gärna min samling som inte är helt komplett!

Jag tror AVR7000 har rippat alla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-14 12:34

Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp för den som vill utforska på Spotify eller Tidal. Tyvärr är deras sökfunktioner inte så bra när det gäller klassisk musik.

Jag brukar söka sålunda i Spotify:
label:telarc beethoven -Då får jag upp alla Beethoven-vax på Telarc
label:reference symphon -Då får jag upp Reference Recordings alla symfonier. Jag skriver just symphon för att få med både symphonies och symphony.
brahms chailly -Då får jag fram allt som finns med dirigenten Riccardo Chaiily spelandes Brahms.
Det tycker jag funkar riktigt bra.

Bra tips. Försökte söka innan jag postade mitt inlägg med "label:reference" men visste inte att det gick att kombinera med andra söktermer. Just en sådan sökning jag gjorde var rätt värdelös och därmed skrev jag min önskan om en lista med tips. Det där kommer fungera bättre för att få bort rätt mycket ointressant.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 13:36

Det sökförfarandet fungerar inte alls på Tidal. Om man bara knappar in telarc får man bara två träffar...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-14 13:39

Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.

Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-20 16:00

manix skrev:Symphonic Dances av Rachmaninoff brukar omnämnas som en bra inspelning. Jag tycker också att den låter utmärkt.

https://www.amazon.co.uk/Rachmaninoff-Symphonic-Vocalise-Respighi-%C3%89tudes-tableaux/dp/B00XVDTZ22/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484208397&sr=8-1&keywords=Rachmaninoff+Symphonic+Dances

Höll på att hoppa ur stolen när bastrumman tog vid, jädrar vilken kraft och vad rent.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-20 16:24

shifts skrev:Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.

Har börjat med en Spotify lista "Reference Recordings Faktiskt". Just nu finns det bara några Rachmaninoff med Eiji Oue och Minnesota Orchetsra i listan. Men det står fritt för vara o en att fylla på.
Hoppas jag gjort rätt inställningar....

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-20 17:33

nuffe: Den får du så klart gärna dela med dig av redan, så kan man följa med på utvecklingen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-20 20:01

:!:
Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.

Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.

Har hela serien fram till 60 någonting om du behöver komplettera. Tycker nog att de var bäst i de tidiga utgåvorna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2017-01-20 21:15

shifts skrev:

Någon med inspiration får gärna sätta upp en Spotify-lista med bra Reference Recordings-utgåvor, så kan vi som inte har så bra koll en enkel möjlighet att få bättre koll. Skulle verkligen uppskattas.

Reference Recordings behöver ingen lista med "bra" utgåvor. I stort sett alla utgåvor är bra. I alla fall de jag har i min ägo.

Om jämförelsen är med dylika moderna popalster så ligger RR hästlängder före i ljudkvalitet i stort sett med allt de producerat.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-20 21:26

shifts skrev:nuffe: Den får du så klart gärna dela med dig av redan, så kan man följa med på utvecklingen.

Länk:
https://open.spotify.com/user/henrik-ba ... 3yHQANdYBf

Henrik

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-24 20:00

Reference Recordings är en klass för sig. Men jag har hittat en skiva på Tidal som är värdigt att nämna här. "The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Kan nämnas att Tidal streamar denna skiva i 88200 Hz :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 20:27

Jag har betat av lite musik med Minnesota Orchestra på RR via Tidal. Helt klart välljudande.

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-24 21:28

flamur skrev:Reference Recordings är en klass för sig. Men jag har hittat en skiva på Tidal som är värdigt att nämna här. "The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Kan nämnas att Tidal streamar denna skiva i 88200 Hz :)

Kan tillägga att det också är 24bit. Det är en skiva som går i deras nya "masters"-kvalitet, vilket gör det extra intressant för att uppleva bra ljud :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-01-24 21:33

Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-24 22:48

STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?

Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 07:11

flamur skrev:
STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?

Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är :)

Intressant hur olika vi upplever detta.
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Noll skillnad - i mina öron...
:?

Kanske skiljer det mer på annan musik?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi