Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Inläggav Svante » 2017-04-08 10:31

hcl skrev:
hcl skrev:
Piotr skrev:
Jag tänkte skriva något om religion här, men det är ju inte förenligt med forumets regler så jag avstår från det. ;)

Lördagsfunderignar..

Jag tänkte också att det sipprade igenom likheter i den riktningen, men det är nog inget annat att vänta. Så länge som man inte vet hur det ligger till kan man välja att helt sakna uppfattning eller så kan man tro något om hur det ligger till. Vartåt man lutar beror nog mest på hur man skattar validiteten i sagda utsagor i ämnet.

Till råga på eländet så finns dessutom risken att vi har missuppfattat allt, om hur något alls funkar, i brist på förståelse för världsaltets fundamentala uppbyggnad. Om man betraktar mänsklighetens "vetande" så är det förmodligen och dessutom så att det vi faktiskt vet är en försumbar delmängd av allt som finns att veta och kommer så vara, under överskådlig tid. Lite bittert kan man tycka.

Ja, man kan ifrågasätta allt och det är bra. Men ibland tycker jag att det där ifrågasättandet av allt, speciellt inom hifi, närmar sig ren dumhet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-08 11:16

Svante skrev:
hcl skrev:
hcl skrev:
Jag tänkte också att det sipprade igenom likheter i den riktningen, men det är nog inget annat att vänta. Så länge som man inte vet hur det ligger till kan man välja att helt sakna uppfattning eller så kan man tro något om hur det ligger till. Vartåt man lutar beror nog mest på hur man skattar validiteten i sagda utsagor i ämnet.

Till råga på eländet så finns dessutom risken att vi har missuppfattat allt, om hur något alls funkar, i brist på förståelse för världsaltets fundamentala uppbyggnad. Om man betraktar mänsklighetens "vetande" så är det förmodligen och dessutom så att det vi faktiskt vet är en försumbar delmängd av allt som finns att veta och kommer så vara, under överskådlig tid. Lite bittert kan man tycka.

Ja, man kan ifrågasätta allt och det är bra. Men ibland tycker jag att det där ifrågasättandet av allt, speciellt inom hifi, närmar sig ren dumhet.

En sak som jag tycker är märklig är att så många så ofta tror att apparater är perfekta eller också felkonstruerade. Och att felkonstruerade apparater beror på marknadsavdelningar. Självklart så är det så att den perfekta apparaten tyvärr också har kostat väsentliga kostnader att utveckla och att man kanske inte masstillverka den apparaten i Kina heller med billiga material. Sen är det heller ingen garanti att tillverkare har samma ljudideal som en själv utan att tillverkaren just ger apparaterna en slags signatur och gillar man inte det så är inte apparaten felkonstruerad för det. Men om nu inte alla här inne tycker att en Brystonanläggning rakt igenom och med största Ino-systemet är det enda rätta och man dessutom är villiga att betala för det så på vägen mot den ideala anläggningen så kommer väldigt många inte ha råd någonsin att handla dom grejerna och då får man köpa enklare apparater. Skulle dessa låta exakt lika som Bryston trots en gigantisk prisskillnad så är det ju Bryston som gör fel så hur man än vänder sig så kommer apparater låta olika utan att vara trasiga eller felkonstruerade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-08 11:27

Harryup skrev:En sak som jag tycker är märklig är att så många så ofta tror att apparater är perfekta eller också felkonstruerade.

Eftersom det där nog var riktat till mig vill jag förklara vad jag tror du ser. Om vi tar exemplet med huruvida 16/44 är tillräckligt så kan jag förstå att du tror att jag argumenterar just så. Men om man tittar noga så är det jag argumenterar för att själva formatet 16/44 är tillräckligt för att göra en överföring som inte påverkar ljudet hörbart.

Jag skiljer på vad formatet KAN ge och vad olika implementationer faktiskt ger. Och det jag ofta reagerar på är när folk säger att 24/192 är bättre än 16/44, när de egentligen menar att apparaterna låter bättre när man spelar 24/192 på dem än när man spelar 16/44 på dem.

Är du med?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-08 13:36

Svante skrev:
Harryup skrev:En sak som jag tycker är märklig är att så många så ofta tror att apparater är perfekta eller också felkonstruerade.

Eftersom det där nog var riktat till mig vill jag förklara vad jag tror du ser. Om vi tar exemplet med huruvida 16/44 är tillräckligt så kan jag förstå att du tror att jag argumenterar just så. Men om man tittar noga så är det jag argumenterar för att själva formatet 16/44 är tillräckligt för att göra en överföring som inte påverkar ljudet hörbart.

Jag skiljer på vad formatet KAN ge och vad olika implementationer faktiskt ger. Och det jag ofta reagerar på är när folk säger att 24/192 är bättre än 16/44, när de egentligen menar att apparaterna låter bättre när man spelar 24/192 på dem än när man spelar 16/44 på dem.

Är du med?

Faktiskt var det inte alls riktat till dig egentligen. Väldigt ofta kommer det inlägg som är antigen eller. Det är ju klart vanligt att folk här sympatiser med helt ofärgade apparater (vad det nu är) men frågar man vanligt folk så har dom ingen aning om vad det ens är. Man vill ha något som man tycker låter bra och bygger en firma något som anpassas till vad folk i gemen uppfattar som bra ljud i de åldersgrupper som köper utrustning och med tanke modern musiksmak så över tiden försvinner folks uppfattning om vad ofärgat är. Den musik man hör på klubbar är mera det ljud folk vill ha än något som låter ofärgat på stråkkvartetter eller på de jazztrios som spelade live på 50-60-talet på restauranger. Man vet inte helt inte längre vad "rätt" ljud är utan man föredrar ett kul och imponerande ljud i allmänhet. Sen finns det ju entusiaster som vill ha ofärgat eller det som man upplever som ofärgat. Men man skall inte per automatik tro att leverantörer har samma mål som en själv och därmed inte dömma dom efter det heller.

/Harryup

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-08 17:21

Harryup skrev:
Svante skrev:

Är du med?

Faktiskt var det inte alls riktat till dig egentligen. Väldigt ofta kommer det inlägg som är antigen eller. Det är ju klart vanligt att folk här sympatiser med helt ofärgade apparater (vad det nu är) men frågar man vanligt folk så har dom ingen aning om vad det ens är. Man vill ha något som man tycker låter bra och bygger en firma något som anpassas till vad folk i gemen uppfattar som bra ljud i de åldersgrupper som köper utrustning och med tanke modern musiksmak så över tiden försvinner folks uppfattning om vad ofärgat är. Den musik man hör på klubbar är mera det ljud folk vill ha än något som låter ofärgat på stråkkvartetter eller på de jazztrios som spelade live på 50-60-talet på restauranger. Man vet inte helt inte längre vad "rätt" ljud är utan man föredrar ett kul och imponerande ljud i allmänhet. Sen finns det ju entusiaster som vill ha ofärgat eller det som man upplever som ofärgat. Men man skall inte per automatik tro att leverantörer har samma mål som en själv och därmed inte dömma dom efter det heller.

/Harryup

Håller med. Faktum är att opåverkade inspelningar ofta (eller kanske t.o.m. ganska sällan) uppskattas eller ens funkar att spela i många anläggningar eller sammanhang. Jag har många inspelningar som absolut inte fungerar att lyssna på (oprocessat) i bilen. Antingen blir det för starkt i de starka partierna eller så blir det för svagt i de svaga partierna. Man tvingas agera kompressor med volymkontrollen. Det funkar helt enkelt inte. Många inspelningar är inte speciellt lämpade att spela upp (i oprocessat skick) även i hemmiljö, där de på samma sätt uppfattas som "för starka" i de starka partierna, om man också vill höra de någorlunda svaga partierna utan att behöva ha det knäpptyst f.ö. Hemanläggningen har inga problem att hantera dynamiken, men det är inte alltid dynamiken uppskattas av familjen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-08 17:26

Svante skrev:
hcl skrev:
hcl skrev:

Absolut! På samma sätt kan övertro på teknikens förträfflighet och de nu gällande akademiska eller ingenjörsmässiga "sanningarna" på liknande sätt gränsa till en motsvarande ignorans. Det gäller att förhålla sig på rimligt avstånd till båda dessa läger.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 11:30

Gjorde lite fler tester i helgen med två olika DAC:ar och fick samma resultat varje gång, cd lät klarare och med mer luft. Spelade originalskivan och den rippade filen (FLAC). Startade båda inspelningarna samtidigt så att jag snabbt kunde skifta fram och tillbaka.

Uppställning ett:
CD-avspelning: Simaudio Supernova
Filavspelning: Bryston BDP-2 (med det nya IAD-kortet) kopplad via spdif (koax) till Simaudio Supernova

Uppställning två:
CD-avspelning: Sony XA-5ES kopplad via spdif (koax) till Bryston BDA-2
Filavspelning: Bryston BDP-2 (med det nya IAD-kortet) kopplad via AES/EBU till Bryston BDA-2
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 11:38

Men hur matade du Bryston BDP-2 streamern? Var routern rätt konfigurerad, hade du koll på kablage osv? Vad hade du som källa, dator/NAS eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 11:42

Bill50x skrev:Men hur matade du Bryston BDP-2 streamern? Var routern rätt konfigurerad, hade du koll på kablage osv? Vad hade du som källa, dator/NAS eller?

/ B

Musiken är lagrad på en intern SSD inne i BDP2:an

(innan IAD blev monterat)
Bild

(efter IAD blev monterat)
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-10 12:12

Rydberg skrev:Gjorde lite fler tester i helgen med två olika DAC:ar och fick samma resultat varje gång, cd lät klarare och med mer luft. Spelade originalskivan och den rippade filen (FLAC). Startade båda inspelningarna samtidigt så att jag snabbt kunde skifta fram och tillbaka.

Uppställning ett:
Filavspelning: Bryston BDP-2 (med det nya IAD-kortet) kopplad via spdif (koax) till Simaudio Supernova

Uppställning två:
Filavspelning: Bryston BDP-2 (med det nya IAD-kortet) kopplad via AES/EBU till Bryston BDA-2

Öppna eller blinda tester? Ungefär hur många gånger fick du samma resultat?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 12:28

Svante skrev:
Rydberg skrev:Gjorde lite fler tester i helgen med två olika DAC:ar och fick samma resultat varje gång, cd lät klarare och med mer luft. Spelade originalskivan och den rippade filen (FLAC). Startade båda inspelningarna samtidigt så att jag snabbt kunde skifta fram och tillbaka.

Uppställning ett:

Uppställning två:

Testade själv bara öppet och "blint" med tjejen. Här är det ena och här är det andra, vad låter bäst? Utan att säga vad som är vad naturligtvis. Hon tyckte det ena (som råkade vara CD) låter öppnare också. Men någon riktigt blindtest är det ju inte men det kan man ju tänka sig att anordna om någon har lust att hjälpa till. Det är fantastiskt lätt att genomföra och nivåmatchat är det per automatik.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-04-10 13:21

hcl skrev:Håller med. Faktum är att opåverkade inspelningar ofta (eller kanske t.o.m. ganska sällan) uppskattas eller ens funkar att spela i många anläggningar eller sammanhang. Jag har många inspelningar som absolut inte fungerar att lyssna på (oprocessat) i bilen. Antingen blir det för starkt i de starka partierna eller så blir det för svagt i de svaga partierna. Man tvingas agera kompressor med volymkontrollen. Det funkar helt enkelt inte. Många inspelningar är inte speciellt lämpade att spela upp (i oprocessat skick) även i hemmiljö, där de på samma sätt uppfattas som "för starka" i de starka partierna, om man också vill höra de någorlunda svaga partierna utan att behöva ha det knäpptyst f.ö. Hemanläggningen har inga problem att hantera dynamiken, men det är inte alltid dynamiken uppskattas av familjen.

Det gick alldeles utmärkt att lyssna på rimligt dynamiska inspelningar i många olika miljöer fram till omkring 1990 då nivåmaximeringen (loudness war) startade - och går fortfarande utmärkt för den som letar upp de bästa skivutgåvorna som gavs ut fram till dess (och de få riktigt goda som görs i dag). Om inte dynamiken uppskattas av familjen föreslår jag att du antingen använder volymkontrollen - det fungerar faktiskt utmärkt och är inte så svårt - eller kopplar in en kompressor på lyssningssidan. Att däremot lösa eventuella uppspelningsproblem genom att processa inspelningarna är dömt att misslyckas. Sådana utgåvor fungerar varken i god lyssningsmiljö eller i mindre god miljö, till exempel i bilen, eftersom dynamiska och klangliga ingrepp i färdiga mixar skadar det musikaliska skeendet och är irreparabla. Verkligheten är dynamisk, bredbandig och distorsionsfri - därför blir mindre processade musikproduktioner också maximalt njutbara/användbara. Varför ska för övrigt musiklyssning i bilen, med 50-60 dB bullernivå, användas som en måttstock för lyssningskvalitet? Tokerier!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 13:33

PekkaJohansson skrev:
hcl skrev:Håller med. Faktum är att opåverkade inspelningar ofta (eller kanske t.o.m. ganska sällan) uppskattas eller ens funkar att spela i många anläggningar eller sammanhang. Jag har många inspelningar som absolut inte fungerar att lyssna på (oprocessat) i bilen. Antingen blir det för starkt i de starka partierna eller så blir det för svagt i de svaga partierna. Man tvingas agera kompressor med volymkontrollen. Det funkar helt enkelt inte. Många inspelningar är inte speciellt lämpade att spela upp (i oprocessat skick) även i hemmiljö, där de på samma sätt uppfattas som "för starka" i de starka partierna, om man också vill höra de någorlunda svaga partierna utan att behöva ha det knäpptyst f.ö. Hemanläggningen har inga problem att hantera dynamiken, men det är inte alltid dynamiken uppskattas av familjen.

Det gick alldeles utmärkt att lyssna på rimligt dynamiska inspelningar i många olika miljöer fram till omkring 1990 då nivåmaximeringen (loudness war) startade - och går fortfarande utmärkt för den som letar upp de bästa skivutgåvorna som gavs ut fram till dess (och de få riktigt goda som görs i dag). Om inte dynamiken uppskattas av familjen föreslår jag att du antingen använder volymkontrollen - det fungerar faktiskt utmärkt och är inte så svårt - eller kopplar in en kompressor på lyssningssidan. Att däremot lösa eventuella uppspelningsproblem genom att processa inspelningarna är dömt att misslyckas. Sådana utgåvor fungerar varken i god lyssningsmiljö eller i mindre god miljö, till exempel i bilen, eftersom dynamiska och klangliga ingrepp i färdiga mixar skadar det musikaliska skeendet och är irreparabla. Verkligheten är dynamisk, bredbandig och distorsionsfri - därför blir mindre processade musikproduktioner också maximalt njutbara/användbara. Varför ska för övrigt musiklyssning i bilen, med 50-60 dB bullernivå, användas som en måttstock för lyssningskvalitet? Tokerier!

Så kan man tycka - och har all rätt att göra.
Men jag vänder mig emot när man under kontrollerade idealiska förhållanden spelar upp ett komprimerat respektive okomprimerat (för att förenkla resonemanget) musikstycke där publikum sitter och lyssnar koncentrerat - för att dra slutsatser av vad "man" föredrar eller inte. Det är INTE samma sak som att man har middagsgäster och vill ha lite musik i bakgrunden. Dock, idag känns det som om ALL musik är producerad för att klara detta, istället borde man välja musik efter situationen. Inte Bolero till middagen, typ :-)

Men vissa instrument är tydligen svåra att spela in/återge utan komprimering, tex elbas. Och det för oss till pudelns kärna. Varje spår, varje instrument ska behandlas för sig! När man väl fått ihop en mix, som artist och andra inblandade säger sig acceptera, så ska inte en klåfingrig mastrare klämma ihop allting för att sätta sin egen signatur på det hela (eller missriktat "anpassa" produktionen för en tänkt målgrupp). Vilket får mig att tänka på modebranschen, där ett "individualistiskt" mode får alla att se likadana ut :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-10 13:41

En sak till som är OT: Innan loudness race spelade skickliga musiker på ett sådant sätt att det dynamiskt passade i mixen. Sångare var bättre på att hantera dynamiken i sin röst. Och på att ta rätt ton. Idag "fixar" man sånt i mixen. Så visst, det är kanske svårt att spela in en bas utan kompressor, men det är bara för att det är svårt att spela bas så att det passar. Det är en del av den normala färdigheten man ska ha som musiker. Eller det var, kanske man ska säga då.

Idag kan alla spela och spela in. Att kunna dansa är viktigare än att kunna sjunga.

Låter jag som en gammal bitter gubbe nu? :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 13:58

Svante skrev:Låter jag som en gammal bitter gubbe nu? :D

Välkommen i gänget :mrgreen:

Men du har en poäng. Vissa färdigheter har försvunnit, men kanske ofta för att de inte längre behövs. Hur många klarar 5 dagar i skogen vintertid utan annan utrustning än en kniv?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-10 14:24

Bill50x skrev:
Svante skrev:Låter jag som en gammal bitter gubbe nu? :D

Välkommen i gänget :mrgreen:

Men du har en poäng. Vissa färdigheter har försvunnit, men kanske ofta för att de inte längre behövs. Hur många klarar 5 dagar i skogen vintertid utan annan utrustning än en kniv?

/ B

Behövs och behövs... Det blir liksom inte samma sak när det fixas i mixen som om man spelar rätt från början. Att vara naken i skogen vintertid går nog inte så bra oavsett vad man kan.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2017-04-10 14:35

Under förutsättningen att inget har blivit fel eller förkastats under kopiering/överföringen av datan så finns det ingen teknisk anledning till att CD:n skulle låta bättre än kopian just på grund av själva mediet. Eftersom vi pratar om ett ljudformat med diskret information där ljudet är lagrat i mån av bitar och samplingar så kan inte ljudet förbättras eller försämras av tolkningsfel, ty dessa ger helt annorlunda artefakter. Om skillnader uppstår i slutändan kan det istället bero på manipulering av rippningsprogrammet eller att kringutrustningen för att få signalen till förstärkaren (DAC:en exempelvis) är sämre än vid CD-uppspelning. Jag vet att iTunes kan ändra nivåerna i transienterna när man rippar CD-skivor, men det tillhör också undantaget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-10 14:50

Rydberg skrev:
Svante skrev:

Uppställning ett:

Uppställning två:

Testade själv bara öppet och "blint" med tjejen. Här är det ena och här är det andra, vad låter bäst? Utan att säga vad som är vad naturligtvis. Hon tyckte det ena (som råkade vara CD) låter öppnare också. Men någon riktigt blindtest är det ju inte men det kan man ju tänka sig att anordna om någon har lust att hjälpa till. Det är fantastiskt lätt att genomföra och nivåmatchat är det per automatik.

Var i världen har du dina bopålar? Jag tycker det vore intressant med ett blindtest. Ska nog göra ett själv vad det lider. Kan nog också nivåanpassa tämligen exakt, men då genom att dra ner volymen från datorn digitalt och vem vet hur det kan påverka ljudet?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 15:01

Håller till i Bamberg (norra Bayern) :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-10 15:12

Rydberg skrev:Håller till i Bamberg (norra Bayern) :)

Aha, där ser man, en ort som min geografilärare aldrig nämnde. Och som jag sällan passerar på mina utflykter. Tyvärr.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 15:31

nissling skrev:Jag vet att iTunes kan ändra nivåerna i transienterna när man rippar CD-skivor, men det tillhör också undantaget.

Frågan är om det är det enda som kan hända vid rippning? Många rapporterar ju tex skillnader i resultat mellan dBpowerAMP och EAC. Jag kan tänka mig att formatet på flac'en kan skilja eftersom avkodaren kan behöva jobba olika mycket beroende på komprimeringsgrad.

Så det finns ett antal felkällor redan vid rippningen, man kan ju också tänka sig hårdvarumissanpassningar med klockor som stör varandra eller nåt som ni andra vet bättre än jag gör :-)

För min egen del kör jag med en enkel Squeezebox Classic med dess inbyggda dac och den låter något sämre än en Linn Ikemi cd-spelare men bättre än alla andra cd-spelare jag testat hemma inklusive Linn Mimik som i sig låter mycket bättre än en Pioneer 668.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-10 15:52

Bill50x skrev:Frågan är om det är det enda som kan hända vid rippning? Många rapporterar ju tex skillnader i resultat mellan dBpowerAMP och EAC. Jag kan tänka mig att formatet på flac'en kan skilja eftersom avkodaren kan behöva jobba olika mycket beroende på komprimeringsgrad.

Så det finns ett antal felkällor redan vid rippningen, man kan ju också tänka sig hårdvarumissanpassningar med klockor som stör varandra eller nåt som ni andra vet bättre än jag gör :-)

Ja det är många saker som man kan tänka sig. Men det faktum att de är många gör det inte till ett allvarligt problem. Och att man kan tänka sig dem är heller inte tillräckligt för att det ska vara ett problem ens sällan.

Såna här saker är extremt lätta att testa. Om man misstänker att två apparater rippar olika så är det bara att jämföra filerna. Om man misstänker att två dekodrar beter sig olika med olika komprimeringsgrad så får man testa vad som kommer ur dem. Och tror man att jitter är ett allvarligt problem så kan man ta sig en liten lyssning på de jittrande filerna som jag gjorde iordning för någon vecka sedan.

Och är man fortfarande orolig för att olika implementationer ska låta olika så bör man... Inte lyssna på vad andra oroliga människor har hört i öppna tester. Man bör heller inte lyssna själv i öppna tester, det kommer inte att stilla oron. Det enda som fungerar att man lägger lite energi på att göra ett test som testar det man vill veta, dvs man får bara lyssna, inte titta och inte veta vad man lyssnar på. Sen behöver man lyckas höra rätt några gånger i rad.

Hör man då skillnad får man kasta ut burken och skaffa en ny. Hör man inte skillnad testar man igen. Och igen. Och när man har lyssnat så mycket att man ledsnar kan man känna sig nöjd och aldrig oroas mer. :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 15:54

Svante> Konsumerar du musik på din fritid?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-10 16:36

Rydberg skrev:Svante> Konsumerar du musik på din fritid?

Ja, musik är väl bra, men inget går upp mot ett sinussvep.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-10 16:55

Som den här härliga omastrade diskantstressaren?
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 20:13

Satt och testade öppet igen och nu hade jag svårigheter att höra skillnad. Märkligt men jag har precis instruerat tjejen hur hon ska trycka och ögonbindeln är framtagen (inga snuskiga tankar nu gubbar :wink: )

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 20:49

Hade 5-1 riktiga sen en snabb felgissning och loppet var kört. Ska prova en gång till i veckan och ta längre tid på mig. Förövrigt var det riktigt trevligt att lyssna blint, inte alls stressande utan bara kul :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-10 20:50

Ingenting har hänt utan en bild . . . typ. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 20:54

:mrgreen:
Bilagor
IMG_4153.JPG
IMG_4153.JPG (580.06 KiB) Visad 3355 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-10 21:38

Bill50x skrev:Frågan är om det är det enda som kan hända vid rippning? Många rapporterar ju tex skillnader i resultat mellan dBpowerAMP och EAC. Jag kan tänka mig att formatet på flac'en kan skilja eftersom avkodaren kan behöva jobba olika mycket beroende på komprimeringsgrad.

För min egen del kör jag med en enkel Squeezebox Classic med dess inbyggda dac och den låter något sämre än en Linn Ikemi cd-spelare men bättre än alla andra cd-spelare jag testat hemma inklusive Linn Mimik som i sig låter mycket bättre än en Pioneer 668.

/ B

Jag har så svårt att se att nånting alls skulle ända vid rippning av en CD. Det är ju PCM-data som bara kan läsas på ett sätt (det är det som är själva grejen med digitala grejer) o så länge man inte blandat in nån DSP vid rippningen så kan ju bitarna inte ändras på nåt sätt? O FLAC är ju förlustfritt så där ska det ju inte hända nåånting alls heller.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi