Du har inget att be om ursäkt för.
Din hypotes var tydligt formulerad och kan näppeligen missförstås av andra än de som vill missförstå. Tycker hypotesen är intressant men är inte säker på att det är så enkelt.
Sitter och försöker komma på exempel på naturliga ljud som ger lyssningströtthet men fastnar på att hitta ljud som förvisso är akustiska, men ändå "nya".
De flesta av dem är ljud som inte fanns eller var vanliga före den industriella revolutionen, men alla jag kommer på är mindre än 1000 år gamla.
Det vill säga ur ett revolutionärt perspektiv ÄR de nya.
- - -
Så kanske skulle jag vilja modifiera din teori lite, eller förtydliga den rättare sagt - kanske lyssningströtthet i huvudsak kommer av ljud som ur ett evolutionärt perspektiv är nya. Mänskliga påfund helt enkelt.
(Ljud från maskiner, trafik, jag även musik!)
Så istället för att tala om distorderade ljud som potentiella lyssningströtthetsskapande, så tror jag kanske att det i huvudsak gäller evolutionärt "nya" ljud, inklusive viss musik, även gammal sådan. Även helt odistorderad.

Med det sagt är det förstås viktigt att påpeka att det inte betyder att alla* nya ljud ger lyssningströtthet. Men det verkar vara bland dem vi hittar sådana ljud, och jag har svårt att komma på ett enda exempel på ljud som ger lyssningströtthet som är evolutionärt gamla.
Vh, iö
- - - - -
*Mängdlära ni vet.

PS. Men det finns faktiskt ett ljud som jag misstänker har funnits i 10-tusentals år eller mera, och som definitivt kan ge lyssningströtthet hos vissa individer - vissling. Någon nämnde även barnskrik (som DEFINITIVT kan vara mycket tröttande att höra) men det är ju liksom evolutionärt viktigt att just dessa ÄR störande. De barn som lyckas påkalla uppmärksamhet överlever.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).