RogerJoensson skrev:Kan vara att du har ett annat slags klippning i mp3an (överstyrd kodek). Vad händer om du sänker nivån innan du konverterar till mp3?
Jag känner så väl igen det där med att det ser luftigare ut efter snålkodning, men jag brukar backa ett par dB innan snålkodning om materialet ligger och pressar mot taket för att inte riskera överstyrd kodek och mer hörbara bieffekter än nödvändigt. Kanske gör Spotify det också, alltså sänker någon dB?
Ja klippningen visste jag om att den kan göra så, så jo, jag sänkte. O se på fan, jag var visst lite för självsäker. Ber så hemskt mycket om ursäkt för det!

Orkar inte tanka upp ännu en bild men den blev ganska lik Spotifys version. Bör noteras att jag kör gratis-spotify o därmed är det 160kbps ogg som jag visade som första MasVis-graf. Dock är det ändå lite skillnad i tonkurvan mellan Spotify och CDn/lågbitrateMP3, så nånting mer än codecen kan det nog vara.
Men intressant, det ger alltså ca 1.5db mer crest genom att bara köra en lägre bitrate, känns ju som MasVis verkligen är tillförlitligt alltså.. ;\
hcl skrev:Vad visar detta? Det är ju 1.5 dB gain jämfört med wav-versionen på förra sidan. Det kan nog ändå vara som RogerJoensson föreslår!? F.ö. är snålkodning dåligt, eftersom det faktiskt är klart detekterbart i många fall. Kanske inte alltid, men för ofta. Dessutom, om man får jämföra med högupplöst original så kan även omsamplade kopior vara hörbart påverkade.
Fram för återgivning av original master (inget omsamplat guck - debatterbart hörbart eller inte)! Varför skall man behöva fundera över om det man lyssnar på är lika bra som originalet var hos den som mastrade materialet? Onödigt med dagens lagringskapacitet!
Nä det är ingen gain? Däremot är det väl en massa peakar mellan samplesarna som klipper massor.
O jag har själv inte sett nåt vettiga data på blindtester där folk lätt kan detektera skillnad mellan 320kbps "snålkodat" och lossless. Däremot har jag sett en del där dom har failat rätt hårt på till och med lägre nivåer..
Jag tycker iaf det är onödigt att slösa lagringsutrymme på nåt som inte hörs. Man kan spara rätt mycket disk och pengar på så vis