Skillnad på rör?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Skillnad på rör?

Inläggav lennartj » 2017-10-14 10:56

Conan skrev:
Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.

/Harryup

Håller med, men skulle det kunna vara en affärsidé att ha ett demoex för lyssning i butiken och att butiken sen vid köp, beställer hem ett exemplar från Kina med ett mer modest påslag? Om butikspriset i dag är 15 kSEK och den kostar 7,5 kSEK att köpa direkt från Cattylink, skulle butiken då kunna ta 9.995:- för stärkaren inkl. svensk garanti?

Njae,
menar du att svenska tullen lagt på 25% moms som är inkluderad i de 7,5 kSEK du nämmner?
Som handlare ska du i så fall först dra av 1,5 kSEK moms från inköpspriset och i slutänden lägga på 1.999 SEK moms på försäljningspriset 7.996 SEK.
Hur driftsäkra är de? Vad gör en köpare som själv köpt en förstärkare från Cattylink som inom 2 år efter köpet inte fungerar som den ska?
Även tid är pengar, att ge svensk garanti kan bli ett kostsamt åtagande från en leverantör som troligen ger max. 6 månaders garanti om den överhuvud taget går att utnyttja.
Jag har sett garantivillkor från asiatiska leverantörer av andra produkter där den korta garantin bara gäller mellan dem och den första köparen. Säljer man produkten vidare upphör garantin att gälla.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-14 22:06

Conan skrev:
Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.

/Harryup

Håller med, men skulle det kunna vara en affärsidé att ha ett demoex för lyssning i butiken och att butiken sen vid köp, beställer hem ett exemplar från Kina med ett mer modest påslag? Om butikspriset i dag är 15 kSEK och den kostar 7,5 kSEK att köpa direkt från Cattylink, skulle butiken då kunna ta 9.995:- för stärkaren inkl. svensk garanti?

Du beskriver en vanlig försäljning, till att börja med så om butiken beställer så är det ju butiken som köper av tillverkaren. Är ju precis som vanligt, så alla kostnader finns ju iaf. Jag har importerat en hel del och aldrig gått in i en butiken om bett om hjälp med något som jag importerat. Besvära inte butiker när det gäller något man tar in själv. Det är ju deras service man prutat bort.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-10-15 10:44

lennartj skrev:
Conan skrev:

/Harryup

Njae,
menar du att svenska tullen lagt på 25% moms som är inkluderad i de 7,5 kSEK du nämmner?
Som handlare ska du i så fall först dra av 1,5 kSEK moms från inköpspriset och i slutänden lägga på 1.999 SEK moms på försäljningspriset 7.996 SEK.
Hur driftsäkra är de? Vad gör en köpare som själv köpt en förstärkare från Cattylink som inom 2 år efter köpet inte fungerar som den ska?
Även tid är pengar, att ge svensk garanti kan bli ett kostsamt åtagande från en leverantör som troligen ger max. 6 månaders garanti om den överhuvud taget går att utnyttja.
Jag har sett garantivillkor från asiatiska leverantörer av andra produkter där den korta garantin bara gäller mellan dem och den första köparen. Säljer man produkten vidare upphör garantin att gälla.

Tullen har lagt på 25% moms samt ev. andra importavgifter för varan. Totalpriset du betalar för stärkaren hemlevererad till dörren är 7 500:-. Säg att butikens pris exkl. moms då är 6 000:-. Utpriset till kund är 9 995:-. Butiken får ca 8 000:- efter moms. Vinsten är 2 000. 33% påslag - kanske för lite om man dessutom ska erbjuda lyssning och garanti, men det kanske räcker om man får sälja mycket och slipper sitta på lager?

Utpriset 15 kSEK ger ju däremot ordentligt med påslag - om det inte finns en generalagent att försörja också. Butiken måste ju då fråga sig varför man ska betala kanske 8 500:- (8500 x 1,40 x 1,25 = 14 875:-) till generalagenten när dom kan få den för 6 000:- från Cattylink?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-10-15 10:50

Harryup skrev:
Conan skrev:

/Harryup

Du beskriver en vanlig försäljning, till att börja med så om butiken beställer så är det ju butiken som köper av tillverkaren. Är ju precis som vanligt, så alla kostnader finns ju iaf. Jag har importerat en hel del och aldrig gått in i en butiken om bett om hjälp med något som jag importerat. Besvära inte butiker när det gäller något man tar in själv. Det är ju deras service man prutat bort.

/Harryup

Ja det är en vanlig försäljning, men varför är det så stor skillnad mellan butikspris och direktimport? Det måste rimligen vara så att man försörjer mellanhänder på vägen. Min tanke var att butiken kunde erbjuda lyssning och import samt garanti för ett mer rimligt påslag. Ett par tusenlappar är nog många beredda att betala för detta, men när stärkaren blir 7 500:- (dubbla priset) dyrare i butiken så...

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-10-15 21:38

Conan skrev:Ja det är en vanlig försäljning, men varför är det så stor skillnad mellan butikspris och direktimport? Det måste rimligen vara så att man försörjer mellanhänder på vägen.

Ja, butiken. Butiken är mellanhanden. Hifi är en sällanköpsvara. Om man tänker sig en showroom-modell som jag antar är det du far efter, så bekostar den där sålda förstärkaren med sina 7500:- påslag ungefär två anställda (1500kr/dag och person) och kanske lite lokalhyra och demoproduktkostnader när momsen (3000kr) är borträknad. För en dag. Hur många kinaförstärkare tänker du kränga om dagen i en vanlig svensk stad? Resten av dagarna får man (över)leva på mobiltelefonlurar och andra skitprylar med fjuttpriser och rakbladstunna marginaler.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

adagio

Inläggav adagio » 2017-10-15 22:48

Precis! Sen är det ju så att både distrubutör/importör och butik ska ha del av kakan. Inte alls konstigt pris med 15k med andra ord.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-15 23:20

För ena rör . . . typ ? 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-16 08:51

gopnik skrev:
Conan skrev:Ja det är en vanlig försäljning, men varför är det så stor skillnad mellan butikspris och direktimport? Det måste rimligen vara så att man försörjer mellanhänder på vägen.

Ja, butiken. Butiken är mellanhanden. Hifi är en sällanköpsvara. Om man tänker sig en showroom-modell som jag antar är det du far efter, så bekostar den där sålda förstärkaren med sina 7500:- påslag ungefär två anställda (1500kr/dag och person) och kanske lite lokalhyra och demoproduktkostnader när momsen (3000kr) är borträknad. För en dag. Hur många kinaförstärkare tänker du kränga om dagen i en vanlig svensk stad? Resten av dagarna får man (över)leva på mobiltelefonlurar och andra skitprylar med fjuttpriser och rakbladstunna marginaler.

Och service och support på skiten? Otaliga timmar med kunden då han undrar varför han inte får grejen och det var ett litet märke på den så kunden vill ha en annan och garantireturer och utbytesmaskiner under tiden etc etc. Och reklam för att man tillhandahåller en verksamhet med obefintlig vinst. Jag märker att du inte har drivit butik.
Kundens förväntan på service minskar inte bara för att butiken inte tjänar några pengar.

/Harryup

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2019-11-21 08:42

Nu lånar jag tråden lite istället för att skapa en ny. Jag är lite sugen på att köpa nya rör till mitt MC275 IV. Inte för att de är slut (vet jag iofs inte), men den låter bra. Många verkar nöjda med Genalex Gold Lion KT88 och jag tänkte även köpa "smårören" av något annat fabrikat än original. Om jag förstått rätt så är det ganska lätt att höra skillnad mellan rör, och därför kan det ju vara en kul investering.

Finns det några nackdelar med att frångå "originalrör"? Behöver man anpassa något i slutsteget bara för att man byter fabrikat? Mcintosh verka ju haft olika rörleverantörer, så bara att köpa Mcintosh-rör igen skulle ju kunna betyda att man får rör av ett annat fabrikat...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-21 09:51

Klart där är skillnad på rör... alla är inte T1610... fyra sådana per kanal så är man nästan hemma, ju....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-21 09:56

Man ska inte tro på allt man läser. När man läser rör-recensioner talas det inte sällan om hur olika rörfabrikat framhäver olika delar av registret. Så fungerar det naturligtvis inte.

Finns det någon som gjort seriösa rör-tester, dvs mätt upp olika parametrar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2019-11-21 10:15

Morello skrev:Man ska inte tro på allt man läser. När man läser rör-recensioner talas det inte sällan om hur olika rörfabrikat framhäver olika delar av registret. Så fungerar det naturligtvis inte.

Så det finns alltså ingen "ljudlig" skillnad mellan rör från olika tillverkare? Är alla dessa trådar världen över om rör och dess sound bara humbug och placebo?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-21 10:32

Nej, det menade jag inte, men merparten av det som skrivs är nog att betrakta som gallimatias.

KaMnske har Erik Andersson, som är medlem här, studerat olika fabrikat av samma rörtyp på ett mer vetenskapligt sätt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2019-11-21 10:39

Utan att ha något tekniskt kunnande så är min känsla att, byta rör till ett annat fabrikat ger mer hörbara skillnader än att göra detsamma med ett gäng sluttransistorer.

Sen är det väl så att rören kanske slits snabbare än en transistor vilket lär ge en hörbar skillnad.

Om inte annat så är det ju betydligt lättare att byta rör :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-22 01:01

Korrekta rör i en korrekt förstärkare har inga hörbara skillnader!

Med det menar jag en förstärkare som nyttjar rören inom deras gränser "följer spec".
Förstärkare och utrustning som går utanför ( gitarrförstärkare är ett exempel) har skillnader mellan rör.

Slutrör i push-pull förstärkare skall vara matchade så noga som möjligt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-22 02:00

De är ju vacuum i rör. Vad är det för skillnad på två olika vacuum?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-22 11:59

peterh skrev:Korrekta rör i en korrekt förstärkare har inga hörbara skillnader!

Med det menar jag en förstärkare som nyttjar rören inom deras gränser "följer spec".
Förstärkare och utrustning som går utanför ( gitarrförstärkare är ett exempel) har skillnader mellan rör.

Vilken värld lever du i?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-22 12:03

Finns det några seriösa tester av olika rörfabrikat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-22 12:45

sprudel skrev:

Vilken värld lever du i?

Din värld !!

Har du andra erfarenheter vore det intressant att höra det, gärna detaljerat.
Senast redigerad av peterh 2019-11-22 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-22 12:47

Såja pojkar, inte bråka.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-22 14:13

paa skrev:De är ju vacuum i rör. Vad är det för skillnad på två olika vacuum?

Njae, det är i stort sett vacuum i rör. Det skiljer mellan olika fabrikanter. Det som lyser fint blått i rör är partiklar som finns därför att det inte är absolut vacuum. De tråkigaste rören d v s de som inte lyser fint blått är de bästa vad gäller vacuum. Mig veterligen har jag endast sett en fabrikant som klarar detta, KR. Telefunken var också väldigt bra.

Sedan är det stor skillnad på olika fabrikat gällande mikrofoni och mekanisk återkoppling. Där var/är KR bäst och Telefunken också bäst på sin tid.

Förr i tiden var det så att av de rörtyper jag använde så hade Telefunken betydligt längre livslängd än övriga fabrikat. Det beror på något. På något sätt höll brantheten i sig under längre period i Telefunken.

Då jag på den tiden det begav sig provade olika fabrikanters rör, så var det bättre ljud med Telefunkens rör än övriga.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-22 14:19

Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-22 18:11

peterh skrev:
sprudel skrev:

Vilken värld lever du i?

Din värld !!

Välkommen till min värld :)
Jag menar, bokstavligen. Du bor ju i Göteborg som jag. Du ska få lyssna till Tfk E88CC nos och jämföra med Philips miniwatt E88CC nos i mitt försteg Conrad Johnson Premier 17 LS2. Hör du inte den skillnaden så håller du på med fel sport. :D
pm till mig så kommer vi överens om tid.

Delat Ino-system i16s, px-4 i ett hyfsat anpassat rum.

D13D0A2A-F582-4607-AAD9-19BB96591F7E.jpeg
D13D0A2A-F582-4607-AAD9-19BB96591F7E.jpeg (1.72 MiB) Visad 5516 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-22 19:56

sprudel skrev:
peterh skrev:
sprudel skrev:
Vilken värld lever du i?

Din värld !!

Jag menar, bokstavligen. Du bor ju i Göteborg som jag. Du ska få lyssna till Tfk E88CC nos och jämföra med Philips miniwatt E88CC nos i mitt försteg Conrad Johnson Premier 17 LS2. Hör du inte den skillnaden så håller du på med fel sport. :D

Nja, jag håller inte på med detta som sport, snarare som tekniker.
Men det låter intressant att de är skillnad, jag kan ha några teorier om varför :
- CJ pressar rören utanför deras gränser
- alt, man låter rören arbeta i gränserna av envelopen, varav en del konstruktioner har mindre dist i dessa områden
- Tyder på att CJ ( jag har inget schema med du tycks ha ett) inte använder sig av NFB, varvid resultatet
blir höggradit beroende på ljudet.

Jag har däremot tillgång till distmätare(*) och skulle kunna undersöka mätbara skillnader. Göteborg låter bra.
( hameg hm8027 samt lågdist källa hameg 8037)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-11-22 21:57

Kopierar ett inlägg jag gjorde på Facebooks "Rörförstärkare köp och sälj" forum härom dagen:

Jag hade bara råkat upptäcka hur tråkigt det kunde låta med originalrören, märkta McIntosh KT88 made in Russia, som följde med mina McIntosh MC75 (60th Anniversary) direkt efter upp-packning och driftsättning. Att det var ett par Svetlana Winged-C KT88, visste jag inte då, så jag lånade en uppsättning som hade spelats många hundra timmar i ett par andra slutsteg och Macarna lät omedelbart mycket spelgladare. Efter att ha frågat på TubeAsylum fick jag veta att originalrören till MC75 faktiskt var identiska med de jag redan hade, så när som speltid.
Säljaren var säkert helt ärlig när han sa att han bara hade spelat på dem en timme för att verifiera att de var hela.
Jag insåg att jag nu hade ett gyllene tillfälle att verifiera inbränningstiden för KT88 och satte i originalrören i MC75 igen och spelade ca10 timmmar, jämförde med mina gamla, skillnaden var uppenbar. Efter 10 timmar till hade skillnaden minskat något och efter totalt ca 50 timmar var skillnaden väldigt liten. Efter ca 100 timmar kunde jag inte höra någon skillnad mellan röruppsättningarna i McIntosh MC75, men de är inte världens mest högupplösta slutsteg.
Mina klass-A slutsteg har klart högre upplösning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-22 23:10

lennartj skrev:Kopierar ett inlägg jag gjorde på Facebooks "Rörförstärkare köp och sälj" forum härom dagen:

Jag hade bara råkat upptäcka hur tråkigt det kunde låta med originalrören, märkta McIntosh KT88 made in Russia, som följde med mina McIntosh MC75 (60th Anniversary) direkt efter upp-packning och driftsättning. Att det var ett par Svetlana Winged-C KT88, visste jag inte då, så jag lånade en uppsättning som hade spelats många hundra timmar i ett par andra slutsteg och Macarna lät omedelbart mycket spelgladare. Efter att ha frågat på TubeAsylum fick jag veta att originalrören till MC75 faktiskt var identiska med de jag redan hade, så när som speltid.
Säljaren var säkert helt ärlig när han sa att han bara hade spelat på dem en timme för att verifiera att de var hela.
Jag insåg att jag nu hade ett gyllene tillfälle att verifiera inbränningstiden för KT88 och satte i originalrören i MC75 igen och spelade ca10 timmmar, jämförde med mina gamla, skillnaden var uppenbar. Efter 10 timmar till hade skillnaden minskat något och efter totalt ca 50 timmar var skillnaden väldigt liten. Efter ca 100 timmar kunde jag inte höra någon skillnad mellan röruppsättningarna i McIntosh MC75, men de är inte världens mest högupplösta slutsteg.

Denna observation är klart intressant. Det hade varit trevligt att hitta mätbara skillnader ( hörs det olika så
finns det en förklaring).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-22 23:35

Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.

Det är den info jag fått, dels från Erik Andersson, dels från rörtillverkare. Det hindrar inte att det du skriver också kan vara sant. Det kan finns mer än ett fenomen som ger blått sken.

Men ändock återstår att om det är så att elektroner når glaset så är det förluster och dessa förluster behöver inte vara frekvenslinjära eller amplitudlinjära och i så fall är det fortfarande bättre att det inte lyser blått om rör.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-23 00:23

peterh skrev:
sprudel skrev:
peterh skrev:
Din värld !!

Nja, jag håller inte på med detta som sport, snarare som tekniker.
Men det låter intressant att de är skillnad, jag kan ha några teorier om varför :
- CJ pressar rören utanför deras gränser
- alt, man låter rören arbeta i gränserna av envelopen, varav en del konstruktioner har mindre dist i dessa områden
- Tyder på att CJ ( jag har inget schema med du tycks ha ett) inte använder sig av NFB, varvid resultatet
blir höggradit beroende på ljudet.

Jag har däremot tillgång till distmätare(*) och skulle kunna undersöka mätbara skillnader. Göteborg låter bra.
( hameg hm8027 samt lågdist källa hameg 8037)

Gillar att du accepterar att det är skillnader mellan olika rör, för det är det. Rören som vi lyssnar igenom lever i en omvärld, en konstruktion som också varierar. Därför är det intressant att ta del av andras lyssningsintryck av olika fabrikat och i vilken omständighet rören arbetar.
Nu spekulerar jag lite men det känns som att du utgår ifrån konstruktioner ”i den bästa av världar”, annorlunda uttryckt att allt fungerar som det var tänkt. :)
Det är en utopi vill jag påstå.

Det finns mer att reflektera över som tangerar den föreställningen av sakernas tillstånd men det kan vi ta en annan gång. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-11-23 03:02

peterh skrev:
lennartj skrev:Kopierar ett inlägg jag gjorde på Facebooks "Rörförstärkare köp och sälj" forum härom dagen:

Denna observation är klart intressant. Det hade varit trevligt att hitta mätbara skillnader ( hörs det olika så
finns det en förklaring).

Synd att det blir svårt att göra om jämförelsen mellan helt nya och väl använda Svetlana KT88 winged-C. I slutet av 00-talet tyckte jag att de var de mest välljudande av rör som nytillverkades och varken var speciellt dyra eller svåra att få tag på.

Säg den lycka som varar beständigt. I början av 10-talet fick jag efter en tids letande reda på att Svetlana fått kvalitetsproblem som de inte klarade att lösa så de lade helt enkelt ner tillverkningen. Jag tror att de dåliga rören fastnade i Svetlanas kvalitetskontroll, för att jag har inte hittat några varningar för att köpa sent tillverkade Svetlana KT88 winged-C. Om någon hittar helt o(in)spelade sådana tror jag att de är ganska dyra.
P8241043.JPG
Blått sken från Svetlana KT88 winged-C
P8241043.JPG (1.93 MiB) Visad 5390 gånger

MC_KT88_2.jpg
McIntoshrören är invändigt helt lika Svetlana KT88 winged-C
MC_KT88_2.jpg (232.4 KiB) Visad 5390 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-23 12:21

Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi