Spikfötter och speldosor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Spikfötter och speldosor

Inläggav IngOehman » 2017-10-07 14:06

Harryup skrev:Jag var fotointresserad tills jag köpte SD-fötter till mina högtalare och fick ett sämre ljud.

Ehh...?

1. Ett bindestreck (fot-ointresserad) behövs.

2. Varför byter man fötter om man är ointresserad av frågan? Din trovärdighet äventyras när du skriver sådant där.

Harryup skrev:...Så jag tycker inte man bör underskatta fysikens inverkan...

Tror ingen som kontemplerar betydelsen av fötterna man ställer sina högtalare på, underskattar fysikens inverkan. Dock finns det självklart många som både överskattar den och som inte förstår den, vilket märks i icke-blinda studier.

Menar du att någon skrivit något i tråden som tyder på att de underskattar fysikens inverkan? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-07 15:19

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Jag var fotointresserad tills jag köpte SD-fötter till mina högtalare och fick ett sämre ljud.

Ehh...? .....

Gissar att Harryup menade fotintresserad men fick med ett olyckligert o förmöcke . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-07 20:28

Jag skulle tycka det vara intressant att lägga an speldosan mot en violin. :) Hur låter det? Kan man skönja någon form av violin av ljudet? Transienterna blir ju annorlunda än att alstra ljudet via strängarna.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-07 20:39

Laila skrev:
IngOehman skrev:

Ehh...? .....

Gissar att Harryup menade fotintresserad men fick med ett olyckligert o förmöcke . . . typ.

eller var han fot-ointresserad :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-07 23:08

petersteindl skrev:Jag skulle tycka det vara intressant att lägga an speldosan mot en violin. :) Hur låter det? Kan man skönja någon form av violin av ljudet? Transienterna blir ju annorlunda än att alstra ljudet via strängarna.

Spekulation: Om den har strängar - möjligen. Utan strängar tror jag att det låter som vilken träplatta som helst. Någon som har en fiol som kan prova?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-07 23:13

Svante skrev:
petersteindl skrev:Jag skulle tycka det vara intressant att lägga an speldosan mot en violin. :) Hur låter det? Kan man skönja någon form av violin av ljudet? Transienterna blir ju annorlunda än att alstra ljudet via strängarna.

Spekulation: Om den har strängar - möjligen. Utan strängar tror jag att det låter som vilken träplatta som helst. Någon som har en fiol som kan prova?

Intressant att fundera över, hur en speldosa låter på olika akustiska instrument... Gissar man rätt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-07 23:58

Svante skrev:

Har ingen violin* men är ganska så övertygad om att det kommer att låta olika
beroende på var du sätter dosan . . . varför tror du att det "låter som vilken träplatta
som helst"** . . . typer ? 8O

* Som är helt hel.
** Nästan som om att jag blir lite mörkrädder . . . hu hu. :?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-08 00:12

darkg skrev:
Svante skrev:

Intressant att fundera över, hur en speldosa låter på olika akustiska instrument... Gissar man rätt?

Förr gjorde man klangboxar till speldosorna och fick en jätteorkester i rummet.
Tunt hårt trä skulle vara det bästa för att förstärka klangen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-08 00:14

Perfector skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:

Ja, ensam blir det inte mycket ljud... eller hur menar du?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-08 00:18

Laila skrev:
Svante skrev:

Har ingen violin* men är ganska så övertygad om att det kommer att låta olika
beroende på var du sätter dosan . . . varför tror du att det "låter som vilken träplatta
som helst"** . . . typer ? 8O

* Som är helt hel.
** Nästan som om att jag blir lite mörkrädder . . . hu hu. :?

Ja, jag kanske överdriver, men det var ju som sagt en spekulation. Det går säkert att höra skillnad på olika träplattor, men man ska komma ihåg att fioler ÄR träplattor som är ihoplimmade. Om än inte på vilket sätt som helst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-08 00:19

Som stråkinstrumentalist (Cellist, brorsan violinist) så har man självklart testat detta (för typ 45 år sedan) och visst hörs strängarna (det gör de ju även när man t ex slår på locket med tummen), men jag tror få normala människor skulle identifiera instrumentklangen i speldosemusiken.

Däremot hör nog alla skillnad på en violin med strängarns dämpade som spelas av en speldosa och en som spelas med odämpade strängar.

Det är inte konstigare än att man kan höra att ett piano står i rummet om någon trycker ned sustainpedalen (den högra). Trycker ingen ned den så är de svårare att höra pianot eftersom dämmarna ligger an då. Men nomala människor hör nog inte (tänker inte på det i varje fall) att pianot står där även om pedalen är nedtryckt. En blind person som "ser med öronen" är typiskt signifikant bättre på att höra objekt i ett rum, och hör ett pianoskal utan inredning. :)

Jag har själv testat att vara blind en vecka och det är helt otroligt vad man kan utveckla hörseln (egentligen förmågan att lägga märke till vad man kan höra) genom att fråntas det sinne man normalt förlitar sig på för att orientera sig. En märklig sak är att jag sedan dess inte känner att jag ser ordentligt om jag har hörselkåpor eller proppar i öronen!

Jag behöver höra också. Sinnena har smält samman och med hörseln så "ser" jag även det som är utanför synfältet i det rum jag befinner mig i.

Alla borde prova att vara blinda en tid.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-08 00:34

Det finns en uppsjö av instrument som fungerar som speldosan i videon. Utan en skiva av trä skulle inte piano, fiol, gitarr, harpa, cembalo, och speldosan. Verket i en speldosa är avsett att kopplas till en större strålande yta och när man gör det flyttar den mer luft och ger ett starkare ljud. Samma skillnad hör man mellan en gitarr och en elgitarr utan förstärkare.

Av detta kan man förstå att om högtalarens kropp vibrerar och man kopplar den hårt till golvet (= en stor strålande yta) så kommer golvet att låta, och antagligen mer än vad själva lådan (exklusive elementet) låter. Det är just där som haken ligger i jämförelsen. Högtalarelementet låter mycket mer än lådan, och därför låter golvet mindre än högtalarelementet. Men kanske inte försumbart lite. Det kan bli en liten hörbar skillnad och om man vet hur svårt det är att få vibrerande ytor att svänga frekvensneutralt så förstår man att det är en dålig idé att sätta fart på golvet. Eller, idén är ungefär lika smart som att sälja högtalare utan membran - och överlåta till kunden att vika ihop en pappersbit och limma fast på talspolen. Vem vet, med lite placebo kommer kanske kunden att tycka att just hans papperskon låter bättre än allt annat?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 00:45

Svante skrev:...

Återigen . . varför tror du att en violin utan strängar "låter som vilken träplatta som helst"
. . . typer ?*

Om du t.ex har en akustisk gitarr så kan du prova med att slacka strängarna å testa.
Lätt som en plätt. :)

* Å hörudu, jag förväntar maj ena redigert svar, så dä så. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-08 08:43

Ja, akustisk gitarr har jag ju. Och en akustisk bas. Hmm. Kanske är det värt att prova.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-08 09:58

Perfector skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:

Finns/fanns japanska högtalare baserat på principen med böjspänt trä som exciterade. Vill minnas det var en väckarklocka som stod på trägolvet och störde konstruktören för mycket som initierade uppfinnandet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-08 12:38

Svante skrev:...Högtalarelementet låter mycket mer än lådan, och därför låter golvet mindre än högtalarelementet. Men kanske inte försumbart lite. Det kan bli en liten hörbar skillnad och om man vet hur svårt det är att få vibrerande ytor att svänga frekvensneutralt

Står inte det påståendet i lite motsatsförhållande till ditt tidigare påstående att en violin är som vilken träplatta som helst?

Svante skrev:...så förstår man att det är en dålig idé att sätta fart på golvet. Eller, idén är ungefär lika smart som att sälja högtalare utan membran - och överlåta till kunden att vika ihop en pappersbit...

Fast det beror väl på vad man vill ha?

Det finns flera tillverkare av just membranlösa högtalare. Alltså högtalare som är avsedda att spela med hjälp av ett externa membran, t ex en fönsterruta eller en bordsyta eller något liknande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-08 13:05

Nattlorden skrev:
Laila skrev:
IngOehman skrev:Ehh...? .....

eller var han fot-ointresserad :D

Precis, fot-ointresserad. Det hela började med att min första sub Paradigmservo-15 kom med originalfötter vilka var i tunn plast som en upp och nervänd svamp ungefär. men sub 2 som jag också köpte beggad saknade fötter. Så jag behövde köpa en uppsättning av något. Så jag köpte en påse SD eftersom det skulle vara bättre och det blev sämre. Köpte nästa påse SD och blev sämre. Köpte nästa påse SD och det var sämre osv. Testade ett antal kombinationer av viktanpassade och alla kombinationer var sämre än originalfötterna. Behövde ju fortfarande en uppsättning så då lånade jag hård fötter dvs. inte spikar och det var t.o.m bättre än originalfötterna med bred marginal. Vittnen finns.
Förstår faktiskt inte denna frenesi som många faktisianer vill lägga på spikar, jag tycker i vart fall att dom är helt ointressanta och "ingen" här vill ju använda spikar. Däremot tycker jag att det är ett tecken på en smula brist på intresse att inte fundera på om det finns moderna alternativ som finns kan bete sig på annorlunda sätt. Förstås gör ju alla som dom vill. Och jag vill poängtera att jag inte har något emot SD-foten alls, vet ju att det funkar bra i många sammanhang men jag ser det som en utopi att den skall ge bäst resultat i alla lägen oavsett underlag. Att viktanpassa i ena "riktningen" mot högtalaren men att strunta i att göra det i andra riktningen emot golvet är som jag ser det inte helt vetenskapligt.

/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-08 13:30

Jag har varit med om högtalarlådor som haft svåra resonansproblem även svävande i fria luften, som lugnat ner sig betydligt när jag t ex en tung bok på dem. Det är inte helt omöjligt att en sådana lådor beter sig bättre kopplade till ett "dött" golv, med halv/hårda fötter på de rätta ställena. Jag gissar att det handlar om att man fördelar om/förskjuter resonanserna så att lådans sidor inte samverkar lika illa och liksom nästan självsvänger vid vissa frekvenser. Det hade naturligtvis varit bättre om lådan haft mindre resonansproblem från början, men med den där givna lådan så...

Sedan tillkommer möjligheten att golvrörelserna kanske samverkar gynnsamt med problematiska resonanser/stående vågor som finns vid lyssningsplats så att det faktiskt lindrar dessa problem. -Eller att man föredrar soundet av den distorsion som kan uppstå.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-08 13:52

Laila skrev:
IngOehman skrev:

Ehh...? .....

Då blir ju inlägget ännu mera irrationellt. En oväntad effekt (möjligen undermedvetet väntad* dock) borde ju om något öka intresset för foten och dess betydelse, inte minska det.

Vh, iö

- - - - -

*Då fötter och deras sätt att påverka är kontraintuitivt för många. De flesta rent av, vilket förklara att nästan hela hifi-världen lät sigbedras och övertygas om spikfotsevangeliet. Jag skriver "evangelie" eftersom det bygger på tro + okunskap. Till skillnad från SD-fötter vars poänger framgår med kunskap och förstånd.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 14:30

IngOehman skrev:
Laila skrev:
IngOehman skrev:Ehh...? .....

Då blir ju inlägget ännu mera irrationellt. En oväntad effekt (möjligen undermedvetet väntad* dock) borde ju om något öka intresset för foten och dess betydelse, inte minska det.
......

Jo, men varför köper en totalt, o-fotintresserad person fötter över huvud taget ?
Det var nog i de banorna som jag "tänkte" . . . men Harryup har ju gett förklaringen
ovan, vilket/n visar att jag hade snetänk . . . :oops: :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-08 14:34

RogerJoensson skrev:Jag har varit med om högtalarlådor som haft svåra resonansproblem även svävande i fria luften, som lugnat ner sig betydligt när jag t ex en tung bok på dem. Det är inte helt omöjligt att en sådana lådor beter sig bättre kopplade till ett "dött" golv, med halv/hårda fötter på de rätta ställena. Jag gissar att det handlar om att man fördelar om/förskjuter resonanserna så att lådans sidor inte samverkar lika illa och liksom nästan självsvänger vid vissa frekvenser. Det hade naturligtvis varit bättre om lådan haft mindre resonansproblem från början, men med den där givna lådan så...

Sedan tillkommer möjligheten att golvrörelserna kanske samverkar gynnsamt med problematiska resonanser/stående vågor som finns vid lyssningsplats så att det faktiskt lindrar dessa problem. -Eller att man föredrar soundet av den distorsion som kan uppstå.

Kan tänka mig allt utom det sista vilket gör att köpa en viss sorts fötter på grund av indoktrinering känns väldigt ologiskt. Oavsett om det är spikar, hårda fötter eller mjuka fötter. Skillnaden mellan SD fötter och hårda fötter och de fötter jag testade hemma hos mig är gigantisk. Det är verkligen inte tal om nån liten nyans. Finns ingen som hittills föredragit SD så det är inte att vissa tycker att det låter lite olika och man kan föredra antigen eller.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-10-08 18:00

Efter att ha pillat med skivspelare under massa år, anser jag att tokisolera mot vibrationer ELLER att leda bort dessa resulterar i dålig återgivning. Det ska tydligen vara lagom vibrationer o störningar. Eller rättare sagt, då vi inte riktigt vet vilka störningar o vibrationer som påverkar ett hifisystem som gör att systemet inte låter bra - ska man nog inte utgå ifrån att isolation är det enda rätta.

Och vilka vibrationer är det som förstör mest o minst?
Att helt isolera är ju omöjligt. Energin omvandlas till annan energi så frågan är hur och på vilket sätt. Och var ska dessa hanteras?

Inte enkelt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-08 18:09

RogerJoensson skrev:Jag har varit med om högtalarlådor som haft svåra resonansproblem även svävande i fria luften, som lugnat ner sig betydligt när jag t ex en tung bok på dem. Det är inte helt omöjligt att en sådana lådor beter sig bättre kopplade till ett "dött" golv, med halv/hårda fötter på de rätta ställena. Jag gissar att det handlar om att man fördelar om/förskjuter resonanserna så att lådans sidor inte samverkar lika illa och liksom nästan självsvänger vid vissa frekvenser. Det hade naturligtvis varit bättre om lådan haft mindre resonansproblem från början, men med den där givna lådan så...

Tycker att det är viktigt att vi i diskussionen skiljer mellan solidresonanser (högtalare rör sig som en klump) och resonanser på grund av vågrörelser i högtalarkabinettet.

Den senare sortens problem kan definitivt mildras avsevärt (om lådan är klanglig/odämpad) av t ex en bok lagd på högtalaren. Solidrörelserna skiftar dock bara lite i frekvens av sådana tilltag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-08 22:51

Solidresonanserna beror alltså på hur högtalarens massa kommer i resonans mot de fjädringar i olika dimensioner som fötterna medger.

Den kanske enklaste av dem alla, är upp/ned rörelsen. Eftersom den är rätt så högfrekvent är det en som nästan alltid hamnar inom audioområdet. Men i gengäld exiteras den rätt så svagt av de flesta högtalare, på grund av deras konstruktion. Men kan man peta ned denna till under 20 Hz så börjar högtalaren på allvar bete sig som vore den svävade för de flesta exitationer.

De mest lågfrekventa är oftast de enklaste vickningarna. Fram/bak och från sida till sida. Sen finns det massor av andra solidrörelser ytterligare. Nästan alla dessa är vridrörelser där högtalarens tröghetsmomentet runt de tre axlarna är de påtagligaste. Men det finns massor av olika rörelsemoder. Så att förenkla en högtalares uppställning till något som renderar EN resonans är tokfel.

Men en sak är säker - spikfotsresonanser fyller audioområdet! Även den lägsta och normalt kraftigaste, ligger över 20 Hz.

Problemet är dock inte så enkelt som att högtalarens resonansrörelser ställer till, transmission av energi till golvet är oftast ett minst lika stort "problem". Jag sätter det inom citationstecken eftersom det bara är ett objektivt problem, alltså en färgning. Subjektivt kan man gilla det.

Och när det gäller transmission av energi till golvet så är dämpfötter potentiellt lika dåligt som spikfötter. Fötter med låg dämpning är vad som behövs för att ge isolation. Man kan säga att fötter med hög dämpning och viss eftergivlighet är en sorts mittemellan. Utgår man ifrån en mjuk fot och sen ökar dämpningen mer och mer och mer, så blir det till sist en spikfot, alltså en fot med så stor styvhet att fjädringen i underlaget vinner.

Detsamma gäller förvisso om man utgår ifrån en mjukfot och ökar styvheten mer och mer och mer. Även det slutar med en spikfot. Någon kan mena att formen ju inte blir konisk, men beteendemässigt så spelar själva spetsen ingen större roll.

Det är bara en del av spikfotsevangeliet att spetsen skapar någon sorts likritnings- eller isolationseffekt. Det är inte sant.

Att trycket blir större kan förvisso göra spiken något mjukare än om den hade haft en större yta, på grund av styvheten i underlaget, men det gör den på sin höjd något mindre dålig.

- - -

Sammanfattning: En mjuk fot är bra. Den gör att högtalaren rör sig så lite som möjligt, och att golvet rör sig så lite som möjligt. Så fort man ökar styvheten ELLER dämpningen så blir foten sämre. Till sist blir det en spikfot, alltså något av det sämsta man kan ställa en högtalare på. Men OM jag skulle tvingas välja mellan att öka styvhet och att öka dämpning så föredrar jag att man ökar dämpningen.

Och (överkurs) - om alla förenklingar tas bort så är inte en absolut förlustfri fot optimal, eftersom den inte är absolut kompliant!

Men att gå in i detalj på den frågan innan grunden förstås av alla dem som deltar i diskussionen, känns kontraproduktivt. Man behöver förstå grunderna innan finliret är meningsfullt att diskutera. Så tyvärr blir de verkligt intressanta diskussionerna bara möjliga och meningsfulla att föra emellan en liten, liten minoritet, som förstår fysiken.

Inget för faktiskt.se, helt enkelt.

Den diskussionen är för delikat för att det skall kännas rätt att låta den förpestas av den sortens falska påståenden om hur dessa saker fungerar, som tyvärr är så vanliga. Det är såklart inte de "troendes" fel, utan de ansvariga är de som lurat på dem tron. Skulle jag tvingas peka ut en källa för tidig desinformation så vore det Linn.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 23:10

Vill man vara noga så gissar jag att Ivor(å hans säljkår) har lyckats med konststycket att
i princip "förstöra" ca 5 bast av mitt hifi-liv så till den grad att ja nästan slutade med
att lyssna på inspelad musik. Felet var å är naturligtvis helt mitt eget å ingen annans
. . . ja är ju inte mer korkad(Sic!) än att ja borde insett orimligheten i en del av deras
resonemang å propaganda något tidigare . . . typ. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-08 23:29

Well, som väl är är musiklyssning lite som sömn. Fast över mycket längre tid.

Sover man dåligt så kan man sova igen det efteråt, genom att sova bättre och längre tills allt är bra igen.

Det är inte riktigt sant, men om vi säger att det är så enkelt så kan vi jämföra med att lyssna på musik, och detta är min tes:

Om man av något skäl under flera års tid tappar bort musiken, liksom glömmer bort varför man när man var runt 11-12 år gammal* började lyssna på musik "på allvar" och fascinerades, t ex på grund av en hifi-tillverkare som berättar att man måste stampa takten eller sjunga med, och att man skall pyssla med att liksom "värdera anläggningen" istället för att bara njuta av musik utan tanke på anläggningen eller återgivningen - så betyder det inte att det är för alltid förlorade år.

De kan nämligen vara ett tomrum som gör musiklyssningsglädjen desto större när den kommer tillbaka! :)

Kanske är det till och med så att den förnyade inspirationen kan leda till att man börjar lyssna med ett ännu bättre perspektiv än man hade från början, och några år senare faktiskt har en STÖRRE total musiklyssningsskatt i minnet.

Att summan helt enkelt passerar den summamusikglädje som alternativt hade gällt för samma tidpunkt.

Vh, iö

- - - - -

*Eller vilken ålder man nu verkligen började upptäcka på ett reflekterande sätt, hur fantastiskt det är med musik. Jag har genom att prata med massor av människor, kommit till slutsatsen att de flesta faktiskt har sina tidig/starkaste musikupplevelser från typiskt 12-årsåldern.
Senast redigerad av IngOehman 2017-10-09 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 23:48

I mitt fall så håller jag med om det där med 12-årsåldern . . . samtidigt som att Ivor § company gjorde att jag lyssnade mer på livemusik än vad jag troligtvis annars hade gjort . . . så dähele kanske jämnade utsä i slutändan . . . typ. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-09 00:15

Ja hoppas det. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-10-23 15:45

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Ja, men jag råkade radera filmen! 8O :x

Som tur är kan vem som helst med en smartfån ladda hem t ex physics toolebox accelerometer och testa själv. :wink:

Självklart.... fast personligen har jag bara mätt mina pi60s-s på mjukfötter och känner inte för att lyfta dem över på spikes på mitt parkettgolv...

Jag har provat att mäta accelerationen i mina högtalare men 0.15 m/s^2 som toppvärde när jag spelar på ganska högvolym säger mig inget :?
Vad är bra respektive dåligt när det kommer till högtalarrörelser? Hoppar jag i golvet så får jag förstås större rörelse, men det gör jag aldrig.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-23 16:07

dewpo skrev:
Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Ja, men jag råkade radera filmen! 8O :x

Som tur är kan vem som helst med en smartfån ladda hem t ex physics toolebox accelerometer och testa själv. :wink:

Självklart.... fast personligen har jag bara mätt mina pi60s-s på mjukfötter och känner inte för att lyfta dem över på spikes på mitt parkettgolv...

Jag har provat att mäta accelerationen i mina högtalare men 0.15 m/s^2 som toppvärde när jag spelar på ganska högvolym säger mig inget :?
Vad är bra respektive dåligt när det kommer till högtalarrörelser? Hoppar jag i golvet så får jag förstås större rörelse, men det gör jag aldrig.

För trådämnet blir det framför allt intressant att jämföra din mätning med en där du ställer högtalaren på mjukt respektive hårt underlag. Hur stor accelerationen blir beror förstås på hur starkt man spelar, men det är tämligen ointressant, så därför behöver man göra mätningen med exakt samma inställning på volymkontrollen (och samma låt etc).

Och ska man ta trådämnet helt på allvar ska man mäta på golvet, och inte på högtalaren.

(Hopp på golvet må ge en större rörelse, men ger det en större acceleration? Eftersom musiken är mer högfrekvent ska man inte ge sig den på det. Fast jag vet inte.)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi