Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Fralle skrev:Rydberg skrev:Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
+1
+1
(Spotify verkar försämra musiken mer än normal förlustbehäftad kodning. Vad de gör och varför kan man ju undra.)
Svante skrev:Fast det är väl ett bakvänt resonemang. Ny musik är så förstörd att det inte lönar sig att göra den oförstörd. Typ.
Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Zeeall skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
Jag skulle inte kalla det normera och det är definitivt inte något som tvingar skivbolagen att vansinneskomprimera. Så skedde tex inte mellan 1982 och cirka 1992.
Tror du på det själv?
Vad föranleder dig att ställa retoriska frågor? Tror på vad?
Det är ett faktum att loudnesswar började cirka 10 år efter att CD såg dagens ljus och det dröjde ytterlighare 10 år innan nivåkriget var fullskaligt.
Om du tror något annat så har du helt enkelt fel.
Tangband skrev:Zeeall skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Jag skulle inte våga lita på det.
Tangband skrev:Zeeall skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Jag skulle inte våga lita på det.
Zeeall skrev:Tangband skrev:Zeeall skrev:
Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Jag skulle inte våga lita på det.
http://blog.szynalski.com/2009/11/an-au ... sta-and-7/
Man får väl hoppas.
Svante skrev:
Det vore intressant om det fanns någon testsignalsskiva på Spotify som man kunde leka med.
Men helt säker är jag inte.
Svante skrev:Conan skrev:RogerGustavsson skrev:
Det har lagts upp sådana filer som kan blindtestas. När det gäller strömmade tjänster finns det en del som möjligen kan hända på vägen till högtalarna. Det är förmodligen inte svart-vitt bara för att det är digitalt. Inte minst kan det vara svårt att veta om de olika tjänsteleverantörerna tillhandhåller samma ursprungsmaterial eller om de själva står för någon processning.
Ja jo, men det är ju som du säger mycket som kan hända mellan dataströmen och högtalarna.
Är det lätt att höra skillnad mellan CCDA och bra kodat 320 kb/s Ogg Vorbis under kontrollerade former? Förmodligen inte alls.
Om jag rippar ner dataströmmen från Spotify till en FLAC-fil och jämför med CD, är det lätt att höra skillnad om det är samma musikfil från början och nivåmatchat? Förmodligen inte.
Låter Spotify lika bra som en CD på min anläggning? Nej.
Så vad är det då som gör att Spotify låter sämre än CD eller Tidal? Vad är det som behövs för att Spotify ska låta lika bra som CD eller Tidal?
Kanske ett nivåmatchat blindtest?
Alltså, jag menar inte att dryga mig, men när något förefaller orimligt så måste man leta efter rimliga förklaringar och det finns ruskigt mycket psykologi inblandat i sådana här jämförelser.
Jag säger heller inte att det ÄR psykologin som ger förklaringen, men den måste vara med. Om den inte elimineras med blindtest.
Conan skrev:Svante skrev:Conan skrev:
Ja jo, men det är ju som du säger mycket som kan hända mellan dataströmen och högtalarna.
Är det lätt att höra skillnad mellan CCDA och bra kodat 320 kb/s Ogg Vorbis under kontrollerade former? Förmodligen inte alls.
Om jag rippar ner dataströmmen från Spotify till en FLAC-fil och jämför med CD, är det lätt att höra skillnad om det är samma musikfil från början och nivåmatchat? Förmodligen inte.
Låter Spotify lika bra som en CD på min anläggning? Nej.
Så vad är det då som gör att Spotify låter sämre än CD eller Tidal? Vad är det som behövs för att Spotify ska låta lika bra som CD eller Tidal?
Kanske ett nivåmatchat blindtest?
Alltså, jag menar inte att dryga mig, men när något förefaller orimligt så måste man leta efter rimliga förklaringar och det finns ruskigt mycket psykologi inblandat i sådana här jämförelser.
Jag säger heller inte att det ÄR psykologin som ger förklaringen, men den måste vara med. Om den inte elimineras med blindtest.
Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.
Conan skrev:Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.
music4ever skrev:Conan skrev:Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.
Jag anser det är två frågor.
1. Kan man höra en skillnad mellan den kodningen premie-spotify har och Tidal? Dvs, du använder korrekt program och omvandlar ett par wav och sen kör ABX-test.
2. Kan man höra en skillnad mellan musik från spotify och Tidal. Här jämföra man titlar rakt av, utan veta om det är annorlunda mastering, om denna titeln är omvandlad från en sämre källa (t ex gjort om en 160 kbps ogg till "full" 320 kbps). Här finns det nog så många möjligheter som det finns låtar på tjänsterna.
För mig är fråga 1 mest intressant.
Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.
De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.
Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Morello skrev:Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Ja, så var det i alla fall förut - inget stöd för vare sig ASIO eller WASAPI.
Tror Tidal har stöd för WASAPI!
Morello skrev:Märkligt att inte Spotify fixat en sådan trivial sak.
Att data går raka vägen från applikationen till ljudenhetens är A&O.
Rydberg skrev:Till vem talar du Tell? För egen del tycker ja de flesta datorer är för högljudda för att platsa i ett lyssningsrum. Byggde en helt passivt kyld dator till en polare för ett par år sedan som dessutom hade en SSD, den var i princip helt tyst.
Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?
Svante skrev:Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?
Jag förstår att det är ett i princip olösbart problem om man vill kunna spela ljud från flera källor samtidigt och de ska kunna ha olika samplingsfrekvens. Jag förstår också att genomsnittskonsumenten vill att det ska kunna komma ett mail-pling samtidigt som man lyssnar på Spotify, man skulle tro att något vore trasigt om mailplinget inte kom. Alltså måste åtminstone den ena ljudkällan samplas om ifall de har olika samplingsfrekvens, eftersom en DAC bara kan gå med en samplingsfrekvens. Och det logiska sättet att lösa det ur ett funktionellt perspektiv är att låta DACen gå med en hög samplingsfrekvens och sampla om allt som inte råkar ha den höga samplingsfrekvensen. Och eftersom omsampling är ganska beräkningskrävande så snålar man, och då får sådant "som ingen kommer att höra" passera.
I ljudkortens barndom så kunde bara ett program i taget använda dem, och omsamplingen kom som en lösning på det problemet. Men som så ofta brydde man sig inte om sådant som passerade under radarn för de flesta. Ljud i Windows blev inte hifi, typ, och det brottas vi fortfarande med.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?
Jag förstår att det är ett i princip olösbart problem om man vill kunna spela ljud från flera källor samtidigt och de ska kunna ha olika samplingsfrekvens. Jag förstår också att genomsnittskonsumenten vill att det ska kunna komma ett mail-pling samtidigt som man lyssnar på Spotify, man skulle tro att något vore trasigt om mailplinget inte kom. Alltså måste åtminstone den ena ljudkällan samplas om ifall de har olika samplingsfrekvens, eftersom en DAC bara kan gå med en samplingsfrekvens. Och det logiska sättet att lösa det ur ett funktionellt perspektiv är att låta DACen gå med en hög samplingsfrekvens och sampla om allt som inte råkar ha den höga samplingsfrekvensen. Och eftersom omsampling är ganska beräkningskrävande så snålar man, och då får sådant "som ingen kommer att höra" passera.
I ljudkortens barndom så kunde bara ett program i taget använda dem, och omsamplingen kom som en lösning på det problemet. Men som så ofta brydde man sig inte om sådant som passerade under radarn för de flesta. Ljud i Windows blev inte hifi, typ, och det brottas vi fortfarande med.
Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.
Svante skrev:Tell skrev:Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.
Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.
Användare som besöker denna kategori: Ogjort och 19 gäster