Lägger Tidal ner 2018?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-25 16:42

Fast det är väl ett bakvänt resonemang. Ny musik är så förstörd att det inte lönar sig att göra den oförstörd. Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-25 17:13

hcl skrev:
Fralle skrev:
Rydberg skrev:Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är lossless :wink: Filer som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.

+1

+1

(Spotify verkar försämra musiken mer än normal förlustbehäftad kodning. Vad de gör och varför kan man ju undra.)

ja, och det där är ganska irriterande. Finns det oberoende tester på OM verkligen spotify kör med den upplösning de påstår ?
Jag påstår också att om jag tar valfri cd skiva och gör mp3 av den i 320 Kbit så låter den bättre än Spotify premium versionen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-25 17:17

Svante skrev:Fast det är väl ett bakvänt resonemang. Ny musik är så förstörd att det inte lönar sig att göra den oförstörd. Typ.

Men betänk att Spotify med avseende på klassisk musik samt jazz är en ren guldgruva för att hitta ny musik och är inte så tokkomprimerat alls som populärmusiken. Jag upplever iallafall ofta att även klassisk musik låter lite sämre på Spotify premium än cd-versionen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-25 18:48

Ärligen så står jag ut med den oftast marginella kvalitetsförsämringen på Spotify kontra hur mycket musik jag inte köpt som jag kan får tillgång till... Nu kör jag Spotify på bästa kvalitet, via Sonos och digitalt ut via en Benchmark... om det nu räddar upp något.... man visst kan det vara trevligt att lägga i en skiva fysiskt... men skillnaden är ändå så liten att jag alltid undrar om det är jag som inbillar mig den... men att kunna får tag på 5 skivor från en artist jag inte kände till för en minut sedan _NU_.... det är värt massor för mig... jag gillar att ta en musikalisk sightseeing på var en sak leder till en annan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-25 19:02

Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-12-25 19:07

Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?

Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-25 19:15

Zeeall skrev:
Svante skrev:Ja, kör man Spotify på en Windowsdator så går väl ljudet genom Windowsmixern, med eventuell omsampling etc. Det kan vara en anledning till sämre ljud. För inte kan väl Spotify köra ASIO?

Fast det var Windows XP som hade problem med det? Nyare versioner ska vara bra (ingen omsamling, etc).

Jag skulle inte våga lita på det.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-12-25 19:16

Morello skrev:
Svante skrev:
Morello skrev:
Jag skulle inte kalla det normera och det är definitivt inte något som tvingar skivbolagen att vansinneskomprimera. Så skedde tex inte mellan 1982 och cirka 1992.

Tror du på det själv?

Vad föranleder dig att ställa retoriska frågor? Tror på vad?
Det är ett faktum att loudnesswar började cirka 10 år efter att CD såg dagens ljus och det dröjde ytterlighare 10 år innan nivåkriget var fullskaligt.
Om du tror något annat så har du helt enkelt fel.

Vad jag vet så började loudness war tidigare än så, redan på 60-talet. Men det låg på en väldigt låg nivå, se det som ett kallt krig.

Det var först när datorer började komma in i studion på riktigt (mitten av 90-talet) som det blev enkelt att vansinneskomprimera musiken.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-12-25 19:30

Tangband skrev:
Zeeall skrev:

http://blog.szynalski.com/2009/11/an-au ... sta-and-7/

Man får väl hoppas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-25 19:33

Tangband skrev:
Zeeall skrev:

Det vore intressant om det fanns någon testsignalsskiva på Spotify som man kunde leka med. Jag tror att problemet med omsampling är kvar, det går ju att spela andra ljud samtidigt med Spotify, och ljudkortet kan bara gå med en samplingsfrekvens i taget. Man ställer in i kontrollpanelen vilken samplingsfrekvens det är och är den inte 44100 så måste det ju samplas om. Och Windows gör inte ett strålande jobb med det, även om det har varit värre förr med Vista som bottennapp.

Det finns andra vägar till ljudkortet också, som ASIO eller vad heter det nu, WASABI nä. Ja, den där andra, men de förutsätter att man tar exklusiv rätt till ljudkortet och då kan man inte spela andra ljud samtidigt.

Men helt säker är jag inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-25 19:35

Zeeall skrev:
Tangband skrev:
Zeeall skrev:

http://blog.szynalski.com/2009/11/an-au ... sta-and-7/

Man får väl hoppas.

Fast det där sade ju just att samplingsfrekvensen konverteras till det man har ställt in i control panel.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-12-25 21:32

Svante skrev:
Det vore intressant om det fanns någon testsignalsskiva på Spotify som man kunde leka med.

Men helt säker är jag inte.

Sök på "My Disc" på Spotify. Testskiva nmed blandat gott.

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (383.78 KiB) Visad 3813 gånger
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-25 22:33

Svante skrev:
Conan skrev:
RogerGustavsson skrev:
Det har lagts upp sådana filer som kan blindtestas. När det gäller strömmade tjänster finns det en del som möjligen kan hända på vägen till högtalarna. Det är förmodligen inte svart-vitt bara för att det är digitalt. Inte minst kan det vara svårt att veta om de olika tjänsteleverantörerna tillhandhåller samma ursprungsmaterial eller om de själva står för någon processning.

Ja jo, men det är ju som du säger mycket som kan hända mellan dataströmen och högtalarna.

Är det lätt att höra skillnad mellan CCDA och bra kodat 320 kb/s Ogg Vorbis under kontrollerade former? Förmodligen inte alls.

Om jag rippar ner dataströmmen från Spotify till en FLAC-fil och jämför med CD, är det lätt att höra skillnad om det är samma musikfil från början och nivåmatchat? Förmodligen inte.

Låter Spotify lika bra som en CD på min anläggning? Nej.

Så vad är det då som gör att Spotify låter sämre än CD eller Tidal? Vad är det som behövs för att Spotify ska låta lika bra som CD eller Tidal?

Kanske ett nivåmatchat blindtest?

Alltså, jag menar inte att dryga mig, men när något förefaller orimligt så måste man leta efter rimliga förklaringar och det finns ruskigt mycket psykologi inblandat i sådana här jämförelser.

Jag säger heller inte att det ÄR psykologin som ger förklaringen, men den måste vara med. Om den inte elimineras med blindtest.

Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-25 22:51

Conan skrev:
Svante skrev:
Conan skrev:
Ja jo, men det är ju som du säger mycket som kan hända mellan dataströmen och högtalarna.

Är det lätt att höra skillnad mellan CCDA och bra kodat 320 kb/s Ogg Vorbis under kontrollerade former? Förmodligen inte alls.

Om jag rippar ner dataströmmen från Spotify till en FLAC-fil och jämför med CD, är det lätt att höra skillnad om det är samma musikfil från början och nivåmatchat? Förmodligen inte.

Låter Spotify lika bra som en CD på min anläggning? Nej.

Så vad är det då som gör att Spotify låter sämre än CD eller Tidal? Vad är det som behövs för att Spotify ska låta lika bra som CD eller Tidal?

Kanske ett nivåmatchat blindtest?

Alltså, jag menar inte att dryga mig, men när något förefaller orimligt så måste man leta efter rimliga förklaringar och det finns ruskigt mycket psykologi inblandat i sådana här jämförelser.

Jag säger heller inte att det ÄR psykologin som ger förklaringen, men den måste vara med. Om den inte elimineras med blindtest.

Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.

Det är väl helt enkelt så att båda vore bra. Var för sig.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-25 23:21

Conan skrev:Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.

Jag anser det är två frågor.
1. Kan man höra en skillnad mellan den kodningen premie-spotify har och Tidal? Dvs, du använder korrekt program och omvandlar ett par wav och sen kör ABX-test.
2. Kan man höra en skillnad mellan musik från spotify och Tidal. Här jämföra man titlar rakt av, utan veta om det är annorlunda mastering, om denna titeln är omvandlad från en sämre källa (t ex gjort om en 160 kbps ogg till "full" 320 kbps). Här finns det nog så många möjligheter som det finns låtar på tjänsterna.

För mig är fråga 1 mest intressant.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-26 09:48

music4ever skrev:
Conan skrev:Håller med! Men det vore kanske ännu bättre att få svar på frågan hur bra Spotify är kontra Tidal/CD/FLAC när bästa möjliga förutsättningar (lika bra för alla) råder. Det gör det inte hemma i min anläggning tyvärr.

Jag anser det är två frågor.
1. Kan man höra en skillnad mellan den kodningen premie-spotify har och Tidal? Dvs, du använder korrekt program och omvandlar ett par wav och sen kör ABX-test.
2. Kan man höra en skillnad mellan musik från spotify och Tidal. Här jämföra man titlar rakt av, utan veta om det är annorlunda mastering, om denna titeln är omvandlad från en sämre källa (t ex gjort om en 160 kbps ogg till "full" 320 kbps). Här finns det nog så många möjligheter som det finns låtar på tjänsterna.

För mig är fråga 1 mest intressant.

Fast egentligen är nog fråga 1 redan besvarad. Det är extremt svårt att höra skillnad på wav och en bra snålkodad fil i 320 kb/s oavsett om det är mp3 eller ogg/vorbis. För normal musikkonsumtion (även på audiofilnivå :) ) är det i princip omöjligt.

Så då landar vi de facto direkt i fråga 2 - är det ljudkvalitetsskillnad på musik uppspelad direkt på Spotify kontra Tidal, CDDA eller FLAC, och vad beror den skillnaden i.s.f. på?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-26 12:09

Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.
Detta, eftersom det är förvånansvärt många som tycker sig höra en generell försämring mot cd. Jag också.

Om jag själv gör om en cd till 320 Kbit mp3 har jag väldigt svårt att höra nån skillnad alls.
Senast redigerad av Tangband 2017-12-26 12:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-26 12:11

Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.

De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-26 12:13

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.

De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.

.....Och i Spotify fall är det bara 256 kbit via connect, tyvärr. Men det har de inte skyltat med.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-26 14:32

Ja, så var det i alla fall förut - inget stöd för vare sig ASIO eller WASAPI.
Tror Tidal har stöd för WASAPI!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-26 16:18

Morello skrev:

Ja, så var det i alla fall förut - inget stöd för vare sig ASIO eller WASAPI.
Tror Tidal har stöd för WASAPI!

Precis, “exclusive mode” kallar de det.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-26 16:26

Märkligt att inte Spotify fixat en sådan trivial sak.
Att data går raka vägen från applikationen till ljudenhetens är A&O.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-26 19:06

Morello skrev:Märkligt att inte Spotify fixat en sådan trivial sak.
Att data går raka vägen från applikationen till ljudenhetens är A&O.

Finns en liten omväg via Fidelify

http://fidelify.net
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-26 19:28

Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-26 19:50

Till vem talar du Tell? För egen del tycker ja de flesta datorer är för högljudda för att platsa i ett lyssningsrum. Byggde en helt passivt kyld dator till en polare för ett par år sedan som dessutom hade en SSD, den var i princip helt tyst.
Class only looks like arrogance from below.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-26 20:08

Rydberg skrev:Till vem talar du Tell? För egen del tycker ja de flesta datorer är för högljudda för att platsa i ett lyssningsrum. Byggde en helt passivt kyld dator till en polare för ett par år sedan som dessutom hade en SSD, den var i princip helt tyst.

Till alla :)

Jag har en hyfsat tyst laptop jag lyssnar från ibland, men oftast ifrån en Android TV som säkert också omsamplar signalen. Iofs har jag en MiniDSP som också omsamplar lite hit o dit. Aldrig stört mig på nån omsampling nånsin, så är nyfiken på hur alla andra här tycker o tänker.
Har ju också en hel del erfarenhet av omsampling av bilder (vilket är typ same shit-ish) då jag jobbat med 3d-grafik i ganska många år nu samt ganska avancerad hobbyfotografering ungefär lika länge. Har alltså skalat om bilder lite hursomhelst o sålänge det är inställt på bilinear eller bicubic så har jag aldrig stört mig på nån dålig omsampling. Ibland kör jag tillomed Nearest Neighbor vilket många kunniga skulle höja ögonbrynen för, men lite lp-filter innan o man kan få finfina resultat :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 21:04

Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?

Jag förstår att det är ett i princip olösbart problem om man vill kunna spela ljud från flera källor samtidigt och de ska kunna ha olika samplingsfrekvens. Jag förstår också att genomsnittskonsumenten vill att det ska kunna komma ett mail-pling samtidigt som man lyssnar på Spotify, man skulle tro att något vore trasigt om mailplinget inte kom. Alltså måste åtminstone den ena ljudkällan samplas om ifall de har olika samplingsfrekvens, eftersom en DAC bara kan gå med en samplingsfrekvens. Och det logiska sättet att lösa det ur ett funktionellt perspektiv är att låta DACen gå med en hög samplingsfrekvens och sampla om allt som inte råkar ha den höga samplingsfrekvensen. Och eftersom omsampling är ganska beräkningskrävande så snålar man, och då får sådant "som ingen kommer att höra" passera.

I ljudkortens barndom så kunde bara ett program i taget använda dem, och omsamplingen kom som en lösning på det problemet. Men som så ofta brydde man sig inte om sådant som passerade under radarn för de flesta. Ljud i Windows blev inte hifi, typ, och det brottas vi fortfarande med.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-26 21:39

Svante skrev:
Tell skrev:Alltså det här med omsampling, är det nånting som ni VET är ett problem eller gissar ni bara för att det var så förr i tiden? Det är så mycket påståenden men inga som lägger fram några bevis för det dom tror sig höra. Eller är ni inte intresserade av att faktiskt veta, för att ni nöjer er med att slänga pengar på massa dyra komponenter istället för att komma runt eventuella problem på det sättet?

Jag förstår att det är ett i princip olösbart problem om man vill kunna spela ljud från flera källor samtidigt och de ska kunna ha olika samplingsfrekvens. Jag förstår också att genomsnittskonsumenten vill att det ska kunna komma ett mail-pling samtidigt som man lyssnar på Spotify, man skulle tro att något vore trasigt om mailplinget inte kom. Alltså måste åtminstone den ena ljudkällan samplas om ifall de har olika samplingsfrekvens, eftersom en DAC bara kan gå med en samplingsfrekvens. Och det logiska sättet att lösa det ur ett funktionellt perspektiv är att låta DACen gå med en hög samplingsfrekvens och sampla om allt som inte råkar ha den höga samplingsfrekvensen. Och eftersom omsampling är ganska beräkningskrävande så snålar man, och då får sådant "som ingen kommer att höra" passera.

I ljudkortens barndom så kunde bara ett program i taget använda dem, och omsamplingen kom som en lösning på det problemet. Men som så ofta brydde man sig inte om sådant som passerade under radarn för de flesta. Ljud i Windows blev inte hifi, typ, och det brottas vi fortfarande med.

Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-26 22:04

Tell skrev:
Svante skrev:

Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.

Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-26 23:02

Svante skrev:
Tell skrev:Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.

Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.

Vad innebär "heltalsimplementation"? Om man översätter det till grafiksnack, är det omsampling utan interpolering eller liknande, att det blir "pixligt" o jävligt?
Hur ofta hör DU att det är ett problem med omsampling?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi