IngOehman skrev:För att något skall kunna återge bra så krävs det att det "mäter bra", men vad mäter bra betyder när det gäller högtalare, är nog en av de mest missförstådda sakerna i branschen.
För att man skall kunna avgöra om något "mäter bra" så behövs två saker:
1. Kunskap om hur det skall mäta för att återge bra via stereosystem och rum. (Dessvärre verkar de allra flesta använda "rakt i ekofritt rum, är rätt" som substitut till kunskap.)
2. Många mätningar, inte en. En högtalares egenskaper kan inte sammanfattas med en kurva.
Det sista behöver kanske förtydligas. En mätning kan räcka för att man skall kunna säga att en högtalare är en usel återgivare, men det behövs massor av mätningar för att det skall vara rimligt att gissa att den kan vara bra.
Men hur många mätningar man än utgår ifrån så kan de aldrig bevisa att en högtalare är en bra musikåtergivare.
Lyssningstester av avancerat slag kan göra det. Lyssningstester av enkelt slag kan berätta att man gillar en högtalare. Och för många är det viktigare än att återgivningen är ursprungstrogen. Alla har inte samma krav.
Sammanfattning:
1. Glöm inte att lyssna,
2. Övertolka inte mätningar som kvalitetsbevis. I bästa fall så visar de att just det mätta inte är ett problem.
Vh, iö
Vad säger du om detta ? Klistrar in en intervju med Kevin Voecks från den tråden, där han nämner att han utvecklar högtalarna i mono, en högtalare i lyssningsrummet.
Kanske B/W:s nya högtalare mäter bättre i stereokonfiguration istället för stereophiles mono-mätningar med en enda högtalare ?
”Norton: I recall you mentioning once that in the design of a loudspeaker, you do a great deal of your listening in the mono mode, vs using a stereo pair.
Voecks: That's correct. Research has shown conclusively—again this is NRC research—that you come to the same conclusions about which speaker is better whether it's in a stereo or a mono mode, but you come to that conclusion faster and more reliably when it's a single-speaker comparison. It gets terribly complicated to switch between stereo pairs and keep their interaction with the room relatively the same—that's a big problem in itself. Plus when you're working on a prototype, having to continually change two of them would slow things down. So most of the original listening is done with a single speaker. I don't use an actual mono mode [combining the two channels of a stereo signal] because that can, depending on the recording technique, roll off the top end and give you some false results.
Norton: Do you use dedicated mono program material or one channel of a stereo signal?
Voecks: I use one channel.
Read more at
https://www.stereophile.com/content/kev ... PolOiV1.99
Hmm.... optimering i mono med en enda högtalare i taget...detta ger förstås fina mätkurvor on axis, eftersom högtalare i stereophile mäts i mono med en enda högtalare som jag förstått det.
Men hur blir det i stereo ? Är den upplevda tonkurvan lika rak då ?
Jag tänker på nyare B/W högtalare som mäter krokigare- de kanske blir rakare om de mäts i stereo-konfiguration ?