Svante skrev:paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
Ja, 3 dB eller 6 dB är mina kandidater för vad det kan bli om man resonerar en stund. "Dubbelt" är bara en etikett, som måste kalibrerar, vilket innebär att valet egentligen är fritt. Och det är väl det som syns i den där tabellen av Stevens som jag visade; det kan bli lite vad som helst om man frågar folk. Att folk i snitt säger 10 dB betyder egentligen inte så mycket när en del säger 2 dB, andra 18 dB. Folks okalibrerade uppfattning blir då tämligen oanvändbar.
Jag förstår inte varför det skulle vara oanvändbart vad testpersonerna tycker. Och om medelvärdet säger 10 dB och många studier ligger i den häraden, så kan man ju ifrågasätta testerna som gav 2dB resp. 18 dB utan att förklara alla mätningar som värdelösa. Om testpersonerna i 10 studier säger att +20 grader C känns behagligt, medan två studier sticker ut och säger -15 C och en annan +90 C så betyder ju inte det att alla undersökningar om upplevd värme är värdelösa.
Om folk som kanske är ovana violinlyssnare har svårt att blint skilja på om 1 eller 2 violiner spelar samtidigt, kan man ju inte heller "resonera" med detta och säga: "Jo det är faktiskt en fördubbling du just nu upplever".
paa skrev:Alltså, folk kan ju säga att 3 dB är den minsta skillnad man kan höra, eller att 3 dB låter som en fördubbling. Det är ju ingen mening att fråga på det sättet.
Förstår inte varför det inte skulle vara nån mening att fråga. Det är väl intressant hur folk upplever ljud och korrelera det med vad mätinstrumenten visar? Om det skulle vara så att i samma test två testpersoner skulle tycka så olika, skulle det ju vara jätteintressant att ta reda på varför.