lennartj skrev:ante_77 skrev:dewpo skrev:Men 3 eller 8 cylindrar det påverkar både priset och prestandan, Självklart vill man veta vad man får för pengarna!
Om du bara visste vad en kolv kostar så skulle en 8 cylindrig bil kosta typ 1000kr mer.
Vad har du för glädje av att veta vad en kolv kostar?
En kolv utan cylinder uträttar ju inget, dessutom var det väl tal om 8 istället för 3?
Ett V8-block kan visserligen tillverkas ganska billigt, men två topplock för 4 cylindrar,
med ventiler, kamaxlar, grenrör, insprutningsmunstycken och styrdon för 5 ytterligare cylindrar kostar
många gånger mer än den där kolven (eller 5) som du kom dragandes med.
Ska det hela bli hållbart och säkert behövs dessutom mer kylning, biffigare kraftöverföring och större
bromsar. bl.a.
I den jämförelsen kan biltillverkarnas prispåslag verka nästan rimligt om t.ex. BMW är djärva noga att
erbjuda en 3-pip 515i att jämföra med 540i.
Prisskillnaderna mellan 116d, 118d, 120d och 123d med i princip samma motor med olika styrdon,
turbo och laddluftkylare tycker jag är betydligt orimligare. Ursäkta OT.
Sarkasm är väl kanske inte din starkaste sida.
En kolv med cylinder uträttar i normalfall inte heller så mycket utan kolvringar.
Nåja, hur kan man ta betalt så mycket för ett element när man vet vad lite pappersmassa, plåt och en magnet kostar