Vad skulle behöva ändras för att öka ärligheten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Borde alla hifi-butiker få sälja de apparater de vill?

Ja, oreserverat!
40
87%
Ja, men de måste isåfall följa de krav om säljpriser som distributören sätter (tills säljfönstret är över och rea bör vara fritt), så inte andra återförsäljare drabbas.
2
4%
Ja, men bara om de kan garantera att köpa in en tillräcklig mängd.
0
Inga röster
Nej, men däremot bör de garanteras att inte bli ifråntagna ett märke som de för just nu.
0
Inga röster
Nej, generalaget/distributör bör fritt (efter eget godtycke) få vägra butiker att återförsälja deras produkter, även om butiken tycker att det är prima grejjor och verkligen vill hjlpa till att få ut den goda produkten på marknaden..
3
7%
Nej, butiker bör inte ha rätt att ställa några krav (utöver de som är i laga kraft genom förefintliga kontrakt med distributörer).
1
2%

Antal röster : 46

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 16:41

Flint skrev:
Rickard skrev:Det som behövs är starka konsumentorganisationer som kan informera och dra fram oegentligheter i dagsljuset. LTS är en utmärkt sådan. Gissar att aggressiviteten möjligen skulle behöva ökas något, liksom LTS mediautrymme.

Forum som detta är också en företeelse som kan hjälpa upp situationen. Hamnar en oärlig säljares grodor på nätet tänker han sig nog för nästa gång en villrådig kund stiger över tröskeln.

Instämmer men felet med LTS är väl att det är en ganska inåtvänd och inaktiv organisation. Den nöjer sig med att konstatera att det mesta är fel.

LTS är öppet för alla förlag, liksom att vi välkomnar den som vill vara vår utåtvända och aktiva aktivitetskapten! Det är bara att slå mig (eller Pekka) en pling på telefonen.

Att vi skulle nöja oss att konstatera att det mesta är fel stämmer inte tycker jag. Däremot är det nog ett svårare uppdrag än de flesta tror att jobba i motvind, och det gör man när man har en bransch med hyggligt många aktörer som tycker att det vore mycket lättare att fortsätta som man gör (och trivs med) om inte LTS funnits.

Vår huvudsakliga insats har därför varit att arbeta med kunskapsspridning, mest inåt förvisso, och i förekommande fall även med att tillgängligöra apparater och konstruktioner som inte hade funnits alls utan LTS.

Vad jag vill säga är att ett uttalande som:
"-felet med LTS är väl att det är en ganska inåtvänd och inaktiv organisation. Den nöjer sig med att konstatera att det mesta är fel."

...är ett uttalade som skulle kunna beskrivas:
"-felet med uttalandet är att det var ganska inåtvänt och kom från en inaktiv person. Han nöjde sig med att konstatera att LTS gör fel." :wink:

Kritik är bra (så tack för kritiken Flint!), men handling är ännu bättre! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-08 17:17

IngOehman skrev:
Flint skrev:
Rickard skrev:Det som behövs är starka konsumentorganisationer som kan informera och dra fram oegentligheter i dagsljuset. LTS är en utmärkt sådan. Gissar att aggressiviteten möjligen skulle behöva ökas något, liksom LTS mediautrymme.

Forum som detta är också en företeelse som kan hjälpa upp situationen. Hamnar en oärlig säljares grodor på nätet tänker han sig nog för nästa gång en villrådig kund stiger över tröskeln.

Instämmer men felet med LTS är väl att det är en ganska inåtvänd och inaktiv organisation. Den nöjer sig med att konstatera att det mesta är fel.

LTS är öppet för alla förlag, liksom att vi välkomnar den som vill vara vår utåtvända och aktiva aktivitetskapten! Det är bara att slå mig (eller Pekka) en pling på telefonen.

Att vi skulle nöja oss att konstatera att det mesta är fel stämmer inte tycker jag. Däremot är det nog ett svårare uppdrag än de flesta tror att jobba i motvind, och det gör man när man har en bransch med hyggligt många aktörer som tycker att det vore mycket lättare att fortsätta som man gör (och trivs med) om inte LTS funnits.

Vår huvudsakliga insats har därför varit att arbeta med kunskapsspridning, mest inåt förvisso, och i förekommande fall även med att tillgängligöra apparater och konstruktioner som inte hade funnits alls utan LTS.

Vad jag vill säga är att ett uttalande som:
"-felet med LTS är väl att det är en ganska inåtvänd och inaktiv organisation. Den nöjer sig med att konstatera att det mesta är fel."

...är ett uttalade som skulle kunna beskrivas:
"-felet med uttalandet är att det var ganska inåtvänt och kom från en inaktiv person. Han nöjde sig med att konstatera att LTS gör fel." :wink:

Kritik är bra (så tack för kritiken Flint!), men handling är ännu bättre! :P

Vh, iö

Din iställning påminner lite om min moraliska konflikt när jag funderade på om jag skulle fortsätta som säljare eller hoppa av idiotkarusellen. Jag valde som du har förstått att stanna kvar ett tag. Anledning: Jag brydde mig om mina kunder och tyckte att jag gjorde en viss nytta genom att göra dom nöjda med deras inköp. Kalla mig gärna naiv. Dessutom hade jag helvetes kul. Helt klart mitt livs bästa period. Jag lade inte inte in begreppet rätt eller fel i deras val. Jag följde med. Kanske kan man kalla det att respektera kunden. Gjorde jag fel?
Senast redigerad av Flint 2005-07-08 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-07-08 17:37

Style skrev:
Aktiemarknaden är inte rationell och saknar tom ofta den information den skulle behöva ha för att vara det.

Många aktörer upplever allt som är krångligare än senaste kvartalets vinst som flummigt och "ursäkter".

Helt korrekt! Under 5 år arbetade jag som aktieanalytiker och var även under några år analyschef på en medelstor svensk investmentbank. Aktievärdering är ingen exakt vetenskap. Anledningen är att ingen vet hur framtiden ser ut. Däremot kan man göra kvalificerade bedömningar.

Tack vare analytiker finns det dock en konsensus på marknaden om vad som ligger inprisat i en aktie. Utan detta konsensus skulle det ju inte gå att säga att en rapport är bra eller dålig. Det skulle vara svårt/omöjligt som investerare med egen uppfattning att veta vad som är inprisat.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-08 19:00

Framför allt vill vi höra paneldebatten om mastring väldigt snart.
Det var väl en månad sedan den utspelade sig nu. Det är förresten
Johan Lindroos som är så söt och fixar med det. :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-08 20:32

Flint: Att ha helvetiskt kul är någonting fler borde syssla med! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-09 02:41

dawen skrev:Flint: Att ha helvetiskt kul är någonting fler borde syssla med! :)

Man ska vara tacksam när man får uppleva det. Livets höjdpunkt.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-07-09 03:33

Jag har jobbat som DC på olika företag ett gäng år! Det finns INGEN, oavsett stafflingar, bonusar, mutor och annat som kan bestämma vad en handlare skall sälja! Pronto pesto pasta!! Jag vet faktiskt inte vad du vill med din fråga, mr. IngOehman? Missionera för bra ljud? Jag hade en idealistisk tid i min ungdom när jag missionerade för bra ljud i handeln. Det var kul, kanske bara för idealismens skull, jag ville att andra skulle upptäcka vad jag upptäckt. Många lyssnade på vad jag sade, ännu fler struntade i det!! Jag var lycklig, jag hade lyckats omvända några i alla fall. Från att sälja i butik till att vara DC var ingen större omvändning, det handlar i grund och botten om att övertyga folk att bra ljud betyder mycket. Bra ljud betyder mycket?? För vem? Mig? -Ja!! Någon annan? Kanske...men mest troligt inte. Inse att du bara kan missionera bland bekanta om du vill påverka, har du tur väcker du någons intresse...men butikerna kommer alltid att sälja det folk värdesätter mest, billigt ljud!! Danbandsmusik i masonithögtalare kommer alltid att vara i majoritet!! Vad vill jag i grund och botten? -Jo, lyssna på schysst musik (det gör mig glad). Nuförtiden lägger jag min energi på bra musik och bra ljud, om andra vill ha masonithögtalare så bryr jag mig inte, jag vet att vi som uppskattar bra ljud är tillräckligt många i världen för att livnära ett antal förtärkar- och högtalarfabrikanter. De som tillverkar ljudet vi vill lyssna på, musikerna alltså, kan vi bara hoppas på att de fortsätter i samma takt de gjort hitills!! Vi har vårt intresse, andra är intresserade av...andra saker... :lol:

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-09 08:31

Din iställning påminner lite om min moraliska konflikt när jag funderade på om jag skulle fortsätta som säljare eller hoppa av idiotkarusellen. Jag valde som du har förstått att stanna kvar ett tag. Anledning: Jag brydde mig om mina kunder och tyckte att jag gjorde en viss nytta genom att göra dom nöjda med deras inköp. Kalla mig gärna naiv. Dessutom hade jag helvetes kul. Helt klart mitt livs bästa period. Jag lade inte inte in begreppet rätt eller fel i deras val. Jag följde med. Kanske kan man kalla det att respektera kunden. Gjorde jag fel?

Du gjorde rätt! Nöjda kunder som behandlas med respekt, nöjd försäljare som dessutom hade helvetes kul i sitt livs bästa period. Naiv eller inte, låter som en härlig tid i livet :)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-09 09:03

Style skrev:
hali skrev:Generalagenter/tillverkare bör givetvis ha kontroll över detta, de skall inte tvingas att sälja genom en kanal dom inte själva godkänner.
Ska staten gå in och peka? Nej tack.

hur svårt det än kan vara att acceptera måste man ha vissa regleringar för att garantera en fri marknad

att leveransvägra till någon är att motarbeta fri konkurrens vilket är marknadsekonomins fundamenta

däremot är det naturligtvis rimligt att ställa vissa krav på sin kanal rörande kompetens, servicenivå etc för att försäkra sig om att man som leverantör inte hamnar i vanrykte pga klantiga detaljister

Jag tycker varje varje butik borde oreserverat få sälja vad de vill. Butikens inköpspris är ett kraftigt styrinstrument för tillverkaren.

Jag tror helt och fullt att eftersom man kan styra vilket pris man ger varje återförsäljare har man också stor kontroll över vad som kommer att erbjudas och av vem. Detta gör att varje tillverkare kan favorisera respektive ge en sämre handlare högre inköpspriser. Genom detta förfarande kommer kunderna att strömma till de handlare som kan erbjuda den service som tillverkaren anser tillräcklig.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi