Verkligheten långt bättre än anläggningen ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Verkligheten långt bättre än anläggningen ?

Inläggav petersteindl » 2019-02-17 13:34

Morello skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Men det intressanta är att de intryck som förmedlades av de imponerade lyssnarna var att ”sådär bra kan det ju inte låta hemma”, ”det är något speciellt med att lyssna på musik live” och så vidare...

Men några liveljud fanns ju inte. ALLA som folk hört spelades av högtalare. ALLT. Men det man inte vet, eller tänker på...

Med live menas att det spelas live, inte från en inspelning.
Att det finns stärkare o talare har liksom inte med saken att göra.
Live är live.

Jag brukar kalla det för realtidsåtergivning och det låter nästan utan undantag ohyggligt illa och dessutom för starkt, varför jag helt inte går på sådana konserter.
Till och med kungliga operan bjuder numera på sunkig realtidsåtergivning, så det blir inga mer besök där heller!

Vad är skillnaden mot förut? Har det gjorts någon förändring i operahuset?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-17 16:09

För mig ”ska” ingenting.

Jag ser gärna att min egen anläggning KAN återge det som finns på fonogrammet, så ackurat som möjligt, men ser också poänger med att det går att påverka återgivningen vid behov. Om man vill.

Har konstruerat både stereoexpandrar, matrisdekodrar och eq-kretser av olika slag.

Ser ingen poäng med enkla svar om hur man ”skall göra”. Det är som jag ser det upp till var och en.

Dock ser jag en poäng i att kalla saker vid sina riktiga namn. Färgning är färgning - även om man gillar resultatet av det. Att skapa hifi-produkter med påtagliga färgningar (som många faktiskt gör) men ändå försöka sälja in det som maximalt ursprungstrogen återgivning är falskt. Bättre om den tillverkare som gillar sådan påtagligt färgad musikuppspelning står för det.

Att skapa en återgivning som år totalt ofärgad är mycket svårt, att stereosystemet finns där som en begränsning gör det inte lättare. Men jag vill påstå att det går utmärkt att skapa en återgivning så ackurat att man utmärkt väl känner igen originalhändelsen och att upplevelsen inte decimeras. De flesta anläggningar kommer dock inte särskilt nära det. Jag har massor av egengjorda inspelningar som med önskvärd tydlighet kan visa att så är faller.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-17 17:10

RogerGustavsson skrev:DB är förkortningen för Deutsche Bahn om vi ska vara noga.

DB.png

Skall man vara riktigt noga bör referensnivån anges.

Dvs +105 dB rel. 20 µPa

Ordnung muss sein :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 09:47

Det är ofta på något sätt inbakat, t ex om man talar om S/N-avstånd eller säger ”4 dB starkare”. Begrepp som SPL direktunderförstår även referensnivån. Även i samband med känslighetsangivelser är alltid referensnivån underförstådd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi