Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 19:03

Rydberg skrev:"Skall bli intressant och se när du börjar praktisera det bara.... "

Praktiserar det redan till skillnad från andra...

Nix det gör du INTE. Då hade du inte använt dig av sådant språkbruk som du gör respektive inte försökt köra ned dina åsikter i bland annat min hals !!!

För övrigt, där du är i din "hifi karriär" var jag för ca 10 år sedan - så jag känner igen mig. Skall bli kul och se om du vaknar upp ur dvalan.

End of story.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 19:15

Vilken tur att du har kommit ur det stadiet :D

Då hade du inte använt dig av sådant språkbruk som du gör respektive inte försökt köra ned dina åsikter i bland annat min hals !!!
Konstigt att du upplever det så? Det är iallafall inte meningen :oops:

Att klanka ner på mitt lyssningsrum skulle inte jag gjort ens för 10 år sedan när jag var ung och dum, så lågt sjönk jag inte ens då. Men det klart känner du dig bättre till mods för det så go ahead, bryr mig inte så speciellt mycket. Glad att det känns bra för dig!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 19:23

Rydberg skrev:Att klanka ner på mitt lyssningsrum skulle inte jag gjort ens för 10 år sedan när jag var ung och dum, så lågt sjönk jag inte ens då.

Nej men du har inget imot att idiotförklara folk som inte delar din uppfattning om dom av dig så livsviktiga kablarnas (aka tonkontroller) inverkan på musikåtergivningen, och då anser jag att man skall börja i rätt ända (dvs fixa akustiken) innan man ger sig på sådana dyra kablar. Most bang for the buck helt enkelt.

För tio år sedan var jag fortfarande äldre än vad du är idag :lol: :lol: så du har chans att hinna ikapp snabbare än vad jag gjorde - se möjligheten, inte nackdelen som du nu gör. Öppna dina sinnen som du förespråkar så hårt :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 19:45

Most bang for the buck helt enkelt
Håller med!

Nu orkar och vill jag inte delta i denna debatten mera. Hur gammal man är har inte så mycket med hur man upplever ljud att göra, när sådan argument kommer upp vet man inte hur man ska förhålla sig till männskor, tyvärr ser man detta fenomen allt för ofta.....

Att letar upp min anläggning på ett annat forum för att klanka på mitt ljudrum gör mig både ledsen och upprörd. Dessutom har jag stor planer för den framtida akustiken. Vet inte om du har men jag har en sambo som även har en del att säga till om och hur som helst får det inte se ut. Detta har satt käppat i hjulet för alltför stora insatser. Jag ska dock försöka fixa akustiken och samtidigt få det snyggt, detta tar sin tid.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-16 19:58

Om man ska jämföra högtalare så är det viktigt att akustiken är bra eller i vart fall hyfsad annars kan det vara svårt att skilja på vissa högtalare som annars låter olika, har varit med om detta.

Vet ej om det är samma sak med kablar då jag tillhör skaran som borde lägga ner hifi-hobbyn och uppsöka öronläkare mm :wink: :evil:

Jag hör dock fortfarande skillnad på vissa skivor så jag kanske kan få dispans :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 20:02

Rydberg: Synd att du inte har tillräckligt öppna sinnen för att ta imot en hjälpande hand nu när du hade chansen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 20:05

Hjälpande hand gällande vad? Ska du hjälpa mig hur man gör för återigen slippa höra skillnad på olika kablar? Eller syftade du på nått annat?

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 20:21

Rydberg: Synd att du inte har tillräckligt öppna sinnen för att ta imot en hjälpande hand nu när du hade chansen.

Bamsefar, med all respekt för åldern. Ordet "hade" är både aggressivt och oförsonligt. Man Har alltid en chans.
Dimitri

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-16 20:26

Lägg ner stridsyxan nu. Ni kommer inte längre, det blir bara pajkastning. Det viktiga är väl att man själv är nöjd. :x

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 20:46

OK
Jag är nöjd.
Jag har mina diy kablar. De räcker för mig.
Du har så rätt Callisto.
Alla är välkomna till mig att lyssna.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-19 23:52

Hej!

"Alla är inte duktiga på att springa hundra meter, alla har inte fallenhet för
språk, alla hör inte skillnad mellan cdspelare. Vi är individer och bara för att
jag säger att
"...

- Mer som om det fanns ett sällskap med exceptionellt "begåvade" sprinters
som var och en kunde springa 100m under 6.8 sekunder men... att dessa
rekordlopp krävde följande betingelser, de:
1 kan enbart äga rum i välbekant miljö! (Hemmets trygga barm)
2 måste ske i ensamhet, ty annars blir stress en negativ faktor!

Påminner lite om ngt annat... :wink: ! (A* e konstant... konstig!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-10-20 00:09

Det känns lite som ni pratar förbi varandra.

Grupp A säger: Hör du ingen skillnad på kablar!
Grupp B svarar: Kabal 1 är bätre en dom flesta andra kablar.
Grupp A: Jag hör iaf skillnad på kablar.
Grupp B: Kabel 1 är en väldigt bra kabel.
Grupp A: Jag har provat Kabel 1, den är skit gemfört med kabel 2.
Grupp B: Då beror det inte på kabel 1 utan kringutrustning.

Här börjar det om från början.

Som jag ser det hör grupp B skillnad och föredrar kabel A. Dom hävdar alltså inte att dom inte hör skillnad mellan olika kabelmodeller tvärtom.

Jag hoppas på att Grupp A & B ska förstå varandra bätre och lysna/läsa vad den andra säger och till slut kanske inse att dom inte står så långt isär :)

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-20 12:26

Ja det här var ju precis vad jag menade med infekterad hifi.
Nää de e´så, nää de e´det inte.... etc.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-10-20 13:03

Insinuant att antyda att Rydberg inte har koll på akustikens inverkan. Den som hängt med ett tag vet att R brinner för sin hobby och har en någorlunda teoretisk/pragmatisk inställning till ämnet. Klart man inte bygger om sin sketna studentlya till ett lyssningasrum. I synnerhet inte om den delas med någon annan. Då får man väl investera i annat så länge, även om inte jag skulle köpa kablar för pengarna - men det hör inte hit.

/Mårten

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2003-10-20 14:59

Jag skulle vilja lyssna på en anläggning bestående av Linn-elektronik, Ino högtalare och Transparens ultra prestige kablar "runt om".

Kan detta vara något i hästväg ???

Skulle inte förvåna mig om det lät sketabra :D

För övrigt anser jag att Carthago bör förstöras :!:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-20 18:22

Audiomanikern skrev:Rydberg: "Alla är inte duktiga på att springa hundra meter, alla har inte fallenhet för
språk, alla hör inte skillnad mellan cdspelare. Vi är individer och bara för att
jag säger att"...

- Mer som om det fanns ett sällskap med exceptionellt "begåvade" sprinters som var och en kunde springa 100m under 6.8 sekunder men... att dessa rekordlopp krävde följande betingelser, de:
1. kan enbart äga rum i välbekant miljö! (Hemmets trygga barm)
2. måste ske i ensamhet, ty annars blir stress en negativ faktor!
/A*

Du glömde en sak A*:
3. det får inte användas något tidtagarur! :wink:

Dessa sprinters vet hur snabbt de springer, och känner inget behov av att övertyga någon annan. :o

Säger de.

Det verkar dock som om de känner ett sådant behov, för de berättar jämt och ständigt hur snabbt de springer, och att alla de andra tydligen springer sämre, och att de skall vara glada för det, eftersom de tjänar så mycket pengar på det, i det att de inte behöver så flinka skosnören i sina löparpjuck.

Det är ju skosnörena som e grejjen nämligen. Vissa känner skillnaden, andra gör det inte. 8)
Grannen kände skillnaden när han var ute och provsprang också. Hunden och katten däremot, hade fel storlek på tassarna, så de fick inte testa.

OBS! Detta var verkligen bara fånspånande.

Om någon tar illa upp av det, så strunta i det bara. Jag tar tillbaka alltihopa. Det har inget på allvarskontot att göra utan ligger på skojkontot, om någon tycker det är kul.

Kunde bara inte motstå en tåfjutt när A* lägger upp bollen så fint.

Vh, Ing. Öhman

PS. Dimitri: Det där med hunden och katten - tack för uppslaget... :lol:

PPS. Rydberg skrev:
...enda skillnaden är att det är kantifierabart.

Det är ingen skillnad. Om folk kan höra skillnad eller inte är faktiskt kvantifierbart det också. I varje fall om det får finnas tidtagare/testledare på plats.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-20 18:28

Klart man inte bygger om sin sketna studentlya till ett lyssningasrum

:mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-20 18:30

Jag känner flera studenter som nog skulle hävda motsatsen... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-20 19:12

Kan konstatera efter att ha läst denna tråden under dess livslängd att LTS och Linn kanske inte var så infekterade ämnen ändå! :) Kan ju ha varit något som har blåsts upp av sådana som inte gillar någondera av 'lägren'? :)

Kablar verkar dock även här ha lite laddning! 8)

Det är ok. Sådan är världen. Själv väljer jag hellre kablar med goda tekniska prestanda än att jag lyssnar på dem. Tycker inte de är så avgörande om man har duktigt konstruerade apparater som driver dem. Vill man dock så kan man ju använda overkillkablar. Sådant tycker jag är kul om overkillfaktorerna baserar sig på verkliga tekniska prestanda. Jag har själv konstruerat en sådan kabel. En kabel med extremlåg induktans. Den karakteristiska impedansen ligger på 8.6 ohm. Men i min stora anläggning så kör jag faktiskt med lampsladd... Beroende på att det är lättkopplat och billigt! :)

Sådan är jag. :)

OT:
Studentrum verkar vara den värsta fienden för välljud. Hade själv ett korridorsrum i Lund som var kvadratiskt och det lät hemskt med min basmodul... Även om jag placerade den mitt i rummet... Usch! Men det går i dagsläget att fixa till för några tusen om man vill. Ett par tusen til ett par flyttbara rimligt bredbandiga absorbenter och ett par tusen till för en parametrisk EQ (för basområdet). Bättre investerade tusenlappar finns nog inte om man från början har en rimligt vettig hifi-anläggning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-20 20:15

Studentrum.. Inga problem... Lösningen heter OD11.

Kablar stavas F Y R F L Ä T A . :)

:D 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-20 20:41

Kablar stavas F Y R F L Ä T A . :)

Eller Cat5, piano1-6. :P
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-20 21:30

Hej Ö!

A* till Ö! Ö till A*! A*dragning o perfekt inläggg till Ö o Ö han han, de e de e,
MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL
:wink: :) :D 8) !!!!

( Hihihifnissfnisshihihhrrrhrmghi samt väl skrivet Ö! )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-10-20 21:31

Fyrfläta?! Småblaj säger jag! 6-fläta skall det vara.

Ang studentlya, så måste jag säga att jag inte bor så jäkla tokigt ljudmässigt. Det är inte många väggar som är rätvinkliga mot varandra, och det begränsade utrymmet gör att det finns gott om bokhyllor mot lediga väggar. Jag har hört värre rum än mitt så jag är nöjd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-21 17:30

RÄTTELSE: DETTA INLÄGG ÄR FLYTTAT TILL RÄTT STÄLLE; NÄMLIGEN LÄNKEN DÄR DISKUSSIONEN OM HUR STOR ANDEL AV ANLÄGGNINGENS PRIS SOM BÖR UTGÖRAS AV KABLARNA.

JAG TRODDE ATT JAG VAR I DEN TRÅDEN NÄR JAG SKREV DET... :oops:

Det allra viktigaste med kablar är att de inte är för korta. De måste nå fram nämligen. :wink:

Men när nu frågan är uppe:
Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.

Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga.

Sammanlagt max 1250:- alltså (4 promille av anläggningens totalpris betalar vi för extrembra kablar).

Låt säga att vi lägger till det dubbla på att få ultrasuper(duper?)egenskaper, och sen så dubblar vi priset igen(!) för att få mer kabel och kanske ännu glassigare kontakter. Eller bara för att demonstrera vårt dåliga omdöme? 8O

Fortfarande stannar prislappen på 5000:-.

Vi har inte ännu passerat ormoljenivån, även om vi kanske inte shoppat precis skickligt. Man kan ju diskutera om inte 5000:- i kablar för en 300 000:-anläggning är i dyraste laget (det är 1,67%).

Låt oss dock inte hålla igen!!! Dubbelt upp för tredje gången alltså! Denna gång bara för skojs skull. :o

Det kan ju förstås vara en hemmabioanläggning också, som ju kanske drar extrema mängder kabel, med ultrasuperduper(mega)egenskaper hos kablarna, eller vi kanske bara vill köpa överprissatta kablar som egentligen borde ha sålts för halva priset?

Oavsett skäl blir det max 10 000:- för alla kablar (många kablar blir det...). Fortfarande är vi bara uppe i 3,33% av anläggningens totala pris.

Frågorna blir då:

1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.

2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar.

3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*

4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?

Vh, Ing. Öhman

*I alla blindtester jag gjort har kablar placerat sig i en ordning som helt tycks ignorera deras köpepris.

Byter man lite villkår, t ex en del i anläggningen, eller skivorna man använder i testen, byter kablarna ordning med varandra! Fortfarande placerar sig billiga kablar blandat med dyra.

Om det alls går att höra skillnad mellan dem vill säga. Det är oftast ganska svårt i en riktigt kvalificerad anläggning där kablarna drivs på ett bra sätt och apparaterna inte är drabbade av HF-instrålning.

Tar man bort "blindtestvillkåret" emellertid, händer alltid något intressant - plötsligt kan alla höra skillnad mellan alla kablar!

Och endast de extremt rutinerade, och lika prestigelösa, undgår att uppleva ljudkvaliteten proportionell mot prislappen...

Sociologi och psykologi blir intressanta ämnen när man applicerad dem på ljudåtergivning... :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-21 18:29

IÖ, ehuru medhåll, ändå en del ris:
Ju fler argument ju större motstånd.
Ju mer underbyggda argument desto större motstånd.
Det har jag lärt mig under min korta hifi karriär.
Du vet det säkert ännu bättre.
Onekligen är det så att dylika argument förstör nöjet för ägarna av dyra kablar. Varför, till vilken nytta?
Låt de upplysta hålla på med sitt.

Eller?
Det är de nyrekryterade entusiasterna som skall skyddas. Vi gamlingar är redan förlorade.
Skyddas från vad? Att låta sig luras.
Så kanske, trots allt, behövs dina inlägg....
Dimitri

PS: NO kablar verkar transparenta, man kan se igenom dem...

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-10-22 00:40

Jag har varit intresserad och pysslat med stereo/hifi i drygt 30 år och under denna tid så har man träffat på en hel del hifi människor.
Av erfarenhet så kan jag säga att dom som förespråkar dyrkablar oftast tror på övernaturliga fenomen också! t.ex. Ufo, slagrutor, sierskor mm.
Har även lagt märke till att kvinnor ofta är väldigt intresserade av humbugprylar som kristallterapi, magnetsulor, healing, seanser och allt som är lite mystiskt !!?????? 8O
Själv tycker jag om när man håller sej till verkligheten !!
8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 01:04

Hej Me!

A* tror på slagrutor och vill att det ska finnas UFO´n o utomjordingar(
helst mitt ibland oss ;)) samt avfärdar ingenting på stående hand men...

... dessa esoteriskaHifikablar är ju bara fööör mkt :mrgreen: :mrgreen: !!

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-22 01:50

Så ni är vaknan nästan lika sen som oss på IRC :D

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 02:26

Av erfarenhet så kan jag säga att dom som förespråkar dyrkablar oftast tror på övernaturliga fenomen också! t.ex. Ufo, slagrutor, sierskor mm.
Jag tror inte på nått, jag är försöker var så objektiv så möjligt i mina hifiuppgraderingar. Jag har märkat att kablar kan göra det lilla sista som får allt att hamna rätt, även om skillnaden kan anses liten så är den av stor betydelse för musiklyssnandet.

Jag förstår motpartens åsikter till fullo och att lägga 100000 på kablar kan var lite suboptimering. Själv har jag kablar för ca 60000 i min anläggninga men dessa har jag köpt till ett MYCKET bra pris och investeringaen har varit värd sitt pris. Jag hade hyffsade kablar i mitt system men jag sålde dem och levde med typ ekk och billig signalkabel nån månad och visst tyckte jag att det fortfarande lät bra. När jag fick hem mitt nya kablage så blev det bara så mycket öppnare, så mycket mer detaljerat och så mycket naturligare. I mitt fall så var alltså kablarna värda sitt pris. Då jag levde med det sämre ljudet i nån månad så var det inte svårt att höra skillnaden. Skulle jag däremot inte var inlyssnad under längre tid så skulle kanske inte de "stora" skillnaderna varit lika uppskattade.

Insinuant att antyda att Rydberg inte har koll på akustikens inverkan. Den som hängt med ett tag vet att R brinner för sin hobby och har en någorlunda teoretisk/pragmatisk inställning till ämnet. Klart man inte bygger om sin sketna studentlya till ett lyssningasrum. I synnerhet inte om den delas med någon annan. Då får man väl investera i annat så länge, även om inte jag skulle köpa kablar för pengarna - men det hör inte hit.

/Mårten
Trevligt Mårten att det finns någon som iallafall försöker förstå ens tankar, tack!.

Jag försöker på ett så rationellt och smart sätt att uppgradera min anläggning. Jag har i möjligaste mån försökt att lägga pengarna på de saker som gör mest skillnad per investerad krona. Följaktligen började jag med att köpa de högtalare jag ville ha, B&W 804 Nautilus. Därefter satsade jag på en bättre förstärkare. Till sist köpte jag en bra cdspelarare och först därefter bättre kablar då jag märkte att även dessa kunde förhöja ljudkvaliteten på ett högst påtagligt sätt (även om ni påstår nått annat). Jag har alltså alltid försökta att uppgradera där det behövs mest.

Nu är jag sambo och det sätter vissa käppa i hjulen för rumsakustiken, det får nämligen inte se ut hur som helst. Nästa projekt är att jag och en polare ska köpa in en sats med akustiska hjälpmedel från svanå miljöteknik för att få fram ett så bra lyssningsrum som möjligt då jag vet att man har enorma förbättringar att hämtar här. Dock måste det se någorlunda ut annars lägger flickvännen in sitt veto.

Tja, med detta inlägg ville jag säga att även normal människor med hyffsad vetenskaplige bildning som inte tror på varken stenar eller gud kan uppskatta bättre kablar i sin anläggning och inköpet av dessa har bara med en optimeringa av ljudkvaliteten att göra inget annat.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 03:03

Hej!

"Jag tappade verkligen hakan ner i golvet, hur är det möjligt?. Den lite grötiga
ljudbilden blev med ens kristallklar och basen blev bättre, diskanten mjukare
och mer detaljerad,
"

-litet senare...
"Jag har märkt att kablar kan göra det lilla sista som får allt att hamna rätt,"

(Ännu lite senare i bt går "nog" skillnaden vidare ned mot A*bsolutaNoll . ;))

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi