Rotel Michi återuppstår

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Re: Rotel Michi återuppstår

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-22 09:03

avr7000 skrev:
Ica-Jerry skrev:
avr7000 skrev:Lägenhet 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O :mrgreen:

Klart det är en lägenhet. :)
Allt är inkopplat och systemet spinner som en katt. :wink:

Bild please :P :P

Bild kommer, jag lovar men jag har upptäckt ett högt brus ur mellanregister och diskant när inget ljud spelas så jag måste riva ner allt och köra uteslutningsmetoden.
Jag har Supras DC-filter och grendosa med 10 kontakter var av de 3 första är ofiltrerarde som jag har försteg och monostegen i. Fasen är rätt så det har jag kollat men ändå är det brus.
Det är något som ligger och stör så jag får koppla ur allt och se vad det kan vara.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-04-22 10:03

De där prylarna ger ett stort köpsug hos mig, kanske inte monoblocken då men försteget och tvåkanalssteget.
Någon gång när de pengarna "finns över" så kanske det blir ett köp.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-04-22 21:05

De är faktiskt ganska snygga :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-22 21:12

Snyggt! Hehe, jag har också en vit skivspelare, bra val! :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-22 22:51

Tungt. Och vit skivspelare är cool!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-23 07:45

Det finns en nackdel som jag tycker rotel borde ha insett när det tog fram dessa underbara pjäser.
Det följer med en fjärr till varje enhet som är riktigt fin och ligger tungt i handen men med denna fjärrkontroll kan man styra vilken enhet som helst.
Vill jag ändra en inställning i försteget så får de andra enheterna samma signal och det är riktigt störigt. Vill jag sätta igång försteget med fjärren så får monostegen samma signal.
På så dyra prylar så borde man kunnat gifta ihop varje fjärr till respektive enhet. :roll:

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-04-23 10:45

Ica-Jerry skrev:Det finns en nackdel som jag tycker rotel borde ha insett när det tog fram dessa underbara pjäser.
Det följer med en fjärr till varje enhet som är riktigt fin och ligger tungt i handen men med denna fjärrkontroll kan man styra vilken enhet som helst.
Vill jag ändra en inställning i försteget så får de andra enheterna samma signal och det är riktigt störigt. Vill jag sätta igång försteget med fjärren så får monostegen samma signal.
På så dyra prylar så borde man kunnat gifta ihop varje fjärr till respektive enhet. :roll:

Nu är jag lat och kollar inte databladet, men vad används fjärren till monostegen till?
Under vilka förutsättningar vill du starta försteget utan att även starta slutstegen?
Tjusiga steg och fin display som dessutom ser ut att visa relevant information på ett bra sätt. Det blir lätt att överdriva om man har en display som "kan" väldigt mycket. Visar displayen så simpelt som det ser ut på bilderna eller är det animationer och annat också?

Hur låter det då? Vad hade du innan?

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-23 11:26

Frisk skrev:
Ica-Jerry skrev:Det finns en nackdel som jag tycker rotel borde ha insett när det tog fram dessa underbara pjäser.

Nu är jag lat och kollar inte databladet, men vad används fjärren till monostegen till?
Under vilka förutsättningar vill du starta försteget utan att även starta slutstegen?
Tjusiga steg och fin display som dessutom ser ut att visa relevant information på ett bra sätt. Det blir lätt att överdriva om man har en display som "kan" väldigt mycket. Visar displayen så simpelt som det ser ut på bilderna eller är det animationer och annat också?

Alla är vi lata ibland.. :)
Man har 12 olika visningar/grafer som animeras när ljud strömmar igenom blocken. Dessa displayer kan man lätt ändra med fjärren efter behag. Det finns lite inställningar också så som mjukvaruuppdateringar mm. Men skulle du tex trycka setup på fjärren så kommer setupmenyn fram på alla tre enheter fast du bara vill ändra inställningar på en. Naturligtvis så är det bra om allt startas/stängs av samtidigt men det är också det enda som är bra. Ska man tex ändra något i försteget så får man först stänga av monostegen. :)

Innan hade jag en hemmabiostärkare från Denon, 4308 tror jag den hette men, har nu helt gått över till 2-kanaler men det går inte att jämföra mer än att det är en enorm skillnad. Allt är balanserat nu och det hade jag inte innan.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-04-23 13:02

Det låter som om det skulle kunna bli ganska irriterande om fjärren skickar signal till alla enheterna.
Är du säker på att det inte går att ändra vilken fjärr som styr vad eller att man på fjärren inte kan välja vilken apparat som skall styras?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-23 13:17

Ted_B skrev:Det låter som om det skulle kunna bli ganska irriterande om fjärren skickar signal till alla enheterna.
Är du säker på att det inte går att ändra vilken fjärr som styr vad eller att man på fjärren inte kan välja vilken apparat som skall styras?

Ja, eller hur.. visst är det irriterande men i nuläget finns ingen lösning på detta vad jag vet.
Finns ingenting i menyerna som har med fjärren att göra så det är en rejäl miss ifrån Rotel tyvärr. :|

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-04-23 15:43

Det låter ju mycket märkligt. Det känns ju inte som din kombination är något specialfall. Ett försteg och slutsteg i samma serie känns ju inte som en oväntad kombination. Hade det varit helt olika produkter som normalt inte varit i samma rum hade det ju varit något annat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-23 15:46

Frisk skrev:

Med Sybarite Audio No1622 kan man stänga av och på slutsteget utan att stänga av försteget - man kanske har hörlurar anslutna till "OUT B". :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-04-23 21:37

Ica-Jerry skrev:Det finns en nackdel

eltejp över irmottagaren på slutstegen och använd trigger? Vill du någon gång byta det visuella så får man ju så klart krångla lite med tejpen. misstänker att det inte är något man gör så ofta dock.
Vill du göra något mer än på/av med fjärren?

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-24 06:52

Emrik skrev:

eltejp över irmottagaren på slutstegen och använd trigger? Vill du någon gång byta det visuella så får man ju så klart krångla lite med tejpen. misstänker att det inte är något man gör så ofta dock.

Eltejp kan man använda men det är inte rätt. :D
Som du säger så ställer man in det man vill i början och gör inte så mycket mer därefter så i långa loppet så är det bara volymknapparna och on/off på fjärren du använder.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-04-24 07:18

Meeeen vilken knäpp miss... 8O
känns ju helt orimligt, detta är ju typen av missar som görs på billigt (gärna kopierat) skräp eller produkter gjorda av små aktörer utan vettig struktur...
Och Rotel är ju inget av det !?

Hoppas att dom fungerar bra i övrigt och att du kan leva med det ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-24 08:16

DVD-ai skrev:Meeeen vilken knäpp miss... 8O
känns ju helt orimligt, detta är ju typen av missar som görs på billigt (gärna kopierat) skräp eller produkter gjorda av små aktörer utan vettig struktur...
Och Rotel är ju inget av det !?

Hoppas att dom fungerar bra i övrigt och att du kan leva med det ! :)

Jag kan bara hålla med dig, funderar faktiskt på att skriva till Rotel och fråga hur de har tänkt och om det kommer att åtgärda detta. Det är som sagt inte gratis.
Annars så fungerar allt helt underbart. Ljudet man hör när de 3 enheterna sätts igång, ett klickande ljud och man ser Michiloggan dyka upp i displayen får mig att rysa. :)
Systemet är långt ifrån inkört och det låter helt underbart, rent, dynamiskt och med brutal råstyrka. Vill så gärna förmedla hur det låter till er andra men det är svårt. :wink:

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-04-24 16:35

Ica-Jerry skrev:
Emrik skrev:

Eltejp kan man använda men det är inte rätt. :D
Som du säger så ställer man in det man vill i början och gör inte så mycket mer därefter så i långa loppet så är det bara volymknapparna och on/off på fjärren du använder.

Finns det inget annat stiligt sätt att lösa det på? skruva upp och koppla ur rent fysiskt? klipp kabel och sätt dit en strömbrytare? någon spray som inte släpper igenom infrarött men är transparent för oss människor? finns ingen häftig inställning som stänger av fjärrfunktionen helt på stegen? svårt att ändra tillbaka då kanske.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-04-24 17:51

Jag känner att det är onödigt med fjärr till stegen alls, så mycket kommer man ju inte att vara inne och ställa om ev parametrar...
Bättre med hederliga hand manövrerade brytare på t. Ex baksidan.
Eller varför inte någon trendig touch panel på fronten?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-24 18:38

DVD-ai skrev:Jag känner att det är onödigt med fjärr till stegen alls, så mycket kommer man ju inte att vara inne och ställa om ev parametrar...

Tycker också det är klart onödigt med fjärr till stegen men till försteget vill man ha ett men då får monostegen vara avstängda om man ska göra något.
Har skrivit till Rotel och frågat dem vad klantigt detta egentligen är så vi får se vad de svarar.. :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2020-04-26 20:31

Ica-Jerry skrev:
DVD-ai skrev:Jag känner att det är onödigt med fjärr till stegen alls, så mycket kommer man ju inte att vara inne och ställa om ev parametrar...

Tycker också det är klart onödigt med fjärr till stegen men till försteget vill man ha ett men då får monostegen vara avstängda om man ska göra något.
Har skrivit till Rotel och frågat dem vad klantigt detta egentligen är så vi får se vad de svarar.. :D

Tejpa över ir-ögat på monostegen?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2020-04-26 22:04

Allt är balanserat nu och det hade jag inte innan.

Det har du inte nu heller.. :wink:

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-27 07:35

CH skrev:

Det har du rätt i.. allt är inte balanserat men nästan allt. :)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-04-27 13:18

Grymt störigt! Jag hade samma problem mellan fjärren till Hegel DAC och Meridian CD. När jag hoppade fram ett spår på CD'n byte DAC'en ingång. Knixigt när man vill kunna styra båda med fjärr (fanns liksom inget alternative på DAC'en).
Nu har du ju fenomentet på 2 (3) enheter från samma tillverkare I samma serie. Måste gå att ändra frekvens på kontrollerna. Tvivlar på att Rotel skulle göra en sådan miss.

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-27 14:32

miaber skrev:

Grymt störigt! Jag hade samma problem mellan fjärren till Hegel DAC och Meridian CD. När jag hoppade fram ett spår på CD'n byte DAC'en ingång. Knixigt när man vill kunna styra båda med fjärr (fanns liksom inget alternative på DAC'en).
Nu har du ju fenomentet på 2 (3) enheter från samma tillverkare I samma serie. Måste gå att ändra frekvens på kontrollerna. Tvivlar på att Rotel skulle göra en sådan miss.

Tycker också det är konstigt men det står ingenstans i bruksanvisningarna om hur man byter frekvens. Det finns heller inga siffror på fjärren så det är svårt att koda om den själv som man kan med typ tv eller multifjärr. Som jag skrev lite längre upp i tråden så har jag kontaktat Rotel och inväntar svar.

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2020-04-27 15:13

Ica-Jerry skrev:
CH skrev:

Min något retsamma kommentar syftar på att för- o slutsteg inte är en balanserad konstruktion. Men XLR in/ut har de.

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-27 16:47

CH skrev:
Ica-Jerry skrev:
CH skrev:

Min något retsamma kommentar syftar på att för- o slutsteg inte är en balanserad konstruktion. Men XLR in/ut har de.

Jag förstod nästan det.. men no hard feelings som man brukar säga. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-04-28 23:14

CH skrev:Min något retsamma kommentar syftar på att för- o slutsteg inte är en balanserad konstruktion.
Det är nog tur det. För i hifi sammanhang så kan balanserad konstruktion betyda urdum design.

//Michael

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-05-01 17:37

Idag testade jag att trigga systemet med de medföljande triggerkablarna i hopp om att det kan få fjärren att sluta fungera på monostegen men det var mindre lyckat.
Den enda skillnaden var att man inte kan sätta igång systemet via fjärrkontrollen utan man måste nu trycka igång försteget först och sedan mjukstartar monoblocken en i taget automatiskt med några sekunders mellanrum.
Problemet kvarstår dock när jag trycker setup på fjärren, då är det som innan att fjärren skickar signal till alla enheter samtidigt.
Har kontaktat Rotel men inte fått något svar om detta än.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-01 21:06

Suck... :(

Hoppas du får svar snart och att dom har en fix på detta som man kostnadsfritt kan få hjälp med.
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi