Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Just nu spelar jag Harry James med försteget på -10dB, vilket gör 22 V topp.
Morello skrev:Just nu spelar jag Harry James med försteget på -10dB, vilket gör 22 V topp.
Max_Headroom skrev:...Inte trumpet, men sax som ju är nästan samma sak ...
Morello skrev:IngOehman skrev:Skillnaden är att du klagar om det, trots att du bidrar till det. Det framstår inte som alldeles genomtänkt.
Vh, iö
I och med ditt pyramidala OT-bluddrande i var och varannan tråd, skulle man kunna tycka att du saknar mandat att anmärka på andra med avseende på just OT-bludder.
jansch skrev:Nattlorden - Nej, det handlar inte om EFFEKTBEHOV till transienter där man kan relatera till max RMS effekt. Det är max spänningssving som styr, inget annat
Vinylcalle skrev:Handlar det inte ofta om att bättre slutsteg ofta också är kraftfullare.
Själv har jag betydligt mer effekt än jag skulle behöva, men jag drömmer om mer![]()
Mvh Carl
sprudel skrev:Morello skrev:Just nu spelar jag Harry James med försteget på -10dB, vilket gör 22 V topp.
Ah! MusicatipsVilken skiva?
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Just nu spelar jag Harry James med försteget på -10dB, vilket gör 22 V topp.
Ah! MusicatipsVilken skiva?
Har en del Harry James. Det är framför allt de på Sheffield som är riktigt bra.
Ska nog inventera samt komplettera upp så att Harry-katalogen är komplett.
Kosta vad det kosta vill.
IngOehman skrev:Åsyftas den digitala valutan libra?
Vh, iö
Morello skrev:Stämmer och observera att skräpet på Tidal och Skräpify är digitaliserade vinylutgåvor som låter fördjävligt.
Det är alltså bara till att öppna libran och köpa riktiga fonogram.
sprudel skrev:Morello skrev:Stämmer och observera att skräpet på Tidal och Skräpify är digitaliserade vinylutgåvor som låter fördjävligt.
Vaddå fånogram? Vinyl?
sprudel skrev:Morello skrev:Stämmer och observera att skräpet på Tidal och Skräpify är digitaliserade vinylutgåvor som låter fördjävligt.
Vaddå fånogram? Vinyl?
PerStromgren skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Stämmer och observera att skräpet på Tidal och Skräpify är digitaliserade vinylutgåvor som låter fördjävligt.
Vaddå fånogram? Vinyl?
Japp. Direktgraverat, serru!
Morello skrev:PerStromgren skrev:Japp. Direktgraverat, serru!
NEJ! Dom låter ungefär lika taffligt som digitaliserade vinylutgåvor.
Det är digitaliserade utgåvor av rullbanden som gäller, vilket innebär kompaktskiva.
Nattlorden skrev:jansch skrev:Nattlorden - Nej, det handlar inte om EFFEKTBEHOV till transienter där man kan relatera till max RMS effekt. Det är max spänningssving som styr, inget annat
Du kan dock inte spänningssvinga över en högtalare utan att det blir ett effektuttag av det. För mig är det egalt vilken enhet man väljer att titta på då de ändå hänger ihop.
IngOehman skrev:Så ni har båda rätt (eller är det fel ni har båda två?) - det handlar egentligen alltid om spänning, även om man väljer att beskriva den som vore det en enkelt bestämbar effekt. När man säger att man behöver 200 W så menar man typiskt att man behöver 40 volt RMS och 56,57 V peak, vilket kan kallas 200 W men hellre bör kallas 200 åttaohmswatt. ”Åttaohmswatt” är alltså en sorts spänningsangivelse.
IngOehman skrev:För den som undrar men inte kan räkna - 22 V peak motsvarar precis över 30 åttaohmswatt peak-RMS (eller drygt 60 likadana fyraohmswatt). Eller drygt 60 W peakeffekt i 8 ohm, och drygt 120 dito i 4 ohm.
IngOehman skrev:Det skulle jag vilka veta också. Två extremt olika instrument. Ljudligt såväl som utseendemässigt. Trumpet och Cornett har vissa likheter, liksom Oboe och Fagott.
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:...Inte trumpet, men sax som ju är nästan samma sak ...
I vilket universum då!?
Morello skrev:Skilj på toppvärde (peak) och RMS.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster