Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-20 00:25

jansch skrev:
Max_Headroom skrev:
jansch skrev:
Max Headroom - var kommentaren till mej? Vad jag skrev/menade var att fyrkantvåg som signal ska inte ge fyrkantvåg som mikrofonsvar.

Det kan inte se ut som fyrkant våg eftersom bandbredden är begränsad. Men ju større avvik man har från fyrkantvåg, desto större problem har högtalaren. Detta kommer också att ge (bland annat) klangavvikelser vid musiklyssning. Den här typen av effekter kan åstadkomma elektroniskt också, om man vll. Vært att nämna är att 4-kantvågen är en helt teoretisk kontruktion som är omöjlig i den fysiska verkligheten. Men man kan komma nära, i alla fall på elektroniksidan.

Max Headroom - Det är väl 2:a derivatan av insignal som gäller. Läs mitt inlägg igen. Det är ett fysikaliskt faktum att man inte kan skapa fyrkantvåg i fritt fält*.
Det är ganska enkelt att konstatera att man med en högtalare inte kan skapa ett konstant och fixt övertryck eller undertryck under t.ex 20ms som krävs för en 25Hz fyrkantvåg. Detta har inte att göra med begränsningar i oändlig bandbredd.

Inte direkt. Men högtalaren fungerar som ett lågpassfilter. Så det som spelas upp är i bästa fall en lågpassfiltrerad fyrkantvåg.

När det gäller det som du är inne på med att " en högtalare inte kan skapa ett konstant och fixt övertryck eller undertryck" så menar jag att du är fel ute. Det är inte så ljud fungerar. Högtalaren skapar en våg. Och en fyrkantvåg (även en lågpassfiltrerad sådan) är sammansatt av flera olika sinusvågor av olika frekvens och fas. Alla dessa sinusvåor kan spelas upp. Samtidigt. Tillsammans bildar dom den filtrerade fyrkantvågen (och skulle bilda den riktiga fyrkantvågen, om man kunde komma runt filtreringen på något sätt, som ett teoretiskt resonemang).
Tryck blir intressant när rummet man spelar i är mindre än våglängden. Tryckegenskaperna blir mer tydliga ju längre våglängden är i förhållande till rummet.
Det som ser ut som "tak" och "botten" på en (filtrerad) fyrkantvåg är inte fixa över och undertryck och skulle inte vara det heller även om man kunde fuska sig runt filtreringen. Det är alltså en våg som flyttar på sig som högtalaren skapar, inte fixa över och undertryck.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav petersteindl » 2019-11-20 16:06

paa skrev:Även om man lyckats få den helt linjär så kan den lida av termisk kompression.
Grafen visar dessutom endast upp till +/-4mm slag, vad händer däröver?
Talspolens magnetfält kan t.ex modulera magnetkretsen vid riktigt stora strömmar.
Dessutom ser det ut som att basporten är alldeles för liten för att inte ge kompression runt avstämningsfrekvensen.
Att membranupphängningen inte har någon hysteres eller "stick-slip" är naturligtvis en stor fördel, som torde förbättra klangen i tysta passsager.

Tidigare skrev jag detta. Har nu förtydligat mitt tidigare inlägg i tråden.

petersteindl skrev: Personligen tror jag att problemet är ett synnerligen sammansatt problem där många delproblem ingår. Då gäller det att finna ut och koncentrera sig på de dominanta problemen.

Ett dominant problem ser jag i IM intermodulationsdistorsion. Summa och differenstoner. De är inte ens harmoniska d v s en jämn multipel av grundtonen. Andra typer av trista förvrängningar uppstår med fenomen besläktade med friktion.

Hysteresis är ett exempel.

Ren friktion i en upphängning är ett annat exempel. Då kan man titta på alternativet att använda en mängd likadana basar t.ex. så att effekten distribueras på många högtalarelement. Det får till följd att upphängningarna jobbar mycket närmre sin nollgenomgång i varje element. Om det vore så att friktion från upphängning är dominant så skulle många element vara sämre än ett element.
Upplever ni att det är så? Om inte, så är det inte friktionen i upphängningen som spökar. Åtminstone inte dominant.

Hysteres eller hysteresis som betyder tillkortakommande eller eftersläpande och är ett fysikaliskt fenomen där effekten av en applicerad kraft eller fält inte endast beror på kraftens momentana värde. Fenomenet orsakas av att systemets tillstånd beror på dess historia.
Hysteres i magnetkretsar bidrar till lagring av energi som släpps fri vid senare tidpunkt.

Andra problem är resonanser som lagrar energi och släpper ut denna efteråt i tiden. Lagring av energi innebär att insvängningsförlopp tar skada och att utsvängningsförlopp distribueras i tiden. Jag gillar personligen inte sådana fenomen.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag är således inte så övertygad om att friktion i upphängningen är en viktig faktor att lösa.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi