Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.
Bill50x skrev:Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga.
/ B
Morello skrev:Ja, men jag har ju inte jämfört med andra försteg.
Johan_Lindroos skrev:Ja, om signaltransmissionen behöver impedansanpassas.
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.
Jo, eftersom man hör störst skillnad på högtalare så tycker många också att det är det viktigaste att lägga krutet på. Så CD-spelare, streamers och försteg är ju helt oviktiga och dessa kan man lika gärna köpa billigt på Klasse i Insjön - typ.
Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga. En bättre spelare märks direkt. Samma gäller för förförstärkare och streamers. Men det är klart, har man ett kasst slutsteg kanske skillnaden mellan ett bra resp dåligt försteg inte blir så markant.
/ B
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga.
Inget särskilt vågat påstående! De kan också vara lika bra. De är oavsett vilket nästan garanterat bättre än vilken vinylspelare som helst - för att invända mot en uppfattning som slentrianmässigt torgförs på forumet.
Edit: Fint ord, förresten: "slentrianmässigt". Länge sedan jag såg det!
PerStromgren skrev:Och hur det om man jämför ett bra försteg med en kort sladd, som ju frågan gällde?
sprudel skrev:Morello skrev:Ja, men jag har ju inte jämfört med andra försteg.
Jodå, ditt eget!
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga.
Inget särskilt vågat påstående! De kan också vara lika bra. De är oavsett vilket nästan garanterat bättre än vilken vinylspelare som helst - för att invända mot en uppfattning som slentrianmässigt torgförs på forumet.
Edit: Fint ord, förresten: "slentrianmässigt". Länge sedan jag såg det!
Jag vågar ha en avvikande åsikt. En dålig CD-spelare är ofta betydligt sämre än en bra vinylspelare, i alla fall om man bedömer efter musiken. Alltså, alla CD-spelare låter. De låter utan knäppar och knaster. Men hur låter de, att ta fram det musikaliska skeendet? I det avseendet låter en hel del vinyl bättre, även om man hör något enstaka knäpp. Och det låter som sagts förut inte på att vinylmediet skulle vara bättre tekniskt utan för att mix och master är bättre på vinylerna. Men visst finns det vinyler som låter förfärligt illa, knastriga, brusande och ljudmässigt erbarmligt (när hörde du det ordet sist?). Dåligt ljud är inget som uppfanns på -80 eller 90-talet. Det fixade man långt innan loudness war ens var påtänkt.
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Rydberg skrev:Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.
Jo, eftersom man hör störst skillnad på högtalare så tycker många också att det är det viktigaste att lägga krutet på. Så CD-spelare, streamers och försteg är ju helt oviktiga och dessa kan man lika gärna köpa billigt på Klasse i Insjön - typ.
Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga. En bättre spelare märks direkt. Samma gäller för förförstärkare och streamers. Men det är klart, har man ett kasst slutsteg kanske skillnaden mellan ett bra resp dåligt försteg inte blir så markant.
/ B
Och hur det om man jämför ett bra försteg med en kort sladd, som ju frågan gällde?
Morello skrev:Om man antar att vi pratar om hyggliga CD-spelare så vågar jag påstå - med verifierbara storheter på min sida - att CD-spelaren akterseglar vilken som helst grammofon. Det finns helt enkelt inte några rimliga CD-spelare som bjuder på distorsion om cirka 0,5% - 5% och en upplösning som motsvarar cirka 8-9 bitar - för att nämna två av dessa storheter. Jag kan fortsätta med storheterna om så önskas.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Rydberg skrev:Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.
/ B
Och hur det om man jämför ett bra försteg med en kort sladd, som ju frågan gällde?
Bill50x skrev:Fel, fel, fel.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Fel, fel, fel.
Vilka egenskaper menar du är bättre hos vinyl-systemet?
Låt oss undvika dagisnivån och därmed avstå från prat om musikalitet och annat för teknisk apparatur helt ovidkommande parametrar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster