Försteg eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Försteg eller inte?

Inläggav Morello » 2020-04-02 18:38

Mja, men en DAC sprutar ju förhoppningsvis ut annat än ettor och nollor. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-02 18:40

Mjo :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-02 20:39

Rydberg skrev:Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.

Jo, eftersom man hör störst skillnad på högtalare så tycker många också att det är det viktigaste att lägga krutet på. Så CD-spelare, streamers och försteg är ju helt oviktiga och dessa kan man lika gärna köpa billigt på Klasse i Insjön - typ.

Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga. En bättre spelare märks direkt. Samma gäller för förförstärkare och streamers. Men det är klart, har man ett kasst slutsteg kanske skillnaden mellan ett bra resp dåligt försteg inte blir så markant.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-02 20:53

Bill50x skrev:Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga.
/ B

Inget särskilt vågat påstående! De kan också vara lika bra. De är oavsett vilket nästan garanterat bättre än vilken vinylspelare som helst - för att invända mot en uppfattning som slentrianmässigt torgförs på forumet.

Edit: Fint ord, förresten: "slentrianmässigt". Länge sedan jag såg det!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-02 21:08

Morello skrev:Ja, men jag har ju inte jämfört med andra försteg.

Jodå, ditt eget! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-02 21:09

Johan_Lindroos skrev:Ja, om signaltransmissionen behöver impedansanpassas.

Precis! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-02 21:11

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.

Jo, eftersom man hör störst skillnad på högtalare så tycker många också att det är det viktigaste att lägga krutet på. Så CD-spelare, streamers och försteg är ju helt oviktiga och dessa kan man lika gärna köpa billigt på Klasse i Insjön - typ.

Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga. En bättre spelare märks direkt. Samma gäller för förförstärkare och streamers. Men det är klart, har man ett kasst slutsteg kanske skillnaden mellan ett bra resp dåligt försteg inte blir så markant.

/ B

Och hur det om man jämför ett bra försteg med en kort sladd, som ju frågan gällde?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-02 21:20

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Jag vågar påstå att om man jämför två CD-spelare och inte hör någon skillnad, då är båda lika dåliga.

Inget särskilt vågat påstående! De kan också vara lika bra. De är oavsett vilket nästan garanterat bättre än vilken vinylspelare som helst - för att invända mot en uppfattning som slentrianmässigt torgförs på forumet.

Jag vågar ha en avvikande åsikt. En dålig CD-spelare är ofta betydligt sämre än en bra vinylspelare, i alla fall om man bedömer efter musiken. Alltså, alla CD-spelare låter. De låter utan knäppar och knaster. Men hur låter de, att ta fram det musikaliska skeendet? I det avseendet låter en hel del vinyl bättre, även om man hör något enstaka knäpp. Och det låter som sagts förut inte på att vinylmediet skulle vara bättre tekniskt utan för att mix och master är bättre på vinylerna. Men visst finns det vinyler som låter förfärligt illa, knastriga, brusande och ljudmässigt erbarmligt (när hörde du det ordet sist?). Dåligt ljud är inget som uppfanns på -80 eller 90-talet. Det fixade man långt innan loudness war ens var påtänkt.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-02 21:25

PerStromgren skrev:Och hur det om man jämför ett bra försteg med en kort sladd, som ju frågan gällde?

Det beror mellan vilka apparater den korta sladden är inkopplad :-)

Självklart har jag inget enkelt bra svar på frågan. Men jag vet att väldigt ofta när jag provat att förbikoppla försteget för att uppnå en "renare" signal så har det bara låtit sämre. Fick inte du ett passivt försteg av mig för några år sedan, hur lät det? Eller var det surroundlådan du fick, minns inte längre...

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 21:39

sprudel skrev:
Morello skrev:Ja, men jag har ju inte jämfört med andra försteg.

Jodå, ditt eget! :)

Mja, vi drack pilsner, GT och vin för att sedan spisa skivor med olika försteg - det var en mycket trevlig afton, men jag skulle inte vilja påstå att vi jämförde apparater på ett seriöst sätt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 21:43

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:

Jag vågar ha en avvikande åsikt. En dålig CD-spelare är ofta betydligt sämre än en bra vinylspelare, i alla fall om man bedömer efter musiken. Alltså, alla CD-spelare låter. De låter utan knäppar och knaster. Men hur låter de, att ta fram det musikaliska skeendet? I det avseendet låter en hel del vinyl bättre, även om man hör något enstaka knäpp. Och det låter som sagts förut inte på att vinylmediet skulle vara bättre tekniskt utan för att mix och master är bättre på vinylerna. Men visst finns det vinyler som låter förfärligt illa, knastriga, brusande och ljudmässigt erbarmligt (när hörde du det ordet sist?). Dåligt ljud är inget som uppfanns på -80 eller 90-talet. Det fixade man långt innan loudness war ens var påtänkt.

/ B

Om man antar att vi pratar om hyggliga CD-spelare så vågar jag påstå - med verifierbara storheter på min sida - att CD-spelaren akterseglar vilken som helst grammofon. Det finns helt enkelt inte några rimliga CD-spelare som bjuder på distorsion om cirka 0,5% - 5% och en upplösning som motsvarar cirka 8-9 bitar - för att nämna två av dessa storheter. Jag kan fortsätta med storheterna om så önskas. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-02 21:46

Här har jag skrivit lite om när jag premiärkörde dansken https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=48126&start=5670#p2084984 den som orkar kan ju backa några månader och läsa om hur det gick till när Frisk lät mig prova Sybarite 1622.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-02 22:40

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Och hur det om man jämför ett bra försteg med en kort sladd, som ju frågan gällde?

Var går gränsen för ett bra försteg? Utan att testa så är jag övertygad om att en Sybarith är klart bättre än kabeln, och en receiver är klart sämre. Men att det är ändå sämre att köra en streamer in i ett slutsteg även om man kan spela tillräckligt högt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-02 23:04

Morello skrev:Om man antar att vi pratar om hyggliga CD-spelare så vågar jag påstå - med verifierbara storheter på min sida - att CD-spelaren akterseglar vilken som helst grammofon. Det finns helt enkelt inte några rimliga CD-spelare som bjuder på distorsion om cirka 0,5% - 5% och en upplösning som motsvarar cirka 8-9 bitar - för att nämna två av dessa storheter. Jag kan fortsätta med storheterna om så önskas. :)

Fel, fel, fel. När det gäller att återge det musikaliska skeendet så är många cd-spelare totalt akterseglade. Procenten dist speglar inte förmågan att återge musik, utom i avseendet tillförd dist. Jag har jämfört CD-spelare vid två tillfällen på senare år och vid dessa har det inte skiljt ngt alls när det gäller ljudet dvs de har låtit likadant. Men det har varit skillnad på hur man uppfattat musiken. I det ena fallet lät det som om spelaren tydligare markerade en snabbare rytm, i det andra fallet som en spelare lät mer kaotisk. Det var helt enkelt svårare att följa musikernas insatser. I det första fallet var det en modern synthistoria, i det andra en gammal jazzplatta. Men skillnaderna fanns där, i det första fallet var kommentaren från ägaren "går det fortare nu?", i det andra fallet ingen kommentar eller medhåll överhuvudtaget.

Men skillnad var det. Sedan kan man diskutera några tiondels procenteheter i skillnad på disten, det har liksom ingen bäring, det är inte det som det handlar om.

/ B

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-04-03 08:07

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ett bra försteg slår en kort kabel(sladd).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-03 08:42

Bill50x skrev:Fel, fel, fel.

/ B

Vilka egenskaper menar du är bättre hos vinyl-systemet?
Låt oss undvika dagisnivån och därmed avstå från prat om musikalitet och annat för teknisk apparatur helt ovidkommande parametrar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-03 09:59

Om man tar med mediet i kalkylen så kan ju en vinylmastring vara klart "bättre" än en CD-skivas, men det gäller ju att man har en tillräckligt bra skivspelare så att den inte sänker kvalitén på avspelning. Och där finns det ju en stor spridning på kvalitén även ibland helt nya spelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-03 11:55

Morello skrev:
Bill50x skrev:Fel, fel, fel.

Vilka egenskaper menar du är bättre hos vinyl-systemet?
Låt oss undvika dagisnivån och därmed avstå från prat om musikalitet och annat för teknisk apparatur helt ovidkommande parametrar.

Jag har inte påstått att vinylmediat på något sätt är bättre än en CD rent tekniskt. Men bara för att ett gäng cd-spelare låter likadant ljudmässigt betyder det inte att vissa spelare inte återger det musikaliska skeendet bättre. Och trots tekniska begränsningar i vinylen så finns det spelare som återger musiken bättre än vad sämre cd-spelare gör.

Att vinyl fortfarande kan låta bra hänger dessutom på att mix och mastring ibland är bättre producerat för vinylmediet jmf med cd-utgåvan. Men det är stor skillnad mellan olika vinylspelare, något som kanske inte förstås av de som köper en cd-spelare för 399:- och får ett ljud fritt från knaster och brus.

Jag ska dra valsen en gång till, jag har jämfört två cd-spelare, som nya kostade ungefär detsamma, ca 26.000:-. Vi spelade bland annat en gammal jazz-skiva och när vi lyssnade på spelare 1 så lät den bra, det var lätt att följa musiken trots ganska komplex. På spelare 2 borde det låta ännu trevligare eftersom det nu var andra gången vi hörde samma stycke. Men för mig lät det helt kaos. Och nej, det var inte blindtest. Min kamrat hörde dock ingen skillnad eftersom han fokuserade på detaljerna, hur lät saxofonen tex, hur lät bastrumman osv.
Och för att undvika dagisnivån, den skillnad jag så tydligt hörde, även vid förnyad lyssning på samma stycke i omvänd ordning, måste ju kunna mätas fram. Det handlar inte om voodoo, eller hur? Frågan är bara vilka mätmässiga parametrar som kunde orsaka den hos mig upplevda skillnaden. Kanske du har några synpunkter därvidlag?

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi