Nominera till Member of the Year 2020

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Nominera till Member of the Year 2020

Inläggav jonaz81a » 2020-04-06 13:58

goat76 skrev:Finns det något forum specifikt för folk som är intresserade av ordklyveri och liknande företeelser, eller är det där vi befinner oss nu?

Dum fråga!

Du vet precis lika väl som oss andra att det är exakt där vi befinner oss nu... Faktiskt! :D
Presentation kommer

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-04-07 03:12

Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:Här drar en hel amerikansk företagskultur inklusive språkbruket in på ett svenskt entusiastforum. "Member of the year", "community" och "cred" - var ska detta sluta?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag reagerade också på det - varför har denna slentrianmässiga kontaminationen fått sådant fotfäste? :x

"Man bör undvika främmande ord om man har en adekvat inhemsk vokabulär disponibel." -- Gunnar Sträng.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-04-07 03:23

Almen skrev:
Morello skrev:
Almen skrev:Annars, om man vill ge cred till någon, kan man ju alltid skriva några ord i tråden Dagens ros.

"---ge kredit ..."

"credda" :D

OK då, "berömma någon". :)

"visa erkännande" (betr. någons insatser eller allmänna förträfflighet) brukade vi säga, då Far och jag var pôjkar.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-04-07 16:26

MacBruce skrev:
Almen skrev:
Morello skrev:
"---ge kredit ..."

"credda" :D

OK då, "berömma någon". :)

"visa erkännande" (betr. någons insatser eller allmänna förträfflighet) brukade vi säga, då Far och jag var pôjkar.

Japp, den är bra också, till och med bättre i sammanhanget.

Jag var såå nära att skriva med citattecken ("ge cred"), men tänkte att mitt implicita citat av trådskaparens kommentar innehållande detta uttryck var uppenbart ändå. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-07 16:44

Hur förhåller sig grund- och gymnasieskolan till den här typen av språkligt slarv?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-07 17:04

Morello skrev:Hur förhåller sig grund- och gymnasieskolan till den här typen av språkligt slarv?

Det var ganska "laxat" i gymnasiet redan på min tid under andra halvan av 90-talet. :)

Min lillebror som är född 85 behövde inte ens lära sig skriva "skrivstil" ordentligt i grundskolan, det behövde dock jag som är född 81. Idag vet jag inte om de behöver kunna skriva för hand överhuvudtaget och svengelska är väl så gott som vårt nya inofficiella språk.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-07 17:44

Morello skrev:Hur förhåller sig grund- och gymnasieskolan till den här typen av språkligt slarv?

It depends och det dependar på mycket!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2020-04-07 17:49

Morello skrev:Jag reagerade också på det - varför har denna slentrianmässiga kontaminationen fått sådant fotfäste? :x

Varför använder du bestämd form efter denna? Efter den hade det gått utmärkt, men inte som ovan. Det ser förskräckligt ut.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-07 17:58

bomellberg skrev:
Morello skrev:Jag reagerade också på det - varför har denna slentrianmässiga kontaminationen fått sådant fotfäste? :x

Varför använder du bestämd form efter denna? Efter den hade det gått utmärkt, men inte som ovan. Det ser förskräckligt ut.

Tar man bort "en" i kontaminationen så fungerar meningen :-) Alltså:
- varför har denna slentrianmässiga kontamination fått sådant fotfäste?

Men "varför har den slentrianmässiga kontaminationen fått sådant fotfäste?" går ju lika bra. Kan det vara en redigeringsmiss?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2020-04-07 18:10

Bill50x skrev:
bomellberg skrev:

Tar man bort "en" i kontaminationen så fungerar meningen :-) Alltså:
- varför har denna slentrianmässiga kontamination fått sådant fotfäste?

Men "varför har den slentrianmässiga kontaminationen fått sådant fotfäste?" går ju lika bra. Kan det vara en redigeringsmiss?

/ B

Läste du över huvud taget mitt inlägg? Du skriver ju bara precis samma sak som jag redan har påpekat. 8O

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-04-07 18:20

jonaz81a skrev:

Det var ganska "laxat" i gymnasiet redan på min tid under andra halvan av 90-talet. :)

Min lillebror som är född 85 behövde inte ens lära sig skriva "skrivstil" ordentligt i grundskolan, det behövde dock jag som är född 81. Idag vet jag inte om de behöver kunna skriva för hand överhuvudtaget och svengelska är väl så gott som vårt nya inofficiella språk.

Hm, jag är 73:a och skrivstilen var i det närmaste helt utfasad för mig. Dotter ca 11 år ritar bokstäver med bakvända rörelser, strecken i fel ordning / riktning alltså. Men jag vet inte om det vore meningsfullt att lägga en massa tid på skönskrift, visst, kul kulturvård, men det är egentligen en rätt udda skill (moahaha) i samtiden. Eller?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-07 19:36

Räcker väl om de lär sig skriva pappas namnteckning... nä, vad ska de ha den till? Koden till bank-ID är det som gäller idag. Min är 208NADOA52ESL63 var får jag allt ifrån!?

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-07 20:13

Personligen anser jag högaktligen att det öfverdrivna språkliga bruket som en del av eder företar sig i allehanda trådar är av avsevärt större ondo då dessa komplicerar kommunikationen i en ansenlig högre grad än vad några trivial men ändock vedertagna inlånade engelska vokabulär gör. Att Ni dessutom med dessa orelevanta trådavstick outtröttligen kontaminerar trådar både till höger ock till vänster simultant som Ni själva kverulera på Era medmänniskors egna trådavstick gör följdaktligen att en icke kan ta er på ett särdeles seriöst sätt.

... såå vafan chilla ner lite göbbar, speciellt i den här topicen som ju ändå bara var till för att liva upp stämnigngen lite vetja :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-07 20:34

hifikg skrev:

It depends och det dependar på mycket!

:lol: :mrgreen: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-07 22:48

bomellberg skrev:Läste du över huvud taget mitt inlägg? Du skriver ju bara precis samma sak som jag redan har påpekat. 8O

Fast du skrev på ett krångligare sätt, blandade in grammatik å sånt. "Bestämd form", vad är det?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-08 07:21

Att korrigera andra människors mindre avvikelser från exakt korrekt språkbruk hör till symtomen för det Aftonbladet brukar rubricera som

”Dold kvinnosjukdom”

Det innefattar bland annat sexuella abnormiteter som rollspel där man klär ut sig till svensklärare och onanerar med en billig kabel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2020-04-08 08:09

sprudel skrev:Att korrigera andra människors mindre avvikelser från exakt korrekt språkbruk hör till symtomen för det Aftonbladet brukar rubricera som

”Dold kvinnosjukdom”

Det innefattar bland annat sexuella abnormiteter som rollspel där man klär ut sig till svensklärare och onanerar med en billig kabel.

+1

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-08 09:33

bomellberg skrev:
sprudel skrev:Att korrigera andra människors mindre avvikelser från exakt korrekt språkbruk hör till symtomen för det Aftonbladet brukar rubricera som

”Dold kvinnosjukdom”

+1

Faktiskt från sin drygaste grabbiga sida. Höj nivån, tack.

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-08 09:43

Bill50x skrev:
Kan det vara en redigeringsmiss?

/ B

Helt riktigt, helt korrekt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-04-08 09:50

jonaz81a skrev:

Wikipedia:
Ordet "skola" härleds etymologiskt från grekiskan σχολή (scholē), med betydelsen "ledighet", "vila". Skola var således en plats för några som givits ledighet, vila – i motsats till arbete.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-08 09:50

Bill50x skrev:Bestämd form", vad är det?

/ B

"Hus" (i största allmänhet) är obestämd form medan "huset" (ett specifikt hus) är bestämd form. Två exempel i meningar:

Jag vill bo i hus och inte i lägenhet.
Vi valde det här huset för att kunna bygga ett ljudrum.

Inom parentes kan sägas att uttryck med dubbla bestämningar, som "denna kontaminationen", faktiskt förekommer dialektalt i södra och västra Sverige. "Detta sättet" är ett motsvarande uttryck. Morello kanske ville adressera sörlänningarna på forumet? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-08 12:08

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Bestämd form", vad är det?

/ B

"Hus" (i största allmänhet) är obestämd form medan "huset" (ett specifikt hus) är bestämd form. Två exempel i meningar:

Jag vill bo i hus och inte i lägenhet.
Vi valde det här huset för att kunna bygga ett ljudrum.

Inom parentes kan sägas att uttryck med dubbla bestämningar, som "denna kontaminationen", faktiskt förekommer dialektalt i södra och västra Sverige. "Detta sättet" är ett motsvarande uttryck. Morello kanske ville adressera sörlänningarna på forumet? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

viewtopic.php?f=11&t=70227
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-09 07:30

Jag vill nominera Hifikg för att jag alltid blir sugen på att lyssna på världens bästa högtalare då han skriver. :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-04-09 22:09

paa skrev:
jonaz81a skrev:

Wikipedia:
Ordet "skola" härleds etymologiskt från grekiskan σχολή (scholē), med betydelsen "ledighet", "vila". Skola var således en plats för några som givits ledighet, vila – i motsats till arbete.

Hade för mig, att jag någon gång har upplysts om, att "gymnasium" betyder "ett ställe där man går naken". Wikipedia bekräftar väl det i någon mån:

"Ett gymnasium, av grekiskans gymnos, 'naken'; jämför gymnastik, var i antikens Grekland en institution för kroppslig träning, och i vissa språk används ordet fortfarande i denna betydelse. "
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-09 22:21

Tangband skrev:Jag vill nominera Hifikg för att jag alltid blir sugen på att lyssna på världens bästa högtalare då han skriver. :)

Tack. Och välkommen om du har vägarna förbi!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-04-13 09:38

Jag vill nominera Kajejdokom:
För dom bra byggtrådarna och intressanta projekten som håller DIY delen vid liv medan andra (inkl jag) är för dåliga på att skapa riktiga trådar om projekt, och inte heller utvecklar högtalarna själva... :lol:

(Det blir nog lite högtalar DIY för mig mot hösten, vi får se!)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-13 16:51

Noterar andra nomineringen i tråden - det bådar gott för slutomröstningen! 8)
Lite uppfordrande dock, jag som tänkt vila från DIY denna sommar. Får se om jag kan komma upp med något ess i ärmen, lagom inför slutaudition. :)

Och, ja hifikg, det är rätt stavat i första posten. :wink: Och på radion spelar dom just nu Journey - Don't stop believin'...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-04-13 19:06

hifikg skrev:...
Kajejdokom (stavning?)
...

Kalejdokom skrev:...
Och, ja hifikg, det är rätt stavat i första posten.
...

Jaså? :)
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-13 19:44

Kärt barn, många namn.
Förklarar kanske den dubbla nomineringen... :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-04-14 10:49

Jag vill nominera de nya medlemmarna Ica-Jerry och Waginan för mångfald och roliga namn. :) Bra !
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi