Förstärkare (AVR-2310) död, bara bränd säkring? Hjälp.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MartinMalmo

Re: Förstärkare (AVR-2310) död, bara bränd säkring? Hjälp.

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 19:49

peterh skrev:Första träffen på google visar :
Kontakta Okhan Vatansever, Malmö. Adress: Lönngatan 36, Postnummer: 214 49, Telefon: 072-241 33

Inte hos mig, kollade google/hitta/ratsit/facebook.

De två sista fattas men fick fram dem m.h.a. hans förnamn som jag inte kände till, det är dock hans privata hemadress/ev. telefonnummer och jag ringer inte ett nummer han varken listat på företagets hemsida eller facebooksida.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-14 19:54

Det vita skulle jag gissa är lim för att hålla tunga komponenter, eller någon kabel på plats, hade gärna sett det på fler komponenter, men det är ju inte industri-elektronik...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-05-14 19:59

Många småföretag har inte ett telefon abonnemang utan använder sitt privata nr istället.
Så gör jag, i vart fall tills jobben strömmar in regelbundet.

Henrik

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-14 20:15

MartinMalmo skrev:
peterh skrev:Första träffen på google visar :
Kontakta Okhan Vatansever, Malmö. Adress: Lönngatan 36, Postnummer: 214 49, Telefon: 072-241 33

Inte hos mig, kollade google/hitta/ratsit/facebook.

De två sista fattas men fick fram dem m.h.a. hans förnamn som jag inte kände till, det är dock hans privata hemadress/ev. telefonnummer och jag ringer inte ett nummer han varken listat på företagets hemsida eller facebooksida.

Företagsadressen är Adress: Norra Grängesbergsgatan 4, 214 44 Malmö

Jag kan förstå att han inte publicerar jobbtelefon, så slipper han nog dessa pestiga telefonsäljare.
Men åk dit vetja, ta med grunkan.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 23:03

Okhan från vatanseverljud hade tydligen svarat men jag fick aldrig meddelandet (ej i skräp heller, skumt). Svarade iaf igen.

Han hade läst tråden och troligen kortslutning i nätdel eller slutsteg (som en del redan påpekat). 600kr för felsökning = över 1000kr totalt.

Då återstår tre (1&3 går ev. ihop) val.

1. Försöka sälja som defekt, någon som kan tippa värde?

2. Delar är billiga på nätet, prova testa att skruva/koppla/löda loss allt tänkbart som kan vara fel och mäta.
Tid har jag (studerar på distans), lödkolv har jag, en multimeter + lite annat måste köpas samt studera andra liknande fall på nätet men orkar man? Men tänk om det bara är en kortsluten transformator? Snabbkoll på Ebay verkar de finnas för $20+frakt, en komplett slutstegs-modul (fast för 2809 med +15W) = 450 SEK inkl frakt. Slutstegs-trissor från $2.

3. Bara köpa en "ny" liknande och vara lite försiktigare i fortsättningen (kan även haft ren otur, stärkaren är trots allt ~10 år gammal)

Tips/inputs?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-14 23:31

Kan du svepa igenom Tradera och Blocket så kan du nog hitta en under vad den skulle kosta att laga.
Men tänk på att just den vill ha minst 6 Ohm högtalare och du hade ju 4 Ohm.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-15 00:10

Perfector skrev:Kan du svepa igenom Tradera och Blocket så kan du nog hitta en under vad den skulle kosta att laga.

Jo, det är just vad val #3 är. Även kombinerat med val #1.

Du missade nog inlägget på sid.2 där jag skrev:

Nu såg jag dock att det står:
Dynamisk uteffekt:
120W*2ch (8 ohm) och 170W*2ch (4 ohm)
(sid. 74)

Då borde nätdelen vara dimensionerad för 4 ohm i 2 kanaler.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 00:40

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:Kan du svepa igenom Tradera och Blocket så kan du nog hitta en under vad den skulle kosta att laga.

Jo, det är just vad val #3 är. Även kombinerat med val #1.

Du missade nog inlägget på sid.2 där jag skrev:

Nu såg jag dock att det står:
Dynamisk uteffekt:
120W*2ch (8 ohm) och 170W*2ch (4 ohm)
(sid. 74)

Då borde nätdelen vara dimensionerad för 4 ohm i 2 kanaler.

Absolut, och då kan man ana gamla komponenter som inte längre orkar ladda om som dom ska (kondingar främst).
Borde innebära att även andra av samma fabrikat kan ha liknande förslitningar.
Bara att hoppas du hittar nå'n som tål att man blir lite inspirerad med volymen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-05-15 01:27

Har följt tråden lite.

Vi är tyvärr inte så glada i hembioreceivers, detta är knappast servicevänliga apparater. Den jag rekommenderar i närområdet är RT service i Lund

Jag är dock skeptisk till att det är värt att reparera rent ekonomiskt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-15 10:50

Som jag skrivit tidigare ser det ut att vara relativt lätt att koppla ur kontakterna på trafon, då bör du relativt enkelt kunna se om transoformatorn är hel (vilket jag tror) samt vilka spänningar som går in på vilket stift i kontakterna. Därifrån bör du kunna mäta resistans mellan stiften i förstärkaren för att lokalisera vilken spänning som drar för mycket ström.

Att byta trissor innebär ju en del runt om, behöver de vara matchade? Hur enkelt är det att justera bias-ström efter ett byte?

Men har du intresset (och kunskap/respekt för starkström) tycker jag det låter som ett intressant objekt att öva felsökning på.

Äldre hembio-maskiner har så lågt begagnatvärde att jag har svår att se i princip något defektvärde i den. Någon hundring eller två går kanske få med lite tur.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-16 10:16

Hoppsan! (Frisk, jag ska besvara ditt meddelande - ville bara meddela det här: )

Jag lyckades bränna en komponent jag inte ens visste att det fanns i hemelektronik. :oops:

Lyckades uppenbarligen nollställa mikroprocessorn/minnet även om 4A-säkringen var bränd. Ringen runt On/Standby blinkade lite annorlunda än vid mina andra tre försök. Så jag provade att byta 4A-säkringen igen. Försiktigt i med nätkabeln (en gång gick säkringen utan att jag ens satte igång förstärkaren eller så var möjligen on/off-knappen (sitter brevid On/Standby på Denon) på...

Anyway... Trycker på on/off-knappen och inget händer mer än att on/standby-knappens ring lyser rött som den skall. Trycker på den och förväntar mig ytterligare en "puff" vänster/bak när 4A-säkringen går. Men nope! Displayen går igång som vanligt i någon sekund sedan blixtrar något till och en "liten" (allt är ju relativt) smäll hörs från höger(!) sida och det luktar j-vligt skumt, inte så gott.. sprang t.o.m. och hämtade min lilla brandsläckare men den behövdes inte.

4A-säkringen är hel! 8O (och alla andra också)

Vaf-n hände!? Jag lös med mobben och fotade/zoomade bilder för att kunna se något helt "fucked"...

Efter en 5-10 min efter intensivt letande ser jag en blå liten sak som såg bränd ut. Den enda komponenten som inte såg helt OK ut.

Det var en supercapacitor (1F, 5.5V) - vad f-n gör de i en förstärkare? :o Har aldrig sett en sådan förut live, visste bara att de fanns i typ F1-bilar för att hjälpa till att ladda elmotorn via inbromsningar.

Sådan här liten sak:
Bild

Bränd: (Måste väl vara den?)
Bild

Är det någon som förstår vad f-n som hände här?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 12:05

Det skulle kunna vara till programminnet för radion.
Blir det strömlöst så försvinner alla inställda stationer.
Annars vet jag inte alls.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-16 14:12

Perfector skrev:Det skulle kunna vara till programminnet för radion.
Blir det strömlöst så försvinner alla inställda stationer.
Annars vet jag inte alls.

Låter "lite" overkill men man vet aldrig.

Någon som faktiskt.io vet varför det finns en SC i en AVR? Och möjligen hur jag lyckats bränna den?

--------------------------------------------------------

En helt annan fråga: Jag var lite oförsiktig när jag kopplade in högtalarna, inga bananer för tillfället. Högtalarna kan omöjligt ha kortslutits, då hade autosäkringen gått direkt men kan mitt spelande (stora ljudtrycksvågor under ett par timmar) gjort att en kabel under ett kort ögonblick kommit i kontakt med chassit och orsakat kortis?

Kontakten till minuskabeln till höger högtalare gick nämligen inte att skruva loss med händerna, var tvungen att använda en tång. Har aldrig behövt göra det tidigare när jag inte haft bananer. Det är grymt svårt att se (minus är ju dessutom svart) och kontakterna går inte (?) att skruva av helt. Kom att tänka på detta häromdan.

Kan det finnas en koppling?

(Jag har f:ö läst mycket på Denons interna supportforum och alla deras AVR klarar 4 ohms-högtalare givet att Z(min) inte är toklåg. Man skall helst inte spela starkare än +/- 0 dB (jag spelade som högst på +5 dB men då lät det ansträngt, +3 dB var "perfekt". Varför går den till +18 dB då för? Högtalare med extremt låg känslighet?

Hittade förresten impedansmätning på pK vs piP som AE gjort (pK är blå kurva, Z(min) ser ut att vara 3,5 ohm)
Bild

IÖ demar (eller gjorde) ju piP(s) med just Denon AVR-2105 och den är ju klenare än 2310an.

Ursäkta för ett så rörigt inlägg. Som sagt tacksam för all hjälp och input,

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-16 15:55

Superkondensatorer är nog inte så ovanliga, antagligen används den för att hålla klockan igång och kanske spara en del inställningar. Man kan kanske tycka ett prom hade funkat för det mesta, men det behövs ju kontinuerlig spänning om den ska hålla en tid snurrande eller så. Dessa supercapar är inget liknande vad som sitter för drift i formel ett- bilar, de har mer karaktäristik av batterier, tål inte några höga laddströmmar och inte heller stora urladdningsströmmar.
Varför tror du den är bränd? Vid en kraftig urladdning (eller kanske uppladdning, men borde inte designen tillåta) skulle den nog kunna gå sönder eller stora rippelströmmar.

Vad hände mer då? La receivern av igen eller var den igång efter smällen?

Angående volymkontrollen säger den ju bara hur mycket insignalen dämpas eller förstärks, vad det ger för resultat på beror ju på insignalen. Hade du haft en källa med mycket lägre utsignal hade du kanske behövt förförstärka signalen mer innan slutstegen.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-19 14:29

Enligt schemat (sid. 149, CPU B'D 1/2: https://www.manualslib.com/download/968 ... -2310.html) sitter denna superkondensator (komponent-ID BC800) på matningsspänningen, Vcc, för processorn. Pin 62. Utöver det så matar den också pin 99, AVcc, som (åtminstone på andra mikrocontrollers) matar övriga "mixed signal" grejer, som DAC/ADC eller liknande. Vad det innebär i just denna CPU/MCU vet jag inte.

Antagligen så är superkondensatorns uppgift att hålla CPU'n igång i något sorts "deep sleep"-tillstånd när förstärkaren är strömlös, precis som Frisk säger.

Nog om det - ta reda om om kondensatorn verkligen är trasig, t.ex. genom att mäta spänningen över den. Var också försiktig, för den vill du inte kortsluta. Du bör se typ 5-5,5 V där. Om du gör det så är felet någon annan stans. Är den trasig skulle även eventuell spänningsreglering* före denna kunna vara trasig, kondensatorer gillar inte för hög spänning.

* Denna består bland annat av IC501 - NJM2396 som finns att se på sida 81, strax under där streckkoden sitter.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-19 15:01

Läste igenom hela tråden, och jag tycker att detta är ett ganska bra exempel på när man inte ska byta säkring gång på gång, utan felsöka med andra metoder. Detta kan nämligen få andra problem att uppstå, vilket både förvirrar och komplicerar felsökningen. Inget illa menat med det, utan mer som rekommendation för framtiden.

Bara för att vara tydlig så är min tolkning av händelseflödet:
- Något drar för mycket ström, ganska mycket för mycket, eftersom en så pass stor säkring som 4A drar. (Har du lyckats utröna om den sitter på transformations primär, alltså 230 V-sida, eller sekundär?)
- Du har testat med ny säkring flera gånger, och åtminstone en defekt komponent har gång på gång varit kortsluten
- Till slut så håller säkringen - kanske den felaktiga komponenten "brändes av" helt i samband med att säkringen gick senast. T.ex. en transistor eller spänningsregulator.
- Nu uppstår ett nytt problem, en ny komponent kanske får för hög spänning, och går sönder. En mindre smäll tyder på en liten kondensator, men kanske också en transistor.

Sätt nu inte i fler säkringar, utan nu behöver du (med forumets hjälp) på ett metodiskt sätt hitta vad som drog ström, och vad som har hänt efter din senaste uppstart. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-19 15:45

Fostex skrev:Läste igenom hela tråden, och jag tycker att detta är ett ganska bra exempel på när man inte ska byta säkring gång på gång, utan felsöka med andra metoder. Detta kan nämligen få andra problem att uppstå, vilket både förvirrar och komplicerar felsökningen. Inget illa menat med det, utan mer som rekommendation för framtiden.

Bara för att vara tydlig så är min tolkning av händelseflödet:
- Något drar för mycket ström, ganska mycket för mycket, eftersom en så pass stor säkring som 4A drar. (Har du lyckats utröna om den sitter på transformations primär, alltså 230 V-sida, eller sekundär?)
- Du har testat med ny säkring flera gånger, och åtminstone en defekt komponent har gång på gång varit kortsluten
- Till slut så håller säkringen - kanske den felaktiga komponenten "brändes av" helt i samband med att säkringen gick senast. T.ex. en transistor eller spänningsregulator.
- Nu uppstår ett nytt problem, en ny komponent kanske får för hög spänning, och går sönder. En mindre smäll tyder på en liten kondensator, men kanske också en transistor.

Sätt nu inte i fler säkringar, utan nu behöver du (med forumets hjälp) på ett metodiskt sätt hitta vad som drog ström, och vad som har hänt efter din senaste uppstart. :)

Förstärkaren kan vara rökt av multipla fel som skapats under försöken att göra något. När den inte lämnades in
hos kompetent reparatör direkt är det enda valet att skrota den och söka en likvärdig. Kan ske en lärdom för
framtiden.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-19 16:05

peterh skrev:Förstärkaren kan vara rökt av multipla fel som skapats under försöken att göra något.

Ja.

peterh skrev:När den inte lämnades in hos kompetent reparatör direkt är det enda valet att skrota den och söka en likvärdig. Kan ske en lärdom för
framtiden.

Nej. Det är säkert den lättaste vägen, men det inte det enda valet. Kanske är jag envis, men jag vill veta vad felet är innan jag bedömer om det är värt att ge upp.
Mycket kul - lite tid

Föregående

Återgå till Generellt om hifi