Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:I-or skrev:+/- 15 grader.
Tackar! Själv skulle jag även titta på +/- 30 grader, om jag vill få korrelation med lyssning, beroende på högtalarens utformning.
Då jag/lilltroll gör mätning stegar vi 7,5 grader från 0 till 90 grader horisontellt (Om högtalaren är spegelsymmetrisk runt en vertikalaxel) och 15 grader vertikalt fån - 45 grader till + 90 grader. Jag mäter samtliga punkter i ett matrisnät d v s 91 mätpunkter och beräknar varje mätpunkts motsvarande respektive yta på en sfär då allt resultat beräknas i matlab.
Därefter kan vi fritt välja vilken riktning vi vill studera och vi kan summera vilka ritningar vi vill.
Vi kan även se tonkurvan från golvreflex respektive takreflex och beräkna viktade tonkurvor inklusive första vertikala reflexer och då tas hänsyn till avståndslagen per reflex. Dock bör man studera hörselns förmåga att summera reflexer. Det kan ske på olika sätt. Där kan vi förfina mätproceduren då vi vill analysera vertikala reflexers tonala påverkan på direktljudet.
Det är inte lätt att mäta högtalare om mätning skall motsvara lyssning i små rum.
Mvh
Peter
Johan_Lindroos skrev:”Viktat mätresultat” låter som att det kan vara en framräknad (av olika mätningar) mer eller mindre godtycklig kurva som du tycker ser bra ut hel enkelt. Har du kanske någon kurva du vill visa upp och samtidigt förklara?
I-or skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:+/- 15 grader.
Tackar! Själv skulle jag även titta på +/- 30 grader, om jag vill få korrelation med lyssning, beroende på högtalarens utformning.
Då jag/lilltroll gör mätning stegar vi 7,5 grader från 0 till 90 grader horisontellt (Om högtalaren är spegelsymmetrisk runt en vertikalaxel) och 15 grader vertikalt fån - 45 grader till + 90 grader. Jag mäter samtliga punkter i ett matrisnät d v s 91 mätpunkter och beräknar varje mätpunkts motsvarande respektive yta på en sfär då allt resultat beräknas i matlab.
Därefter kan vi fritt välja vilken riktning vi vill studera och vi kan summera vilka ritningar vi vill.
Vi kan även se tonkurvan från golvreflex respektive takreflex och beräkna viktade tonkurvor inklusive första vertikala reflexer och då tas hänsyn till avståndslagen per reflex. Dock bör man studera hörselns förmåga att summera reflexer. Det kan ske på olika sätt. Där kan vi förfina mätproceduren då vi vill analysera vertikala reflexers tonala påverkan på direktljudet.
Det är inte lätt att mäta högtalare om mätning skall motsvara lyssning i små rum.
Mvh
Peter
Harman-gänget brukar kalla mätningar av den här typen för Spinorama, efter deras roterande mätuppställning. Amir Majidimehr (f.d. VP Microsoft Digital Media Division) på Audio Science Review presenterar massor av spännande mätdata av denna typ m.h.a. ett oerhört avancerat integrerande närfältsmätsystem från Klippel https://www.klippel.de/products/rd-system/modules/nfs-near-field-scanner.html.
Jag känner till fyra unika mätmetoder med data av "Spinorama-typ" som är tillgängliga på nätet, ekofritt (Soundstage), fönstrat/närfält (Stereophile), Klippel NFS (Audio Science Review) och närfält/ekofritt (Sound&Recording). Det finns ytterligare några kommersiella spelare och en hel del amatörer som publicerar hyggliga mätdata också och det mesta går att hitta för den som är intresserad.
P1200VB skrev:
Jag har försökt reka lite genom läsa på olika forum vad folk har för uppfattning om högtalarna och omdömet är i allmänhet väldigt positivt både vad gäller 802 och 800 modellerna. Sen så är det naturligtvis så att det finns de föredrar andra högtalare, och det är väl inget konstigt. Många påpekar även vikten av rum och kringutrustning.
Vad gäller de recensioner jag har läst så är tongångarna positiva. Detta är vad What Hi-Fi? skriver:
"We started by saying that these are the company’s best speakers. But we’d go further than that. For us, there isn’t another with such clarity, dynamic reach and volume levels anywhere."
https://www.whathifi.com/us/bw/800-diamond/review
Har de blivit köpta eller har de bara allmänt dålig hörsel, eller hur kan det komma sig att de tycker att högtalarna låter så bra om de nu mäter så dåligt att Bower borde vrida sig i graven?
MichaelG skrev:Jag har hört nya 800-serien vid två tillfällen. Vid ena tillfället satt jag förhållandevis nära och hade förhållandevis mycket direktljud (på en HiFi-mässa). I mitt tycke spelade de oskönt framför allt i de övre registren. Andra tillfället var på en demo i en butik. Vi var många i rummet och högtalarna stod mitt i detsamma uppbackade av en sub-bas. De övre registren lät då helt acceptabla, men det lät konstigt om basen.
Jag skulle inte ta ett omdöme om en produkt i whathifi som intäkt på någonting. Det har varit tillfällen när jag helt delat recensentens uppfattning, men även tillfällen där jag inte alls känner igen mig i vad vederbörande skriver.
P1200VB skrev:MichaelG skrev:Jag har hört nya 800-serien vid två tillfällen. Vid ena tillfället satt jag förhållandevis nära och hade förhållandevis mycket direktljud (på en HiFi-mässa). I mitt tycke spelade de oskönt framför allt i de övre registren. Andra tillfället var på en demo i en butik. Vi var många i rummet och högtalarna stod mitt i detsamma uppbackade av en sub-bas. De övre registren lät då helt acceptabla, men det lät konstigt om basen.
Jag skulle inte ta ett omdöme om en produkt i whathifi som intäkt på någonting. Det har varit tillfällen när jag helt delat recensentens uppfattning, men även tillfällen där jag inte alls känner igen mig i vad vederbörande skriver.
Jag tycker ditt inlägg bekräftar hur stor betydelse omgivningen har. I det ena fallet lät det dåligt i de övre registren, i det andra fallet bra, men där lät de lägre registren dåligt. Något som jag har uppmärksammat när jag läst vad användare tycker om dessa högtalare på olika forum är att det ofta låter betydligt bättre i deras hem än på olika mässor. Men det gäller naturligtvis inte bara dyrare B&W högtalare. Är inte omgivningen bra så låter det dåligt, oavsett hur bra högtalarna är.
P1200VB skrev:MichaelG skrev:Jag har hört nya 800-serien vid två tillfällen. Vid ena tillfället satt jag förhållandevis nära och hade förhållandevis mycket direktljud (på en HiFi-mässa). I mitt tycke spelade de oskönt framför allt i de övre registren. Andra tillfället var på en demo i en butik. Vi var många i rummet och högtalarna stod mitt i detsamma uppbackade av en sub-bas. De övre registren lät då helt acceptabla, men det lät konstigt om basen.
Jag tycker ditt inlägg bekräftar hur stor betydelse omgivningen har. I det ena fallet lät det dåligt i de övre registren, i det andra fallet bra, men där lät de lägre registren dåligt. Något som jag har uppmärksammat när jag läst vad användare tycker om dessa högtalare på olika forum är att det ofta låter betydligt bättre i deras hem än på olika mässor. Men det gäller naturligtvis inte bara dyrare B&W högtalare. Är inte omgivningen bra så låter det dåligt, oavsett hur bra högtalarna är.
I-or skrev:Jag tror att vi i framtiden kommer att få se alltmer datorkontrollerad matristeknik (mic/speaker array) för riktverkan i allehanda akustiska sammanhang. S.k. acoustic cameras med oerhört precis riktverkan för kartläggning av källegenskaper, då oftast för buller från fordon, industrimaskiner eller försvar började dyka upp redan runt millennieskiftet, men priset var skyhögt.
Morello skrev:Apropå mikrofoner - någon som vet hur elektretmikrofonerna från Earthworks åldras?
Den mikrofon, Earthworks M50, jag använt för mina två senaste projekt börjar nog bli runt 15 år gammal.
Notera att samtliga mätmikrofoner (M23, M30 och M50) från Earthworks är av förpolariserad typ, vilket känns lite fattigt.
Vilka mer högklassiga mikrofoner under 20 000-strecket finns på marknaden?
Morello skrev:Tycker nog att kurvorna visar samma sak. Den överdrivna nivån i basregistret som ses i Atkinssons mätning beror som redan påpekats på att Atkinsson mäter låga frekvenser i det extrema närfältet.
P1200VB skrev:Wilson Audio Specialties och Revel Ultima Salon 2 är också rejält påkostade doningar. Men mäter de verkligen så mycket bättre än B&W 800/802? Jämför man Stereophiles kurvor tycker jag samtliga ser ganska ojämna ut.
Morello skrev:Apropå mikrofoner - någon som vet hur elektretmikrofonerna från Earthworks åldras?
Den mikrofon, Earthworks M50, jag använt för mina två senaste projekt börjar nog bli runt 15 år gammal.
Notera att samtliga mätmikrofoner (M23, M30 och M50) från Earthworks är av förpolariserad typ, vilket känns lite fattigt.
Vilka mer högklassiga mikrofoner under 20 000-strecket finns på marknaden?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster