"Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggningen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Tell » 2020-11-07 12:22

jansch skrev:
music4ever skrev:
jansch skrev:Kanske dumt att kommentera men det är tvärt om....
"kring 25Hz" är det nästan bara kyrkorgel, syntar och piano som kan spela (på ett piano är lägsta tonen 27,5Hz). Vanlig 4-strängad elbas har 41,2Hz som lägsta ton.

Ja, och? Folk lyssnar på elektronisk musik.

Ja, jag skrev ju syntar men du missade nog det viktigaste - "men det är tvärt om" och resten av texten jag skrev......

Posta gärna en låt med basslinga kring 25Hz, jag hittar ingen.....

Är väl inte så vanligt nej, men här är iaf två exempel på trevliga låtar som letar sig neråt 25hz :)

Mr Bill, Funi - Screening https://open.spotify.com/track/5lx07edf ... qcifN1ZDEg

Sorrow - Mourner https://open.spotify.com/track/5OTaay63 ... _WlvYM7-mA

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-07 14:51

Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.

Detta handlar inte om ljudnivå utan om signalkomplexitet. Det finns massor av musik med hög signalkomplexitet men med relativt låg ljudnivå som kan spelas för att demonstrera upplösningsförmåga, t.ex. stråkorkerstermusiken som Strmbrg nämner i trådstarten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-07 15:03

Nattlorden skrev:Jag brukar som del i mina tester använda Mike Oldfield "Five miles out" för att testa om återgivningen faller ihop när den får komplex och medvetet distad musik eller det bara drunknar i mer.
Så hör ni den spelas någonstans på en mässa, så är det nog jag som är där och frågat efter den... 8) :mrgreen:

Har aldrig hört Mike Oldfield på någon mässa, men hans musik skulle ju passa utmärkt att spela. Så skulle jag besöka en mässa och höra det så skall jag titta efter dig :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-07 15:33

I-or skrev:
Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.

Detta handlar inte om ljudnivå utan om signalkomplexitet. Det finns massor av musik med hög signalkomplexitet men med relativt låg ljudnivå som kan spelas för att demonstrera upplösningsförmåga, t.ex. stråkorkerstermusiken som Strmbrg nämner i trådstarten.

Har demat på mässor så jag vet att man pratar med grannarna om ljudnivåer och om vissa skivor stör extra mycket. Sen styrs ju även musikvalet av rumsakustiken, man spelar juinte sånt som sätter igång rummet på ett ogynnsamt sätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-07 15:38

Harryup skrev:
I-or skrev:

Har demat på mässor så jag vet att man pratar med grannarna om ljudnivåer och om vissa skivor stör extra mycket. Sen styrs ju även musikvalet av rumsakustiken, man spelar juinte sånt som sätter igång rummet på ett ogynnsamt sätt.

Återigen, det går alldeles utmärkt att spela signalmässigt komplex musik på låg ljudnivå, alldeles speciellt en stråkorkester som via lågt lågfrekvensinnehåll drar nytta av den högre ljudisoleringen mellan rummen för högre frekvenser.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-07 17:03

I-or skrev:
Harryup skrev:
I-or skrev:

Återigen, det går alldeles utmärkt att spela signalmässigt komplex musik på låg ljudnivå, alldeles speciellt en stråkorkester som via lågt lågfrekvensinnehåll drar nytta av den högre ljudisoleringen mellan rummen för högre frekvenser.

I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.

Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.

Eftersom jag har jobbat i branschen sedan 1973/74 så har jag mycket stor erfarenhet av hifi-mässor. På 80-talet anlitades jag av Tysklands störste distributör av high end audio att hjälpa dem på alla tyska mässor. Jag fick ansvaret för att sätta upp högtalarna och sittplatserna, koppla ihop utrustning, montera och ställa in skivspelare och välja demomaterial d v s musik samt att vara på plats och vara dj under hela mässan medans vd för tyska företaget tog hand om press och handlare.

Vill nog påstå att ingen annan utställare i Tyskland hade en sådan väl fungerande mäss-struktur. Publiken applåderade, stannade kvar, kom fram och gratulerade, ja de var hänförda. I Berlin hade vi besökare frön DDR som återkom varje år och satt och lyssnade i timtal. Rummen vi hade var sällan under 100 kvadratmeter. De var fyllda med besökare från morgon till kväll. Vi slängde aldrig ut någon. De från DDR kom fram och tackade oss. De sökte visum varje år för att gå på varje mässa i Väst-Berlin och besöka vårt rum. Det var deras sporre fram till nästa år och det visste min Tyske vän. De kom inte dit för teknik. De kom inte dit för lektion. De kom inte dit för att jämföra ljud. Det handlar om musik som entertainment. De kom för känsloupplevelse av musik och musikevent förmedlad via ljudåtergivning. Jag vågar påstå att jag hade total kontroll över mässituationen och jag kunde välja rätt musik för var och en av besökarna utan att de behövde be om viss musik. Ibland hade de speciella önskemål som vi oftast tillgodosåg. Naturligtvis var stereoapparaterna de bästa och eftersom jag distribuerade samma märken i Sverige så visste jag vad som skulle kopplas ihop med vad och hur högtalarna skulle placeras.

Då det gäller musikval har jag under hela min karriär endast träffat en person jag litar på kan ta över min uppgift och vi jobbade tillsammans på mässor 1996-1997. Då demade jag mina egna Bremen-apparater.

Mäss-jazz är det enklaste valet att spela och skrämmer inte bort publik. Men det ger heller inget bestående intryck och det skapar ingen känslostämning i publiken.

Då jag demar så demar jag mig själv via musiken och jag gör det såsom jag själv vore en i publiken där jag är med och sätter stämningen. Det kräver full koll och totalt mentalt engagemang från att mässan öppnar till att siste man går ut efter stängning. Sedan är man totalt slut.

Musiken skall locka, fängsla och trollbinda samt försätta en i känslosvall, från tårar till glädje, från dans till meditativt avslappnande. Det är en resa i ens inre där tekniken glöms och ej heller märks.

Lyckas jag med det så kan jag välja exakt rätt tillfälle att spela avant garde jazz och komplex låg stråkmusik såsom det vore naturliga geografiska positiner man tar sig förbi får att komma till destination. Men det är inte alltid man kan vara på topp.

Mvh
Äggmannen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-11-07 17:15

Jag har ett minne av den tysken, han var en personlighet, jag minns att vi kallade honom "Abra Kadavra"
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-07 18:07

petersteindl skrev:
I-or skrev:
Harryup skrev:

I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.

Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.

Eftersom jag har jobbat i branschen sedan 1973/74 så har jag mycket stor erfarenhet av hifi-mässor. På 80-talet anlitades jag av Tysklands störste distributör av high end audio att hjälpa dem på alla tyska mässor. Jag fick ansvaret för att sätta upp högtalarna och sittplatserna, koppla ihop utrustning, montera och ställa in skivspelare och välja demomaterial d v s musik samt att vara på plats och vara dj under hela mässan medans vd för tyska företaget tog hand om press och handlare.

Vill nog påstå att ingen annan utställare i Tyskland hade en sådan väl fungerande mäss-struktur. Publiken applåderade, stannade kvar, kom fram och gratulerade, ja de var hänförda. I Berlin hade vi besökare frön DDR som återkom varje år och satt och lyssnade i timtal. Rummen vi hade var sällan under 100 kvadratmeter. De var fyllda med besökare från morgon till kväll. Vi slängde aldrig ut någon. De från DDR kom fram och tackade oss. De sökte visum varje år för att gå på varje mässa i Väst-Berlin och besöka vårt rum. Det var deras sporre fram till nästa år och det visste min Tyske vän. De kom inte dit för teknik. De kom inte dit för lektion. De kom inte dit för att jämföra ljud. Det handlar om musik som entertainment. De kom för känsloupplevelse av musik och musikevent förmedlad via ljudåtergivning. Jag vågar påstå att jag hade total kontroll över mässituationen och jag kunde välja rätt musik för var och en av besökarna utan att de behövde be om viss musik. Ibland hade de speciella önskemål som vi oftast tillgodosåg. Naturligtvis var stereoapparaterna de bästa och eftersom jag distribuerade samma märken i Sverige så visste jag vad som skulle kopplas ihop med vad och hur högtalarna skulle placeras.

Då det gäller musikval har jag under hela min karriär endast träffat en person jag litar på kan ta över min uppgift och vi jobbade tillsammans på mässor 1996-1997. Då demade jag mina egna Bremen-apparater.

Mäss-jazz är det enklaste valet att spela och skrämmer inte bort publik. Men det ger heller inget bestående intryck och det skapar ingen känslostämning i publiken.

Då jag demar så demar jag mig själv via musiken och jag gör det såsom jag själv vore en i publiken där jag är med och sätter stämningen. Det kräver full koll och totalt mentalt engagemang från att mässan öppnar till att siste man går ut efter stängning. Sedan är man totalt slut.

Musiken skall locka, fängsla och trollbinda samt försätta en i känslosvall, från tårar till glädje, från dans till meditativt avslappnande. Det är en resa i ens inre där tekniken glöms och ej heller märks.

Lyckas jag med det så kan jag välja exakt rätt tillfälle att spela avant garde jazz och komplex låg stråkmusik såsom det vore naturliga geografiska positiner man tar sig förbi får att komma till destination. Men det är inte alltid man kan vara på topp.

Mvh
Äggmannen

Exakt, att man måste anpassa musikvalet efter preferenserna hos mässbesökarna är självklart. Just därför bör man inte spela mässjazz när man ska hålla ned ljudnivån eftersom den nog är det tråkigaste som finns rent musikaliskt och dessutom ställer lägre krav på återgivningsförmågan. Jag vet inte hur många gånger jag har hört audiofilvänner svära över just mässjazzen. Det finns långt bättre exempel att utnyttja i dessa situationer och jag har nästan alltid blivit förvånad när det gäller det ganska taffliga musikvalet på mässor. Utställarna är ofta alldeles för dåliga på att välja vettiga fonogram, oavsett musikstil. I praktiken får man vara återhållsam med stråkorkestrarna, men det finns förstås andra val som passar större delen av mässbesökarna bättre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 19:24

Det är ju dessvärre mycket inom konsumenthandeln som inte särskilt väl svarar mot konsumentönskemålen. Så, att det kapitalistiska grundreceptet "Tillgång och efterfrågan" styr i särskilt hög grad ställer jag mig lite tvivlande till .

Snarare är det nog så att om tillverkare och säljare feg-sneglar på varandra, vilket de tycks mig vara ganska duktiga på, så leder det till att konsumenterna får anpassa sina krav och förväntningar till resultatet av feg-sneglandet.
Dels är det väl en allmän idé- och initiativlöshet i producent- såväl som försäljningsled.
Dels en bekvämlighet rent mentalt, att bara göra ungefär som de andra gör.
Dels är det nog en feghet, som bottnar i att man väljer det man tror är en säker väg istället för att fundera lite och ta lite risker. Feg-sneglandet, alltså.

Nu talar jag om vad jag upplever rent allmänt, och där hifi-branschen ingår, dock som en ytterst ringa bråkdel.
Samma-lika-tendenserna i detaljhandeln är mycket påtagliga. Utbudet är enormt, säljkanalerna är ytterligt många, skillnaderna är ofta oväsentliga, jämförandet är överfokuserat och slutresultaten av allt detta varierar därmed minimalt.

Undantag finns, men de märks knappt för den stora populasen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-11-08 00:39

jansch skrev:Ja, jag skrev ju syntar men du missade nog det viktigaste - "men det är tvärt om" och resten av texten jag skrev......

Posta gärna en låt med basslinga kring 25Hz, jag hittar ingen.....

Det var ett exempel. Bara kolla en massa elektronisk musik som har lågbas.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 08:59

music4ever skrev:
PerStromgren skrev: Min poäng är att man lättare hör denna distorsion om instrumenten är kända av lyssnaren, vilket är enklare om de inte har passerat en massa, ibland okända, musikaliska distorsionslådor. Jag har dock full respekt för att de som har tung rockmusik som favvo hör "igenom" anläggningen om de är vana.

Låter alla instrument lika? En fiol som fiol? Hur man spelar in påverkar det?
Sätter du 10 st audiofiler och lyssnar på X så kommer du ha kanske 11 olika åsikter hur nära det är verkligheten eller ej. 8)

Så sant. Man behöver inte ens spela in, det räcker med två olika musiker som spelar samma instrument för att det ska kunna låta helt olika. I 'verkligheten'.

Det är ju intressant att de som gärna pratar om hur dåligt vårt ljudminne är när man jämför två apparater ofta har ett alldeles utmärkt minne av hur olika instrumet låter i verkligheten...

Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!

Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 09:22

Strmbrg skrev:Det är ju dessvärre mycket inom konsumenthandeln som inte särskilt väl svarar mot konsumentönskemålen. Så, att det kapitalistiska grundreceptet "Tillgång och efterfrågan" styr i särskilt hög grad ställer jag mig lite tvivlande till .

Nu är det på väg att bli OT. Men, visst är det som du säger. Det är mest efterfrågan som styr konsumentprodukter, tillgången är sällan något problem. Vill många ha den här senaste mobiltelefonen lägger man bara ut tillverkningen på ännu en fabrik i fjärran östern, om ingen vill ha den lägger man ner tillverkningen och satsar på en annan.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-11-08 10:13

RJohan skrev:...
Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!

Jag har sen dess förgäves försökt hitta inspelningar som låter så. Men, nä, jag har aldrig hittat någon, speciellt elgitarr låter bara fattigt och utsmetat. Alltså, rockmusik är inte inspelad så det går att referera till någon verklighet, det är en ren studioprodukt. Men det visste ni ju redan. Men, om någon kan peka på något som låter enligt mitt hörsleminne så kommer du göra en gammal man glad. En enda inspelning och jag kan dö nöjd.

Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band. :|
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 10:26

hcl skrev:

Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band. :|

Nä, jag vet. Bara att föreslå vid en livespelning 'Det här är ju en liten lokal, då behöver ni inte micka ut trummorna, så låter det mycket bättre'. Men nehej.

Kan du inte smyga ut några extra mickar för en parallell 'audiophil'-inspelning? Behöver ju inte ges ut, bara för att se hur resultatet blir?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 10:33

Hm, alla vill väldigt ofta att det skall vara som allt annat. I alla möjliga frågor alltså.
Det är lite märkligt det där. Många vill synas, höras och märkas. Men de tillämpar liksom samma metoder för att synas, höras och märkas som alla andra som vill synas, höras och märkas.
Tatuera armarna, rakad skalle kombinerat med skägg, låta likadant som alla andra band. Eller vad det nu handlar om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-08 10:44

RJohan skrev:Kan du inte smyga ut några extra mickar för en parallell 'audiophil'-inspelning? Behöver ju inte ges ut, bara för att se hur resultatet blir?

Hade ju varit häftigt om man gett ut en dubbelplatta med samma låtar, men med denna skillnaden... och sedan de facto låtit konsumenterna ha sin uppfattning om det... det kanske hade blivit en rejäl snackis på nätet och en "öronöppnare" för vissa, förhoppningsvis många.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-08 11:50

RJohan skrev:Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!

Nästan alla produktioner/inspelningar inom genren Noise Rock består av ”råa” inspelade gitarrer där i princip ingen bearbetning/behandling har gjorts i efterhand för att forma ljudet snällare. Men de tekniska begränsningarna som råder vid både inspelning och uppspelning så att man verkligen fångar det där trycket blir nog i de flesta fall väldigt svårt. Varje steg i kedjan begränsar onekligen det ursprungliga kraftfulla ljudet tills det inte längre låter lika övertygande.

Normal ”radio-rock” låter ju alltid totalt överbearbetad och ”försnällad” för att uppnå någon slags accepterad form för allmänhetens öron. Pudelrock. :)

Högtalarna som man sedan använder vid uppspelning måste ju även de ha vissa egenskaper för att kunna återge kraften och de starka och snabba transienterna på ett trovärdigt sätt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-08 12:46

music4ever skrev:Olika former av musik ger olika krav. Brukade ha blandskivor när jag åkte runt och testa prylar och då var det allt från elektronisk musik, metal, pop, jazz, blues, etc. Alla var utvalda av olika anledningar att testa systemen med. Någon högtalare som kanske lät rätt okej med akustisk musik totalt fallerade med en tung metallåt.

+1
Med tillägget att detta gäller alla delar i en anläggning.
Alla musik blir givetvis mer njutningsfullt återgiven i en bättre anläggning. Annars är anläggning inte bättre, möjligtvis suboptimerad. Det kan vara ok det med såklart om man mest lyssnar på en typ av musik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-08 12:54

petersteindl skrev:I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.

Såklart handlar det om musikvalet om man ska gå in eller inte.
Vad är din erfarenhet avseende vad som ska spelas för att locka in besökare?
Skiljer det sig i olika länder?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 13:15

goat76 skrev:
RJohan skrev:Angående rockmusik som referens. I min ungdom spenderade jag mycken tid när mina kompisars band repade, ibland satt jag själv in (dåligt) på elgitarr. Eftersom de inte hade så mycket PA (det var dyrt) hördes det mesta utan extra förstärkning, hade man 'tur' var inte ens trummorna utmickade, bara sången. Det var, kort sagt, ett otroligt tryck! En Marshall med fyrtolva känns i magen! Sitt nära en hårt anslagen virvel!

Nästan alla produktioner/inspelningar inom genren Noise Rock består av ”råa” inspelade gitarrer där i princip ingen bearbetning/behandling har gjorts i efterhand för att forma ljudet snällare. Men de tekniska begränsningarna som råder vid både inspelning och uppspelning så att man verkligen fångar det där trycket blir nog i de flesta fall väldigt svårt. Varje steg i kedjan begränsar onekligen det ursprungliga kraftfulla ljudet tills det inte längre låter lika övertygande.

Normal ”radio-rock” låter ju alltid totalt överbearbetad och ”försnällad” för att uppnå någon slags accepterad form för allmänhetens öron. Pudelrock. :)

Högtalarna som man sedan använder vid uppspelning måste ju även de ha vissa egenskaper för att kunna återge kraften och de starka och snabba transienterna på ett trovärdigt sätt.

Roligt att få lite 'inside information' om hur det fungerar i studion!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 13:20

sportbilsentusiasten skrev:
music4ever skrev:Olika former av musik ger olika krav. Brukade ha blandskivor när jag åkte runt och testa prylar och då var det allt från elektronisk musik, metal, pop, jazz, blues, etc. Alla var utvalda av olika anledningar att testa systemen med. Någon högtalare som kanske lät rätt okej med akustisk musik totalt fallerade med en tung metallåt.

+1
Alla musik blir givetvis mer njutningsfullt återgiven i en bättre anläggning. Annars är anläggning inte bättre, möjligtvis suboptimerad. Det kan vara ok det med såklart om man mest lyssnar på en typ av musik.

Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.

Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 13:27

Nattlorden skrev:
RJohan skrev:Kan du inte smyga ut några extra mickar för en parallell 'audiophil'-inspelning? Behöver ju inte ges ut, bara för att se hur resultatet blir?

Hade ju varit häftigt om man gett ut en dubbelplatta med samma låtar, men med denna skillnaden... och sedan de facto låtit konsumenterna ha sin uppfattning om det... det kanske hade blivit en rejäl snackis på nätet och en "öronöppnare" för vissa, förhoppningsvis många.

Min hemliga dröm!

Får mej att tänka på en gammal snutt från TV när de besöker ABBA i studion (brukar finnas på nätet). När flickorna gör ett sångpålägg låter det fantastiskt! Sen lyssnar man på det färdiga resultatet på skiva när Benny och Michael kappats om att 'fixa' ljudet. Gud så hemskt! TV stack antagligen bara in en mic i studion (okej, det vet jag inte, jag gissar).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 13:27

Eller så räcker det om den "klarar" den musik man vill lyssna på.
Fast det kanske är samma sak.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 13:31

För allan del, jag hör ju aldrig på Jularbo eller Trip Hop (det senare vet jag inte ens vad det är, men jag är ju en gammal gubbe).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-08 13:33

RJohan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

+1

Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.

Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-08 13:34

Strmbrg skrev:

Eller så räcker det om den "klarar" den musik man vill lyssna på.
Fast det kanske är samma sak.

Med en VERKLIGT BRA anläggning kommer du vilja lyssna på all möjlig musik, som du tidigare dissat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 13:38

RJohan skrev:För allan del, jag hör ju aldrig på Jularbo eller Trip Hop (det senare vet jag inte ens vad det är, men jag är ju en gammal gubbe).

Jularbo har du alltså bara hört talas om? Jag kan trösta dig med att det räcker bra så.
Jag har inte heller hört att Calle Jularbos vax har använts som referensmusik. Men jag har så dålig koll.
Möjligen har de som specifikt vill trimma in anläggningens accordeonala prestanda nytta av gubbens trudeliteter.

Fast jag tror att de flesta med just den obskyra läggningen hellre anlitar den här killen.
Avsevärt mycket mer transient-utmanande attack i hans staccato-artade spelstil.

273977350_9def0710-2c89-4a95-80f4-4b193280f043.jpg
273977350_9def0710-2c89-4a95-80f4-4b193280f043.jpg (93.4 KiB) Visad 1022 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-08 13:48

I Mexico är Mexico Sundown skriven av Eddie Meduza sjukt stor.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-08 14:12

RJohan skrev:
goat76 skrev:

Roligt att få lite 'inside information' om hur det fungerar i studion!

Nejdå, jag jobbar inte med musikproduktion, bara intresserad och gör egna inspelningar på amatörnivå där elgitarr utgör en väsentlig del av musiken. :)

Gitarren är i stora drag obehandlad med ytterst små justeringar för att passa in bättre i mixen med övriga instrument, men i det stora hela är det en väldigt rå inspelning. Signalen har dock gått igenom diverse flaskhalsar som mikrofoner, mikrofonförstärkare, A/D-omvandlare och bråka med andra instrument ihoppackat i ett stereospår, sedan ska den spelas upp genom ungefär lika många steg där ytterligare flaskhalsar finns och musiken spelas sedan knappast upp i full styrka i de flestas hem. Det blir därför svårt att förvänta sig att det ska bli något riktigt live-tryck. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-08 14:30

hcl skrev:Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band. :|

Keep tryin'! Kanske kan du smålura på dem ett lite mer ursprungstroget sound i alla fall. Någonstans måste revolutionen börja. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi