I-or skrev:Harryup skrev:I-or skrev:
Detta handlar inte om ljudnivå utan om signalkomplexitet. Det finns massor av musik med hög signalkomplexitet men med relativt låg ljudnivå som kan spelas för att demonstrera upplösningsförmåga, t.ex. stråkorkerstermusiken som Strmbrg nämner i trådstarten.
Har demat på mässor så jag vet att man pratar med grannarna om ljudnivåer och om vissa skivor stör extra mycket. Sen styrs ju även musikvalet av rumsakustiken, man spelar juinte sånt som sätter igång rummet på ett ogynnsamt sätt.
Återigen, det går alldeles utmärkt att spela signalmässigt komplex musik på låg ljudnivå, alldeles speciellt en stråkorkester som via lågt lågfrekvensinnehåll drar nytta av den högre ljudisoleringen mellan rummen för högre frekvenser.
I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.
Eftersom jag har jobbat i branschen sedan 1973/74 så har jag mycket stor erfarenhet av hifi-mässor. På 80-talet anlitades jag av Tysklands störste distributör av high end audio att hjälpa dem på alla tyska mässor. Jag fick ansvaret för att sätta upp högtalarna och sittplatserna, koppla ihop utrustning, montera och ställa in skivspelare och välja demomaterial d v s musik samt att vara på plats och vara dj under hela mässan medans vd för tyska företaget tog hand om press och handlare.
Vill nog påstå att ingen annan utställare i Tyskland hade en sådan väl fungerande mäss-struktur. Publiken applåderade, stannade kvar, kom fram och gratulerade, ja de var hänförda. I Berlin hade vi besökare frön DDR som återkom varje år och satt och lyssnade i timtal. Rummen vi hade var sällan under 100 kvadratmeter. De var fyllda med besökare från morgon till kväll. Vi slängde aldrig ut någon. De från DDR kom fram och tackade oss. De sökte visum varje år för att gå på varje mässa i Väst-Berlin och besöka vårt rum. Det var deras sporre fram till nästa år och det visste min Tyske vän. De kom inte dit för teknik. De kom inte dit för lektion. De kom inte dit för att jämföra ljud. Det handlar om musik som entertainment. De kom för känsloupplevelse av musik och musikevent förmedlad via ljudåtergivning. Jag vågar påstå att jag hade total kontroll över mässituationen och jag kunde välja rätt musik för var och en av besökarna utan att de behövde be om viss musik. Ibland hade de speciella önskemål som vi oftast tillgodosåg. Naturligtvis var stereoapparaterna de bästa och eftersom jag distribuerade samma märken i Sverige så visste jag vad som skulle kopplas ihop med vad och hur högtalarna skulle placeras.
Då det gäller musikval har jag under hela min karriär endast träffat en person jag litar på kan ta över min uppgift och vi jobbade tillsammans på mässor 1996-1997. Då demade jag mina egna Bremen-apparater.
Mäss-jazz är det enklaste valet att spela och skrämmer inte bort publik. Men det ger heller inget bestående intryck och det skapar ingen känslostämning i publiken.
Då jag demar så demar jag mig själv via musiken och jag gör det såsom jag själv vore en i publiken där jag är med och sätter stämningen. Det kräver full koll och totalt mentalt engagemang från att mässan öppnar till att siste man går ut efter stängning. Sedan är man totalt slut.
Musiken skall locka, fängsla och trollbinda samt försätta en i känslosvall, från tårar till glädje, från dans till meditativt avslappnande. Det är en resa i ens inre där tekniken glöms och ej heller märks.
Lyckas jag med det så kan jag välja exakt rätt tillfälle att spela avant garde jazz och komplex låg stråkmusik såsom det vore naturliga geografiska positiner man tar sig förbi får att komma till destination. Men det är inte alltid man kan vara på topp.
Mvh
Äggmannen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.