Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Tja, eftersom jag anser mig ha viss erfarenhet inom området finns det slutsatser som inte tar alltför lång tid att dra. Man brukar bli bra på det man gör*.
*En gång handlade det om distorsionsproblem som ledde till en yield (godkända produkter / producerade produkter) på 20 %. 80 % av högtalarelementen, tusentals, blev alltså kasserade varje dag och företaget var tvunget att köra fem produktionslinor istället för en till oerhörda kostnader och med hotande leveransproblem till en storkund. Efter två dagar på plats var problemet löst och yielden låg på 90 %. Har man varit med om ett gäng sådana situationer och dessutom konstruerat många högtalarelement av olika typer samt löst allehanda akustiska och strukturdynamiska problem, så är det inte särskilt svårt att veta vad som fungerar och inte. Fysiken bryr sig inte om audiofiler.
Morello skrev:Vad är det, menar du Peter, som gör att PM4 inte skulle lida av de problem som liknande Lowther-element gör?
peterh skrev:Ingenting, jag efterlyser siffror eller direkta erfarenheter att just PM4 låter illa, vilket har
påståtts. Uteblir fakta så kan jag bara dra slutsatser om trovärdighet hos vederbörande.
peterh skrev:Morello skrev:Vad är det, menar du Peter, som gör att PM4 inte skulle lida av de problem som liknande Lowther-element gör?
Ingenting, jag efterlyser siffror eller direkta erfarenheter att just PM4 låter illa, vilket har
påståtts. Uteblir fakta så kan jag bara dra slutsatser om trovärdighet hos vederbörande.
sprudel skrev:music4ever skrev:Jag vill nog hävda att jag är framme med ljudtrycken när det gäller "akustisk" musik. När det elektronisk musik och ofta musik med lite med energi runt 80-300 hz, så vill jag ha en större ljudtrycksförmåga än idag.
Det bör du vara med i32s, enligt uppgift mer än 124dB/par och 100Hz och då krävs 350W. Du kan alltså sitta på 6 m avstånd istället för 3 m som jag gör och ha samma intryck. Häftigt!
I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra. För lägre frekvenser kan man acceptera en stigning, dels eftersom hörselns distorsionskänslighet minskar och dels eftersom rumsbidragen till det totala ljudtrycket är omfattande.
Naturligtvis finns det inga hifi-högtalare på marknaden som kommer i närheten av detta och det är just därför som vi har den här diskussionen. Innan någon nämner horn vill jag poängtera att de är diskvalificerade genom den alldeles för höga distorsionen vid låga till medelhöga ljudtrycksnivåer.
I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra. För lägre frekvenser kan man acceptera en stigning, dels eftersom hörselns distorsionskänslighet minskar och dels eftersom rumsbidragen till det totala ljudtrycket är omfattande.
Naturligtvis finns det inga hifi-högtalare på marknaden som kommer i närheten av detta och det är just därför som vi har den här diskussionen. Innan någon nämner horn vill jag poängtera att de är diskvalificerade genom den alldeles för höga distorsionen vid låga till medelhöga ljudtrycksnivåer.
I-or skrev:Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra.
music4ever skrev:I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Morello, vad fixar dina högtalare över 100 hz vid 1% THD?
I-or skrev:peterh skrev:Ingenting, jag efterlyser siffror eller direkta erfarenheter att just PM4 låter illa, vilket har
Jag tycker nog att du istället bör förklara hur en konstruktion som av frekvensgångsskäl medvetet byggts för att uppvisa omfattande membranresonanser inte skulle vara behäftad med svår membrandistorsion, speciellt när samtliga snarlika element som studerats uppvisar just dessa problem.
Jag postulerar härmed att du inte kan lyfta från marken genom att flaxa med armarna. Detta gör jag av liknande fysikaliska skäl som ovan, trots att jag aldrig har träffat dig.
Morello skrev:Intressant fråga - jag har inget svar. Ännu
peterh skrev:Nu smiter du undan igen !
Först påstår du att PM4 distorderar, men du har inget belägg för detta. Det är möjligt att du har rätt
men det är lika möjligt att du har helt fel i detta.
Antingen visar du dokumentation på att PM4 distorderar mycket - eller får du backa på just detta påstående.
Att slänga sig med obekräftade påståenden hör inte hemma i en seriös debatt.
Morello skrev:Det vore intressant om du ville utveckla resonemanget runt den membranrelaterade distorsionen.
I-or skrev:peterh skrev:Nu smiter du undan igen !
Först påstår du att PM4 distorderar, men du har inget belägg för detta. Det är möjligt att du har rätt
men det är lika möjligt att du har helt fel i detta.
Antingen visar du dokumentation på att PM4 distorderar mycket - eller får du backa på just detta påstående.
Att slänga sig med obekräftade påståenden hör inte hemma i en seriös debatt.
När ett påstående om sakernas tillstånd strider mot sedan flera hundra år väl etablerad fysik, ligger bevisbördan på den opponerande parten. Enligt beprövad vetenskaplig metod behöver man exempelvis inte motbevisa buddhistmunkar som påstår att de kan levitera.
Jag rekommenderar starkt att du släpper dina postmodernistiska villfarelser.
PerStromgren skrev:I-or skrev:Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra.
Ha! Det fixar mina Quad 2912 lätt! Eller, vänta nu... Stod det 120dB eller 100dB? Aha, 120dB
I-or skrev:Morello skrev:Det vore intressant om du ville utveckla resonemanget runt den membranrelaterade distorsionen.
Jag missade tydligen att få med att kvalitetsproblemen som beskrevs ovan berodde på just membrandistorsion.
När det gäller bredbandselement med en konstruktion som i Lowthers fall, utnyttjar man resonanser i konerna för att hålla frekvensgången och spridningen någorlunda jämna (d.v.s. i praktiken ändå skrämmande ojämna). Detta leder till höga töjningar i konmaterialen, vilket ger upphov till olinjäriteter som vi kvantifierar genom t.ex. THD.
jonasp skrev:I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Challenge accepted!
I-or skrev:jonasp skrev:I-or skrev:
Challenge accepted!
Under förutsättningarna ovan kan man nog i allra bästa fall komma upp i ca 110 dB innan man i stort når 1 % THD med hifi-högtalare, men då får man nog acceptera att det förekommer ett antal toppar över denna gräns.
music4ever skrev:Största problemet, enligt mig, är att det finns så få inspelningar inom vanlig populärmusik (pop, rock, metal, mm) som ens är i närheten njutbar ens 20-30 dB under av dessa 120 dB.
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Majestic-12 [Bot] och 39 gäster