Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:Så, nu är Luxman/Bryston borta. L300 och 2 x B460 genom BX63A:
I-or skrev:donjansson skrev:Så, nu är Luxman/Bryston borta. L300 och 2 x B460 genom BX63A:
Detta ser ut att vara mätt 1 m från L300. Mät i lyssningspositionen istället.
petersteindl skrev:Don, finns det en delning i högtalaren som ligger kring 250 Hz?
Mvh
Peter
donjansson skrev:petersteindl skrev:Don, finns det en delning i högtalaren som ligger kring 250 Hz?
Mvh
Peter
Hej Peter
Det är Oscar, polare till Lars, som du haft lite mailkorrespondens med.
Din fråga: vet ej. Kanske kan guiden till Nelson Pass filtret ge dig någon vägledning: http://www.firstwatt.com/pdf/art_l300.pdf
rajapruk skrev:Det förutsätts att det är fel på högtalaren? Varför skulle det vara det? De har låtit bra i annat rum skriver TS.
rajapruk skrev:Det förutsätts att det är fel på högtalaren? Varför skulle det vara det? De har låtit bra i annat rum skriver TS.
I-or skrev:Använd den polaritet som du har i de gulgröna kurvorna.
donjansson skrev:Mic 120 cm från dammkåpa, vänster (gul-grön)/höger (grön)
Left/Right only
Ingen sub
Ändrad polaritet bas
petersteindl skrev:Jag ser att du kan spara flera kurvor i olika färger. Jag återkommer om behov finns med skiss på ett förslag till specialmätning. Den går ut på att du mäter 1 högtalare men du tippar hela ena högtalaren 90 grader så att den ligger med sidan mot golv. Sedan lägger du mikrofonen på golvet. Då får du bort golvreflexens påverkan som bidrar till destruktiv interferens. Du kan ha mikrofonen på 1,2 meters avstånd till den liggande högtalaren och på tänkt öronhöjd i förhållande till bas och mellanregister. Denna mikrofonplacering kallar jag mätprocedur A.
Mätprocedur A: Nu skall du mäta 4 st kurvor utan att vare sig flytta mik eller högtalare. Alla 4 kurvorna skall redovisas och synas på samma papper.
1.) enbart bas ansluten med positiv polaritet.
2.) enbart mellanregister ansluten med positiv polaritet.
3.) summan av 1 och 2 där både bas och mellanregister är anslutna med positiv polaritet.
4.) summan av 1 och 2 men där 2 har reverserad polaritet d v s ansluten med negativ polaritet.
OBS! Jag har ingen förutfattad mening över hur det kommer att mäta. Det återstår att se. I denna mätning vill jag utröna högtalarens direktljud i frekvensområdet 200 Hz - 1200 Hz utan destruktiv interferens från golv.
Miken skall placeras i tänkt öronhöjd vid normal lyssning.
Sedan då detta är gjort och sparat kan du ändra mikens läge på golvet så att miken är mitt emellan bas och mellanregister. Denna är mätprocedur B.
Därefter gör du samma 4 mätningar igen och väljer samma färger som i mätprocedur A.
Då fås 2 ggr 4 mätkurvor.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster