Baffel skrev:Morello skrev:radelius skrev:Tänker högt:
En tung kon på ett baselement borde ge en större "returström" till förstärkaren då konen ska stoppa, dvs pga sin högre rörliga massa borde generatoreffekten bli kraftigare. Då borde en förstärkares förmåga att klara backströmmen ha betydelse och därmed kunna låta bättre/sämre än andra?!
Som sagt, slutsteget ser en impedans och bryr sig inte om vad membranet väger eller inte väger. Det är över huvud taget inte möjligt att fastställa membranets massa på den elektriska sidan utan vetskap av kraftfaktorn (BL-produkten).
Systemets rörliga massa avbildas via BL-produkten och ger sig tillkänna som en kondensator på den elektriska sidan.
Närmare bestämt:
C=m/BL^2 där m är systemets rörliga massa inklusive medsvängande luft
Helt analogt avbildas styvheten i spindel och kantupphängning som en induktor på den elektriska sidan:
L=BL^2/k där k är fjädringskonstanten
Ett tips är att inte "känna efter med hjärtat" hur det blir, utan istället tillämpa fysikens lagar.
Men behövs det så mycket sk dämpfaktor. Om man duttar till ett element så sätter det igång att svänga. Elementet vill tillbaka till ursprungspositionen så det svänger ett tag innan det lugnar ned sig . Men redan när man sätter dit ett motstånd på 8 Ohm , mätt på en 8ohm element , dvs dämpfaktor 1 så ser man ju i oscilloskopet en dramatisk skillnad. Så varför detta snack om dämpfaktor på typ 200 eller mer? När tusan behövs det?
Jag envisas med min video. Han är en favis, har en bångstyrig katt som brukar bråka med han i hans videor. Men skit i katten nu, 4:40 in i klippet duttas det och mäts med ocilloscop. Har han rätt i det han säger där, dvs 8ohm motståndet 8ohm elementet , dämpfaktor 1? Obs katten bråkar inte med han då.
[ YouTube ]
Jag har för mej jag har svarat dej tidigare om dämpfaktor... hur som helst, utifrån videon och din fråga: Han har inte helt rätt - påståendena är förenklade.
- Impedans betyder ju att motståndet som kretsen/slutstegt eller högtalaren uppvisar är uppmätt vid växelspänning och är reaktiv, alltså ändrar sig med frekvensen.
- om man "petar till" ett membran (eller vilken pryl som helst, t.ex en linjal på en bordskant} kommer den att återgå till sitt grundläge
styrt av egenresonansen. För en högtalare är det då Fs i fri luft.
- En 8ohms bashögtalare har ju en impedans som varierar mellan sådär 6 - 30 ohm i det användbara registret och som högst oftast vid resonans (om man inte tvingar den att jobba väldigt högt upp i registret.
Så "grabben" i videon förenklar det hela och påståendet att dämpfaktorn som vi i praktiken ser på oscilloskopet är "1" är fel.
Dock! Som jag nämnt tidigare : Begreppet dämpfaktor är en taskig definition men ändå en OK förenkling av verkligheten så länge man inte just visar bilder på ett oscilloskop...... .
Morello svarade en gång att dämpfaktor 80 är tillräckligt och jag replikerade att han lika gärna kunde skriva 60 eller 100. Jag gjorde också en förenklad beskrivning där högtalarelementets RESISTANS och högtalarkablarnas resistans ligger i serie med förstärkarens ri ("dämpfaktorn) vilket medför att redan vid en dämpfaktor på 5-10 börjar det bli en bagatell.
Dämpfaktorn "dämpar" ju inte bara utan påverkar ju frekvensgång också...... Vid "dämpfaktor 1" är det väl synligt.