Moderator: Redaktörer
Almen skrev:jonasp skrev:Vinylcalle skrev:Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.
Mvh Carl
Min åsikt är att nomenklaturen är väldigt olämplig. Den är väldigt nära det här med intellektuella tv-apparater och musikaliska förstärkare.
Ja.
Min lilla kommentar om "Tiefenbrun's distorsion" syftar på den förvrängning av verkligheten som görs av Linn-anhängare (och f.d. dito) med "lyssna på melodin"-dogmatism och "stampa takten"-demagogi, samt medföljande brus och störningar i eventuella diskussioner om detsamma.
Morello skrev:Hur starkt kan man spela med ESL63 i subkontraoktaven?
hcl skrev:Almen skrev:jonasp skrev:
Min åsikt är att nomenklaturen är väldigt olämplig. Den är väldigt nära det här med intellektuella tv-apparater och musikaliska förstärkare.
Ja.
Min lilla kommentar om "Tiefenbrun's distorsion" syftar på den förvrängning av verkligheten som görs av Linn-anhängare (och f.d. dito) med "lyssna på melodin"-dogmatism och "stampa takten"-demagogi, samt medföljande brus och störningar i eventuella diskussioner om detsamma.
Jag tror inte man behöver vara så rädd för Linn-anhängare.
Vad lyssnar du på för att skilja sämre från bättre? För egen del avgör jag helst återgivningens kvalitet genom att lyssna på musik. Betyder det att jag också är farlig eller kommer med farliga dogmer?
hcl skrev:Almen skrev:jonasp skrev:
Min åsikt är att nomenklaturen är väldigt olämplig. Den är väldigt nära det här med intellektuella tv-apparater och musikaliska förstärkare.
Ja.
Min lilla kommentar om "Tiefenbrun's distorsion" syftar på den förvrängning av verkligheten som görs av Linn-anhängare (och f.d. dito) med "lyssna på melodin"-dogmatism och "stampa takten"-demagogi, samt medföljande brus och störningar i eventuella diskussioner om detsamma.
Jag tror inte man behöver vara så rädd för Linn-anhängare.
Vad lyssnar du på för att skilja sämre från bättre? För egen del avgör jag helst återgivningens kvalitet genom att lyssna på musik. Betyder det att jag också är farlig eller kommer med farliga dogmer?
Almen skrev:hcl skrev:Almen skrev:Ja.
Min lilla kommentar om "Tiefenbrun's distorsion" syftar på den förvrängning av verkligheten som görs av Linn-anhängare (och f.d. dito) med "lyssna på melodin"-dogmatism och "stampa takten"-demagogi, samt medföljande brus och störningar i eventuella diskussioner om detsamma.
Jag tror inte man behöver vara så rädd för Linn-anhängare.
Vad lyssnar du på för att skilja sämre från bättre? För egen del avgör jag helst återgivningens kvalitet genom att lyssna på musik. Betyder det att jag också är farlig eller kommer med farliga dogmer?
Rädd för?Pröva "löjeväckande", i värsta fall "lätt irritation".
Om det bara hade handlat om att lyssna på musik (vilket är ett naturligt sätt att utvärdera en anläggning om den skall användas till att lyssna på musik, det håller jag med om) så hade jag inte sagt något.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Hur starkt kan man spela med ESL63 i subkontraoktaven?
Det är såklart dess akilleshäl. Själv har jag valt att vara utan den oktaven, min favvomusik har sällan noterat några toner där. Skulle behov ändå uppkomma, provar jag mina Staxlurar.
Quad specar 1% vid 100dB på 1 m för 50Hz, 0,5% vid 100Hz.
Hur mäter dina egna?
hcl skrev:Jag tror inte man behöver vara så rädd för Linn-anhängare.
hcl skrev:Vilka attribut man lägger på sina meningsmotståndare säger ofta mest om den som uttalar dom. Fridens.
I-or skrev:JM skrev:I-or kan du bifoga artiklar som styrker dina påståenden....
Problemet är, som jag var inne på ovan, att det finns alldeles för lite bra forskning inom området utförd de senaste 40 åren eller så, när förutsättningarna har varit betydligt bättre. Detta är tyvärr alltså ett relativt outforskat område och bl.a. Harmangängets vetenskapliga slarvighet har fått många att tro att distorsion är oväsentligt. Det finns en del äldre forskning och några få senare rapporter, men nästan all forskning faller framförallt på det faktum att slumpmässigt utvalda lyssnare är hopplöst okänsliga för distorsion, men även på att programmaterialet är illa valt.
Under dessa icke-ideala förutsättningar brukar man landa på en hörbarhetsgräns för THD med för högtalare typiska övertonsfördelningar om ca 0,5-1 %. Dock är det så att om man utnyttjar enbart vana eller tränade lyssnare med t.ex. pianomusik, så kan man komma ned åtminstone under 0,1 %. Vissa lyssnare tycks dock vara betydligt känsligare.
Här är ett intressant lyssningstest som utfördes on-line med någorlunda högtalarliknande distorsionsspektra:
http://archimago.blogspot.com/2020/05/blind-test-results-part-i-is-high.html
http://archimago.blogspot.com/2020/06/blind-test-results-part-ii-is-high.html
Resultaten visar att vana lyssnare utan problem kan skilja 0,02 % signalbehäftad THD från 0,3 % signalbehäftad THD med sina egna anläggningar. OBS! Dessa anläggningar är förstås inte distorsionsfria och antagligen hade lyssnarna med en superlågdistorderande anläggning kunnat detektera ännu lägre distorsion. 7 av 67 lyssnare kunde t.o.m. skilja nära 0 % signalbehäftad THD från 0,02 % signalbehäftad THD, helt i linje med vad jag har påstått ovan.![]()
(Nej, jag hade inte sett just denna undersökning förrän jag letade upp den för en stund sedan.)
Ovana lyssnare var som vanligt helt odugliga i sammanhanget och kunde enbart detektera signalbehäftad THD om 3 % (steget under var 0,3 %). Musiker och ljudtekniker presterade bäst och recensenter havererade som vanligt totalt (precis som i Harmans undersökningar, något att hålla i åtanke för alla er som läser hifiblaskor).
5. Did headphone vs. speaker listening make a difference?
Yes it did! Notice that it was the "speaker only" group that did not rank the 3% THD sample as sounding "worst".
Based on the observations, it would not be unreasonable to suggest that the threshold for audibility is somewhere in that "Hi" and "Lo" THD divide between -75dB/0.02% and -50dB/0.3%
Over the years, I have heard "subjective-only" audiophiles claim that "harmonic distortions don't matter" and that objective results "don't correlate to sound quality". These results suggest that they are wrong
For music Olson [10] obtained a figure of about 0.7% total harmonic distortion for mainly second, and for both second and third harmonic distortion. The noise level was stated to be 25 dB and the peak electrical power 3 Watts. Assuming a normal acoustic efficiency of 3% this peak power would produce sound levels of about 90 dB in a normal living room as used by Olson. This author also states [11] that the ear is most sensitive to distortion for sound levels of 70 to 80 dB. Brittain [12] was able to detect 0.4% total harmonic distortion, no levels being stated. For sine waves at 1000 Hz and second harmonic distortion Braunmuhl and Weber [13] give 0.7%; using two tones they obtained 1.3, 0.7 and 0.5% for frequency ratios of 1.05, 1.12 and 1.50 to 1 (lower frequency fixed at 800 Hz) respectively. On the other hand, these authors [13] quote a figure of 4% for music, for both square and cube-law distortion.
PerStromgren skrev:Hörlurar borde ha förutsättningar för avsevärt lägre distorsion än högtalare, och kanske därför kunde användas för att avgöra hur mycket distorsion man kan höra. Kan ett par vanliga Sennheiser HD600/650 duga? Kan någon tänka ut hur man kan göra själv därhemma, för att prova detta?
JM skrev:PerStromgren skrev:Hörlurar borde ha förutsättningar för avsevärt lägre distorsion än högtalare, och kanske därför kunde användas för att avgöra hur mycket distorsion man kan höra. Kan ett par vanliga Sennheiser HD600/650 duga? Kan någon tänka ut hur man kan göra själv därhemma, för att prova detta?
Bra Per! Enligt perceptionspsykologiforskningen är hörandet utan artificiella reflexer från rummet minst störda av maskerande ljud. Dvs förutsättningarna att höra eventuell distorsion är högre med lågdistorderade lurar eller lågdistorderade högtalare i ekofritt rum än med samma högtalare i ett normalt lyssningsrum. Medellyssningsnivån bör ej överstiga 80 dB. Något för LTS att tänka på.
JM
jansch skrev:Dillemmat med att testa med hörlurar är ju att frekvensgången för olika individer kan variera med mer än 10dB(SPL), framförallt i övre presensområdet p g a hörselgången. Anatomin ställer till det.
Detta påverkar givetvis upplevd distorsion.
Av det skälet borde inte hörlurar användas.
jansch skrev:
Dillemmat med att testa med hörlurar är ju att frekvensgången för olika individer kan variera med mer än 10dB(SPL), framförallt i övre presensområdet p g a hörselgången. Anatomin ställer till det.
Detta påverkar givetvis upplevd distorsion.
Av det skälet borde inte hörlurar användas.
JM skrev:[
Bra Per! Enligt perceptionspsykologiforskningen är hörandet utan artificiella reflexer från rummet minst störda av maskerande ljud. Dvs förutsättningarna att höra eventuell distorsion är högre med lågdistorderade lurar eller lågdistorderade högtalare i ekofritt rum än med samma högtalare i ett normalt lyssningsrum. Medellyssningsnivån bör ej överstiga 80 dB. Något för LTS att tänka på.
JM
JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.
JM
JM skrev:JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.
JM
I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.
JM
JM skrev:JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.
JM
I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.
JM
I-or skrev:JM skrev:[
Bra Per! Enligt perceptionspsykologiforskningen är hörandet utan artificiella reflexer från rummet minst störda av maskerande ljud. Dvs förutsättningarna att höra eventuell distorsion är högre med lågdistorderade lurar eller lågdistorderade högtalare i ekofritt rum än med samma högtalare i ett normalt lyssningsrum. Medellyssningsnivån bör ej överstiga 80 dB. Något för LTS att tänka på.
JM
Om man lyssnar med en medelljudtrycksnivå om 80 dB och någorlunda dynamiskt programmaterial blir toppnivån ca 100 dB. För att fullt ut testa distorsionsegenskaperna behöver man även lyssna vid betydligt högre nivåer. Här ökar både olinjäriteterna från högtalarna och hörseln, men detta betyder inte att högtalardistorsionen maskeras. För majoriteten av lyssnare är det t.o.m. betydligt lättare att höra högtalardistorsion vid högre ljudtrycksnivåer.
I-or skrev:JM skrev:JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.
JM
I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.
JM
Den kalibreringsmetoden fungerar tyvärr riktigt illa, oavsett vid vilken ljudtrycksnivå man utför den.
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.
JM
I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.
JM
Det blev lite tydligare, men det är fortfarande inte solklart vad du menar. Hur tänker du dig att att hörlurarnas frekvensgång ska ställas in när man spelar musik som har varierande ljudnivå över tid?
Det här med distorsions hörbarhet: På vilket sätt menar du att distorsionen skulle vara enklare att identifiera om hörlurarnas frekvensgång linjäriseras efter en viss kurva?
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.
JM
Det blev lite tydligare, men det är fortfarande inte solklart vad du menar. Hur tänker du dig att att hörlurarnas frekvensgång ska ställas in när man spelar musik som har varierande ljudnivå över tid?
Det här med distorsions hörbarhet: På vilket sätt menar du att distorsionen skulle vara enklare att identifiera om hörlurarnas frekvensgång linjäriseras efter en viss kurva?
Isophonkurvorna är kända och kan även tas fram individuellt för olika ljudtryck. Kan inte vara så svårt att ta fram en algoritm som korrigerar för olika ljudtryck i en digital PEQ.
JM
JM skrev:I-or skrev:JM skrev:[
Bra Per! Enligt perceptionspsykologiforskningen är hörandet utan artificiella reflexer från rummet minst störda av maskerande ljud. Dvs förutsättningarna att höra eventuell distorsion är högre med lågdistorderade lurar eller lågdistorderade högtalare i ekofritt rum än med samma högtalare i ett normalt lyssningsrum. Medellyssningsnivån bör ej överstiga 80 dB. Något för LTS att tänka på.
JM
Om man lyssnar med en medelljudtrycksnivå om 80 dB och någorlunda dynamiskt programmaterial blir toppnivån ca 100 dB. För att fullt ut testa distorsionsegenskaperna behöver man även lyssna vid betydligt högre nivåer.
Här ökar både olinjäriteterna från högtalarna och hörseln, men detta betyder inte att högtalardistorsionen maskeras. För majoriteten av lyssnare är det t.o.m. betydligt lättare att höra högtalardistorsion vid högre ljudtrycksnivåer.
Nu tänkte jag på distorsion i apparater eller media inte på högtalardistorsion. Hörselns känslighetsmaximum för förvrängningar ligger under 85 dB. Vilket gör att tonkurvekorrigerade lurar är känsligare än högtalare.
JM skrev:I hörselnerven finns fler nerver för låga ljudtryck. Endast ett fåtal av alla 30000 nerver i hörselnerven skickar information vid höga ljudtryck (över 85 dB). Sannolikt evolutionärt. Möjligen viktigare att tidigt höra ett smygande lejon än än en bullrig elefant.
Toole o Olive testar sina försökspersoner med medelnivå kring 80 dB.
JM skrev:
Min erfarenhet är att distorderade högtalare låter ibland bättre vid höga ljudtryck pga maskering av förvrängningar. Med ökande ljudtrycksnivå ökar vanligen högtalarens distorsion men även maskeringen.
JM skrev:Köper inte dina påståenden. Har du studier som stödjer dina påståenden.
JM
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 37 gäster