Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav eljulio » 2021-02-09 06:05

petersteindl skrev:En liten nätt subba på 35 liter skulle kanske KUNNA passa. 125 mm hög och golvyta = 1000x500 mm. Avstämningsfrekvens = 20 Hz

2 st Purifi PTT6.5X08-NFA-01 + 4 ST Purifi PTT6.5PR-NF1-01.

Simulerad basmojäng.
Grön kurva är max OUTPUT, 118 - 120 dB output från 100 Hz till 20 Hz. 110 dB vid 16,4 Hz. Det är simulerat och med room gain. Hur mycket room gain det i praktiken blir vet jag inte. Det är enbart så låga frekvenser så det bör bli en del mer oomph än i frifält.
SVART KURVA = TONKURVA på hela subban,
BLÅ FET KURVA = TONKURVA SLAVBASAR.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg

Som sagt, room gain är inkluderat.
Bör kunna passa under soffan.

Mvh

Peter

Wow! 8O

Vilken respons! Stort tack!! Specifikationen på detta bygger är ju galet bra! Nu blir jag ännu mer sugen på att göra ett försök att bygga själv. Och jag har en hel del att sätta mig in förstår jag också. Det blir ju en del element att peta in i lådan och de bör väl också sitta på visst sätt för att fungera optimalt, dämpning, stagning mm. Och så lämpligt förstärkeri till detta. Inget snabbt projekt, men kul att komma igång med tankarna! Kan tack och lov fortsatt njuta av äggen. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 06:14

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:En liten nätt subba på 35 liter skulle kanske KUNNA passa. 125 mm hög och golvyta = 1000x500 mm. Avstämningsfrekvens = 20 Hz

Simulerad basmojäng.
Grön kurva är max OUTPUT, 118 - 120 dB output från 100 Hz till 20 Hz. 110 dB vid 16,4 Hz. Det är simulerat och med room gain. Hur mycket room gain det i praktiken blir vet jag inte. Det är enbart så låga frekvenser så det bör bli en del mer oomph än i frifält.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg

Mvh
Peter

Peters förslag är tekniskt sett alldeles perfekt! Jag är själv såld på Purifielementen och har köpt 8 st till mig och ett par kompisar som vi labbar med i OA51 och i "vanlig" högtalare.

Prismässigt blir det dock lite mastigt! 16000 kr med två element, 4 slavar och t ex en Hypex FusionAmp FA501:

https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7306.html

Dessa har mer svept volym till en kostnad av lite drygt halva priset:

https://www.hifikit.se/sw26dbac76-8.html
https://www.hifikit.se/sb34nrx-00.html
https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7306.html

Lägre känslighet men det finns effekt nog att styra ut det.

Har inte simulerat lådan men det bör finnas plats under soffan för det som behövs.

Stefan

Tack! Vilka tips jag får. Förstärkaren ser ju ut att vara ett väldigt bra alternativ måste jag säga. Jag läste denna rad i beskrivningen: "Du behöver alltså utforma en passande filterkurva i HFD och tanka över denna via USB-kabel till förstärkarens DSP." Jag har tidigare förvarnat om min okunnighet, men jag behöver alltså ladda ner och sen upp en lämplig filterkurva baserat på subbens konstruktion för att kunna använda DSP:n på rätt sätt. Då jag saknar kompetens på området så kan jag få problem att välja rätt filterkurva i så fall. Men å andra sidan får jag väl ta och lära mig. Tid finns ju!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-09 07:09

eljulio skrev:

Simulerad basmojäng.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg

Mvh

Peter

Wow! 8O

Vilken respons! Stort tack!! Specifikationen på detta bygger är ju galet bra! Nu blir jag ännu mer sugen på att göra ett försök att bygga själv. Och jag har en hel del att sätta mig in förstår jag också. Det blir ju en del element att peta in i lådan och de bör väl också sitta på visst sätt för att fungera optimalt, dämpning, stagning mm. Och så lämpligt förstärkeri till detta. Inget snabbt projekt, men kul att komma igång med tankarna! Kan tack och lov fortsatt njuta av äggen. :D

För att få plats under soffan så är lådan trapezoid i tvärsnitt. :D Det är 45 graders vinkel på sidorna.

Ser ut så här ungefär. Glöm tidsaxlarna. Tänk i mm. Då skall tc vara = ta + td, d v s 125 mm + 250 mm + 125 mm = 500 mm golvyta eller väggyta om den står mot vägg.
Bild

Elementen har en korg med ytterdiameter om 176 mm. De måste alltså ligga ner. Men hypotenusan i triangeln som blir är någon mm längre. Höjden blir 126 mm. Dock sticker upphängningen ut + att slaglängden bör ha en frihet under soffan på kanske 20 mm skulle jag tro. Allt går att göra. Slavbasarna sitter på de vinklade sidorna.

Här är en bättre bild.
Bild

Eftersom lådan är 1 meter lång så kan man sätta lådan på höjden mot vägg och trycka dit en diskant eller 2 eller 3 och dela vid 2 kHz. Då kan man få en högtalare 20 Hz - 20 kHz +/- 0,5 dB med lite trixande och spela starkare än någon av mig känd 2-vägare. 8)

Jag har skickat basta-filer till lilltroll så får han spåna vidare.

Det vore faktiskt kul att bygga något dylikt. Själs skulle jag nog bygga i lämplig och ursnygg Corian där diskantwaveguide byggs in i chassiet.
https://www.corian.com/-colors-of-corian-r-
https://dps-coriantools.azurewebsites.net/?tool=color-tool&lang=usa&tab=description|region|map|searchbar|hue

Man kan leka och ha mycket roligt. :) Jag kanske köper ut ett gäng element och slavbasar från Lyngdorf.

Jag kanske till och med smackar in en ny Bremen 60 mm mellanregisterdome som filler driver och kopplar faslinjärt genom hela delningen. Fyrkantsvåg smäller högt på pappret. Jag har faktiskt byggt sådana saker för nästan 20 år sedan och det blev väldigt bra. Disten hoppas jag kunna nå kring - 80 dB vid 90 dB ljudtryck från 30 Hz till 20 kHz. Det vore kul att uppnå slutstegsdata :) på en högtalare. Blir nog i så fall Världens mest potenta centerhögtalare för hemmabruk.

Det finns mycket man kan hitte på.

Nu skall jag nanna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-02-09 08:40

petersteindl skrev:.

Här är en bättre bild.
[ Bild ]

Eftersom lådan är 1 meter lång så kan man sätta lådan på höjden mot vägg och trycka dit en diskant eller 2 eller 3 och dela vid 2 kHz. Då kan man få en högtalare 20 Hz - 20 kHz +/- 0,5 dB med lite trixande och spela starkare än någon av mig känd 2-vägare. 8)

Det vore faktiskt kul att bygga något dylikt. Själs skulle jag nog bygga i lämplig och ursnygg Corian där diskantwaveguide byggs in i chassiet.
https://dps-coriantools.azurewebsites.net/?tool=color-tool&lang=usa&tab=description|region|map|searchbar|hue.

Mvh
Peter

Men oj, detta liknar mina funderingar jag haft ett par år. I samband med att I-ors inträde och att element och distorsion började reda ut mer grundligt (vilket har varit bortglömt eller åsidosatt, förmodligen för att djupa kompetensen inte funnits närvarande och/eller att personer har varit villiga att dela på faktiskt, förrän de senaste månaderna), började tankarna ta mer form. Det här är också en anledning till RSGs bygge är extra intressant för mig med skillnaden att jag tänker väggplacering, men med mer rundad våglik form för att minimera de kraftiga utaläckningar som sker vid väggplacering. Tänkte att vÄggen vore ett passande namn :) .

Skämt åsido, Heissmann har ju också väggvarianter är inspireras av.
ESDIT: https://heissmann-acoustics.de/en/wavew ... tsprecher/

Samt givetvis en åtta i mellanbas som lastar mid.
Senast redigerad av Maarten 2021-02-09 09:12, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 09:10

petersteindl skrev:
eljulio skrev:

Simulerad basmojäng.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg

Mvh

Peter

Wow! 8O

För att få plats under soffan så är lådan trapezoid i tvärsnitt. :D Det är 45 graders vinkel på sidorna.

Ser ut så här ungefär. Glöm tidsaxlarna. Tänk i mm. Då skall tc vara = ta + td, d v s 125 mm + 250 mm + 125 mm = 500 mm golvyta eller väggyta om den står mot vägg.
[ Bild ]

Elementen har en korg med ytterdiameter om 176 mm. De måste alltså ligga ner. Men hypotenusan i triangeln som blir är någon mm längre. Höjden blir 126 mm. Dock sticker upphängningen ut + att slaglängden bör ha en frihet under soffan på kanske 20 mm skulle jag tro. Allt går att göra. Slavbasarna sitter på de vinklade sidorna.

Här är en bättre bild.
[ Bild ]

https://dps-coriantools.azurewebsites.net/?tool=color-tool&lang=usa&tab=description|region|map|searchbar|hue

Man kan leka och ha mycket roligt. :) Jag kanske köper ut ett gäng element och slavbasar från Lyngdorf.

Jag kanske till och med smackar in en ny Bremen 60 mm mellanregisterdome som filler driver och kopplar faslinjärt genom hela delningen. Fyrkantsvåg smäller högt på pappret. Jag har faktiskt byggt sådana saker för nästan 20 år sedan och det blev väldigt bra. Disten hoppas jag kunna nå kring - 80 dB vid 90 dB ljudtryck från 30 Hz till 20 kHz. Det vore kul att uppnå slutstegsdata :) på en högtalare. Blir nog i så fall Världens mest potenta centerhögtalare för hemmabruk.

Det finns mycket man kan hitte på.

Nu skall jag nanna.

Mvh
Peter

Jag börjar faktiskt dregla... på riktigt som barna skulle ha sagt. 8O :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-09 11:39

petersteindl skrev:...
Jag kanske till och med smackar in en ny Bremen 60 mm mellanregisterdome...
Mvh
Peter

Är det en sån som skulle passa som mellanregister i en Carlsson trevägare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 11:59

Att Purifis 6,5"-element är mycket bra bör vara solklart för alla GDS:are vid det här laget. De är dock alldeles för dyra och är definitivt inte några basmodulelement. Dessa element är utvecklade för tvåvägskonstruktioner och att använda dem i basmodulsammanhang skulle innebära en ordentlig suboptimering.

Basmoduler kräver stor linjär luftpumpningskapacitet och detta har Purifi-elementen inte speciellt mycket av i sammanhanget. Ett 6,5-element med ett xmax om 10 mm kan jämföras med ett 10"-element med ett xmax om 4 mm, eller ett 15"-element med ett xmax om drygt 1,5 mm. 8O

Basreflex eller slavbas (vilket jag inte brukar förorda) halverar ungefär kraven på luftpumpningskapacitet, men för bästa resultat över ca 15 Hz kombinerar man stora element med basreflex. Mindre element räcker helt enkelt inte till när kraven blir höga.

Vad gäller avstämning av basmoduler för rumsanpassad frekvensgång, kan man sikta på en avrullning om ca 5-10 dB vid 20 Hz (större rum/gipsväggar respektive mindre rum/betongväggar). Om man är ute efter bästa möjliga resultat måste systemet ändå ekvaliseras, vilket medför att avstämningen inte blir kritisk.

Med ca 15 cm att tillgå under en soffa får man utnyttja element av den typ som jag länkade till ovan. Vill man göra en verklig hard-core-konstruktion utnyttjar man två element sida vid sida, där det ena vänds med motorn utåt. På detta sätt släcker man ut stora delar av den dominerande andratonsdistorsionen och får en mycket lågdistorderande lösning även med endast hyggliga element.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 12:38

Det baselementet I-or refererade till , Dayton , verkar finnas här :

DAYTON AUDIO LS10-44 10
https://audiostatus.lt/product/sample-p ... s10-44-10/

Skickas från lager i Europa. Vet ej mer om det lettiska företaget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 13:55

Varken DAYTON AUDIO LS10-44 10 eller SB Acoustics SW26DBAC76-8 ser ut att generera speciellt höga SPL. Även om max effekt matas in blir det rätt beskedliga nivåer, framför allt i lågbasen. Med de låga värden på känslighet som de båda uppvisar blir det väl ca 107 dB vid högre frekvenser och snabbt fallande neråt? Jag kanske simulerar fel men 100 dB med lite rumsbidrag neråt 20 Hz är väl inte så super? Peters simulerade förslag verkar mäkta med betydligt mera.

Kollade utrymmet under vår soffa, ca170x65x15cm är nog möjligt. Blir 110 liter eller så. Du kan man ha flera element i det utrymmet och på så vis få upp mac nivån.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 14:10

Ekvivalisera?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 14:29

Det hjälper inte om du redan har pytsat in all vad elementet sägs tåla. Basreflex eller slavbas kan hjälpa, mitt exempel är bara rakt av från databladen och sluten låda.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 14:37

Just det. Tänkte inte på det. Det är klart , det går ju inte att trolla. :)

När tråden ändå är i sin linda och mycket vägs hit och dit. Vad var nu egentligen din tanke eljulio med att ha en subwoofer? Är det för att du ibland saknar lite extra tryck i basen? Om man tänker då utanför soffboxen . Om du vill dra på med rock/disco/houseduka, för skoj skull då och då. Enbart för att det är kul. Varför tex inte köpa typ något liknande dessa

JBL 15 tums basar lågfrekventa transducer made in USA
https://www.tradera.com/item/302387/445 ... de-in-usa-

Smacka in i en PA liknande låda (som du har fram när du känner för det) och dra på något så in i helv...när basdjävulen i dig vaknar till! :mrgreen:
Billigt , kul , säkert barnsligt men vuxna män kan väl få ha kvar lite barnbus i sig.
Säkert inte alls vad du är ute efter . En idé bara. :)

Edit kom på. Om det nu är något sådant man är ute efter kan man ju lika gärna gå hela vägen ut och köpa/ bygga fullregister PA med hög SPL, som inte har den lägsta basen, som nog har relativt hög dist. Ett helt annat ljud än det du har nu. Men vad tusan . En riktig man har alltid ett par risiga PA högtalare i garaget , för framtagning vid behov. :mrgreen:
Senast redigerad av Baffel 2021-02-09 15:21, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 14:41

RogerGustavsson skrev:Varken DAYTON AUDIO LS10-44 10 eller SB Acoustics SW26DBAC76-8 ser ut att generera speciellt höga SPL. Även om max effekt matas in blir det rätt beskedliga nivåer, framför allt i lågbasen. Med de låga värden på känslighet som de båda uppvisar blir det väl ca 107 dB vid högre frekvenser och snabbt fallande neråt? Jag kanske simulerar fel men 100 dB med lite rumsbidrag neråt 20 Hz är väl inte så super? Peters simulerade förslag verkar mäkta med betydligt mera.

Kollade utrymmet under vår soffa, ca170x65x15cm är nog möjligt. Blir 110 liter eller så. Du kan man ha flera element i det utrymmet och på så vis få upp mac nivån.

Man behöver inte ens simulera i det här fallet. För varje Dayton 10"-element krävs 2,5 Purifi 6,5"-element för samma ljudtrycksnivå. För att motsvara två st Dayton för i runda slängar 3 kkr behöver man alltså 5 st Purifi för i runda slängar 20 kkr. Jag vet vad jag skulle välja...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 14:57

Jag fick Dayton till max 92-93 dB vid 20 Hz i en sluten låda på 30 L och 250 W inmatat. Tillkommer då lite från rummet. Det går kanske åt 2 eller 4 sådana element + rätt mycket effekt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-09 15:09

Om det är 14 cm under soffan och konen på elementet bör kunna röra sig utan att ta i soffan och det gäller då folk sitter i soffan och vid max konutslag utåt d v s uppåt så bör kanske mellanrummet vara 2 cm. Då finns inte mycket kvar att vinka på. Den låda jag skissade på är 126 mm. Det är 14 mm och 4-5 mm kanske behövs för fötter under lådan. Elementen bör troligtvis monteras inifrån lådan där magneten är i lådan. Slavarna är vinklade och på så sätt vinner man en del d v s roten ur 2 ggr.

Då jag började simuleringen visste jag inte hur starkt systemet kunde spela kring 20 Hz. Jag blev faktisk förvånad över resultatet. Jag provade då att istället använda 2 st 10” basar och det var faktiskt inte det enklaste att uppnå samma ljudtryck vid 20-30 Hz. Gick definitivt inte med sluten låda. Basreflexporten blev dramatiskt stor. Kanske 10 cm i diameter och 1 meter lång för avstämning vid 20 Hz med kapacitet på 120 dB som mål. Återstår slavbas. Slavbasen påminner om basreflex förutom att den har 1 nollställe extra som gör att den faller brantare under avstämning. En fördel är att den inte har den där pipresonansen som basreflexröret har. Jag har dock ingen erfarenhet av slavbasar, men deras THD är från upphängningen och eftersom Purifi har linjäriserat sin upphängning så finns möjligheten till låg dist. Jag har dessutom valt 4 st där 2 monteras parvis om man vill vända ena slavbasen gentemot den andra. Det bör kunna gå om de vinklas 45 grader.

Det är inte lätt att få till en djupbas i kombination med äggen och speciellt inte på den lilla volym som ges och där ena måttets max är i princip 13 cm.

Sedan kanske man bör tänka på prisfördelningen om man köper en trevägare med stora basar i. Skall fördelningen vara 30:30:30 eller 50:25:25 eller 10:45:45 i pengar räknat för att uppnå jämvikt ljudmässigt sett? Det är upp till var och en att bedöma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2021-02-09 15:11

Tänkte bara tillägga att man inte behöver över pölen för att hämta hem varken Dayton https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 10-44.html eller SB Acoustics https://www.hifikit.se/sw26dbac76-8.html

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 15:14

Oj, bra pris på Dayton via BRL : 1498 kr : :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-09 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-09 15:22

I-or skrev:Att Purifis 6,5"-element är mycket bra bör vara solklart för alla GDS:are vid det här laget. De är dock alldeles för dyra och är definitivt inte några basmodulelement. Dessa element är utvecklade för tvåvägskonstruktioner och att använda dem i basmodulsammanhang skulle innebära en ordentlig suboptimering.

Ja, alltså för en ren subwoofer är det ju en rejäl suboptimering men om man tänker sig att använd dem i en två-vägs eller 2,5-vägs fullregisterhögtalare tycker jag det ser intressant ut med tanke på volymen. Om bara inte upphängningarna var så gräsligt fula. Jag får "ärrvävnad" alternativt "Venom" som association. Men visst - allt för konsten.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-09 15:37

Oj, nu börjar jag sätta mig in i Basta och simulering på slavbasar. Med mer korrekta indata än vad jag använt så blir resultatet helt annorlunda. :oops: :|

Glöm mina gamla slavbassimuleringar. Återkommer. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-09 15:39

För övrigt tycker jag att den här tråden har lite Påtalåten över sig: "Du har känslan men inte rätta viljan". Vadan denna plötsliga vurm för pyttesmå lådor? Jag trodde vi på faktiskt.io var överens om att bra bas kräver stora lådor? Med t.ex. en SEAS L26RFX/P får man jättesnygga tonkurvor i simuleringar. Enda kruxet är att varje låda blir ungefär 80 liter mekanisk volym och eftersom slaglängden är begränsad behöver man helst fyra eller sex. Går å andra sidan att driva alla sex med en stereoförstärkare. Och vem säger inte nej till att ha 500 liter baslådor i handrollad mdf i vardagsrummet? Vänd om hädare! :twisted:

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-02-09 15:49

DQ-20 skrev:
I-or skrev:...en ordentlig suboptimering.

...för en ren subwoofer är det ju en rejäl suboptimering

Får man verkligen skriva så utan smiley?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-09 16:04

DQ-20 skrev:
I-or skrev:Att Purifis 6,5"-element är mycket bra bör vara solklart för alla GDS:are vid det här laget. De är dock alldeles för dyra och är definitivt inte några basmodulelement. Dessa element är utvecklade för tvåvägskonstruktioner och att använda dem i basmodulsammanhang skulle innebära en ordentlig suboptimering.

Ja, alltså för en ren subwoofer är det ju en rejäl suboptimering men om man tänker sig att använd dem i en två-vägs eller 2,5-vägs fullregisterhögtalare tycker jag det ser intressant ut med tanke på volymen. Om bara inte upphängningarna var så gräsligt fula. Jag får "ärrvävnad" alternativt "Venom" som association. Men visst - allt för konsten.

/DQ-20

Jag tycker den största suboptimeringen är själva placeringen av basmodulen om den ska hamna under soffan.
Även om själva lösningen är smutt och osynlig.
Men visst, lite ljud och lite buller kan säkert pressas fram men om man skulle uppleva detta som en förbättring som helhet tillsammans med äggen är väl ytterst tveksamt ?

För de som tror på 4 basmoduler i varje hörn à la Toole - är det inte bättre att bygga 4 slutna trekantiga lådor som placeras i varje hörn i lyssningsrummet ? Tar upp minimal med plats och högtalartyget kan ju göras så det smälter in i omgivningen. Peerless xls 10 för 1800:- är en given kandidat med 20 liters volym/st och LT.

Internmåtten på varje trekantig låda skulle kunna vara : 70 cm hög, 25 cm bred och 25 cm djup.
Senast redigerad av Tangband 2021-02-09 16:51, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-09 16:05

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Det är klart att det är en suboptimering. Vad skulle det annars vara? :)

För övrigt så kommer nya simuleringar ikväll. Di gamla var slaviskt felaktiga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 16:51

RogerGustavsson skrev:Jag fick Dayton till max 92-93 dB vid 20 Hz i en sluten låda på 30 L och 250 W inmatat. Tillkommer då lite från rummet. Det går kanske åt 2 eller 4 sådana element + rätt mycket effekt?

Om du använder 4 st Dayton (ca 6 kkr) måste du använda 10 st Purifi (ca 40 kkr). Det är endast (linjär) luftpumpningskapacitet som räknas här.

Hur mycket effekt man behöver för att driva konerna till xmax för låga frekvenser beror på kavitetsvolymen. Effekt är dock billigt nuförtiden och eftersom toppfaktorn är hög i vettiga hifi-sammanhang, så blir inte effektutvecklingen i talspolarna något avgörande problem i praktiken.

Det är inga problem att driva Dayton-elementet till xmax ända upp till 80 Hz i en 10 liters sluten låda med en typisk förstärkare om 200 W i 8 ohm (elementet har dubbla talspolar som i det här fallet lämpligen kopplas i parallell för bästa utnyttjande av förstärkaren). Det kan dock vara tillrådligt att använda kanske 30 liter ändå, eftersom man då erhåller betydligt lägre effektkompression, lägre kavitetsdistorsion och att man kommer undan med en mindre förstärkare.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2021-02-09 17:30

Färdigbyggt med slutsteg : https://www.amazon.se/Canton-ASF-75-SC-Subwoofer/dp/B002P8ICCI/ref=sr_1_6?crid=1B6M48HIIVBIL&dchild=1&keywords=canton%2Bsubwoofer&qid=1612884466&sprefix=canton%2Bs%2Caps%2C186&sr=8-6&th=1

Priset : 2415:- för den svarta...

Produktens mått : 15.5 x 41 x 43 cm; 9.2 Kilogram

Alltså 15,5 cm hög

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 17:31

Tangband skrev:Jag tycker den största suboptimeringen är själva placeringen av basmodulen om den ska hamna under soffan.
Men visst, lite ljud och lite buller kan säkert pressas fram men om man skulle uppleva detta som en förbättring som helhet tillsammans med äggen är väl ytterst tveksamt ?

För de som tror på 4 basmoduler i varje hörn à la Toole - är det inte bättre att bygga 4 slutna trekantiga lådor som placeras i varje hörn i lyssningsrummet ? Tar upp minimal med plats och högtalartyget kan ju göras så det smälter in i omgivningen. Peerless xls 10 för 1800:- är en given kandidat med 20 liters volym/st och LT.

Internmåtten på varje trekantig låda skulle kunna vara : 70 cm hög, 25 cm bred och 25 cm djup.

Det pressas inte fram särskilt mycket buller, däremot ljud, med en basmodul under soffan och visst lägger man till ytterligare en hel oktav relativt äggens 5"-element allena. Om någon tycker att soffbasen vore en bra lösning möbleringsmässigt, så ska de känna till att det fungerar akustiskt även om man kan nå ännu bättre resultat med andra lösningar. Jag har hört flera soffbaslösningar i olika sammanhang och det fungerar även om jag inte har utvärderat dem annat än helt kort.

Bara så att ingen får en tråkig överraskning: 25x25 cm ser inte ut att riktigt räcka, då det verkar bli interferens mellan magnet och låda (elementet får inte plats).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 17:34

Kurben

Hum men den ser ju så futtig ut den där cantonsubben. Skulle den tillföra så mycket mer? Tänk på att eljulio har bra bremenhögtalare i sin lösning.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-09 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 17:36

Nej, tyvärr är den basmodulen rent skräp. Ovan diskuteras seriösa lösningar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-09 17:37

Med 10 tum har jag 30 cm eller 35 cm sidor på en triangel. Dock blir inte volymen i sådan låda så stor, så jag förlänger lådan åt något håll i hörn.

Mvh
Peter

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-09 17:42

I-or skrev:
Tangband skrev:Jag tycker den största suboptimeringen är själva placeringen av basmodulen om den ska hamna under soffan.

Det pressas inte fram särskilt mycket buller, däremot ljud, med en basmodul under soffan och visst lägger man till ytterligare en hel oktav relativt äggens 5"-element allena. Om någon tycker att soffbasen vore en bra lösning möbleringsmässigt, så ska de känna till att det fungerar akustiskt även om man kan nå ännu bättre resultat med andra lösningar. Jag har hört flera soffbaslösningar i olika sammanhang och det fungerar även om jag inte har utvärderat dem annat än helt kort.

Bara så att ingen får en tråkig överraskning: 25x25 cm ser inte ut att riktigt räcka, då det verkar bli interferens mellan magnet och låda (elementet får inte plats).

Tack för korrektionen .
Vad säger du generellt om 4 subbasar i vardera hörn ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi