eljulio skrev:petersteindl skrev:En liten nätt subba på 35 liter skulle kanske KUNNA passa. 125 mm hög och golvyta = 1000x500 mm. Avstämningsfrekvens = 20 Hz
2 st Purifi PTT6.5X08-NFA-01 + 4 ST Purifi PTT6.5PR-NF1-01.
Simulerad basmojäng.
Grön kurva är max OUTPUT, 118 - 120 dB output från 100 Hz till 20 Hz. 110 dB vid 16,4 Hz. Det är simulerat och med room gain. Hur mycket room gain det i praktiken blir vet jag inte. Det är enbart så låga frekvenser så det bör bli en del mer oomph än i frifält.
SVART KURVA = TONKURVA på hela subban,
BLÅ FET KURVA = TONKURVA SLAVBASAR.
BREMEN PURIFI WOOFER.jpg
Som sagt, room gain är inkluderat.
Bör kunna passa under soffan.
Mvh
Peter
Wow!
Vilken respons! Stort tack!! Specifikationen på detta bygger är ju galet bra! Nu blir jag ännu mer sugen på att göra ett försök att bygga själv. Och jag har en hel del att sätta mig in förstår jag också. Det blir ju en del element att peta in i lådan och de bör väl också sitta på visst sätt för att fungera optimalt, dämpning, stagning mm. Och så lämpligt förstärkeri till detta. Inget snabbt projekt, men kul att komma igång med tankarna! Kan tack och lov fortsatt njuta av äggen.

För att få plats under soffan så är lådan trapezoid i tvärsnitt.

Det är 45 graders vinkel på sidorna.
Ser ut så här ungefär. Glöm tidsaxlarna. Tänk i mm. Då skall tc vara = ta + td, d v s 125 mm + 250 mm + 125 mm = 500 mm golvyta eller väggyta om den står mot vägg.

Elementen har en korg med ytterdiameter om 176 mm. De måste alltså ligga ner. Men hypotenusan i triangeln som blir är någon mm längre. Höjden blir 126 mm. Dock sticker upphängningen ut + att slaglängden bör ha en frihet under soffan på kanske 20 mm skulle jag tro. Allt går att göra. Slavbasarna sitter på de vinklade sidorna.
Här är en bättre bild.

Eftersom lådan är 1 meter lång så kan man sätta lådan på höjden mot vägg och trycka dit en diskant eller 2 eller 3 och dela vid 2 kHz. Då kan man få en högtalare 20 Hz - 20 kHz +/- 0,5 dB med lite trixande och spela starkare än någon av mig känd 2-vägare.
Jag har skickat basta-filer till lilltroll så får han spåna vidare.
Det vore faktiskt kul att bygga något dylikt. Själs skulle jag nog bygga i lämplig och ursnygg Corian där diskantwaveguide byggs in i chassiet.
https://www.corian.com/-colors-of-corian-r- https://dps-coriantools.azurewebsites.net/?tool=color-tool&lang=usa&tab=description|region|map|searchbar|hueMan kan leka och ha mycket roligt.

Jag kanske köper ut ett gäng element och slavbasar från Lyngdorf.
Jag kanske till och med smackar in en ny Bremen 60 mm mellanregisterdome som filler driver och kopplar faslinjärt genom hela delningen. Fyrkantsvåg smäller högt på pappret. Jag har faktiskt byggt sådana saker för nästan 20 år sedan och det blev väldigt bra. Disten hoppas jag kunna nå kring - 80 dB vid 90 dB ljudtryck från 30 Hz till 20 kHz. Det vore kul att uppnå slutstegsdata

på en högtalare. Blir nog i så fall Världens mest potenta centerhögtalare för hemmabruk.
Det finns mycket man kan hitte på.
Nu skall jag nanna.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.