petersteindl skrev:Jag är faktiskt inte ens intresserad av hur det lät ur monitorhögtalarna vid produktionstillfället. Det är inget jag eftersträvar. Jag behöver inte ens höra hur det låter i producentens monitorstereo. Jag är intresserad av att återskapa den akustiska plattform man har i konserthus eller i en kyrka där musik framförs på akustiska instrument och mänskliga röster och där det egna lyssningsrummet blir akustiskt helt transparent och därmed inte hörs eller ens ger någon prägel. Är inspelningen gjord i ett konserthus med 10 000 kubikmeters volym, så skall det låta exakt på identiskt samma sätt även hemma. Detta är motsatsen till logetänk och monitorlyssning är inte ens i närheten. Det finns ingen producent som strävar efter detta ens en gång, de vet ju att det är omöjligt. Why bother?
Nu är väl i.o.f.s vi så små och har givit ut så lite material att vi nog inte räknas, men vårt mål ligger mycket nära det du skriver om ovan. Jag skulle inte påstå att vi når ända fram än, på långa vägar, men målet ligger fast. Målet är primärt att lyssnaren skall uppleva musiken så som artisten vill att musiken skall upplevas. När det gäller musik inspelad live så betyder det att lyssnaren skall uppleva musiken så som den upplevdes i konsertlokalen. Av den anledningen har vi oftast spelat in med en mikrofonkonfiguration ibland med ett modifierat Decca-träd som bas, kompletterat med mikrofoner för att fånga och vid mixning kunna balansera lokal, och vissa specifika instrument. I vissa andra fall har mikrofonval och placering varit tämligen kontroversiell, men vi har experimenterat en hel del.
När det gäller trådfrågan så är min erfarenhet att med högtalarna placerade ”optimalt” så upplevs ljudbilden mestadels uniform samt frikopplad från högtalarna (d.v.s högtalarna försvinner) och i princip aldrig att ljudet kantrar så att det låter som att musiken ”bor i” den närmaste högtalaren när man lyssnar i en position snett i förhållande till centernormalen till stereohögtalarparet.
Inspelningar med enkom panorerade mono-ljud ger förvisso ett ljud som påminner om fönster mot inspelningen, men adekvat hanterat (medelst lämplig efterklangsfunktioner och andra ”trick”) så breddas även sådana så att musiken upplevs naturlig. Det kräver dock ofta en hel del pyssel.