Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Till yttermera visso bör påpekas att även klass-D-stegens inbyggda lågpassfilter i förekommande fall kan försköna THD-mätningar vid höga frekvenser.
I-or skrev:Vad Morello har försökt att förmedla ovan (och i många äldre trådar) är att olinjäriteterna som ger upphov till ohörbara spektrala komponenter över 20 kHz vid mätning av THD också ger upphov till klart hörbar intermodulationsdistorsion (i det hörbara området). Om man mäter IM-distorsion istället kommer detta att framgå tydligt.
Det är alldeles för många som borde veta bättre som inte har greppat detta, därav t.ex. diverse svammel på ASR.
Conclusions
The NAD C 298 is a transparent, uncolored, powerful stereo power amplifier. It can easily drive most speakers to levels that exceed domestic tranquility. A bridged pair extends the power capability further still. The NAD C 298 challenges more expensive amps and should impress discerning listeners regardless of budget.
Morello skrev:Jag spiller inte mer tid på detta tramsande.
I-or skrev:Se ovan, THD-mätningar illustrerar egenskaper vid excitering med en sinus i taget, men musik består inte av enstaka sinusar, utan komplexa signaler, och då ger IMD en bättre bild av vad olinjäriteterna faktiskt ställer till med. Med detta skrivet kan man lika gärna titta på THD förutsatt att man inte förvanskar resultatet via filtrering eftersom THD och IMD bara ger oilka beskrivningar av samma olinjäriteter.
I-or skrev:Se ovan, THD-mätningar illustrerar egenskaper vid excitering med en sinus i taget, men musik består inte av enstaka sinusar, utan komplexa signaler, och då ger IMD en bättre bild av vad olinjäriteterna faktiskt ställer till med. Med detta skrivet kan man lika gärna titta på THD förutsatt att man inte förvanskar resultatet via filtrering eftersom THD och IMD bara ger oilka beskrivningar av samma olinjäriteter.
genstruktur skrev:I-or skrev:Vad Morello har försökt att förmedla ovan (och i många äldre trådar) är att olinjäriteterna som ger upphov till ohörbara spektrala komponenter över 20 kHz vid mätning av THD också ger upphov till klart hörbar intermodulationsdistorsion (i det hörbara området). Om man mäter IM-distorsion istället kommer detta att framgå tydligt.
Det är alldeles för många som borde veta bättre som inte har greppat detta, därav t.ex. diverse svammel på ASR.
Men då blir ju följande citat direkt felaktigt då?Conclusions
The NAD C 298 is a transparent, uncolored, powerful stereo power amplifier. It can easily drive most speakers to levels that exceed domestic tranquility. A bridged pair extends the power capability further still. The NAD C 298 challenges more expensive amps and should impress discerning listeners regardless of budget.
Belker skrev:I-or skrev:Se ovan, THD-mätningar illustrerar egenskaper vid excitering med en sinus i taget, men musik består inte av enstaka sinusar, utan komplexa signaler, och då ger IMD en bättre bild av vad olinjäriteterna faktiskt ställer till med. Med detta skrivet kan man lika gärna titta på THD förutsatt att man inte förvanskar resultatet via filtrering eftersom THD och IMD bara ger oilka beskrivningar av samma olinjäriteter.
Förespråkarna kanske menar att förstärkaren är så pass linjär och lågdistande att den inte ger upphov till övertoner med tillräcklig amplitud för att skapa IMD med någon större påverkan i audioområdet?
I-or skrev:genstruktur skrev:I-or skrev:Vad Morello har försökt att förmedla ovan (och i många äldre trådar) är att olinjäriteterna som ger upphov till ohörbara spektrala komponenter över 20 kHz vid mätning av THD också ger upphov till klart hörbar intermodulationsdistorsion (i det hörbara området). Om man mäter IM-distorsion istället kommer detta att framgå tydligt.
Det är alldeles för många som borde veta bättre som inte har greppat detta, därav t.ex. diverse svammel på ASR.
Men då blir ju följande citat direkt felaktigt då?Conclusions
The NAD C 298 is a transparent, uncolored, powerful stereo power amplifier. It can easily drive most speakers to levels that exceed domestic tranquility. A bridged pair extends the power capability further still. The NAD C 298 challenges more expensive amps and should impress discerning listeners regardless of budget.
Du menar ännu ett löst påstående från öppen lyssning? Mitt resonemang gäller allmänt kring filtrering av THD, vilket är ett otyg. Som tur är backas påståendet upp av goda mätresultat i det här fallet. Det finns trots allt klass D-konstruktioner som mäter mycket väl även för IMD 19+20 kHz, vilket är fallet för C298:
https://www.stereophile.com/content/nad-c-298-power-amplifier-measurements
music4ever skrev:Belker skrev:I-or skrev:Se ovan, THD-mätningar illustrerar egenskaper vid excitering med en sinus i taget, men musik består inte av enstaka sinusar, utan komplexa signaler, och då ger IMD en bättre bild av vad olinjäriteterna faktiskt ställer till med. Med detta skrivet kan man lika gärna titta på THD förutsatt att man inte förvanskar resultatet via filtrering eftersom THD och IMD bara ger oilka beskrivningar av samma olinjäriteter.
Förespråkarna kanske menar att förstärkaren är så pass linjär och lågdistande att den inte ger upphov till övertoner med tillräcklig amplitud för att skapa IMD med någon större påverkan i audioområdet?
Då är frågan varför de inte mäter så de inkluderar det?
För mig så låter det som Amir antingen är inte tillräckligt kunnig eller att han medvetet påverkar resultatet.
genstruktur skrev:I-or skrev:genstruktur skrev:
Men då blir ju följande citat direkt felaktigt då?
Du menar ännu ett löst påstående från öppen lyssning? Mitt resonemang gäller allmänt kring filtrering av THD, vilket är ett otyg. Som tur är backas påståendet upp av goda mätresultat i det här fallet. Det finns trots allt klass D-konstruktioner som mäter mycket väl även för IMD 19+20 kHz, vilket är fallet för C298:
https://www.stereophile.com/content/nad-c-298-power-amplifier-measurements
Kanske missuppfattar helt med citatet var ju just från samma recension? Jag kanske, felaktigt, har trott att Stereophile är en seriös aktör. Conclusion tänker jag som någon form av sammanfattning av lyssning, samt i det här fallet, goda mätresultat. Eller tänker jag helt fel?
Morello skrev:Vad har AMir skrivit som står i dissonans med det som skrivits här i tråden ab bla. undertecknad och herr Ekvalisator?
Belker skrev:Morello skrev:Vad har AMir skrivit som står i dissonans med det som skrivits här i tråden ab bla. undertecknad och herr Ekvalisator?
En får anta att Amir anser att hans mätmetoder är adekvata, det tycker inte du. Som följd anser Amir att Purifi klass D är state of the art förstärkarteknik, endast trumfad av Benchmark. Det verkar inte du tycka.
Rydberg skrev:Belker skrev:Morello skrev:Vad har AMir skrivit som står i dissonans med det som skrivits här i tråden ab bla. undertecknad och herr Ekvalisator?
En får anta att Amir anser att hans mätmetoder är adekvata, det tycker inte du. Som följd anser Amir att Purifi klass D är state of the art förstärkarteknik, endast trumfad av Benchmark. Det verkar inte du tycka.
Men snälla Belker, det är inget man kan tycka om. Får man inte med övertonerna när man mäter distorsion är mätningarna för de frekvenserna inte relevanta, punkt slut!
Rydberg skrev:Belker skrev:Morello skrev:Vad har AMir skrivit som står i dissonans med det som skrivits här i tråden ab bla. undertecknad och herr Ekvalisator?
En får anta att Amir anser att hans mätmetoder är adekvata, det tycker inte du. Som följd anser Amir att Purifi klass D är state of the art förstärkarteknik, endast trumfad av Benchmark. Det verkar inte du tycka.
Men snälla Belker, det är inget man kan tycka om. Får man inte med övertonerna när man mäter distorsion är mätningarna för de frekvenserna inte relevanta, punkt slut!
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Belker skrev:En får anta att Amir anser att hans mätmetoder är adekvata, det tycker inte du. Som följd anser Amir att Purifi klass D är state of the art förstärkarteknik, endast trumfad av Benchmark. Det verkar inte du tycka.
Men snälla Belker, det är inget man kan tycka om. Får man inte med övertonerna när man mäter distorsion är mätningarna för de frekvenserna inte relevanta, punkt slut!
Är det relevant att ha fullständiga mätningar för de frekvenserna då? Dvs - finns det någon hörbarhet av skillnaden?
Morello skrev:Belker, nu får du sluta upp med ditt postmodernistiska tramsande.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:I-or skrev:
Du menar ännu ett löst påstående från öppen lyssning? Mitt resonemang gäller allmänt kring filtrering av THD, vilket är ett otyg. Som tur är backas påståendet upp av goda mätresultat i det här fallet. Det finns trots allt klass D-konstruktioner som mäter mycket väl även för IMD 19+20 kHz, vilket är fallet för C298:
https://www.stereophile.com/content/nad-c-298-power-amplifier-measurements
Kanske missuppfattar helt med citatet var ju just från samma recension? Jag kanske, felaktigt, har trott att Stereophile är en seriös aktör. Conclusion tänker jag som någon form av sammanfattning av lyssning, samt i det här fallet, goda mätresultat. Eller tänker jag helt fel?
Stereophile ger TVÅ konklusioner - men de sammanfogar inte dem. Emellanåt kommenteras något från lyssningen i mätningskonklusionen dock.
The C 298 is one of the lowest-distortion amplifiers I have measured, rivaling the less powerful Benchmark AHB2 that KR reviewed in November 2015.
John Atkinson skrev:The C 298 has an output stage operating in class-D, so I inserted an Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter between the test load and my Audio Precision SYS2722 system (see the January 2008 "As We See It"). This filter eliminates RF noise that could drive the SYS2722's input circuitry into slew-rate limiting, and I used it for all the tests other than frequency response.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Belker skrev:En får anta att Amir anser att hans mätmetoder är adekvata, det tycker inte du. Som följd anser Amir att Purifi klass D är state of the art förstärkarteknik, endast trumfad av Benchmark. Det verkar inte du tycka.
Men snälla Belker, det är inget man kan tycka om. Får man inte med övertonerna när man mäter distorsion är mätningarna för de frekvenserna inte relevanta, punkt slut!
Är det relevant att ha fullständiga mätningar för de frekvenserna då? Dvs - finns det någon hörbarhet av skillnaden?
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:
Kanske missuppfattar helt med citatet var ju just från samma recension? Jag kanske, felaktigt, har trott att Stereophile är en seriös aktör. Conclusion tänker jag som någon form av sammanfattning av lyssning, samt i det här fallet, goda mätresultat. Eller tänker jag helt fel?
Stereophile ger TVÅ konklusioner - men de sammanfogar inte dem. Emellanåt kommenteras något från lyssningen i mätningskonklusionen dock.
Stereophile verkar ju dock tycka att det både mäter och låter bra:The C 298 is one of the lowest-distortion amplifiers I have measured, rivaling the less powerful Benchmark AHB2 that KR reviewed in November 2015.
Men det har vi väl nu gått igenom att kunskapstopparna på faktiskt inte tycker är korrekta-ärliga mätningar.
Är det någon som äger steget eller har lyssnat till det i fullregister?
thulle skrev:Morello skrev:
Så är inte fallet - som det tjatats om bortåt hundratalet gånger: THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.
Bra punkterat, räcker med att tänka på hur IMD-graferna ser ut för att se varför så är fallet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster