I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen. Detta utnyttjas, ofta i kombination med elektroniska fördröjningar och frekvensgångstrick, i massor av "fusksurroundsystem", exempelvis soundbars. Den perceptuella verkan brukar bli en viss förskjutning av lokaliseringen (i vissa fall påfallande stor), men samtidigt betydligt diffusare intryck.
Det hela är inte svårare än att man vinklar typiska högtalare ca 45 grader bakåt för att via takreflektionen erhålla en förhöjning av ljudsceneriet med flera decimeter på ett avstånd om 2-3 meter.
Javisst kan man manipulera hörseln med olika metoder. Vi är "lättlurade" när ljudupplevelsen inte motsvarar det som går att uppleva i naturlig miljö med naturliga ljudkällor som nästan alltid är/ upplevs som punktkällor (om frekrensspektrat tillåter det).
I mina inlägg i denna tråd har jag använt begreppet DIREKTLJUD. D v s ljud skapat av en ljudkälla och som sedan återgivits med mål att återskapa ljudkällan via t.ex stereofoni.
Redan stereofoni är ju i sig en manipulation genom fantomprojektion, så även t.ex pålagda efterklangseffekter. Genom stereofonin är t o m naturlig efterklang ett manipulerande med verkligheten.
I andra trådar har jag också beskrivit hur lättlurad hörseln är, även med relativt dålig ljudkvalitet, när vi inte spontant förstår/uppfattar att ljudet är reproducerat av en högtalare.
Eller, rättare sagt, hörseln/perception fullständigt skiter i ljudkvalitet och prioriterar att tolka riktning och innebörden av ljudhändelsen.
Med det vill jag ha sagt att direktljud skall begreppsmässigt skall tolkas (åtminstone när jag skriver) som reproducerat ljud som inte är medvetet manipulerat på annat sätt än för att uppfylla fantomprojektion.
(Det här konstaterar nu att det är väldigt svårt att beskriva entydigt och definiera då direktljud är återskapat genom fantomprojektion och dessutom att naturlig efterklang blir ännu mer förvanskat genom stereofoni.)Man kan i sig fråga sig om det verkligen går att manipulera direktljudet? Det går alldeles utmärkt men det är svårt utan stöd av "efterklang". Visserligen kan man manipulera med frekvensspektrat och transienter i direktljudet men detta har ingen verkan på vår upplevelse av riktning... jo, förståss... transienter är vårt bästa redskap för att låsa riktning.
Med ovanstående säger jag inte att du har fel (Ior) utan att man kan manipulera direktljudet i relation till diffusljudet för att höja ljudbilden.
Det gör ju den "ortoakustiska principen" genom att direktljudet innehåller inte lika mycket energi som diffusljudet i främst presensområdet. Detta är t.ex extremt tydligt när det gäller äldre Sonab/Carlssonmodeller såsom 0A4, 0A5, OA6 och OA6typII som har i runda slängar över 10dB betonat presensområde närmare högtalarelementens 0-axel än "lyssnings axeln".
Det går givetvis också att vinkla traditionella högtalare 45 grader uppåt, kompensera (ekvalisera!) direktljudskurvan och därmed ha ett överdrivet ljust presens/diskantområde för diffusljudet.
(Problemet med diffus ljudbild kommer man dock inte ifrån då reproducerade ljudkällor har olika frekvensspektra.)
Kanske då inte den bästa lösningen om man valt riktade högtalare som bästa lösning.
Nu har jag skrivit alldeles för mycket i denna tråd, borde ta lärdom av Peter och låta andra skriva....