Hur lyssnar ni på internetradio, om ni nu gör det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Hur lyssnar ni på internetradio, om ni nu gör det?

Inläggav pLudio » 2022-10-18 12:07

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:
goat76 skrev:Här är ett litet snitt från manualen:

"The NP5 Prisma MK2 can use Chromecast built-in to connect directly to a music service that supports Chromecast, such as Qobuz, Deezer, Tidal, TuneIn Radio and more. The music is streamed direct to the NP5 Prisma MK2; once set up you can use your phone to make calls, or play other audio.

Uppfyller det kravet på att streama internetradio i FLAC?

Nu streamar väl inte alla i FLAC?

Nej, de flesta gör inte det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-18 12:23

goat76 skrev:En begagnad streamer från Linn kan jag däremot helhjärtat rekommendera, de håller fortfarande sina streamers från 2007 uppdaterade med samma mjukvarufunktioner som de nyare apparaterna har, ja förutom att de äldre före 2018 inte hade hårdvaran att spela DSD. :)

Är väl lite annan prisnivå också? Vad får man ge för sådan Linn? Är uppdateringen av deras mjukvara gratis?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-18 12:55

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:En begagnad streamer från Linn kan jag däremot helhjärtat rekommendera, de håller fortfarande sina streamers från 2007 uppdaterade med samma mjukvarufunktioner som de nyare apparaterna har, ja förutom att de äldre före 2018 inte hade hårdvaran att spela DSD. :)

Är väl lite annan prisnivå också? Vad får man ge för sådan Linn? Är uppdateringen av deras mjukvara gratis?

Det är lite en definitionsfråga huruvida uppdateringarna är gratis, man betalar ju inget ytterligare för uppdateringarna men Linn har ju uppenbarligen tagit höjd och lämnat utrymme för långvarig support i.o.m det initialt höga försäljningspriset. Dyrt eller billigt är upp till var och en att avgöra, själv anser jag att det är enormt dyrt att köpa en produkt vars support dumpas efter sisådär 2-4 år. :)

Jag har ingen större koll på var begagnatpriserna bör ligga, men här är iallafall någon som säljer en Linn Majik DS/0 (första generationen) för 5500kr. Den apparaten har optiskt ut om man vill använda en extern DAC. https://www.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=13538

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-18 13:15

Just den Linn är ju även försedd med slutsteg. Märkligt nog dyrare än en del andra Linn Majik DS till salu utan slutstegen.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-18 13:22

Är man uppe I prisklasser som Primare NP5 och begagnade Linn Majik DS så skall man nog titta på Bluesound NODE också men någon annan får svara på om man kan lägga till de radiostationer som önskas.

https://support.bluos.net/hc/en-us/arti ... S-Support-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-18 13:33

pLudio skrev:Är man uppe I prisklasser som Primare NP5 och begagnade Linn Majik DS så skall man nog titta på Bluesound NODE också men någon annan får svara på om man kan lägga till de radiostationer som önskas.

Japp, den har bland annat TuneIn Radio som är en samlingssida för all världens radiokanaler, och de som saknas kan man lägga till manuellt i sitt gratiskonto på TuneIn.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-18 13:40

goat76 skrev:
pLudio skrev:Är man uppe I prisklasser som Primare NP5 och begagnade Linn Majik DS så skall man nog titta på Bluesound NODE också men någon annan får svara på om man kan lägga till de radiostationer som önskas.

Japp, den har bland annat TuneIn Radio som är en samlingssida för all världens radiokanaler, och de som saknas kan man lägga till manuellt i sitt gratiskonto på TuneIn.

Om det bara är att lägga till radiokanalen i TuneIn så bör en WiiM Mini också fungera för internetradio. Det är stor prisskillnad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-18 13:53

Betalade 13 tusen för en beg Majik DSM, dvs en komplett streamer/DAC/försteg (inkl mm-riaa)/slutsteg. Tune-In ingår i programvaran och jag kan lägga till alla kanaler därifrån. Låter riktigt bra, fast jag är ju "Linn-färgad" :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-18 14:02

pLudio skrev:
goat76 skrev:

Om det bara är att lägga till radiokanalen i TuneIn så bör en WiiM Mini också fungera för internetradio. Det är stor prisskillnad.

Säkert, men har du erfarenhet av hur den fungerar från dag till dag?
Det är få saker som är lika frustrerande för ljudåtergivning som en ständigt strulande manick som tappar uppkoppling, eller olika anledningar inte fungerar som den gjorde dagen innan. Hur ligger det månne till på den fronten med en WiiM Mini? :)

För mig ser det iallafall ut som om den riskerar att falla under kategorin ”dyrt att köpa billigt”-pryl, och hur bra är mjukvaran och användarvänligheten?

Jag skulle då iallafall inte rekommendera den bara för att den är billig. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-18 14:11

goat76 skrev:
pLudio skrev:
goat76 skrev:Japp, den har bland annat TuneIn Radio som är en samlingssida för all världens radiokanaler, och de som saknas kan man lägga till manuellt i sitt gratiskonto på TuneIn.

Säkert, men har du erfarenhet av hur den fungerar från dag till dag?

Nej, bland potentiella lösningar har jag bara använt moOde audio.

goat76 skrev:Det är få saker som är lika frustrerande för ljudåtergivning som en ständigt strulande manick som tappar uppkoppling, eller olika anledningar inte fungerar som den gjorde dagen innan. Hur ligger det månne till på den fronten med en WiiM Mini? :)

Man bör läsa tråden på ASR som jag tidigare länkat till innan köp.

goat76 skrev:För mig ser det iallafall ut som om den riskerar att falla under kategorin ”dyrt att köpa billigt”-pryl, och hur bra är mjukvaran och användarvänligheten?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-18 14:20

Jag tycker helt klart AlbertHall ska kolla upp den där prylen, det kan mycket väl vara rätt lösning för honom. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-18 14:48

Ibland kan man ju nästan se Spotify och Tidal som "Internetradio", de sätter ju ihop olika kanaler. Sökte tex på David Peel och hittade detta på Spottan:
https://open.spotify.com/playlist/2EOmc ... 82a6524cf4

/ B

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-18 16:10

RogerGustavsson skrev:Verkar som tråden blivit lite diversifierad av golvreflexerna hos dewpo...

Haha! Nja, var nog mera inriktad i tanken på den i tråden tidigare visade Hama-apparaten. Alla dessa appar.... Jag är trött på appar. Det börjar krävas appar för allt möjligt. Tänk så enkelt det var tidigare brukar min fru säga. Ratta in en station på tunern/radion eller plocka fram en skiva, vinyl eller CD, och stoppa i spelaren och trycka på "play".

Kan hålla med. Det behövs idag appar för att åka kommunalt, tvätta bilen, skita offentligt, parkera, boka hotell m m.

Vad det gäller mjukvara för att kunna utnyttja en elektronikprodukt, får man se upp. Tillverkarna tar uppenbarligen utomordentligt dåligt ansvar här. TV och telefoner är här skräckexempel.

Mjukvaran i en strömmande apparat är ju inte raketforskning direkt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-18 16:29

AlbertHall skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkar som tråden blivit lite diversifierad av golvreflexerna hos dewpo...

Haha! Nja, var nog mera inriktad i tanken på den i tråden tidigare visade Hama-apparaten. Alla dessa appar.... Jag är trött på appar. Det börjar krävas appar för allt möjligt. Tänk så enkelt det var tidigare brukar min fru säga. Ratta in en station på tunern/radion eller plocka fram en skiva, vinyl eller CD, och stoppa i spelaren och trycka på "play".

Kan hålla med. Det behövs idag appar för att åka kommunalt, tvätta bilen, skita offentligt, parkera, boka hotell m m.

Vad det gäller mjukvara för att kunna utnyttja en elektronikprodukt, får man se upp. Tillverkarna tar uppenbarligen utomordentligt dåligt ansvar här. TV och telefoner är här skräckexempel.

Mjukvaran i en strömmande apparat är ju inte raketforskning direkt.

Three rings for the Elven-kings under the sky,

Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,

Nine for mortal men doomed to die,

One for the Dark Lord on his dark throne;
In the Land of Mordor where the shadows lie.

One ring to rule them all, one ring to find them,
One ring to bring them all, and in the darkness bind them;
In the Land of Mordor where the shadows lie
.

Det är ju tur att man klarar sig med "en" telefon för att huserar alla appar :twisted:

Primare NP5 Prisma MK2 som länkades innan såg okej ut förutom att den saknade "NAA", men det finns liknade produkter för långt lägre pris...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-10-18 16:36

AlbertHall skrev:Kan hålla med. Det behövs idag appar för att åka kommunalt, tvätta bilen, skita offentligt, parkera, boka hotell m m.

Jag använder inte appar till dessa. Dock saknas det på många håll
möjlighet att betala kontant, vilket är ett jävla oskick faktiskt. Kontanter
bör med ytterst få undantag utgöra giltigt betalmedel i hela riket. Stödet,
även i den yngre befolkningen (i synnerhet i de senaste mätningarna), är
mycket stort för kontanter!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-18 16:41

Vad är NAA? Uppenbarligen något jag inte behöver.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-18 17:00

AlbertHall skrev:Vad är NAA? Uppenbarligen något jag inte behöver.

När du vet så behöver du det. ;-)

HQPlayer NAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-18 17:01

dewpo skrev:Det är ju tur att man klarar sig med "en" telefon för att huserar alla appar

Jag tillhör en ålderskategori som inte använder telefonen till att sköta ljudet. Är alldeles för liten bildvisare i mobilerna.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-18 17:27

pLudio skrev:
AlbertHall skrev:Vad är NAA? Uppenbarligen något jag inte behöver.

När du vet så behöver du det. ;-)

HQPlayer NAA.

Mjukvara alltså.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-18 17:33

RogerGustavsson skrev:
dewpo skrev:Det är ju tur att man klarar sig med "en" telefon för att huserar alla appar

Jag tillhör en ålderskategori som inte använder telefonen till att sköta ljudet. Är alldeles för liten bildvisare i mobilerna.

Det finns i de flesta fall appar för iPad eller för dator om man föredrar det, fast det vet du redan. :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-10-18 18:14

E skrev:
AlbertHall skrev:Kan hålla med. Det behövs idag appar för att åka kommunalt, tvätta bilen, skita offentligt, parkera, boka hotell m m.

Jag använder inte appar till dessa. Dock saknas det på många håll
möjlighet att betala kontant, vilket är ett jävla oskick faktiskt. Kontanter
bör med ytterst få undantag utgöra giltigt betalmedel i hela riket. Stödet,
även i den yngre befolkningen (i synnerhet i de senaste mätningarna), är
mycket stort för kontanter!

Mvh E*

Håller helt med. Våga Vägra Appar !

T.ex. parkerade jag i somras vid gullholmen. Tvingades ladda ner en app, följde instruktionerna och
när jag kom tillbaka hade jag 2 p-böter :-(
Tydligen skulle man inte markera 1/när man parkerade 2/ när man slutade parkera
utan man skulle uppskatta p-tiden vid första kontakten. Detta framgick inte. Som följd komer jag aldrig
mer att nyttja detta p-företag eller besöka gullholmen igen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-18 23:57

Det ÄR struligt med alla appar när man kommer till en ny stad. I övrigt fungerar det alldeles utmärkt. Man betalar för en viss tid, kan utöka den om man spenderar mer tid än beräknat och kan avsluta om man är tillbaka tidigare än beräknat. Supersmidigt. Det enda bekymret är om man får slut på batteri i mobilen, men det gäller ju allt annat också, som tex när man ska åka kollektivt och telefonen lagt av.

/ B

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-19 01:29

Eller att man inte har med sig telefonen.
Jag är inte glad i att bära med den, men det tvingas man mer eller mindre till. Det är jävligt osmidigt med en sådan apparat bärandes i kläderna. Den är bara för jobbig att ha på sig.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-10-19 09:15

Bill50x skrev:Det ÄR struligt med alla appar när man kommer till en ny stad. I övrigt fungerar det alldeles utmärkt. Man betalar för en viss tid, kan utöka den om man spenderar mer tid än beräknat och kan avsluta om man är tillbaka tidigare än beräknat. Supersmidigt. Det enda bekymret är om man får slut på batteri i mobilen, men det gäller ju allt annat också, som tex när man ska åka kollektivt och telefonen lagt av.

/ B

Det var ju just det jag INTE kunde göra. Jag trodde i min enfald att det fungerade som jag sett på annat håll,
men trots detta blev det böter, och p-fascisterna nekade min överklagan.
EN p-automat är i alla fall bättre där får man ett kvitto och kan se själv att "betalningen" gått fram.
För att nu inte nämna risken att varje nedladdad app kan vara en säkerhetsrisk.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-19 12:57

AlbertHall skrev:Tack för all input. Ni har säkert alla bra lösningar som passar er.

Vad jag är ute efter är något väldigt grundläggande.
En apparat som i princip bara lagrar URL:erna samt att man kan namnge och se dem på en liten display där det går att bläddra.

Jag föredrar styrning via App, så kan du få uppdateringar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-19 13:16

peterh skrev:
Bill50x skrev:Det ÄR struligt med alla appar när man kommer till en ny stad. I övrigt fungerar det alldeles utmärkt. Man betalar för en viss tid, kan utöka den om man spenderar mer tid än beräknat och kan avsluta om man är tillbaka tidigare än beräknat. Supersmidigt. Det enda bekymret är om man får slut på batteri i mobilen, men det gäller ju allt annat också, som tex när man ska åka kollektivt och telefonen lagt av.

/ B

Det var ju just det jag INTE kunde göra. Jag trodde i min enfald att det fungerade som jag sett på annat håll,
men trots detta blev det böter, och p-fascisterna nekade min överklagan.
EN p-automat är i alla fall bättre där får man ett kvitto och kan se själv att "betalningen" gått fram.
För att nu inte nämna risken att varje nedladdad app kan vara en säkerhetsrisk.

Jag har registrerat parkering med sms och fick efter några veckor via sms en länk där jag kunde betala avgiften med swich, tycker det var helsmidigt. Sen tänkte jag att det skulle fungera likadant vid nästa tillfälle fast nu med parkeringsfirman E-park (electronic parking), men icke! De jävlarna var inte alls ”elektroniskt” lagda och skickade en pappersfaktura vilket då innebär en ytterligare avgift på 25kr utöver själva parkeringsavgiften på 28kr. Firman borde byta namn! :)

Enligt min sambo hade jag sluppit pappersfakturan om jag hade laddat ner deras app. Nästa gång får jag väl göra det, men det blir någon av de andra parkeringsbolagen som återfinns på de där plottriga skyltarna. Tur att man normalt sett är åtetrunt-cyklist och inte kör bil så ofta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-19 13:24

Jag vägrar förstås att parkera om det tarvar begagnande av leksaksdator - jag letar hellre upp en annan parkering. Myntautomaterna fungerade i särklass bäst; automaterna som accepterar betalkort strular ofta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-10-19 13:34

Väl talat.

Bill50x skrev:[…] Det enda bekymret är om man får slut på batteri i mobilen, men det gäller ju allt annat också, som tex när man ska åka kollektivt och telefonen lagt av.

Det krävs väl ingen större fantasi för att inse att det finns många andra
hinder än batteritorsk. Varje vettig kommun tar rimligen emot både kort
och kontanter i sin kollektivtrafik. Den är ju trots allt finansierad av
medborgare – vilka ej har röstat via någon app, nota bene.

Telefonen kan man behöva för att ringa efter en droska. Men i värsta
fall kan man ju be att få låna någons telefon till detta.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-19 14:17

Morello skrev:Jag vägrar förstås att parkera om det tarvar begagnande av leksaksdator - jag letar hellre upp en annan parkering. Myntautomaterna fungerade i särklass bäst; automaterna som accepterar betalkort strular ofta.

Absolut. Jag tycker vi ska införa automater som accepterar 1-kronor, 5-kronor och tio-kronor. Inga sådan där fjantiga papperslappar som det numera krävs så fort man vill köpa något större än tuggummi. Och varför kan man inte köpa skruv och mutter styckvis? Behöver man 4 stycken måste man köpa typ 10 stycken. Och sedan ligger det en plastpåse (bara det!) med sex skruv och skräpar i en låda och som man glömmer bort att man har.
Backar vi lite i tiden (har min mor berättat) kunde man vandra runt i staden och titta på meddelanden i trappuppgången. Där satte husägaren upp information om att det fanns lediga lägenheter att hyra. 120:-/mån för en etta på Söder tex.

Ja fan, det var bättre förr. När man fick stå i kö på posten för att betala sin hyra, då träffade man i ala fall sina grannar. Och mynten skramlade i fickan, så fick man det sagt också. För att inte tala om när man skrev ut checkar som betalning i livsmedelsaffären (och alla långa suckar i kön bakom) - det var tider det! Förr i tiden kunde man köpa Ahlgrens "Bilar" som lösgodis för ett öre styck. Det går ju inte idag, vi har ju inga ettöringar.

Leksaksdatorer ja, USA landade på månen med datorkraft som var mindre än en vanlig miniräknare. En mobiltelefon idag har större beräkningskraft än den 286:a du lekte med på 90-talet.

Vi lever i en föränderlig värld. Om du vill köra runt (och sprida avgaser) i jakten på en P-plats som inte kräver en app så är det upp till dig. Men jag tar tacksamt emot möjligheten att på ett enkelt och flexibelt sätt betala för min parkering.

Däremot är jag irriterad på att de flesta kommuner har olika system för parkering, kollektivtrafik och tex sjukvård. Att hitta gemensamma gränssnitt borde vara relativt enkelt att fixa. Det borde dessutom gå att fixa en gemensam plattförm för TV, varför ska man behöva prenumerera på Viaplay, Disney+, Netflix, HBO osv när allt borde kunna parkeras under samma paraply? Att behöva prenumerera på ett paket ointressanta kanaler för att titta på F1 känns väldigt gammalmodigt. Om man nu inte gillar gammalmodiga saker som myntautomater, mustaschvax och liknande förstås ;-)

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-10-19 15:17

Att samla all information hos en aktör har sina risker. En av alla
poänger med kontanter är att kunna leva utan att få minsta rörelse och
transaktion registrerad. Kanske bör det gälla även vilka kanaler man
lyssnar/tittar på?

Vill återigen påminna om att stödet för kontanter är mycket stort, samt
på uppåtgående, även i åldersgruppen 18–29 år.

Allt fler svenskar vill ha kvar kontanterna
https://www.svd.se/a/47yQWg/allt-fler-s ... ontanterna

”Penningtvätt svepskäl för att slippa kontanter”
https://www.svd.se/a/rlg5Ra/penningtvat ... h-eriksson

Självklart måste man hantera kontanter då och då för att ha en rimlig
chans att känna skillnad på äkta och falska sedlar.

Mvh E*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi