Förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av förstärkare använder du?

Klass A
8
9%
Klass ab
42
46%
Klass D
25
27%
Rörförstärkare
7
8%
Chip förstärkare
3
3%
Klass G
7
8%

Antal röster : 92

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Förstärkare?

Inläggav Bill50x » 2023-04-02 10:58

LeifB skrev:Visst kan rörförstärkare låta gudomligt.
300b klass A med ett fåtal watt.
Finns många som sitter nöjda.

De gånger jag lyssnat på "en-petare" med några få watt har jag blivit ganska besviken. Lite kör eller någon lågmäld stämma kan låta underbart, men prova att spela något med tex The Rolling Stones. Ofta(st) brakar all återgivning samman totalt och det låter bara kaos.

Men det finns rörförstärkare som kan leverera, min personliga favorit är Audio Research's skapelser. Men även Michaelson & Austin TVA-10 har varit en omvälvande lyssning för mig. Första gången jag faktiskt fattade Frank Zappas musik tex. Genom anläggning alltså, live funkade det bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-04-02 17:18

matssvensson skrev:Ja, och då är det ett speciellt sound lyssnaren är ute efter som inte är att ljudet ska gå oförvanskat genom anläggningen.

Fast vad är då ett ”oförvanskat ljud”?
Finns många förstärkare som gör anspråk på att förmedla ett äkta, ofärgat ljud.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2023-04-02 17:24

Bill50x skrev:

De gånger jag lyssnat på "en-petare" med några få watt har jag blivit ganska besviken. Lite kör eller någon lågmäld stämma kan låta underbart, men prova att spela något med tex The Rolling Stones. Ofta(st) brakar all återgivning samman totalt och det låter bara kaos.

Men det finns rörförstärkare som kan leverera, min personliga favorit är Audio Research's skapelser. Men även Michaelson & Austin TVA-10 har varit en omvälvande lyssning för mig. Första gången jag faktiskt fattade Frank Zappas musik tex. Genom anläggning alltså, live funkade det bra.

/ B

Har också upplevt detta, på en Stockholmsmässa klev jag in i ett rum med röruppsättning spelandes gles musik med få aktörer, njutbart helt klart, tills de bytte till nåt rockigare mer komplext, då försvann både micro och macrodynamik, helt förfärligt, oklart vilken rörförstärkare/märke det handlade om.
Har också hört Audio Research ihop med Respons, som fungerade ypperligt.

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-02 23:14

Goldfinger skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Har också upplevt detta, på en Stockholmsmässa klev jag in i ett rum med röruppsättning spelandes gles musik med få aktörer, njutbart helt klart, tills de bytte till nåt rockigare mer komplext, då försvann både micro och macrodynamik, helt förfärligt, oklart vilken rörförstärkare/märke det handlade om.
Har också hört Audio Research ihop med Respons, som fungerade ypperligt.

Normala högtalare och 2x8 -10watt på lagom lyssningsavstånd och tillskott från lyssningsrummet, mm resulterar i max SPL på sådär 90dB. Det är i sig många parametrar som påverkar, det kan lika gärna bli 85 dBSPL som 100dBSPL.
Med rimlig dynamik kan man uppnå en medelnivå på runt 80 dBSPL.
Man får alltså extremt små marginaler till klippning vid normalhög lyssningsnivå.

Högtalare med hög känslighet kan dock klara sig med 8-10 watt.

Vil man ha marginaler räcker det inte att dubbla effekten, snarare 10 dubbla. Problemet är att man behöver spänningssving, inte RMS effekt och därmed kan 1watts medeleffekt kräva ett spänningssving som t.ex motsvarar 100W(RMS) för att undvika klippning..

Se inte ovanstående siffror som absoluta, det blir lätt då en förenklad teoretisk diskussion som inte stämmer med verkligheten.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-03 12:14

Panelguy skrev:
matssvensson skrev:Ja, och då är det ett speciellt sound lyssnaren är ute efter som inte är att ljudet ska gå oförvanskat genom anläggningen.

Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.

Sen är det som sagt långtifrån alla som är ute efter detta, utan det är den samlade subjektiva upplevelsen som sätter nöjdhetsfaktorn. Några av mina starkaste ljudminnen kommer från anläggningar som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskande.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-04-03 12:55

matssvensson skrev:
Panelguy skrev:

Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.

Sen är det som sagt långtifrån alla som är ute efter detta, utan det är den samlade subjektiva upplevelsen som sätter nöjdhetsfaktorn. Några av mina starkaste ljudminnen kommer från anläggningar som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskande.

Hur det ur ett tekniskt perspektiv är aningen ”förvanskat” eller ”oförvanskat” är väl egentligen inte så viktigt så länge din slutgiltiga upplevelse är bättre. I de fallen du säger att du lyssnat på ett ljudsystem som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskade, har själva upplevelsen känts mer korrekt ur en musik-realistisk vy, eller har det upplevts att det finns någon form av förvanskning i det du hört?

Det här tycker jag är en intressant fråga, för ur ett återgivningsperspektiv borde det inte spela någon roll ifall det tekniskt sett finns en ”förvanskning” så länge musiken upplevs mer korrekt ljudande.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-03 16:18

goat76 skrev:Hur det ur ett tekniskt perspektiv är aningen ”förvanskat” eller ”oförvanskat” är väl egentligen inte så viktigt så länge din slutgiltiga upplevelse är bättre. I de fallen du säger att du lyssnat på ett ljudsystem som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskade, har själva upplevelsen känts mer korrekt ur en musik-realistisk vy, eller har det upplevts att det finns någon form av förvanskning i det du hört?

Det här tycker jag är en intressant fråga, för ur ett återgivningsperspektiv borde det inte spela någon roll ifall det tekniskt sett finns en ”förvanskning” så länge musiken upplevs mer korrekt ljudande.

Här finns väl två rätt tydliga "skolor" åtminstone på detta forum - dels vad som påstås kunna återge en insignal med minsta möjliga påverkan och dels vad som ger den subjektivt starkaste uppevelsen. Själv vill jag inte se något motsatsförhållande mellan dessa, men med erfarenhet genom åren har jag landat i att vägen där man försöker blanda olika komponenters speciella egenheter till en mer musik-realistisk upplevelse oftast kör i diket över tid. Det kan låta sagolikt bra på viss musik, men kollapsa på annat. Sade och Suzanne Vega lät magiskt genom Jean Hiraga JH50 och mina hemmabyggen sommaren 1987. Jag är inte lika säker det hade funkat lika bra med Nirvanas In Utero eller Coltranes Ascension. Idag fastnar jag för anläggningar som jag upplever påverkar musiksignalen så lite som möjligt.

Sen tycker jag diskussionen kring "domesticerande" kvaliteter hos apparater är spännande, som alltså ska kunna tillföra egenskaper till musiksignalen (lämpliga mängder distortion och kompression?) vilka förstärker lyssningsupplevelsen vid egentligen för svaga ljudvolymer i hemmiljö till en mer konsertlik upplevelse. Men jag har inte lyckats hitta någon specifkation på just vilka egenskaper detta är och hur de skapas kontrollerat, så det kanske bara handlar om en ouppnålig dröm på samma sätt att kompotten av olika egenskaper skulle kunna bli större än summan av dem.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-04-03 17:08

Jag använder en modest specificerad klass-A-stärkare från Accuphase.
Emellertid är jag inte primärt fokuserad på metod utan på resultat.

Valet gick till så att jag fick för mig att ett klass-A-slutsteg från Accuphase skulle ge ett gott resultat. (30/60/120 W i 8/4/2 Ohm)
Det har visat sig att det stämde. Distraktionen är obefintlig och effekten fullt tillräcklig för mitt behov.

Jag bara beställde utan att provlyssna först. Något annat alternativ fanns inte.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-04-03 23:24

Jag har, av praktiska men även i viss mån ekonomiska skäl, vid flera av varandra oberoende tillfällen och över tid försökt att överge rörförstärkare till förmån för trissebaserade diton. Varje gång har försöken kommit på skam. Det går bara inte. Senast för ett par veckor sedan, då jag tänkte att ett av mina högtalarpar i caven nog skulle må bra av en Naim SuperNait 3. I helvete heller. Nu har jag definitivt gett upp. Kapitulerat. Aldrig mer. Gott så.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-04 06:43

goat76 skrev:
matssvensson skrev:
Panelguy skrev:Fast vad är då ett ”oförvanskat ljud”?

Hur det ur ett tekniskt perspektiv är aningen ”förvanskat” eller ”oförvanskat” är väl egentligen inte så viktigt så länge din slutgiltiga upplevelse är bättre. I de fallen du säger att du lyssnat på ett ljudsystem som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskade, har själva upplevelsen känts mer korrekt ur en musik-realistisk vy, eller har det upplevts att det finns någon form av förvanskning i det du hört?

Dina ordval är intressanta, jag menar inget negativt med det utan håller egentligen med dej.

Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.

Här ser man en stor skillnad mellan musiker och audiofiler. En elgitarrist eller elbasist köper pedaler och digitala manicker med specifika förvrängningar vilket inte en audiofil gör trots att det vore det billigaste/optimalaste sättet att uppnå den önskade förvrängningen.

T.ex "rörljud" kostar i i princip ingenting som elektronisk krets (ok då, några 100-lappar i konsumentled) och dessutom då med potentiometer eller on/off så man kan välja lagom "kryddning".
En "luftighetsfunktion"/stereobreddfunktion är en annan numer billig kretslösning som ofta finns i ljudlimpor till tv och i nyare bilar. Funktionen brukar ha ganska fantasifulla namn. En sådan funktion ser man aldrig i en 100.000:- förstärkare.
Däremot är tonkontroller helt ok då det motiveras med brister i rumsakustik och fonogram.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-04-04 10:18

jansch skrev:
goat76 skrev:
matssvensson skrev:Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.

Dina ordval är intressanta, jag menar inget negativt med det utan håller egentligen med dej.

Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.

Här ser man en stor skillnad mellan musiker och audiofiler. En elgitarrist eller elbasist köper pedaler och digitala manicker med specifika förvrängningar vilket inte en audiofil gör trots att det vore det billigaste/optimalaste sättet att uppnå den önskade förvrängningen.

T.ex "rörljud" kostar i i princip ingenting som elektronisk krets (ok då, några 100-lappar i konsumentled) och dessutom då med potentiometer eller on/off så man kan välja lagom "kryddning".
En "luftighetsfunktion"/stereobreddfunktion är en annan numer billig kretslösning som ofta finns i ljudlimpor till tv och i nyare bilar. Funktionen brukar ha ganska fantasifulla namn. En sådan funktion ser man aldrig i en 100.000:- förstärkare.
Däremot är tonkontroller helt ok då det motiveras med brister i rumsakustik och fonogram.

”Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.”
Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-04 12:08

Panelguy skrev:Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?

https://www.passlabs.com/technical_article/the-sweet-spot/
https://conradjohnson.com/
https://dartzeel.com/in-the-name-of-music/
https://www.soulnote.audio/soulnote-en/about-soulnote
https://www.engstromsound.com/about-us
http://www.airtight-anm.com/about.html

Snabb sökning bland Stereophiles recommended components. Det är inte speciellt svårt att hitta fler exempel inom audiofil industrin. Ett tips är att söka bland företag som visar konstiga mätresultat i Stereophiles goda genomlysningar och sen leta upp företagens "förklaringar" i sin marknadsföring. 8O

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-04 12:20

Panelguy skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:

”Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.”
Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?

Det var ju det som mitt inlägg gick ut på - att i "gitarrbranchen" marknadsför man produkter som i marknadsföringen talar om just det som produkten gör med signalen t.ex "overdrive" och dist.

I high end branchen byggs t.ex rör-DAC:ar, där marknadsför man bl.a "extremely close to the vinyl sound" (DODGE). Var kommer då vinylljudet ifrån? En oförvanskad signalkedja?
Eller marknadsför produkter som ger mer "svärta" och ett "brett ljudsceneri", "värme", osv.

Jag personligen har aldrig läst marknadsföring från en high end tillverkare som t.ex skriver: "genom rörsteget i klass A har vi förvanskat signalkedjan med harmonisk distorsion och därmed uppnått ett varmare ljud, detta kommer många audiofiler uppskatta"

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-04 12:36

matssvensson skrev:
Panelguy skrev:Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?

https://www.passlabs.com/technical_article/the-sweet-spot/
https://conradjohnson.com/
https://dartzeel.com/in-the-name-of-music/
https://www.soulnote.audio/soulnote-en/about-soulnote
https://www.engstromsound.com/about-us
http://www.airtight-anm.com/about.html

Snabb sökning bland Stereophiles recommended components. Det är inte speciellt svårt att hitta fler exempel inom audiofil industrin. Ett tips är att söka bland företag som visar konstiga mätresultat i Stereophiles goda genomlysningar och sen leta upp företagens "förklaringar" i sin marknadsföring. 8O

Jo, ConradJohnson är väl inte dom värsta tomtarna men uttryck som "no more than 1,5 THD" och "phase correct" eller
"exeptional range of dynamics" osv osv är lite typiskt för produkter som säljs med ordbajseri istället för fakta.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-04 12:43

jansch skrev:Jag personligen har aldrig läst marknadsföring från en high end tillverkare som t.ex skriver: "genom rörsteget i klass A har vi förvanskat signalkedjan med harmonisk distorsion och därmed uppnått ett varmare ljud, detta kommer många audiofiler uppskatta"

Nä, det är omskrivet till marknadslingo som:
"The ultimate award is the infinite musicality that extends far beyond mere specifications, approaching the sublimate soundstage presentation, in full depth and width, of live performance. Have a startling experience to enjoy the second-to-none musicality only our time-tested valve configuration affords."

"Indeed these worsen the measurement result in static performance, but a remarkable improvement can be recognised in dynamic one."

"Listen first, measure afterwards. When we listen to a darTZeel prototype, the question we ask ourselves is: “does this bring us to the heart of the music?” If the answer is not a resounding “Yes”, the amplifier does not enter production."

"Performance cannot merely be measured; it must be heard. It just sounds right."

"Every audiophile understands the concept of the “sweet spot”, that happy balance of conditions that elicits the best possible sound." :D

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-04-04 13:35

Vilken förstärkartyp anses ha lägst distorsion?
Alla har det..
Känns det viktigt att jaga distorsion?
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-04-04 13:53

LeifB skrev:Vilken förstärkartyp anses ha lägst distorsion?
Alla har det..

Ja, ned till i alla fall -80 dB. Distorsion är en viktig parameter samt även den parameter de flesta konstruktörer misslyckas med. THD skiljer agnarna från vete.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-04-04 15:15

Morello skrev:
Alla har det..

Ja, ned till i alla fall -80 dB. Distorsion är en viktig parameter samt även den parameter de flesta konstruktörer misslyckas med. THD skiljer agnarna från vete.

Vissa förstärkare beskrivs som ”varma”.
Vad är det som gör det här värmetillskottet i ljudet? Dist, obefintlig dist, blöt okontrollerad bas, val av komponenter eller vad?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-04-04 15:54

"Val av komponenter" är inte en prestandaparameter - vi måste skilja på metod och resultat.

Vad "varmt ljud" är har jag ingen aning om och det beror nog på vem man frågar. En lagom mängd distorsion (i framför allt diskantregistret) av lägre ordningstal kanske kan tänkas grusa ned diskantregistret en aning varvid ljudet upplevs som varmt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-04 16:22

+1 på det Morello skriver. Gissningsvis kan en upplevelse av "varmt" ljud även härstamma från tonkurvevariationer, vilka som ett exempel kan uppstå när en konstruktion med otillräckligt låg utgångsimpedans kopplas till en normal elektrodynamisk högtalare.

JM

Inläggav JM » 2023-04-04 16:27

Vissa rörförstärkare har hög andratonsdistorsion. Denna kraftiga mätbara distorsion är vanligen inte hörbar pga maskering från grundtonen. Denna maskering ökar med ljudstyrkan och upplevd "loudness".
Denna ovanligt kraftiga icke hörbara andratonsdistorsion maskerar i sin tur tredjetonsdistorsionen samt musik i samma frekvensområde.

Denna "rörförstärkarmaskering" liknar intensitetsmaskeringen. Dvs ju högre volym du lyssnar på desto bättre tycks musiken låta trots att den mäter sämre. Detta är sant då störande tredjetonsdistorsion som är hörbar på lägre volym maskeras och blir inte längre hörbar. "Grusigheten" i musiken försvinner.

Rörförstärkarens höga ej hörbara men mätbara andratonsdistorsion ger det typiska rörljudet genom ovanligt stympad musik. Sannolikt ger detta ett upplevt varmt ljud. (Kul studie att testa.) Misstänker starkt att vi kan fylla igen luckorna i musiken genom kvalificerade autonoma gissningar men något kvarstår som en färgning - ett varmt rörljud.
Instämmer personligen att vissa rörförstärkare ger ett ett varmt ljud men inte alla. Har ägt fler än 30 rörförstärkare.

Vissa hornhögtalare har också hög mätbar o icke hörbar andratonsdistorsion vilken undertrycker tredjetonsdistorsionen på liknande sätt.

Bra exempel på att det är viktigt att särskilja fysikaliska och psykologiska dimensionen hur de påverkar resp inte påverkar vad vi hör.

JM
Senast redigerad av JM 2023-04-04 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-04 16:42

Panelguy skrev:
Morello skrev:
Alla har det..

Vissa förstärkare beskrivs som ”varma”.
Vad är det som gör det här värmetillskottet i ljudet? Dist, obefintlig dist, blöt okontrollerad bas, val av komponenter eller vad?

Hur man uppfattar harmonisk distorsion har att göra med vår förmåga att uppfatta musik och harmonier till stor del.

Lägger man till 2:a, 4:e, 8:e, 16:e osv harmonisk distorsion till grundsignalen låter det runt, varmt och öppet. Lägger man till mycket av dessa övertoner låter det ljusare. Det kommer aldrig att låta falskt eller att karaktären drastiskt ändrar sig.
Alla musikistrument har övertoner, både jämna och udda och dessa kommer givetvis också att påverkas av distorsionen men ljudet kommer inte att ändra karaktär.

Man kan förklara det såhär:
Jag vet inte om du spelar nåt musikinstrument eller sjunger men du kan tänka dej att du sjunger med barn och sambo/fru. Sjunger man då fint enstämmigt och inte falskt blir det normalt så att mannen sjunger med basröst, frun lite ljusare och barnen väldigt ljust. Det visar sig då att frun sjunger en oktav högre än mannen och barnen ytterligare en oktav högre. Alltså, mannen sjunger grundton, frun sjunger 2:a ton och barnen 4:e ton. Då skiljer det precis en oktav mellan man och fru och ytterligare en oktav till barnens röst. Även om det skiljer en respektive 2 oktaver sjunger dom i SAMMA TONART.
OM nu frun skulle börja sjunga på 3:e tonen istället blir det falskt. Eller beskrivet musikaliskt, mannen och barnen sjunger t.ex Gubbe Noak i C-dur och frun sjunger i F-dur. Plötsligt blir "sångkören" ganska vass och otrevlig att lyssna på.

Ovanstående är en stark förenkling men alldeles sann.
Skulle frun istället börja sjunga på E eller helst G (och hålla sig till C-dur skalan) , och inte på F låter det plötsligt bra igen men då är vi inne på lite mer avancerad harmonilära, egentligen ren matematik.

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-04 17:04

JM skrev:Vissa rörförstärkare har hög andratonsdistorsion. Denna kraftiga mätbara distorsion är vanligen inte hörbar pga maskering från grundtonen. Denna maskering ökar med ljudstyrkan och upplevd "loudness".
Denna ovanligt kraftiga icke hörbara andratonsdistorsion maskerar i sin tur tredjetonsdistorsionen samt musik i samma frekvensområde.

Denna "rörförstärkarmaskering" liknar intensitetsmaskeringen. Dvs ju högre volym du lyssnar på desto bättre tycks musiken låta trots att den mäter sämre. Detta är sant då störande tredjetonsdistorsion som är hörbar på lägre volym maskeras och blir inte längre hörbar. "Grusigheten" i musiken försvinner.

Rörförstärkarens höga ej hörbara men mätbara andratonsdistorsion ger det typiska rörljudet genom ovanligt stympad musik. Sannolikt ger detta ett upplevt varmt ljud. (Kul studie att testa.) Misstänker starkt att vi kan fylla igen luckorna i musiken genom kvalificerade autonoma gissningar men något kvarstår som en färgning - ett varmt rörljud.
Instämmer personligen att vissa rörförstärkare ger ett ett varmt ljud men inte alla. Har ägt fler än 30 rörförstärkare.

Vissa hornhögtalare har också hög mätbar o icke hörbar andratonsdistorsion vilken undertrycker tredjetonsdistorsionen på liknande sätt.

Bra exempel på att det är viktigt att särskilja fysikaliska och psykologiska dimensionen hur de påverkar resp inte påverkar vad vi hör.

JM

JM, det där är lite för enkelt.
Om man nu inte lyssnar på enskilda sinustoner utan på verklig musik ser det helt annorlunda ut.
Då musik är byggt på harmonier har vi en jämn spridning av grundtoner. T.ex ett vanligt C-accord är jämnt utspridet över en oktav med tonerna C - E - G - C. Lägger vi till någon "karaktär" på C-accordet, t.ex C6 får vi lägga till ett A också.
Enkelt uttryckt - alla musiker spelar inte samma ton eller en pianist spelar inte med ett pekfinger.

"Slumpmässigt" hamnar alltså alla övertoner i form av distorsion lika nära en grundton eller en naturlig överton.
Övertoner av en högre ordning kan dock hamna utanför ett musikinstruments normala spektra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-04 17:17

Kul resonemang om övertoner och musikaliska harmonier. Jag tänker att musikaliska harmonier och hörande inte är det samma som distortionsbeteenden i olinjära system. Olinjära system som uppvisar harmoniska distortionsprodukter kommer också skapa intermodulationsdistortion när man skickar in mer komplexa musiksignaler än enskilda sinustoner. Och intermodulationsprodukter kommer inte maskeras av hörselns selektiva hörande eller falla in i någon befintlig musikalisk harmoni. Detta beteende och ovanstående resonemang kan vara en hypotes för att rörförstärkare med de beskrivna egenskaperna kan låta förföriskt på gles och enkel musik med väl separerade toner, men totalt kollapsa på mer komplex musik.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-04-04 17:52

jansch skrev:
goat76 skrev:
matssvensson skrev:Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.

På musikskapande-sidan finns det ofta önskan att finna eller återskapa ett visst "sound", det kan vara en helt unik ide men kanske oftare en strävan att uppnå någon annan musikers instrumentala sound. För musikern som skapar musiken finns det ju inga gränser för hur vridet ljudet än må låta eftersom det ofrånkomligen kommer vara "originalet" oavsett hur det låter.

För att det soundet sedan ska låta rätt vid den slutgiltiga återgivningen i ett ljudsystem så vill nog många tänka att den enda rätta vägen ändå måste vara en fullständigt neutralt återgivning, men är det så enkelt och är det en garanti för att kommer gilla det man hör?

Det man glömmer bort eller kanske inte har särskilt god insyn i (som vanlig musik-konument) är hur ofantligt komplext det är att få till en inspelning där målet kanske har varit att försöka fånga ursprunsljuden av ett flertal instrument i en musikalisk konstellation. Det är enormt många bitar som ska falla på plats för ett lyckat slutresultat, och tiden det tar att få ihop alla detaljer till en fungerande helhet kommer nästan ofrånkommligen göra att helhetens ljudmässiga balans kommer förändras från hur den ursprungliga helheten faktiskt lät där i inspelningslokalen, detta utan att personen som mixar det hela ens behöver märka hur skevt det slutgiltingen låter.
Och även om många studiorum där slutmixen görs kan anses vara neutrala så låter de nog sinsemellan ändå väldigt olika, vilket även det till stor del kommer "färga" hur slutresultatet kommer låta.

Med tanke på ovanstående stora variabler för hur olika musikinspelningar låter så kan man ändå fråga sig:
- Vad gör en liten extra färgning för ont ifall den får det mesta av all den musik man lyssnar på att låta aningen mer naturlig i ens egna öron?

"Färgning" är ett dåligt klingande ord bland audiofiler och många menar att en sådan ofrånkommligen kommer skapa någon slags "sameness" för all musik man lyssnar på, men behöver det verkligen alltid uppfattas så eller finns det kanske en möjlighet att man kan föredra en relativt liten färgning som trots sin litenhet ändå ger musiken det där lilla extra skimmret, en liten gnutta extra krydda som gör att ljudet upplevs lite mer levande och bidrar till en ökad realism, trots att det rör sig om en färgning men utan att totalt överskölja allt i en uppenbar känsla av sameness.

Jag tror nog att fönstret för vad som kan klassas som ett "neutralt" ljudsystem är ganska brett med tanke på hur stort spannet är för hur olika diverse musikproduktioner faktiskt låter, och jag tror att detta spann tillåter relativt stora avvikelser innan allt ljud får en tydlig "sameness".

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-04-04 18:18

Nu halkar diskussionen in på harmoniska produkter för n:te gången i ordningen. Detta har ingenting med hörbarhet av distorsion att göra eftersom musik sällan spelas med en ton i taget, utan flera toner, vilket leder till intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk relation till insignalen:

IMD1.png
IMD1.png (25.82 KiB) Visad 1039 gånger

IMD2.png
IMD2.png (25.99 KiB) Visad 1039 gånger

IMD3.png
IMD3.png (27.96 KiB) Visad 1039 gånger

De harmoniska produkterna ligger vid 800 Hz, 1000 Hz, 1200 Hz, 1500 Hz, o.s.v. Övrigt skräp är intermodulationsprodukter. De harmoniska produkterna hör vi inte med musiksignaler eftersom det skulle finnas övertoner här om sinusarna vid 400 Hz och 500 Hz vore toner från instrument (vilka för övrigt vore rejält ostämda, men det är annan sak). Endast de toppar som överstiger maskerings-/hörseltröskeln är hörbara (i ett tyst rum).

Det framgår tydligt hur skuren av skräp ökar snabbt när vi tar med högre ordningens distorsionsprodukter. De högsta topparna utgörs av intermodulationsprodukter.

Den sista bilden visar spektrum som hyggligt motsvarar vad en halvdassig högtalare eller en rörhäck av SET-typ skulle kunna uppvisa. Jag garanterar att det inte låter speciellt kul (eftersom jag även kan generera musiksignaler nedsmutsade med motsvarande olinjäriteter).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2023-04-04 18:57

goat76 skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:

På musikskapande-sidan finns det ofta önskan att finna eller återskapa ett visst "sound", det kan vara en helt unik ide men kanske oftare en strävan att uppnå någon annan musikers instrumentala sound. För musikern som skapar musiken finns det ju inga gränser för hur vridet ljudet än må låta eftersom det ofrånkomligen kommer vara "originalet" oavsett hur det låter.

För att det soundet sedan ska låta rätt vid den slutgiltiga återgivningen i ett ljudsystem så vill nog många tänka att den enda rätta vägen ändå måste vara en fullständigt neutralt återgivning, men är det så enkelt och är det en garanti för att kommer gilla det man hör?

Det man glömmer bort eller kanske inte har särskilt god insyn i (som vanlig musik-konument) är hur ofantligt komplext det är att få till en inspelning där målet kanske har varit att försöka fånga ursprunsljuden av ett flertal instrument i en musikalisk konstellation. Det är enormt många bitar som ska falla på plats för ett lyckat slutresultat, och tiden det tar att få ihop alla detaljer till en fungerande helhet kommer nästan ofrånkommligen göra att helhetens ljudmässiga balans kommer förändras från hur den ursprungliga helheten faktiskt lät där i inspelningslokalen, detta utan att personen som mixar det hela ens behöver märka hur skevt det slutgiltingen låter.
Och även om många studiorum där slutmixen görs kan anses vara neutrala så låter de nog sinsemellan ändå väldigt olika, vilket även det till stor del kommer "färga" hur slutresultatet kommer låta.

Med tanke på ovanstående stora variabler för hur olika musikinspelningar låter så kan man ändå fråga sig:
- Vad gör en liten extra färgning för ont ifall den får det mesta av all den musik man lyssnar på att låta aningen mer naturlig i ens egna öron?

"Färgning" är ett dåligt klingande ord bland audiofiler och många menar att en sådan ofrånkommligen kommer skapa någon slags "sameness" för all musik man lyssnar på, men behöver det verkligen alltid uppfattas så eller finns det kanske en möjlighet att man kan föredra en relativt liten färgning som trots sin litenhet ändå ger musiken det där lilla extra skimmret, en liten gnutta extra krydda som gör att ljudet upplevs lite mer levande och bidrar till en ökad realism, trots att det rör sig om en färgning men utan att totalt överskölja allt i en uppenbar känsla av sameness.

Jag tror nog att fönstret för vad som kan klassas som ett "neutralt" ljudsystem är ganska brett med tanke på hur stort spannet är för hur olika diverse musikproduktioner faktiskt låter, och jag tror att detta spann tillåter relativt stora avvikelser innan allt ljud får en tydlig "sameness".

Du har så rätt så.....
Alla människor, inklusive "audiofiler" och "guldöron" har sin subjektiva åsikt om vad som är bra och låter bra - inte korrekt.
Precis om konst, inte är ett perfekt avbildat ansikte det man eftersträvar och blir intresserad av. Eller varför har ett vykort normalt en extra vacker blå himmel? Är det nån skillnad på en presenshöjd sångröst och en vacker vykorts-himmel......

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-04-04 19:48

Att ljudet låter varmt borde vara en höjning mellan 100-300 hz.
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-04-04 19:55

LeifB skrev:Att ljudet låter varmt borde vara en höjning mellan 100-300 hz.

Ja, men det får sägas höra till ovanligheterna att en förstärkare medför.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-04-04 19:57

Jag föredrar nog mitt vin utan tillsatt socker och min musik utan elektronisk softning. Men smaken är subjektiv precis som ljudpreferens.

Vi ser 2 skolor, de som söker ett naturligt ljud och de som söker ett behagligt ljud.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi