Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Inläggav Strmbrg » 2023-12-02 21:43

Magnuz skrev:OK, fast det blir lite blandade och spontana iakttagelser.

Fischer: Bredare ljudbild. Kanske lite hård klang och möjligen lite beslöjat och även distorderat. Lite långsammare tror jag men är inte säker.

Jansons: Lite högre brus åtminstone i början (?). Renare. Smalare ljudbild, men orkestern känns närmare. Lite högre nivå tror jag. Känns lite forcerad i början och kanske lite kantig. Kanske överdrivet känslosam bitvis.

Övriga iakttagelser: triangeln vid ca 4 min ligger långt utanför vänster högtalare i Fischer-versionen, men någonstans obestämbart i mitten i Jansons.

Överlag föredrar jag Fischer. Bra bas och ljudtryck på båda dock. :mrgreen:

Noterar för övrigt att en melodi är ett citat från någon gammal rysk folkmelodi som också återfinns på Jan Johanssons ”Jazz på ryska”.

Intressant!
Min upplevelse av ljudbilden är närmast motsatt den du tillskriver respektive version. Fischer upplever jag snarast som havandes en mjukare klang. Bruset vet jag inget om. Kanske både beroende på att vi lyssnar på olika volym och på att du har bättre hörsel i de högre frekvenserna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 22:19

Strmbrg skrev:
Magnuz skrev:OK, fast det blir lite blandade och spontana iakttagelser.

Fischer: Bredare ljudbild. Kanske lite hård klang och möjligen lite beslöjat och även distorderat. Lite långsammare tror jag men är inte säker.

Jansons: Lite högre brus åtminstone i början (?). Renare. Smalare ljudbild, men orkestern känns närmare. Lite högre nivå tror jag. Känns lite forcerad i början och kanske lite kantig. Kanske överdrivet känslosam bitvis.

Övriga iakttagelser: triangeln vid ca 4 min ligger långt utanför vänster högtalare i Fischer-versionen, men någonstans obestämbart i mitten i Jansons.

Överlag föredrar jag Fischer. Bra bas och ljudtryck på båda dock. :mrgreen:

Noterar för övrigt att en melodi är ett citat från någon gammal rysk folkmelodi som också återfinns på Jan Johanssons ”Jazz på ryska”.

Intressant!
Min upplevelse av ljudbilden är närmast motsatt den du tillskriver respektive version. Fischer upplever jag snarast som havandes en mjukare klang. Bruset vet jag inget om. Kanske både beroende på att vi lyssnar på olika volym och på att du har bättre hörsel i de högre frekvenserna.

Intressant. Jag skulle nog säga (men skrev inte) att Jansons är djupare också men som sagt smalare. Fischer är mjukare på så vis att den är lite avrullad i toppen, Jansons har mer diskant. Men Fischer har som sagt lite mer dist, tror jag.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Under radarn?

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 22:20

Strmbrg skrev:
Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:
Ja, och denna är en doldis som borde lyftas fram.
Lyssna på "Kalle på spången" och "Lide grann från ovan".
Både skojigt, idérikt som fan, och intelligent spelat. "Å sjonget". :)
Skoglund hade först ingen susning om hur man lirar trummor i baktakt, har han berättat. Men han kom efter lite övning på det som bara attan!

61fTv21u-OL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Den var ju kul! Synd med lite otydlig sång. Den kunde ha varit högre i mixen.

Peps är ju kanske inte den allra mest välartikulerande sångaren, med sin överdrivna skånska. Men, jag har inte uppfattat sången som otydlig i bemärkelsen för svagt mixad.

Nej, det kanske är något annat som orsakar grötigheten ( :oops: ) men jag tror att den hade vunnit på att ligga lite längre fram i mixen. För mig som norrlänning är det ju hart när omöjligt att hänga med annars. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-02 22:40

"Jag är en liten gåsapåg från Skåne
En skåning som ni vet är alltid trygg
Och fast jag är så nära sol och måne
Jag sitter säkert på min gåsarygg
Långt under mig det ligger som en tavla
Det vackraste i världen man kan se
Både skogar sjö och strand
Blir ett enda sagoland
När man ser det lite grann så här från ovan
Där ligger gamla slott och härresäten
Som minnen från den stolta tid som flytt
Och aldrig skall den tiden bli förgäten
Men inget slag skall stånda här på nytt
Nej dessa fält skall bära samma skördar
Som de har gjort i sekelflydda dar
Ja det är min liv och kniv
Alla tiders perspektiv
När man ser det lite grann så här från ovan
Du kära gås som stolt i skyn dig svingar
Har ingen farlig last att kasta ned
Ty du bär fredens vita vackra vingar
Som världen längtar efter mer och mer
När människobarnen går därnere och kivas
Då resonerar du nog liksom jag
Tänk vad skönt det är ändå
Att få sväva i det blå
Och se Er lite grann så här från ovan
Nu jordens alla murar börjar skaka
En samling dårar satt vår värld i brann
Vad fäderna byggt upp blir pannekaka
Det ryck och slits i gamla vänskapsband
Ack kära Ni som slåss därner på jorden
Kom upp och ta en liten titt med mig
Jag är ganska säker på
Att Ni skäms en smula då
När Ni ser vår gamla jord så här från ovan"

https://www.google.com/search?gs_ssp=eJ ... kCegQIHhAC

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-03 09:53

Kanske är streamerns påverkan redan utredd, för tråden verkar handla om annat. Här är iaf Archimagos senaste. Helt väntat resultat, men ändå. https://archimago.blogspot.com/2023/12/do-bit-perfect-digital-sources-affect.html?m=1#more

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-03 10:27

Se "dCS-dumheter" för detta inlägg, tycker det passar bättre där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-18 17:52

sprudel skrev:Jag har lyssnat igenom en hel del streamers och magnituden på skillnader där är inte mycket att tjoa om även om de finns. Dacar spelar då större roll enligt mig.
Best value for the buck är Squeeze Touch.

Lyssnade på den här igår https://www.stevehuffphoto.com/2023/10/19/the-hifi-rose-rs130-flagship-music-streamer-review/
Polaren, som bytt upp sig från en Primare streamer, tycker att den är prisvärd. Själv kunde jag inte säga om det lät bättre än innan, men det är sannolikt så små nyanser att man måste vara väldigt präglad av systemet för att uppfatta dem. Kanske. Om det är roligt med simulerade VU-mätare och annat skoj, eller om det bara ställer till det i framtiden återstår att se.
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-18 19:10

hifikg skrev:
sprudel skrev:Jag har lyssnat igenom en hel del streamers och magnituden på skillnader där är inte mycket att tjoa om även om de finns. Dacar spelar då större roll enligt mig.

Lyssnade på den här igår https://www.stevehuffphoto.com/2023/10/19/the-hifi-rose-rs130-flagship-music-streamer-review/
Polaren, som bytt upp sig från en Primare streamer, tycker att den är prisvärd. Själv kunde jag inte säga om det lät bättre än innan, men det är sannolikt så små nyanser att man måste vara väldigt präglad av systemet för att uppfatta dem. Kanske. Om det är roligt med simulerade VU-mätare och annat skoj, eller om det bara ställer till det i framtiden återstår att se.

Det där har jag svårt at svälja med min vänsterhänta hjärna.
Förutsatt att streamer:na gör sitt jobb, d v s är felfria, vad är det då som skiljer?
Att analogt "skräp" kan överföras vid taskiga konstruktioner förstår jag. Dock, att det skulle bli ljudmässiga förändringar (musiken) är totalt orimlgt*. Detta förutsatt att man inte menar brus/brum/knäppar som överförts analogt.

(Jag förutsätter också att alla DAC:ar numer är asynkrona)

*Orimligt skall tolkas som orimligt, inte "nästan".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-18 19:29

Vet inte vad som skiljer. Mer än att jag erfarit att vissa streamers strular, tappar kontakt med nätverk och app.

Smaksak såklart men själv vill jag inte ha en streamer med display, mätare och allehanda blingblong. Distraherande! Kör med slutstegets mätare avslagna, en del andra tycker väl att mätare är "läckurt". :)

dCS-streamern bara kopplades in. Det är på tok för krångligt och tidsödande att jämföra den mot Innuos ZEN Mini (eller vad den gamla undanstoppade nu heter).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-18 20:08

Strmbrg skrev:Vet inte vad som skiljer. Mer än att jag erfarit att vissa streamers strular, tappar kontakt med nätverk och app.

Smaksak såklart men själv vill jag inte ha en streamer med display, mätare och allehanda blingblong. Distraherande! Kör med slutstegets mätare avslagna, en del andra tycker väl att mätare är "läckurt". :)

dCS-streamern bara kopplades in. Det är på tok för krångligt och tidsödande att jämföra den mot Innuos ZEN Mini (eller vad den gamla undanstoppade nu heter).

Inga problem, vill du ha en svart display så väljer du det. Vill du se skivomslag väljer du det. Vill du se fejkade vu-mätare så kan du välja färg :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-18 20:53

jansch skrev:
hifikg skrev:

Det där har jag svårt at svälja med min vänsterhänta hjärna.
Förutsatt att streamer:na gör sitt jobb, d v s är felfria, vad är det då som skiljer?
Att analogt "skräp" kan överföras vid taskiga konstruktioner förstår jag. Dock, att det skulle bli ljudmässiga förändringar (musiken) är totalt orimlgt*. Detta förutsatt att man inte menar brus/brum/knäppar som överförts analogt.

(Jag förutsätter också att alla DAC:ar numer är asynkrona)

*Orimligt skall tolkas som orimligt, inte "nästan".

Felfria? I form av perfekta?
I en perfekt värd så stämmer teorin med verkligheten. Det är min syn att allt inte är perfekt utan de prylar som hanterar anomalierna bäst låter lite bättre. När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet. Drivverk och DA-omvandlare har blivit mycket bättre.
Bättre än ”perfekt”. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-18 21:07

sprudel skrev:
I en perfekt värd så stämmer teorin med verkligheten. Det är min syn att allt inte är perfekt utan de prylar som hanterar anomalierna bäst låter lite bättre. När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet. Drivverk och DA-omvandlare har blivit mycket bättre.

CD-ljudet, d.v.s. standarden, var lika perfekt då som nu. Att sedan inte alla implementationer höll måttet är en annan sak. Det skulle vara kul att testa lite tidiga CD-spelare. Jag tror nog att det fanns spelare redan då som var ganska nära idealet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-18 21:35

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Vet inte vad som skiljer. Mer än att jag erfarit att vissa streamers strular, tappar kontakt med nätverk och app.

Inga problem, vill du ha en svart display så väljer du det. Vill du se skivomslag väljer du det. Vill du se fejkade vu-mätare så kan du välja färg :)

Då väljer jag att slippa välja. Fanns Accuphases slutsteg utan mätare så hade jag nog valt det om det gav några lax lägre pris.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-18 21:43

Magnuz skrev:
sprudel skrev:

CD-ljudet, d.v.s. standarden, var lika perfekt då som nu. Att sedan inte alla implementationer höll måttet är en annan sak. Det skulle vara kul att testa lite tidiga CD-spelare. Jag tror nog att det fanns spelare redan då som var ganska nära idealet.

Men! Det är ju precis det jag säger?

Dock vill jag tillägga att standarden är inte perfekt. 16/44 kunde gott ha varit 24/96, även om det förra duger gott.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-18 22:24

sprudel skrev:Men! Det är ju precis det jag säger?

Dock vill jag tillägga att standarden är inte perfekt. 16/44 kunde gott ha varit 24/96, även om det förra duger gott.

Jag ville bara förtydliga att det du skrev ”När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet.” gäller implementationen snarare än själva ljudstandarden, vilket du i och för sig var inne på själv. Det skulle som sagt vara kul att prova någon riktigt gammal CD-spelare och jämföra med en modern. Jag har inget äldre än en från ca 1991 men det får väl bli den. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-18 23:21

Magnuz skrev:
sprudel skrev:Men! Det är ju precis det jag säger?

Jag ville bara förtydliga att det du skrev ”När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet.” gäller implementationen snarare än själva ljudstandarden, vilket du i och för sig var inne på själv. Det skulle som sagt vara kul att prova någon riktigt gammal CD-spelare och jämföra med en modern. Jag har inget äldre än en från ca 1991 men det får väl bli den. :)

Kör du den enbart som drive med digital ut till en bättre dac blir det nog skillnad jfrt med den interna dacen, hoppas jag. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-19 00:06

sprudel skrev:
Kör du den enbart som drive med digital ut till en bättre dac blir det nog skillnad jfrt med den interna dacen, hoppas jag. :D

Tror tyvärr inte att den har digitalutgång. Är inte heller så säker på att den interna dacen är så dålig. Jag minns att jag jämförde den mot en del hyfsat dyra spelare för länge sedan utan att höra någon större skillnad.

Det som vore riktigt kul vore ju att hitta två CD-spelare, eller dacar, som verkligen skiljer sig åt ordentligt. Men jag får prova med den gamla Philips-spelaren mot min Linn Classik (den kanske har digital ut, förresten?) och kanske dator till min Topping-dac och se om jag hör några skillnader.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-19 07:06

Min ringa erfarenhet ger vid handen att "alla CD-spelare och alla DACar" ger i stort sett samma ljudliga resultat.
Jag har inte lagt märke till några skillnader mellan majoriteten av dem jag har lyssnat på.

Hade lite kontakt med en handlare på 90-talet som lät mig låna hem lite pryttlar. Har utöver det ägt diverse apparater under årens lopp.
Sammanfattat kan jag säga att jag nog inte ens lyckades inbilla mig att det var några ens minimala skillnader mellan dem jag haft tillfälle att lyssna på.

Det kan bero på flera saker:

Det ÄR maximalt ytterst mikromala, till minimalt inga, hörbara skillnader.
    Det - i sin tur - kan bero på att "alla" tillämpar i stort sett samma teknik och de som avviker, avviker utan att det renderar i någon hörbar skillnad.
    Min anläggning i övrigt, inkluderat mitt rum, har på grund av begränsningar, fel och brister, inte medgett några hörbarhetsskillnader.
    Jag hör dåligt.
    Jag lyssnar slarvigt.
    Jag har inte lyssnat på tillräckligt avslöjande vax.
    Jag har inte genomfört de dubbelblindtester som erfordras för att detektera de pyttesmå skillnader som kan ha förelegat.

Alla apparater fanns för övrigt aldrig hemma samtidigt, för en ens någorlunda snabbgenomförd in- och urkoppling. Maximalt var det två apparater samtidigt - min egen och en hemlånad eller min gamla och en nyinköpt.

En mycket intressant sidofråga är såklart varför jag emellanåt hasade iväg och köpte en ny apparat utan att först undersöka om det var meningsfullt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-19 10:44

Magnuz skrev:CD-ljudet, d.v.s. standarden, var lika perfekt då som nu. Att sedan inte alla implementationer höll måttet är en annan sak. Det skulle vara kul att testa lite tidiga CD-spelare. Jag tror nog att det fanns spelare redan då som var ganska nära idealet.

https://archimago.blogspot.com/2021/12/ ... y-cdp.html
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Föregående

Återgå till Generellt om hifi