Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.
Viktigare än OM10 vs OM30?
PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.
Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Önskaw något särskilt? Kan spela in ett par trudeluttar när jag är tillbaka från min sjukhussäng.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Önskaw något särskilt? Kan spela in ett par trudeluttar när jag är tillbaka från min sjukhussäng.
Jag vill gärna höra något glest klassiskt stycke, m du har. Annars något bullrigt inklusive mellanspårspaus.
Men sjukhussäng går alltid före, ingen brådska!
Imperial-Blomman skrev:Ja har läst lite om våt avspelning men inte tagit steget dit.
gcs skrev:Man ska aldrig låta en skiva ligga utan fodral. Här hemma så har vi gott om damm men det tar man bort med skivborsten. Jag har skivor som kan vara i pensionsåldern och de låter utmärkt, Jag har just testlyssnat på ett par
och man kan bli förvånad hur bra det låter. fel som kan finnas är ett lågt brum som tillkommit vid graveringen. Faktum är att gamla LP skivor är tystare än förinspelade 1/4" band som man kunde köpa på 60-talet.
I början av 70-talet kunde man ibland köpa dBx encodade skivor som vid avkodning blev helt brusfria och normala knäppar på skivan försvann helt eller blev väldigt svaga. Sedan kom digitaltekniken och CD:n.
JM skrev:Vilka slipningar ger minst knaster?
Kan tidigare misshandel med enkla nålslipningar ge permanenta skador vilka inte kan döljas med bättre slipningar?
JM
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Jag vill gärna höra något glest klassiskt stycke, m du har. Annars något bullrigt inklusive mellanspårspaus.
Men sjukhussäng går alltid före, ingen brådska!
Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
Fantastiskt!
Jag får genast 2 reaktioner.
1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!
2. Vad tusan gör jag för fel?
Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.
Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)
Tack för inspelningen och inblicken i en värld jag knappt visste fanns!
PS. Bandbruset hörs tydligt!
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
Fantastiskt!
Jag får genast 2 reaktioner.
1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!
2. Vad tusan gör jag för fel?
Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.
Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)
Tack för inspelningen och inblicken i en värld jag knappt visste fanns!
PS. Bandbruset hörs tydligt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster