Står ni ut med knastret från LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav petersteindl » 2024-05-04 00:28

Gamla EMT skivspelare är klassiker. Användes i radiostudios. Eftertraktade i Japan.

Kanske en sån här Thorens skulle passa? Thorens Just nu 50.000 kr i rabatt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-05-04 07:33

Rumble från motor eller lager är inte ett oskyldigt buller som överlagras nyttosignalen. Rumble är alltså vibrationer i tallriken, vibrationerna stör nålen när den försöker följa spåret i skivan. Nålen kan sägas kastas runt i spåret, samtidigt missar den en del av nyttosignalen plus att skivan slits mer. Jämför med att hela pickupen tar ett hopp om man stöter till skivspelaren, samma fenomen. Nå, det senare gäller inte alla skivspelare, redan AR's från början av sextiotalet kunde man banka på med en hammare utan att något hände.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-04 08:27

Vinyl är underbart på många vis. Tänk dig att du möter den här gentlemannen som står och bläddrar bland skivorna skivbutiken. Nog tusan hade man blivit lite starstruck.
439245514_922010143263383_3889593017851254555_n.jpg
439245514_922010143263383_3889593017851254555_n.jpg (212.79 KiB) Visad 1196 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 11:08

Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-04 11:39

Thomas_A skrev:Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.

Viktigare än OM10 vs OM30?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 12:57

PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.

Viktigare än OM10 vs OM30?

Rena skivor är en viktig del, men den påverkar nog mest klarheten och högre frekvenser. Det trodde jag inte på förrän jag provat. Brus knaster etc har mycket med friktion att göra. Ju renare skivor och ju finare polerade nålar som används, ju lägre friktion, brus och knaster.

Skillnaden i tvätt varierar dock mellan skivor, en del skivor blir bara lite bättre and mycket bättre. Jag antar att själva vinylkvaliten och pressning påverkar ytan och friktionen.

Efter en tvätt är också den så vanliga statiska elektriciteten borta.

En par intressanta trådar i ämnet:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.49416/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1875629

Den sista länken mycket kul där en funktion i Parks Puffin som graderar skivor automatiskt, A+ B etc och tvätt ger ganska stora förbättringar. Kul grej tycker jag.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 13:18

PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?

Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.

Önskaw något särskilt? Kan spela in ett par trudeluttar när jag är tillbaka från min sjukhussäng.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-04 13:26

Att bara läsa om hur man rengör skivor, får mig att undvika LP som medium, så långt det är möjligt!

Precision Aqueous Cleaning of Vinyl Records är 192 sidor…
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-04 13:30

Thomas_A skrev:
PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?

Önskaw något särskilt? Kan spela in ett par trudeluttar när jag är tillbaka från min sjukhussäng.

Jag vill gärna höra något glest klassiskt stycke, m du har. Annars något bullrigt inklusive mellanspårspaus.

Men sjukhussäng går alltid före, ingen brådska!
... tycker jag!

Per

gcs

Inläggav gcs » 2024-05-04 13:37

En direktdriven skivspelare har inget rumble. Det vet jag eftersom jag testat det med några blanka lackskivor. När man sätter ner PU nålen på en blank skiva som snurrar, då hör man bara förstärkarbruset eftersom lacket
inte har något eget brus. Jag brukar vanligen använda lackskivor när jag ställer in antiskating. Alltså ett gramofon lack är alltså helt tyst innan det går till matris verkstaden där det händer saker som gör att bullernivån ökar
med +18dB. Man ska inte heller glömma att Riaa korrektionen höjer basen 18-20dB beroende på frekvensen. Det kan man tydligt se i ett tidigare inlägg med en FFT kurva. Jag vet inte om jag nu kommer ihåg rätt så tror jag att
det är så att ju fler skivor man pressar med en matris så ökar brus och buller.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 13:46

PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:

Jag vill gärna höra något glest klassiskt stycke, m du har. Annars något bullrigt inklusive mellanspårspaus.

Kommer nån gång under nästa vecka!

JM

Inläggav JM » 2024-05-04 13:51

Vilka slipningar ger minst knaster?
Kan tidigare misshandel med enkla nålslipningar ge permanenta skador vilka inte kan döljas med bättre slipningar?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-04 14:14

Våt-avspelning var på tapeten under 80 talet. Har själv provat det och visst blev det tyst. Såldes till och med anordningar för det. Nackdelen som det skulle ha var att skivorna blev mer skitiga om jag minns rätt. Men för mig fungerade det riktigt bra. Brukade droppa några droppar destillerat vatten på skivan innan jag satte ner nålen och det blev knäpptyst sen när den avspelades.

https://www.amazon.se/-/en/Analogy-CLEA ... B0064MAXXC

https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... ck.127223/

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-04 14:16

Ja har läst lite om våt avspelning men inte tagit steget dit.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-04 14:22

Imperial-Blomman skrev:Ja har läst lite om våt avspelning men inte tagit steget dit.

Jag har provat med riktigt bra resultat. Blev faktiskt rejält förvånad hur tyst det blev. Prova med 10 droppar som du droppar på med ett jämt mönster på skivan så nålen får gå lite i dom dropparna och smeta ut det på en skiva som du vet låter risigt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 14:57

Våt avspelning funkar. Mätbart lägre brus och knaster. Samt lägre friktion. Funkar också på samma sätt med vissa behandlingar av skivan som minskar friktion. I praktiskt bruk tror jag dock mer på kliniskt rena skivor och nya och välpolerade nålar. Att kvaliten på plast och pressning varierar är ju svårare att göra något åt och en av de stora begränsningarna med vinyl. Ibland finns ju bättre pressningar att få tag på och det är kanske också en viss tjusning med att leta upp sådana rariteter inte bara för lyssning. Det blir mer av en samlarhobby också.

gcs

Inläggav gcs » 2024-05-04 15:26

Jag har också provat våtavspelnimg och det fungerar men det är ganska bökigt. Jag har gjort det i samband överspelning av skivor till 1/4" band. Nu har jag en skivtvätt som för ett himla liv så man måste ha hörselkåpor.
Jag har säkert fyra hundra LP skivor och de flesta är i stereo. Jag har köpt dem själv i slutet av 50-talet. Väldigt många av skivorna är spelade på min första Philips stereo spelare med kristall puppa. De låter förvånande
bra. Jag ska ta fram några av mina äldsta skivor och lyssna igen och återkomma med resultat.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 15:28

En länk kring våtavspelning och friktionssänkande metoder för att minska brus och knaster:

https://vinylengine.com/turntable_forum ... 19&t=22360

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-04 15:39

Rena skivor är helt klart a och o. Såg en video på Youtube där dom hade en 100% ren skiva och sedan hostade dom två meter från skivan och lät den ligga en dag. När dom sen spelade den dagen efter så knastrade det och lät förfärligt. Tydligen så utsöndrar man 1000 tal små droppar när man hostar. Tänk då en skiva som är 40 år gammal vad den har fått utstå och hur mycket skit den samlat på sig. Skulle jag börjat med vinyl idag så hade en skivtvätt varit en självklar investering.

gcs

Inläggav gcs » 2024-05-04 16:11

Man ska aldrig låta en skiva ligga utan fodral. Här hemma så har vi gott om damm men det tar man bort med skivborsten. Jag har skivor som kan vara i pensionsåldern och de låter utmärkt, Jag har just testlyssnat på ett par
och man kan bli förvånad hur bra det låter. fel som kan finnas är ett lågt brum som tillkommit vid graveringen. Faktum är att gamla LP skivor är tystare än förinspelade 1/4" band som man kunde köpa på 60-talet.
I början av 70-talet kunde man ibland köpa dBx encodade skivor som vid avkodning blev helt brusfria och normala knäppar på skivan försvann helt eller blev väldigt svaga. Sedan kom digitaltekniken och CD:n.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-04 16:15

gcs skrev:Man ska aldrig låta en skiva ligga utan fodral. Här hemma så har vi gott om damm men det tar man bort med skivborsten. Jag har skivor som kan vara i pensionsåldern och de låter utmärkt, Jag har just testlyssnat på ett par
och man kan bli förvånad hur bra det låter. fel som kan finnas är ett lågt brum som tillkommit vid graveringen. Faktum är att gamla LP skivor är tystare än förinspelade 1/4" band som man kunde köpa på 60-talet.
I början av 70-talet kunde man ibland köpa dBx encodade skivor som vid avkodning blev helt brusfria och normala knäppar på skivan försvann helt eller blev väldigt svaga. Sedan kom digitaltekniken och CD:n.

Sköter man sina skivor och behandlar dom med den vördnad dom förtjänar så ger dom ett livslångt nöje.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-04 16:51

JM skrev:Vilka slipningar ger minst knaster?
Kan tidigare misshandel med enkla nålslipningar ge permanenta skador vilka inte kan döljas med bättre slipningar?

JM

Svårt att helt säga men om nålen är symmetrisk och välpolerad så är nog viktigast för lågt brus och knaster. Fine line och micro ridge nålar ger oftare lägre distorsion i högre register och bättre nivå i innerspår.

Med senaste SAS-nålen som jag köpte så provade jag några innerspår som jag tidigare dömt ut som ” sönderspelade”. Inte perfekt men spåren spelades bättre än jag nånsin hört dem. Då även tvättade med ultraljudstvätt ska tilläggas. Så jag tror att det är svårt att avgöra om spåret är sönderspelat, smutsigt eller bara svåravspelat. Det går som sagt att gravera omöjliga spår.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 10:20

PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:

Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.

Normalt spelar jag skivor via realtids click-repair så jag hör aldrig något knaster. Denna inspelning är inte med clickrepair, alltså med allt knaster inspelat också.

https://www.dropbox.com/scl/fi/luwfkuty ... 2l3gm&dl=0

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-07 11:48

Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.

Fantastiskt!

Jag får genast 2 reaktioner.

1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!
2. Vad tusan gör jag för fel?

Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.

Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)

Tack för inspelningen och inblicken i en värld jag knappt visste fanns!

PS. Bandbruset hörs tydligt! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-05-07 12:14

Är pickup och tonarm rätt injusterat? Både avseende vikt, antiskating och vinklar. Jag har fått uppfattning att felaktig injustering kan ta fram mycket "oljud".
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-07 12:18

PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.

Fantastiskt!

1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!

Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.

Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)

Det finns billigare skivtvättar som är hyffsat bra men dom tar lite längre tid att använda. Men har du enbart några få skivor du spelar så går det ju bra. Här har du en för 800 kr och en video hur det låter före och efter. Orkar du inte se hela videon så har du resultat 8.20 in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=aRI2oBjZ2Io

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-07 12:35

Om jag har förstått dig rätt så är du lite sparsam av dig. Då har du ett annat alternativ som att köpa en fin flaska whiskey till någon forumskamrat som har en skivtvätt och åka dit och få en trevlig kväll tillsammans. Eller lämna dina skivor till en butik som har service för att tvätta skivor. En del skivbutiker har det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 12:38

PerStromgren skrev:

Fantastiskt!

Din rigg borde kunna ge samma ljudvalité. Om man håller sig knaster så består de av smuts, repor och statisk elektricitet. Repor kan man inte göra mycket åt (möjligen finns en metod som jag inte provat ännu), annat än att använda realtids klickborttagning. Tvätt kan man komma långt med men inte heller det är helt enkelt eftersom det verkar som att för vissa knastriga skivor så blir det "bättre för varje tvätt" (alltså finns det något som är svårt att ta bort). Skivor varierar också, en del får en liten förbättring och en del ganska stora förbättringar efter tvätt.

Hur mycket man vill lägga på det beror på hur intresserad man är av "hobbyn" att samla och spela LP-skivor. Att kunna rengöra skivor på ett bra sätt har historiskt både varit ganska dyrt, svårt och/eller omständligt. Den lilla ultrasonikatorn HumminGuru är ett mellanting (ganska bekväm tvätt, smidig och inte superdyr). Som alltid är det ju förenat med en kostnad.

Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.

https://parksaudiollc.com

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-05-07 13:54

Om att tvätta LP

Jag brukar hälla upp ljummet vatten i en väl rengjord diskbalja, några droppar yes och sedan i med skivan. Etiketten tar ingen skada.
En nytvättad diakhandduk vid sida.
Sedan använder jag min paragon skivborste med skivan på handduken, vänder skivan och borstar andra sidan. För en smutsig skiva
upprepa.

Därefter sköljer jag med ljummet vatten ur kranen till inget lödder finns kvar, tar fram en ny handduk och lägger skivan där. Gnugga inte !
En tredje handduk ovanpå och badda försiktigt för att suga upp överflödigt vatten.

Har man kalkhaltigt vatten kan sköljningen avslutas med destvatten eller kanske spolarvätska.

Häng upp skivan i centrumhålet tills den är riktigt torr. Var observant på om det blir "rinnspår" då får man skölja om.

( jag har använt en skruvdragare till att snurra skivan för att slunga bort vatten )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 14:15

Sådan tvätt kan fungera. Annars finns det också en rerefensbibel för tvätt som är den bästa. Men den är manuell och det är för mig oklart om man kan få tag på lösningarna som bara verkar kunna köpas som labbprodukter i Sverige.

https://thevinylpress.com/app/uploads/2 ... 024-03.pdf

Alconox, Liquinox
Alconox, Citranox

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi