Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-29 11:50

fbk & Blue
Nu sågar ni IÖ. Och det är helt i sin ordning om han har slirat på sanningen.
D
P.S. Detta som en reflektion/iaktagelse att de som som mest anser sig sågade faktiskt är de som sågar mest, ovetandes om'et.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-08-29 11:59

Hmmm, för att svara på topic-frågan så:

Nej, men däremot sakligt tillrättavisad.

Men iofs kan ju en "sakligt tillrättavisad" människa känna sig "sågad" och tvärtom. Det finns alltid risk för missförstånd och feltolkningar, särskilt när man inte kan föra en dialog i realtid som på exempelvis dessa internet-forum.

Mvh
Senast redigerad av Baltazar 2005-08-29 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-29 11:59

dimitri skrev:Detta som en reflektion/iaktagelse att de som som mest anser sig sågade faktiskt är de som sågar mest, ovetandes om'et.

Kan det vara för att de uttrycker sig i / uppfattar text på annat sätt än andra?

Jag blir mer och mer övertygad om att skriven text är ett sämre media för kommunikation än man oftast tror.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 12:00

Blue, jag är inte Ingvar, men det var inte speciellt konstruktivt eller trevligt att slänga in fraser såsom "Jasså minsann", "Gissar att du åter kör "klipp, klista och förvirra din motståndare"-trixet nu.". Vill du har en konstruktiv debatt kan du själv vara lite snällare och mer konstruktiv.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-29 12:01

fbk & Blue

dimitri! Jag har frågat, och fick till svar att detta inte stämmer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-08-29 12:02

Tja, tyckte att jag blev sågad när jag tyckte att B&W hade en onödigt marknadsinriktad/oteknisk reklam för uppdaterade Nautilus-serien.

Tror tyvärr att om vissa andra skrivit samma sak hade färre vågat invända.

Att "bli sågad" på ett forum betyder dock inte att jag känner mig sågad - det här med internetforum måste man ju inte ta sådär jätteallvarligt... (helst inte alls)

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-29 12:55

Svar på rubriken. Nej jag har inte blivit sågad, däremot har jag blivit tillrättadvisad av Massa IÖ och Johan Lindroos. Men de flesta tillber mig även IÖ och Lindross :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-29 13:07

fbk skrev:
fbk & Blue

dimitri! Jag har frågat, och fick till svar att detta inte stämmer.

Och om det var som n3mmr skriver tror du då på fullt allvar att de skulle säga det? Var inte så blåögd.....:roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 13:24

Naqref™ skrev:
mats skrev:Du menar att det är samma skit Supra Sword?

Mats du vet att vi inte vågar dissa dig!

Jag har f ö blivit sågad vid fotknölarna (mayro (c) ??? ) men jag överlever utan problem.

Inte för jag vet hur JAG helt plötsligt kom in i debatten Nagref... Men du kanske kan tala om hur det blev så. samt hänvisa VAR jag gjort mig till en person som sågat dig vid fotknölarna?

Säger inte jag inte gjort så. Men minns faktiskt inte detta själv bara.. Och vad betyder (c) efter mitt nick?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 13:38

Blue skrev:Öhman: "Å andra sidan kan man fråga sig om "normala" verkligen är ett bra kvalitetskriterium? Jag tycker till exempel att de som är "bättre än normalt" är bättre än normalt. Exempelvis Faktiskt-befolkningen."

På tal om ryggdunkning... "Bättre"? På vilket sätt, kan man undra? Är det statistiskt bevisat, eller?

Nä, det är min subjektiva uppfattning bara.

Jag gillar musik, och jag bryr mig om musikåtergivnig. Det gör väl de flesta här på faktiskt också. Det tycker jag är bra! Dessutom är de människor jag lärt känna här på faktiskt klart trevligare än folk är normalt, i snitt. Det tycker jag också är bra.

Hur tycker du själv?

Menar du att alla per definition alltid är precis lika bra och trevliga? Isåfall är det svårt att förstå varför du inte invände mot synunkten om att folk borde bli mera normala här på faktiskt.

Eller menar du att folk här på faktiskt är sämre än normalt? Varför vill du uppehålla dig här isåfall? Bara för att trolla? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-29 13:41

Sorry mayro, var klumpigt formulerat av mig och nu när jag ser det igen så var det ju inte ens korrekt. :oops:

Jag tänkte mer på © av mayro om uttrycket snarare än att du var inblandad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 13:52

Sen en otrevlig grej som försikommer väldigt ofta här. Det är att man hela tiden berömmer "sitt" faktiskt via att säga nedlåtande saker om andra forum osv osv...

I privatlivet blir man snabbt ansedd som en ren skitsnackare om man springer runt o berömmer sig själv o kritiserar andra..

Tips. Sluta snacka så förbannat mycket skit om andra forum.

Angående topic.

Jag vet ärligt inte om man kan föra en trevligare RÅDGIVANDE ton. Just det första jag tog upp ovan är en anledning som jag tror många ggr är bråkfödande..
DVS att man skriver något och detta skrivna blir "tillrättavisat" av sk "kunnigare"

Jag tror hifi är en hobby. En livsstil. Men mest ett sätt för många att stänga av vardagens händelser en stund o vila hjärnan.
MED MUSIK.

Om man då säger något vill man kanske inte "mässtras" utan få råd, tips, osv..

Där anser jag faktiskt.se brista. Att en del anser vanliga elsladdar bäst är ju redan klart. Så varför upprepa detta ideligen o mantra på i ämnet. Acceptera att en annan vill ha sina kablar. Och ge tips o råd om hemgjort via att LÅNA ut era kablar i en byteslyssning osv...

Därvid kan man VISA vad man tycker o säger i stället för att verbalt slå ihjäl den som har kablar för 1000 kr som signalkablar ..

Detta var enbart ett exempel. Så inte en inledning till kabeldebatt...

Att vara utbildad betyder inte man är en bättre lyssnare. Enbart att man kanske förstår BAKGRUNDEN till VARFÖR olika saker tekniskt händer. Inget annat..

Och skulle jag då vila bli UPPLYST om varför så är det ju lättare att vända sig till en "kunnigare" person om denne tidigare INTE tillrättavisat mig via mästrande o mässande... Utan om han via fin stil utbytt erfarenheter via trevliga inlägg osv.

Detta var mitt bidrag till topic.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-29 13:53

Ingen vågar såga IÖ :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 13:55

Naqref™ skrev:Sorry mayro, var klumpigt formulerat av mig och nu när jag ser det igen så var det ju inte ens korrekt. :oops:

Jag tänkte mer på © av mayro om uttrycket snarare än att du var inblandad.

Men jag förstår inte ändå.. Vad betyder (c)mayro :?:

och nagref. Jag är övertygad detta enbart är missförstånd. Men vill veta vad du menar ändå.. Ta det via ett Pm i stället så slipper vi ha egendebatt här :) Det finns ju en topic ändå ju... :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-29 14:06

mats skrev:Ingen vågar såga IÖ :D

Jodå, men eftersom det bara leder till att IÖ tar så otroligt mycket och illa vid
sig så är det inte till någon som helst nytta att kritisera honom offentligt... :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-29 14:11

Mayro: det är en viss skillnad att ha en sak fullt medveten om vad det är man har och för att man verkligen vill ha det så.... och att ha något helt annat än vad man tror man har.

Jag tror aldrig en person har haft problem på forumet här oavsett vad de kört om de varit tydliga med att det är deras egen smak.

Det blir inte debatter och tillrättavisanden förrän det påstås någonting om "detta är bättre" eller så. Påstående förväntas här på faktiskt.se kunna föras i bevisning.

För många blir det alltså en undervisning i att lära sig att uttrycka sig korrekt - därvidlag är vi petiga här, ja.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 14:11

mats skrev:Svar på rubriken. Nej jag har inte blivit sågad, däremot har jag blivit tillrättadvisad av Massa IÖ och Johan Lindroos. Men de flesta tillber mig även IÖ och Lindross :lol:

Jasså tillber jag dig? Det visste jag inte!

Får man fråga hur jag går tillväga vid min tillbedjan?

Jag som funderar på att gå ur svenska kyrkan. Är inte heller konfirmerad. Dock döpt utan att blivit tillfrågad. Vet ej hur man ber.

:D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-29 14:13

Om IÖ har bevisligen fel, så garanterar jag att han kommer att sågas med glädje och stor stolthet hos den som håller i sågen, för att det är sällan det är möjligt. :lol:

Tipset är: var säker.... var mycket säker... :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-29 14:16

Johan_Lindroos skrev:Jag som funderar på att gå ur svenska kyrkan. Är inte heller konfirmerad. Dock döpt utan att blivit tillfrågad. Vet ej hur man ber.

Gå till AA, där avslutas mötet alltid (?) med en bön. :mrgreen:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-29 14:19

Johan_Lindroos skrev:
mats skrev:Svar på rubriken. Nej jag har inte blivit sågad, däremot har jag blivit tillrättadvisad av Massa IÖ och Johan Lindroos. Men de flesta tillber mig även IÖ och Lindross :lol:

Jag som funderar på att gå ur svenska kyrkan. :D

Det är nog ett lämpligt första steg, om du skall tillbe Mats!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 14:22

Hetsporren skrev:
Martin skrev:LTS testar och försöker hitta fel på själva ljudåtergivningen, hittar man inget så gör man inte det, än... Det är inget mer med det.

Jag är medlem i LTS och tycker det testförfarandet är märkligt, ungefär lika märkligt som att Pioneer 668 skulle vara en "första klassens" CD-spelare...

Ungefär lika konstigt som att bedöma försterrutors transparens (förmåga att visa vad som finns på andra sidan utan förvrängning trots att de är i vägen) genom att hålla upp dem framför sig, och sedan ta bort dem. :wink:

Det är precis vad en F/E-lyssning är.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med denna liknelse kanske de flesta förstår varför det inte spelar så stor roll om det finns ett fönster ytterligare i kedjan. Fönstret blir ju bara ytterligare en del av det objekt som man betraktar via testobjektet (fönstret). Det hämmar inte mäjligheten att bedöma om det är transparent.

Det spelar heller ingen större roll vad motivet är (väder, miljö och så vidare) så länge tillräckligt stort spektrum av nyanser innehålls. Det får exempelvis förstås inte vara kolmörkt (tyst) när man F/E-tittar (lyssnar), och det får inte vara jämngrått (odynamiskt) eller orörliga motiv (statiskt brus).

När man F/E-lyssnar bör man alltså välja programmaterial med stor dynamik, med brett, men rent spektrum och gärna programmaterial som man känner väl, eller som är lätt att memorera hur det låter.

På precis samma sätt som att man om man F/E-tittar en fönsterruta, bör titta på saker genom (och bredvid) det, som är i många färger, har mycket detaljer och sträcker sig hela vägen från svart till vitt. Om det är ytterligare ett fönster i vägen (man kanske sitter inomhus, håller glasrutan man skall testa i handen, och tittar ut genom ett fönster exempelvis) så spelar det ingen större roll, eftersom de eventuella förvärningningarna från detta inte kommer att bli identiska annat än om testobjektet är transparent.

PPS. Jag vet inte hur många som F/E-tittat fönsterrutor, men de är förvånansvärt dåliga på att släppa igenom ljus utan förvrängning. Värsta problemen i normala betraktningsvinklar brukar vara grönfärgning och ytreflexer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 14:24

Mayro skrev:Sen en otrevlig grej som försikommer väldigt ofta här. Det är att man hela tiden berömmer "sitt" faktiskt via att säga nedlåtande saker om andra forum osv osv...

I privatlivet blir man snabbt ansedd som en ren skitsnackare om man springer runt o berömmer sig själv o kritiserar andra..

Är det inte precis det du gör nu om faktiskt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 14:29

IngOehman skrev:
Mayro skrev:Sen en otrevlig grej som försikommer väldigt ofta här. Det är att man hela tiden berömmer "sitt" faktiskt via att säga nedlåtande saker om andra forum osv osv...

Är det inte precis det du gör nu om faktiskt?

Nej. Det gör jag inte. Jag komenterar saker som redan i denna tråden sägs på flera ställen. Och jag sitter INTE på annat forum o skrev detta inlägg. Jag skrev detta här.

Så det anser jag inte Iö.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-29 14:38

Johan_Lindroos skrev:

Jag som funderar på att gå ur svenska kyrkan. Är inte heller konfirmerad. Dock döpt utan att blivit tillfrågad. Vet ej hur man ber.

:D

Du skall när klockan är 12 på natten hoppa två mil på ett ben för att ära mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 14:48

Blue skrev:Hej Öhman! Jag hoppas att du vill medverka till att göra debatten lite mer konstruktiv än sist!

Det där kommenterar jag inte ens, i överensstämmelse med djurparkens regler med avseende på matning av trollen. :wink:

Blue skrev:
iö skrev:Allvarligt talat - jag har fått veta att folk inte har fått registrera sig ens, på grund av att de äger mina högtalare.

Jag har sett sådana rykten florera här förrut. Verkar mycket märkligt. Det finns nämligen GOTT om folk som äger dina högtalare på hififorum.nu Det finns till och med ett särskilt "märkesforum" där dessa personer brukar diskutera sina/dina högtalare.

Och? Det var ju precis det som var argumentet - att det fanns tillräckligt många redan.
(Det kanske går att hitta detta i någon tråd, om jag minns rätt (inte helt säker dock) så stod detta i någon tråd, men det kan vara så att jag fått veta det via ett PM också.)

Om inte annat får gärna någon på hifi-forum kommentera varför man agerat på det viset.

Blue skrev:
iö skrev:Själv har jag blivit utslängd "på livstid", men trots det har jag nyligen fått veta att jag kan ansöka om inträde, så det gjorde jag. Jag har dock väntat i över en vecka nu...

Jasså minsann, för ett tag sedan lät det som att du inte hade några som helst avsikter att ansöka?

Nej, det hade jag inte. Och?

Jag är inte hungrig just nu, men om några timmar kanske jag, trots det, vill ha middag. :wink:

Blue skrev:
iö skrev:Inser du alls skillnaden mellan återgivning och sound? Du skriver "tycker" och "märklig hörsel". Menar du alltså att en person med märklig hörsel godtyckligt kan definiera om återgivningsbegreppet?

Gissar att du åter kör "klipp, klista och förvirra din motståndare"-trixet nu.

Nej, jag kan inte tänka mig att så enkla frågor är förvirrande för någon. :wink:

Dessutom brukar jag ha ambitionen att reda upp de förvirringar som finns, inte att skapa dem. Då brukar frågor vara bra medicin (om den man ställer dem till kan och vill svara på dem...).

Blue skrev:Prova vänligen att läsa det textstycke som du här har klippt ut fraser ur en gång till, och se om du möjligen kan förstå vad jag försökte säga med det inlägget.

Det gick inte att förstå, så därför ställde jag frågan: Menar du alltså att en person med märklig hörsel godtyckligt kan definiera om återgivningsbegreppet? Du valde att inte svara på den. :( Kan det vara så att du inte förstod det du skrev själv ens? :wink:

Att döma av de efterföljande inläggen i övrigt verkar det i alla fall som att de flesta har förstått innebörden i det jag skrev.

Varför tror du det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 15:00

Mayro skrev:
IngOehman skrev:

Är det inte precis det du gör nu, om faktiskt?

Nej. Det gör jag inte. Jag komenterar saker som redan i denna tråden sägs på flera ställen. Och jag sitter INTE på annat forum o skrev detta inlägg. Jag skrev detta här.

Så det anser jag inte Iö.

Det har du rätt i.

Men du håller väl med om att det funnits rejält med skitsnack om Faktiskt på hifi-forum? Inte från dig, men från många andra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-29 15:08

Om någon har uttryckt sig i stil med:
" Jag vet inte så noga men jag inbillar mig att det lät bättre men en tjockare nätkabel bla, bla, bla"
- blir denne inte sågad utan snarare tillrättavisad, tycker jag mig ha sett här på Faktiskt.se..

Om ngn annan säger:
"Jag hör skillnad direkt om man har en nätkabel för minst 1200 kr - diskanten får nämligen ett bättre frekvensmönster som ger mer äkthet åt akustiken i reflexerna. Gå genast iväg och köp en, ju dyrare destå bättre. Det har min Hifi-försäljare garanterat och han har ju jobbat i butiken i flera år."
Så förtjänar han helt klart en sågning.

Eller som jag märkte i en ino-debatt någonstans:
Citat:
"Lyssnade till Pip och jämförde denna med ett diybygge för ca 5-600kr ( Tangband ). Tyckte diyhögtalarna lät ungefär lika bra om än annorlunda."
Inlägget kommenterades inte alls.
Det tyckte jag var den skönaste sågningen. :lol:

P.S. Hallå Johan Lindroos. Jag funderade oxå på att gå ur kyrkan men jag kom på att jag faktiskt brukar deras lokaler ibland. Dels för att lyssna på musik live och dels för att kyrkorna används för fina inspelningar som jag köper på CD. Därför har jag beslutat mig för att fortsätta sponsra även om jag är ateist.
Senast redigerad av Ljudkrav 2005-08-29 15:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 15:08

Mats, jag börjar tröttna på dina gliringar. Hitta någon annan att trakassera.

De finns väl ingen som blivit lika sågad här på Faktiskt som jag. Titta bara i denna tråd. Till och med när jag säger att Faktiskts deltagare inte är vanliga utan bättre blir jag påhoppad. Både av dig och av andra, som är just deltagare på faktiskt.

Ganska ledsamt det hela. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-29 15:15

IngOehman skrev:De finns väl ingen som blivit lika sågad här på Faktiskt som jag.

Iof så är du väl också en av dem som blivit mest hyllade på detta forum (betydligt fler gånger än du blivit sågad), men man ser ju såklart sågningarna tydligare som drabbad.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-29 15:18

IÖ,

Precis (som du ju säkert är väl medveten om) som i verkligheten (där Faktiskt.se kan tänkas vara en del därav) är det tyvärr så att det är det ruttna ägget som tar uppmärksamheten från de fräscha i äggkartongen. Ibland kan det vara svårt att känna för glasmästarsill när suströmmingsburken läcker på hylla bredvid. Det är ju också faktiskt så att sången inte är lika njutbar om en i kören sjunger falskt hela tiden. Tycker jag.

Jag TROR att det står ett par hundra eller rent av tusen medhållande, likasinnade, fromsinta eller bara frågande vid din sida för varje troll som verkar ha gjort det till sin agenda att endast klaga och leta efter saker att anmärka på.

Edit:
Om man nu ska såga nån så bör det väl åtminsonte finnas en anledning kan man ju tycka och jag har säkert missat ett par inlägg här men har ju ännu inte hittat någom som föranleder en sågning av IÖ.

Edit2:
Jag är inte medlem i LTS, har aldrig träffat eller pratat med IÖ och äger inte en enda av de så hatade/omtyckta och vilt diskuterade CD-spelarna, högtalarna eller förstärkarna.
Senast redigerad av UrSv 2005-08-29 15:22, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi