Musikströmmartest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Musikströmmartest

Inläggav hifikg » 2024-10-21 01:07

distad skrev:
hifikg skrev:Begriper inte vad Rockwoolen gör där, i mitt rum finns inget utrymme för Rockwool mellan 52.2 o väggen

Den är där för de som hänger på väggen.... utan sådant så låter det sämre. Något som du kanske inte tänkte på när du hade Världens bästa OA51.N på besök hos dig....? :wink:

Stig välte min whiskyhylla som straff för att jag använde Rockwool i ett rum med OA-högtalare..
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-21 10:35

hifikg skrev:
distad skrev:
hifikg skrev:Begriper inte vad Rockwoolen gör där, i mitt rum finns inget utrymme för Rockwool mellan 52.2 o väggen

Den är där för de som hänger på väggen.... utan sådant så låter det sämre. Något som du kanske inte tänkte på när du hade Världens bästa OA51.N på besök hos dig....? :wink:

Stig välte min whiskyhylla som straff för att jag använde Rockwool i ett rum med OA-högtalare..

Om det nu beror på det...kan vara annat också. Jag vet inte ens om jag vågar ställa in några OA högtalare numera. Har haft lite andepåhälsning sista tiden och jag tror vad det beror på, men det kan jag inte ta här. Verkar som man måste köra original annars finns det åsikter. Man undra ju hur det är hemma hos alla som som stoppar i "allt möjligt" i Carlsson lådor..... 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-21 11:28

Stig e rätt nöjd m mitt ljud har ja hört :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-21 19:23

distad skrev:
hifikg skrev:
distad skrev:Den är där för de som hänger på väggen.... utan sådant så låter det sämre. Något som du kanske inte tänkte på när du hade Världens bästa OA51.N på besök hos dig....? :wink:

Om det nu beror på det...kan vara annat också. Jag vet inte ens om jag vågar ställa in några OA högtalare numera. Har haft lite andepåhälsning sista tiden och jag tror vad det beror på, men det kan jag inte ta här. Verkar som man måste köra original annars finns det åsikter. Man undra ju hur det är hemma hos alla som som stoppar i "allt möjligt" i Carlsson lådor..... 8O

Fungerar utmärkt om man hedrar hans patent på sådant han inte hann göra klart själv ;)
Att pilla in både det ena och det andra i Carlssonliknande lådor... well... görs på egen risk.
Om Stiftelsen stänker några droppar heligt OA-vatten över dem kanske de kan anses vara okej. Som tonårsingenjörerna t ex. Vad det heliga vattnet innehåller vill jag inte veta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2024-10-26 09:41

Hej!

Eftersom jag är lite bekväm och samtidigt resultat-fokuserad:
-Vad är det sammanfattade konkreta resultatet av detta test?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-26 12:55

Strmbrg skrev:Hej!

Välkommen tillbaka, gick du vilse med kameran där ett tag? Fullt begripligt under sommarsäsongen.

Vi (jag) hörde ingen skillnad på de olika strömmarna, men när det kopplades in lite "ormoljeliknande" grejor så hände det saker med ljudet.
Exakt vad "ormoljan" bestod av tror jag är hemligt, eller nästan hemligt, men den smorde upp ljudet. Precis som mina små svarta lådor som jag placerat mellan Mscaler och Qutest.
Om jag skaffar en ren strömmare en vacker dag kommer jag titta på funktionerna o inte jaga bättre ljud. Gillar en display där jag kan se vem som ylar, den inbyggda dacen (svårt att hitta strömmare utan såna) måste kunna kopplas förbi, jag är fast i min tro på min egen dac-rigg. Den ska även kunna hantera mitt berg av hårddiskar. Den jag bestämt mig för just nu är Eversolo 6, fast jag upptäckte häromdagen att min gamla MacBook Pro glatt streamar högupplöst om det kommer från Qobuz, så projektet är skrinlagt tills vidare.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-10-26 16:00

Short version:
- Vi testade tre olika strömmare, Bluesound Node130 var bäst, även om Sonos Connect var förvånansvärt bra om man inte kör högupplösta musifiler vilket den inte klarar.
- Har Du tillgång till en lågdistande separat DAC så använd den. De inbyggda DACarna är inte bra.
- Har strömmaren toslinkutgång så kör på den till DACen så har Du eliminerat en hel del risker för jordslingor.
- Har Du inte behov av Replay Gain så kör strömmaren på fast ljudvolymläge o justera volymen via DACen.

Vill Du veta mer så får Du harva igenom tråden.

Vi har flera delmoment att testa, främst bittrogenhet. Stay tuned.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-10-29 15:12

Har ni lyckats höra när en stream inte är bittrogen? T.ex. genom att ställa in volymen manuellt för att match något som är bittroget och höra om det går att uppleva en skillnad.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-29 15:49

Harryup skrev:Har ni lyckats höra när en stream inte är bittrogen? T.ex. genom att ställa in volymen manuellt för att match något som är bittroget och höra om det går att uppleva en skillnad.

Nej, vi hann inte ens kolla bittrogenheten den här gången men det kommer nästa gång. Jag skulle kunna spela in musik via Toslink som i musikströmmaren är sänkt med t ex 40 dB och så kan alla i lugn och ro ABX:a det jämfört med motsvarande sänkning i SoX eller iZotope med prydligt pålagt dither vid bitreduceringen, eller via ett försteg om man orkar ställa in det rätt med en multimeter.

Det är jobbigare att välja musikstycket. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-10-29 16:07

@Harryup Haha, skämtare där.

För att testa bittrogenhet så krävs det nog att man har ngt att jämföra med som man vet är bitkorrekt. På den nivå som dessa prylar befinner sig så är effekterna av sådana brister subtila. Jag tror att vi har en metodfråga att diskutera innan vi kan komma vidare. Men vägen är ju ett av målen.

Dock! Jag köper sällan strömmade nedladdningar utan köper cd-skivor som jag sedan rippar och läser ned på min nätverkshårddisk från vilken jag sen strömmar. Rippningsprogrammet jämför sedan låtarna på den lästa cd-skivan med referenser i ngn databas på nätet och varnar när enskilda låtar inte är bitkorrekta. För ngn dryg vecka sedan fick jag hem en batch där en av skrivarna gav osedvanligt många fel och när jag sedan lyssnade via cd-spelare så kunde dessa fel höras som små små avbrott i musiken.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-29 16:47

Det spelar ingen roll om ljudet är korrupt från skivbolaget så länge kontrollsummorna stämmer för att verifiera bittrogenheten genom musikströmmaren, jag jämför bara samples. Exakt hur går att finna i en annan tråd.

Vid en misslyckad CD-rip så är defekterna medräknade i kontrollsummorna i FLAC.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-01 00:03

Kermit116 skrev:

Short version:
- Vi testade tre olika strömmare, Bluesound Node130 var bäst, även om Sonos Connect var förvånansvärt bra om man inte kör högupplösta musifiler vilket den inte klarar.
- Har Du tillgång till en lågdistande separat DAC så använd den. De inbyggda DACarna är inte bra.
- Har strömmaren toslinkutgång så kör på den till DACen så har Du eliminerat en hel del risker för jordslingor.
- Har Du inte behov av Replay Gain så kör strömmaren på fast ljudvolymläge o justera volymen via DACen.

Jag är dåligt påläst på Toslink ....
Om man kör Toslink är väl streamern "masterklocka" och DAC:en "slav" till skillnad från USB Audio där man normalt nyttjar klockan i DAC:en?

Har jag missuppfattat Toslink protokollet?

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-01 00:59

jansch skrev:
Kermit116 skrev:

Short version:

Om man kör Toslink är väl streamern "masterklocka" och DAC:en "slav" till skillnad från USB Audio där man normalt nyttjar klockan i DAC:en?

Har jag missuppfattat Toslink protokollet?

Poängen m toslink var att få en galvanisk isolering. Protokollet och klockning är över min horisont o en pLudio-fråga.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-01 09:32

jansch skrev:
Kermit116 skrev:- Har strömmaren toslinkutgång så kör på den till DACen så har Du eliminerat en hel del risker för jordslingor.

Jo, och nästa gång kommer jag mäta jitter med och just SMSL:en har en DPLL-inställning att leka med. Kommer även testa Topping HS02 USB-isolerare.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-01 11:17

pLudio skrev:
jansch skrev:
Kermit116 skrev:- Har strömmaren toslinkutgång så kör på den till DACen så har Du eliminerat en hel del risker för jordslingor.

Jo, och nästa gång kommer jag mäta jitter med och just SMSL:en har en DPLL-inställning att leka med. Kommer även testa Topping HS02 USB-isolerare.

Ok....
Att Toslink såklart ger galvanisk isolering är ju i undantagsfall en fördel.....

Men om man ändå har separat DAC och kör Toslink blir man ju beroende av streamerns kvalitet.
Varför inte bara en bra DAC som är vettigt konstruerad och inte störs av analogt skräp på USB interface:t så kan man nyttja vilken streamer som helst (t.ex datorn).
Eller menar ni att t.ex datorn inte är "bit perfect" fram till USB interface:t?

För mej blir det lite onödig omväg att lösa ett problem som normalt inte finns (jordslingor) med Toslink och därmed behövs en högkvalitativ streamer.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-01 13:56

jansch skrev:Varför inte bara en bra DAC som är vettigt konstruerad och inte störs av analogt skräp på USB interface:t så kan man nyttja vilken streamer som helst (t.ex datorn).

Det är därför jag skall mäta på en enklare samt en bättre DAC för att se om det är något problem. Jag vet att det kan förkomma störningar över USB från kraftfulla grafikkort men jag tror inte det är några som helst problem från en Bluesound NODE.

jansch skrev:Eller menar ni att t.ex datorn inte är "bit perfect" fram till USB interface:t?

Rätt inställd så är datorn såklart bittrogen.

jansch skrev:För mej blir det lite onödig omväg att lösa ett problem som normalt inte finns (jordslingor) med Toslink och därmed behövs en högkvalitativ streamer.

Jag har svårt att bedöma folks problem hemma i lyssningsrummet men mätningarna är tänkta att bringa lite klarhet istället för gissningar och antaganden. Jag har själv ingen dedikerad musikströmmare utan bara en dator (med 10 meter Toslink).

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-01 16:14

jansch skrev:...
Att Toslink såklart ger galvanisk isolering är ju i undantagsfall en fördel.....

Jag är inte lika tekniskt kunnig o intresserad som Du men förstår inte varför det inte alltid skulle vara en fördel med galvanisk isolering? Jordslingor TROR jag är ett inte ovanligt problem.

jansch skrev:...
För mej blir det lite onödig omväg att lösa ett problem som normalt inte finns (jordslingor) med Toslink och därmed behövs en högkvalitativ streamer.

Detta med en streamer kan väl vara en bekvämlighetsfråga?

Jag rippade hela min och min hustrus CD-samlingar för femton år sedan och ville inte behöva sparka igång min dator (eller ha en dedikerad) varje gång jag ville lyssna på en låt ur biblioteket som nu ligger på en NAS. I den mån musiken endast hade funnits på min dator så skulle det dessutom inneburit att övriga familjen inte kunde komma åt musikbiblioteket. De olika streamers vi har i familjens olika boenden styrs med appar i telefonen och man kan snabbt hoppa mellan bibliotek, radio o Sptfy. Sen är det detta med att kunna ha samma musik på i flera rum i huset samtidigt.

Men det är klart har man inte samma praktiska önskemål som jag har så vet jag ju att det även funkar att ha det på en dator.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-01 19:41

Kermit116 skrev:Detta med en streamer kan väl vara en bekvämlighetsfråga?

Men det måste ju vara någon måtta när det gäller pris också.... :mrgreen: :lol: :wink: :wink:

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-01 23:49

distad skrev:
Kermit116 skrev:Detta med en streamer kan väl vara en bekvämlighetsfråga?

Men det måste ju vara någon måtta när det gäller pris också.... :mrgreen: :lol: :wink: :wink:

4-700 kronor för en begagnad Sonos Connect på Tradera är mycket prisvärt tycker jag. Lyssnar Du på Sptfy och har en vettig extern DAC sedan tidigare så duger den rätt bra. Suveränt användargränssnitt på såväl smartphone som pc och hanterar en NAS i Ditt nätverk. Vill Du köra högupplösta musikfiler så hittar Du en begagnad Node130 för 3 500 och uppåt. Vad avser Wiim Ultra för 4 700 så behöver Du ingen externa DAC eftersom den som är i Ultran är tillräckligt bra. Förvisso mycket pengar ment inte tok-pengar. Tycker jag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-02 01:19

Alt över en 5-krona är = tok-pengar, därav så fick du behålla dina Dali :mrgreen: :lol: :wink: :wink: Här blir det inga sådan grejer utan det kommer bli en vanlig beg laptop-bra kabel (ej Kjelle=Kinakramare :evil: )-Dac- Förstärkare-Högtalare = *musik* :mrgreen: :lol: Har hört det resultatet med utmärkt ljud i Örby. :P 8)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-02 02:06

Lite mätningar på en spel-PC med billig USB DAC som fredagsunderhållning. PC:n har bortsett från REW varit obelastad, det kan kanske vara intressant att även köra ett speldemo samtidigt som man mäter.

ASUS Prime Z390-A + ASUS Dual GeForce RTX 2060 Super EVO OC + Seasonic PRIME 750W Platinum SSR-750PD är väl det intressanta.

Allt inkopplat på en billig USB3 hub i en USB3-kontakt på PC:n.
Topping D10 Balanced med Cosmos APU och ADC rätt på USB.png
Topping D10 Balanced med Cosmos APU och ADC rätt på USB.png (77.65 KiB) Visad 2050 gånger

Kopplat ur Cosmos APU från USB hubben och satt den på ett batteri. HD8 har minskat något men det är ohörbart.
Topping D10 Balanced med Cosmos ADC rätt på USB, APU på batteri.png
Topping D10 Balanced med Cosmos ADC rätt på USB, APU på batteri.png (78.32 KiB) Visad 2050 gånger

Kopplat in Topping HS02 USB-isolator mellan DAC och USB hub. Får bort störningarna under 1 kHz men även det är ohörbart. Pyttelite bättre THD+N.
Topping D10 Balanced via Topping HS02, Cosmos ADC rätt på USB, APU på batteri.png
Topping D10 Balanced via Topping HS02, Cosmos ADC rätt på USB, APU på batteri.png (76.94 KiB) Visad 2050 gånger

Flyttat Topping HS02 från DAC till ADC. Ingen skillnad att tala om.
Topping D10 Balanced rätt på USB, Cosmos ADC via Topping HS02, APU på batteri.png
Topping D10 Balanced rätt på USB, Cosmos ADC via Topping HS02, APU på batteri.png (76.97 KiB) Visad 2050 gånger

Vi kan konstatera att en USB-isolator stoppar lite störningar men de är långt ifrån hörbara i min testade miljö.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-02 15:19

pLudio skrev:Lite mätningar på en spel-PC med billig USB DAC som fredagsunderhållning. PC:n har bortsett från REW varit obelastad, det kan kanske vara intressant att även köra ett speldemo samtidigt som man mäter.

ASUS Prime Z390-A + ASUS Dual GeForce RTX 2060 Super EVO OC + Seasonic PRIME 750W Platinum SSR-750PD är väl det intressanta.

Allt inkopplat på en billig USB3 hub i en USB3-kontakt på PC:n.
Topping D10 Balanced med Cosmos APU och ADC rätt på USB.png

Kopplat ur Cosmos APU från USB hubben och satt den på ett batteri. HD8 har minskat något men det är ohörbart.
Topping D10 Balanced med Cosmos ADC rätt på USB, APU på batteri.png

Kopplat in Topping HS02 USB-isolator mellan DAC och USB hub. Får bort störningarna under 1 kHz men även det är ohörbart. Pyttelite bättre THD+N.
Topping D10 Balanced via Topping HS02, Cosmos ADC rätt på USB, APU på batteri.png

Flyttat Topping HS02 från DAC till ADC. Ingen skillnad att tala om.
Topping D10 Balanced rätt på USB, Cosmos ADC via Topping HS02, APU på batteri.png

Vi kan konstatera att en USB-isolator stoppar lite störningar men de är långt ifrån hörbara i min testade miljö.

Det är ju bara att gratulera Toppings konstruktörer för väl utfört arbete!

Har du kollat brusgolvet för din mätapplikation utan DUT inkopplad?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-02 18:05

jansch skrev:Har du kollat brusgolvet för din mätapplikation utan DUT inkopplad?

Ingen APU med notch-filter inkopplad heller. Summerande L+R till L som i tidigare mätningar.
Cosmos ADC öppna flytande ingångar i monoläge.png
Cosmos ADC öppna flytande ingångar i monoläge.png (93.46 KiB) Visad 1909 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-02 18:59

Det är alltid kul med mätresultat, men det överlägset mest häpnadsväckande med hela denna övning är prestanda för i sammanhanget struntbilliga Cosmos ADC. 8O 8O 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-10 19:11

pLudio skrev:Lite mätningar på en spel-PC med billig USB DAC som fredagsunderhållning. PC:n har bortsett från REW varit obelastad, det kan kanske vara intressant att även köra ett speldemo samtidigt som man mäter.

Jag är lite nyfiken på hur det mäter om du använder det inbyggda ljudet på det moderkortet. Det är på pappret något av det bättre ljudet som man kan få på ett moderkort och väldigt likt det som sitter på mitt Aorus Elite Z390 moderkort. Går det att göra en sådan test?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-10 21:14

Neuhausen skrev:
pLudio skrev:ASUS Prime Z390-A + ASUS Dual GeForce RTX 2060 Super EVO OC + Seasonic PRIME 750W Platinum SSR-750PD är väl det intressanta.

Jag är lite nyfiken på hur det mäter om du använder det inbyggda ljudet på det moderkortet. Det är på pappret något av det bättre ljudet som man kan få på ett moderkort och väldigt likt det som sitter på mitt Aorus Elite Z390 moderkort. Går det att göra en sådan test?

OK, gröna ljudutgången direkt på moderkortets bakpanel för att undvika störningar på kabeln som går till lådans frontpanel. Det är en förstärkt utgång som kan driva enklare hörlurar. I REW har jag valt ljudutgången "EXCL: Speakers (High Definition Audio Device)" men av oklar anledning så kan jag bara justera ljudvolymen i Windows och inte i REW, som jag brukar göra annars.

Fick gräva djupt i kabellådan; ingen audiofil lyxkabel här inte. RCA -> TRRS (mono) är byggd för Cosmos APU.

PXL_20241110_181645300.jpg
PXL_20241110_181645300.jpg (278.06 KiB) Visad 1684 gånger

Realtek ALC S1220A -> Cosmos APU på batteri -> Cosmos ADC + Topping HS02

Det klipper någonstans vid 100% ljudvolym men det är inte i mina mätinstrument. Spökar CAudioLimiter lik förbannat?
ASUS Prime Z390-A med 100% volym i Windows.png
ASUS Prime Z390-A med 100% volym i Windows.png (148.35 KiB) Visad 1684 gånger

Mäter bäst vid ca 60% ljudvolym. THD+N vid 90% är -89,7 dB, 80% är -95,4 dB, 70% är -100,1 dB, 50% är -98,8 dB.
ASUS Prime Z390-A med 60% volym i Windows.png
ASUS Prime Z390-A med 60% volym i Windows.png (121.39 KiB) Visad 1684 gånger

Vad händer om ett spel belastar grafikkortet till ca 45% i bakgrunden i ett fönster? I stort sett inget.
ASUS Prime Z390-A med 60% volym och grafikkortet belastat till 45%.png
ASUS Prime Z390-A med 60% volym och grafikkortet belastat till 45%.png (121.55 KiB) Visad 1684 gånger

Jag vet inte hur stor roll det spelar men Seasonic PSU:n är bra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-10 22:33

Ähh, säg som det är. Den där kabeln låg överst. :mrgreen: :wink: :wink: Inga kablar som platsar bland förbundets medlemmar. :lol: :wink:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-10 22:52

distad skrev:Ähh, säg som det är. Den där kabeln låg överst. :mrgreen: :wink: :wink: Inga kablar som platsar bland förbundets medlemmar. :lol: :wink:

Den grå monokabeln är i alla fall Supra MBS mikrofonkabel (de andra signalkablarna hos Hifi Kit var för tjocka).

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-11 01:44

Tack, det var intressant att se. Men väcker lite lust att undersöka mera.

Riktigt udda att du behövde dämpa så mycket för att det skulle bli bra. Frågar din också om vad som kopplats in så fort du jackar i något? Tex hörlur eller line out, mikrofon eller line in och så vidare. Det verkar vara något som hanteras först på de mer påkostade inbyggda ljudkorten.

Jag har reagerat på att utnivån verkar ganska hög, Men det borde vara ännu mer sant för de andra saker du mätt på också.

Jag antar att du inte har Linux installerat på den datorn?

Efter dåliga erfarenheter med nätdelar så köper jag inget annat än Seasonic. När en närliggande NetOnNet butik lade ner så kunde jag inte låta bli en CoolerMaster som blev sjukt billig, men visst fan krånglar den. När det blir strömavbrott så hinner den stänga av innan den avbrottsfria kraften orkat igång. Seasonic burken eller märkesdatorerna gör inte det.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-11 08:19

Neuhausen skrev:Riktigt udda att du behövde dämpa så mycket för att det skulle bli bra. Frågar din också om vad som kopplats in så fort du jackar i något? Tex hörlur eller line out, mikrofon eller line in och så vidare. Det verkar vara något som hanteras först på de mer påkostade inbyggda ljudkorten.

Nej, men jag har inte installerat Realteks drivrutiner heller. Jag ser inte nyttan med det, men jag kan ha missat något. Använder bara 2.0 ut i hörlurar och över S/PDIF. Alla finesser är avstängda.

Neuhausen skrev:Jag har reagerat på att utnivån verkar ganska hög, Men det borde vara ännu mer sant för de andra saker du mätt på också.

Jag orkar inte räkna på det (eller mäta) men drygt 2 Vrms bör det ha varit med den dBFS:en jämfört med andra mätningar.

Neuhausen skrev:Jag antar att du inte har Linux installerat på den datorn?

Nej, det är Windows 11 24H2 på speldatorn, annars mäter jag i Linux. Det är därför möjligt att jag minns fel om EXCLusive för ljudenheten i REW men Windows volymkontroll associerar jag till mixern.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi