Stereophile recension av Buckeye Purifi Eigentakt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Stereophile recension av Buckeye Purifi Eigentakt

Inläggav Morello » 2024-12-20 17:49

Jag klankar inte ned på någon teknik; jag försökte bara förklara varför mätningarna i tråden inte är jämförbara. Man kan frestas att tro att klass D-steget presterar i paritet med NAD-steget, men förstår man den mättekniska skillnaden inses lätt att så ingalunda är fallet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-20 17:50

Benchmark AHB2 har riktigt låg distorsion men ger inte ut så mycket effekt.

1115BAHB2fig07.jpg
1115BAHB2fig07.jpg (39.42 KiB) Visad 1862 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-12-20 17:51

Så där blir det när man kombinerar låg intrinsikal distorsion med generös återkoppling - toppklass!
-Innehar F-skattsedel-

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-20 18:04

Morello skrev:Jag klankar inte ned på någon teknik; jag försökte bara förklara varför mätningarna i tråden inte är jämförbara. Man kan frestas att tro att klass D-steget presterar i paritet med NAD-steget, men förstår man den mättekniska skillnaden inses lätt att så ingalunda är fallet.

Det tolkar inte jag det här som:
Morello skrev:Ja, precis, tekniken är inte riktigt mogen ännu. Switchfrekvensen (vad heter det på svenska?) behöver ökas avsevärt, men det mäktar inte dagens MOSFET-trissor med. Som Ingvar Öhman påpekat många gånger, fungerar dock dagens och gårdagens klass D-stärkare utmärkt till bashögtalarbruk.

Men du fortsätter prata om mätningar, så då antar jag att du pratar om just mätbara skillnader och inte hörbara när du säger att tekniken i klass D inte är mogen ännu?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-12-20 18:26

Morello skrev:Jag klankar inte ned på någon teknik; jag försökte bara förklara varför mätningarna i tråden inte är jämförbara. Man kan frestas att tro att klass D-steget presterar i paritet med NAD-steget, men förstår man den mättekniska skillnaden inses lätt att så ingalunda är fallet.

Jag uppskattar att du försöker förklara :)

Går det att visa, sida vid sida, hur det hade sett ut om mätningarna var jämförbara?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-12-20 19:38

Morello skrev:Ha i åminnelse att klass-D-apparater ofta mäts med lågpassfilter mellan testobjekt och analysator:

"The C 298 has an output stage operating in class-D, so I inserted an Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter between the test load and my Audio Precision SYS2722 system (see the January 2008 "As We See It"). This filter eliminates RF noise that could drive the SYS2722's input circuitry into slew-rate limiting, and I used it for all the tests other than frequency response."

AUX 0025 har en öfvre gränsfrekvens om 25 kHz, vilket medför att THD-mätningar över cirka 7 kHz ger nonsensdata.

"Drive input circuitry into slew-rate limiting"
Vad betyder det där egentligen? Kör även Amir på ASR med ett
Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter när han mäter klass D förstärkare? (Och allt över 7kHz ger nonsensdata)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-12-20 19:42

genstruktur skrev:Kör även Amir på ASR med ett Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter när han mäter klass D förstärkare? (Och allt över 7kHz ger nonsensdata)

Han använder ett AUX-0040.

Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-12-20 19:57

pLudio skrev:
genstruktur skrev:Kör även Amir på ASR med ett Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter när han mäter klass D förstärkare? (Och allt över 7kHz ger nonsensdata)

Han använder ett AUX-0040.

[ Bild ]

Ok tack! :)

Och bara för att verkligen säkerställa att jag förstår. Hur påverkar detta filter de presenterade mätningarna gällande klass D på ASR som här tex?

Screenshot_20241220-190119~2.png
Screenshot_20241220-190119~2.png (298.76 KiB) Visad 1812 gånger

https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.41007/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-21 00:57

Tell skrev:Vid blind lyssning då?

För jag är skeptisk till att disten i diskanten skulle vara speciellt märkbart ens för en kräsen lyssnare. Jag vet iaf att Amir på ASR inte anser att diskantdisten är något problem alls då övertonerna hamnar utanför det hörbara området ändå. Men ni menar att han helt glömt av att IMDn kan påverka ner i det hörbara området? Gäller det isf på hörbara nivåer med tanke på hur relativt lite energi musik har där uppe?

IMD leder till skillnadstoner som hamnar i det hörbara området.

Medan medelnivåerna är låga i toppoktaven så är toppnivåerna höga och ibland t.o.m. extremt höga. För att hantera topparna behöver man massor av effekt även över 7 eller t.o.m. 10 kHz, vilket är lätt att demonstrera.

Nedan ser vi resultatet av att simulera effektbehovet för en ganska typisk högtalare, Monitor Audio Silver 300, som drivs med en maximal spänning om 56,6 Vp (motsvarande 200 Wrms sinus i 8 Ω) med musiksignal.

Vi exemplifierar med spåret Michael Ruff - Speaking in Melodies - Wishing Well (välinspelad fusion) som exempel, då det förekommer ett flertal högfrekvenstoppar som kräver massor av effekt från förstärkaren här. Först visas spänning, strömstyrka och effekt för hela signalen:

Wishing Well U-I-P 5.png
Wishing Well U-I-P 5.png (33.8 KiB) Visad 1774 gånger

Som synes kommer vi upp i en aktiv effekt om 710 Wp som mest.

Sedan tittar vi enbart på frekvenser över 7 kHz (HP-filtrering med 3:e ordningens Butterworth):

Wishing Well Php.png
Wishing Well Php.png (17.47 KiB) Visad 1774 gånger

För frekvenser över 7 kHz kommer vi upp i en aktiv effekt om ca 425 Wp. Dessutom inträffar den kraftigaste högfrekvenstoppen inte samtidigt som den kraftigaste toppen för den totala signalen.

Vi kan även titta enbart på frekvenser över 10 kHz (HP-filtrering med 3:e ordningens Butterworth):

Wishing Well Php 2.png
Wishing Well Php 2.png (14.15 KiB) Visad 1774 gånger

För frekvenser över 10 kHz kommer vi upp i en aktiv effekt om ca 225 Wp. Dessutom inträffar den kraftigaste högfrekvenstoppen inte samtidigt som den kraftigaste toppen för den totala signalen.

Här finner den intresserade betydligt mer om dessa simuleringar för Monitor Audio Silver 300 och ett flertal andra högtalare: viewtopic.php?p=2327955#p2327955
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-21 06:13

Detta steg har jag: AUDIOPHONICS LPA-S500NC Power Amplifier Class D Stereo Ncore 2x500W 4 Ohm

https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... aDzmBzCUu4

Mätdata finns i PDF-format när man rullar ned sidan i ovan länk. Den lilla avrullningen i frekvensgången har jag alltså kompenserat för via ekvalisering. Vad jag kan se uppför sig slutsteget bra, men jag har inte kompetens att utläsa sådant, så ni som kan får gärna kommentera. Jag är inte känslig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-21 11:33

Några saker att hålla i bakhuvudet. Det finns flera generationer av lite mer seriösa och moderna klass-D-steg. Jag har för mig att Bruno Putzeys delar in det ungefär så här:

1: Första generationens moderna klass-D: “Universal class D” (UcD), ICEpower?
2: Andra generationens moderna klass-D: Ncore, mp252
3: Tredje generationens moderna klass-D: NcoreX, Eigentakt, Nilai

Det är stora skillnader i prestanda dem emellan (typ faktor 10 mellan varje generation).

Bruno påtalar vikten av IMD-test med t ex 19+20 KHz:
Bruno skrev:The solution is to blast the amplifier to near-clipping with two sine waves right at the end of the audio band and to inspect the resulting spectrum. You’ll agree that this is just about the worst possible test signal that still technically qualifies as “audio”. Nothing like it ever occurs in real music, so it’s a proper stress test....
...
Even for linear amplifiers, I consider this intermodulation (IMD) test more meaningful than a non-bandlimited THD test with 20kHz. Fortunately, at least one Hi-Fi publication does this test as standard. It saves me from having to read the review.

Som synes av I-ors simuleringar ovan är dessa tester högst relevanta för musik.

För t ex THD verkar +80 KHz bandredd vara lämplig standard enligt bla Effect of measuring bandwidth on class D amplifier measured THD and THD+N parameters.
THD+N results get rapidly worse, at higher frequencies (>4kHz), when we use higher measuring bandwidth (BW) than 22kHz. 22KHz allows only for 3rd harmonics of 7kHz sine tone, which is insufficient to estimate amplifier's non-linearity. It was usual, in the days of linear amplifiers, to use much wider BW, at least 80kHz, when measuring THD and THD+N.

Här är en intressant mätning från ovan länk, där bandbredden är 22 resp 45 KHz på ett idag jämförelsevis sämre klass-D-steg (UcD är väl typ 3 generationer klass-D steg tillbaka):

Bild

90 KHz bandredd, inte det bästa vid 20 KHz, för ett sämre klassD- steg (2 generationer tillbaka):

Bild

Men, är +80 KHz bandbredd lika viktigt vid IMD-mätningar, t ex 18+19 KHz eller 19+20 KHz, där blandtoner syns < 20 KHz? (och där de är hörbara).
32-multitonstest görs även regelbundet numera på ASR.

Här finns ju många bra mätningar: IMD 18 + 19 kHz 10W into 8 ohms by SoundStage! measurements (Audio Precision APx555 B Series).

T ex NAD C 298 Stereo Amplifier Measurements , Purifi 1ET400A modul
Unless specified, assume a 1kHz sinewave, 10W output, 8-ohm loading, 10Hz to 90kHz bandwidth

THD ratio (unweighted) vs. frequency vs. output power:
The chart above shows THD ratios at the C 298’s output into 8 ohms as a function of frequency (20Hz to 20kHz) for a sinewave stimulus at the balanced line-level inputs. The blue and red plots are for left and right channels at 1W output into 8 ohms, purple/green at 10W, and pink/orange at the rated 185Wpc.

Bild

Nad c298 Intermodulation distortion FFT (18kHz + 19kHz summed stimulus):
Bild
Shown above is the FFT of the intermodulation (IMD) products for an 18kHz + 19kHz summed sinewave stimulus tone at the balanced input. The input RMS values are set at -6.02dBrA so that, if summed for a mean frequency of 18.5kHz, would yield 10W (0dBrA) into 8 ohms at the output. We find that the second-order modulation product (i.e., the difference signal of 1kHz) is at about -125dBrA for the right channel, -135dBrA for the left, while the third-order modulation products, at 17kHz and 20kHz, are just below -110dBrA. These are all extremely low values.

ASR Purifi 1ET400A modul: ASR 19-20 KHz, NAD C298

Bild

Här är NAD Masters M23 Purifi 1ET400A modul, ASR 19-20 KHz:

Bild

Och Soundsgtages motsvarande mätning av Nad M23 Intermodulation distortion FFT (18kHz + 19kHz summed stimulus, line-level input, stereo mode)

Bild

Den sista mätningen av IMD NAd M23 är bättre än:
Bryston B135 Cubed
Musical Fidelity M6si
Rotel Michi X5
Rotel RA-1572MKII
Simaudio Moon 860A v2

Summa summarum, är det verkligen så mycket att klaga på avseende återgivning för de allra senaste versionerna av Klass-D såsom Purifi Eigentakt eller Hypex Nilai (och möjligen Hypex NcX)?
Dock bör man se upp lite med olika implementationer av dessa moduler då resultatet varierar en del.

Sen tycker jag att man bör (som Gustaf ofta påpekar) även beakta var den är ihopsatt någonstans (dvs undvika diktaturer).

Till sist, jag hör tydliga skillnader på distorsion och frekvensgång för högtalare som många här verkar blinda eller döva (beaktat vad som skrivs och inte skrivs) för men jag har ofta så pass svårt att höra skillnader på att elektronik att jag ofta funderar på huruvida jag inbillar mig eller inte. Hur går det ihop?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-21 12:04

Det bör inflikas att mätningarna av IMD ovan har utförts vid låga effekter. Vid högre effekt stiger IMD påtagligt. För övrigt undviker man via IMD-mätning de bandbreddsproblem som uppstår vid mätning av THD för klass D-förstärkare.

Det har varit en enorm utveckling av prestanda för klass D bara de senaste åren. Lite äldre HiFi-förstärkare av klass D-typ uppvisade ofta inte mycket bättre resultat än TI:s 3251-kretsar (ca 4 USD 8O ) som marknadsintroducerades 2016.

Speciellt de senaste modulerna från Hypex och Purifi uppvisar extremt goda mätresultat (åtminstone om man inte sjabblar med implementeringen som Buckeye tycks ha gjort) och låter förstås därefter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-21 12:18

I-or skrev:
Tell skrev:Vid blind lyssning då?

För jag är skeptisk till att disten i diskanten skulle vara speciellt märkbart ens för en kräsen lyssnare. Jag vet iaf att Amir på ASR inte anser att diskantdisten är något problem alls då övertonerna hamnar utanför det hörbara området ändå. Men ni menar att han helt glömt av att IMDn kan påverka ner i det hörbara området? Gäller det isf på hörbara nivåer med tanke på hur relativt lite energi musik har där uppe?

IMD leder till skillnadstoner som hamnar i det hörbara området.

Medan medelnivåerna är låga i toppoktaven så är toppnivåerna höga och ibland t.o.m. extremt höga. För att hantera topparna behöver man massor av effekt även över 7 eller t.o.m. 10 kHz, vilket är lätt att demonstrera.

Nedan ser vi resultatet av att simulera effektbehovet för en ganska typisk högtalare, Monitor Audio Silver 300, som drivs med en maximal spänning om 56,6 Vp (motsvarande 200 Wrms sinus i 8 Ω) med musiksignal.

Vi exemplifierar med spåret Michael Ruff - Speaking in Melodies - Wishing Well (välinspelad fusion) som exempel, då det förekommer ett flertal högfrekvenstoppar som kräver massor av effekt från förstärkaren här. Först visas spänning, strömstyrka och effekt för hela signalen:

Wishing Well U-I-P 5.png

Som synes kommer vi upp i en aktiv effekt om 710 Wp som mest.

Sedan tittar vi enbart på frekvenser över 7 kHz (HP-filtrering med 3:e ordningens Butterworth):

Wishing Well Php.png

För frekvenser över 7 kHz kommer vi upp i en aktiv effekt om ca 425 Wp. Dessutom inträffar den kraftigaste högfrekvenstoppen inte samtidigt som den kraftigaste toppen för den totala signalen.

Vi kan även titta enbart på frekvenser över 10 kHz (HP-filtrering med 3:e ordningens Butterworth):

Wishing Well Php 2.png

För frekvenser över 10 kHz kommer vi upp i en aktiv effekt om ca 225 Wp. Dessutom inträffar den kraftigaste högfrekvenstoppen inte samtidigt som den kraftigaste toppen för den totala signalen.

Här finner den intresserade betydligt mer om dessa simuleringar för Monitor Audio Silver 300 och ett flertal andra högtalare: viewtopic.php?p=2327955#p2327955

Bra info, tackar för det!
Och ja att det hamnar i det hörbara området vet jag, men jag är fortfarande nyfiken på hur _hörbart_ det är. Jag har som sagt ett par TPA3118-steg här som är objektivt sett väldigt dåligt, men någon vidare dist har jag aldrig riktigt stört mig på. Visst på högre volymer så kan det börja låta lite grusigt i diskanten, men då pressar jag ju ändå ganska bra med tanke på dom 60wish dom på pappret ska kunna prestera. Självklart finns det folk som är mer dist-känsliga än jag, men iaf enligt dist-testet på klippel.de så är jag fortfarande en liten bit över genomsnittet när det gäller dist-känslighet.
Så all in all så är jag fortfarande väldigt skeptisk mot Morello när han säger att "tekniken inte är mogen". Visst kan den alltid bli bättre, men med tanke på att han så ofta ratar klass D så tappar han en del trovärdighet imo.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-21 13:33

Kan vi anan att denna release från Purifi kan vara en del av förklaringen:
Bilagor
Skärmavbild 2024-12-21 kl. 12.30.12.png
Skärmavbild 2024-12-21 kl. 12.30.12.png (128.04 KiB) Visad 1665 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-21 13:43

Jag är väldigt nöjd med mitt VTV NCx500, ljudkvaliteten är riktigt bra i mina öron och jag har aldrig saknat mitt tidigare Rotel RB-1582. Tyvärr har VTV-steget gått sönder. Just nu använder jag istället ett AUDIOPHONICS AP300-S500NC NCore NC502MP till mina Sonicloper, och det låter också bra. Planen är att använda AP300-S500NC för basarna när VTV-steget är reparerat. För min del räcker den främsta klass-D-tekniken mer än väl, och jag har svårt att föreställa mig att jag skulle gå tillbaka till ett klumpigt och dyrt klass AB-slutsteg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-12-21 14:15

genstruktur skrev:
Morello skrev:Ha i åminnelse att klass-D-apparater ofta mäts med lågpassfilter mellan testobjekt och analysator:

"The C 298 has an output stage operating in class-D, so I inserted an Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter between the test load and my Audio Precision SYS2722 system (see the January 2008 "As We See It"). This filter eliminates RF noise that could drive the SYS2722's input circuitry into slew-rate limiting, and I used it for all the tests other than frequency response."

AUX 0025 har en öfvre gränsfrekvens om 25 kHz, vilket medför att THD-mätningar över cirka 7 kHz ger nonsensdata.

"Drive input circuitry into slew-rate limiting"
Vad betyder det där egentligen? Kör även Amir på ASR med ett
Audio Precision auxiliary AUX-0025 passive low-pass filter när han mäter klass D förstärkare? (Och allt över 7kHz ger nonsensdata)

Det finns alltid en gräns för hur snabbt amplituden kan stiga (slewrate/stighastighet). Om denna gräns passeras uppstår distorsion, vilket man ju inte vill ha i mätutrustningen eftersom mätdata då skulle bli korrupt. Klass-D-slutsteg avger en hyggligt stor mängd HF-skräp emanerande från själva "switchningen" i utgångssteget. För att förhindra att mätutrustningens ingångssteg överstyrs (pga begränsad stighastighet) implementerar man ett lågpassfilter före ingången. Problemet som uppstår är att lågpassfiltret även dämpar övertonerna vid THD-mätning, vilket medför nonsensmätdata. I slika fall är det lämpligare att mäta blandtonsdistorsion (IM-dist) och om man ändå mäter THD tycker jag att endast relevant data skall redovisas. Har lågpassfiltret ett knä vid 25 kHz är en lämplig övre mätgräns cirka 7 kHz, vilket gör att övertoner upp till och med ordning tre inkluderas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-21 14:45

Zappa skrev:Jag är väldigt nöjd med mitt VTV NCx500, ljudkvaliteten är riktigt bra i mina öron och jag har aldrig saknat mitt tidigare Rotel RB-1582. Tyvärr har VTV-steget gått sönder. Just nu använder jag istället ett AUDIOPHONICS AP300-S500NC NCore NC502MP till mina Sonicloper, och det låter också bra. Planen är att använda AP300-S500NC för basarna när VTV-steget är reparerat. För min del räcker den främsta klass-D-tekniken mer än väl, och jag har svårt att föreställa mig att jag skulle gå tillbaka till ett klumpigt och dyrt klass AB-slutsteg.

Det är detta som jag har som du använder just nu alltså? https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... aDzmBzCUu4

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-21 14:48

eljulio skrev:
Zappa skrev:Jag är väldigt nöjd med mitt VTV NCx500, ljudkvaliteten är riktigt bra i mina öron och jag har aldrig saknat mitt tidigare Rotel RB-1582. Tyvärr har VTV-steget gått sönder. Just nu använder jag istället ett AUDIOPHONICS AP300-S500NC NCore NC502MP till mina Sonicloper, och det låter också bra. Planen är att använda AP300-S500NC för basarna när VTV-steget är reparerat. För min del räcker den främsta klass-D-tekniken mer än väl, och jag har svårt att föreställa mig att jag skulle gå tillbaka till ett klumpigt och dyrt klass AB-slutsteg.

Det är detta som jag har som du använder just nu alltså? https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... aDzmBzCUu4

Det är samma typ av Hypex-modul, men chassiet är annorlunda.

audiophonics-ap300-s500nc.jpg
audiophonics-ap300-s500nc.jpg (52.15 KiB) Visad 1632 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-21 16:53

Då borde det ju också vara likaljudande i stort sett om implementeringen är likartad/korrekt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-12-21 19:35

Zappa skrev:
Johan_Lindroos skrev:Samtliga klass-D-konstruktioner jag har lyssnat på har snabbt visat sig gravt undermåliga redan vid öppna lyssningar. Det är som att man undrar om något är trasigt i dem.

Har du lyssnat på någon konstruktion som bygger på Hypex NCx500 eller Purifi 1ET9040BA?

Nja, inte under kontrollerade former då det gäller NCx500 så den kan jag inte uttala mig om. När det gäller Purifi har jag bara lyssnat på konstruktioner med de mindre modulerna.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-22 13:51

Det här är ju, för att låna ett Gustafianskt uttryck; "spitzenklasse":
Morello skrev:Zappa, det är inte någon hemlighet att det finns en hel del underhaltiga slutsteg, men det finns också högpresterande apparater. Sybarite audio No 1200 uppvisar THD om 0,003% vid 20 kHz och 200 W i 8 ohm - mätt med en bandbredd om 80 kHz.

Väl i nivå med det grisdyra Linn Klimax Solo 800.

Så här blir jämförelsen med andra, där även HA Amp 20 är med (också högpresterande att döma av mätningarna):

Bild

Eller bara diskanten 10000-20000 Hz:

Bild

Här kan man nörda ner sig (även Atkinson har kommenterat): https://audiosciencereview.com/forum/in ... st-2173542
JA skrev:Discussed this with Kal and Jim Austin this morning, Dylan. We are in agreement that you should ship a pair of amplifiers to me for measurement. If both are behaving correctly, Kal will then audition them and Stereophile will publish a followup.
....
John Atkinson
Technical Editor, Stereophile

Ang:
https://audiosciencereview.com/forum/in ... st-2173428
BuckeyeAmps skrev:Luckily, the Stereophile monoblocks were the only affected builds we had shipped with this defect. And while people will ask why we didn't thoroughly test it before sending out for a high-end review...because I do not cherry pick. Our measurement testing involves picking a few components whenever we receive a new batch (amp modules, SMPS', buffer boards, etc) and testing those. It just so happens we didn't pick the bad module from the early batch to test....

....
But we don't have an AP anymore.
And Purifi and Hypex do already do QC testing.

But since humans are human, mistakes will always happen no matter how rigorous we make procedures/QC/inspections.

Man får sålla lite då det är del tjafs som ofta förekommer på forum och sista ordet är nog inte sagt.

Ps. En konklusion är att det generellt verkar finnas lite mer att önska när det gäller mätningar av effektförstärkare, antingen har de för låg bandbredd eller för låg effekt. Det verkliga stresstestet är det Bruno Putzeys (Purifi, f.d. Hypex) nämnde ovan, 18+19 KHz nära full effekt med normalsvår last. Det finns många bra tester på Soundstage och ASR men på något sätt verkar de ha lyckats missa denna avslöjande kombination. Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-22 15:06

Kul med två bra svenska steg, båda konstruktörer vi känner till också. Finns det något klass D steg uppmätt som kvalar in på denna lista med rejäl effekt. Tyckte effekten gjorde skillnad hos mig samt att jag slapp transformatorljudet... löste sig dock med hjälp.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-12-23 22:35

Class-D amplifiers are measured with brick-wall AES17 filters that ignore the switching noise above 20 kHz or 40 kHz. Tweeters can demodulate this ultrasonic noise and fold it into the audible band.

Class-D amplifier switching noise can create problems in a loudspeaker measurement system. More importantly, this ultrasonic noise may become audible when it is demodulated by the non-linearities that occur in all loudspeakers. This potential source of distortion may detract from our musical enjoyment. Class-D amplifiers are compact and cheap, but are not necessarily a good choice for a high-end Hi-Fi system.

Det här du menar @Morello?

https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... -amplifier

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-12-24 00:41

pLudio skrev:NAD C 298 med 1 kHz testsignal på 10 W. IMD-testet har tyvärr bara 24 kHz bandbredd. Klicka på bilden.
[ Bild ]

Kan de där tonerna från 500k och 1M leta sig ner i diskanten och ge upphov till distorsion?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-25 08:04

Här är en för stereobruk: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 19233.html

"Each channel of the Audiophonics HPA-DM500NIL features its own Class D Hypex Nilai500DIY amplifier module. These, integrated in a dual-mono architecture, ensure exceptional sonic performance, and enable the development of significant power, with no less than 500W per channel at 4Ω. Each module features high-end components, including a totally discrete buffer stage and high-quality voltage regulators, as well as a brand-new control loop technology. The result is a drastic reduction in distortion, noise and output impedance, enabling the HPA-DM500NIL to reveal a rich, precise sound with a wide soundstage."

Finns det någon för- eller nackdel med "dual mono"?

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-25 13:15

eljulio skrev:Här är en för stereobruk: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 19233.html

"Each channel of the Audiophonics HPA-DM500NIL features its own Class D Hypex Nilai500DIY amplifier module. These, integrated in a dual-mono architecture, ensure exceptional sonic performance, and enable the development of significant power, with no less than 500W per channel at 4Ω. Each module features high-end components, including a totally discrete buffer stage and high-quality voltage regulators, as well as a brand-new control loop technology. The result is a drastic reduction in distortion, noise and output impedance, enabling the HPA-DM500NIL to reveal a rich, precise sound with a wide soundstage."

Finns det någon för- eller nackdel med "dual mono"?

Det ska minimera crosstalk, men iom att det så gott som aldrig är ett problem i rena stereo-förstärkare (vill minnas jag läst siffror på att runt 30dB är hörbarhetsgränsen) så blir det mest nåt marknadsföringsavdelningen att skriva om.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-25 13:45

eljulio skrev:Kul med två bra svenska steg, båda konstruktörer vi känner till också. Finns det något klass D steg uppmätt som kvalar in på denna lista med rejäl effekt. Tyckte effekten gjorde skillnad hos mig samt att jag slapp transformatorljudet... löste sig dock med hjälp.

Ja, det är kul!

Det finns nog flera från senaste generationerna (dvs Purifi, Nilai och NcX) men då behöver man kolla in mätningar. Det verkar dessutom ofta vara nätdelen som begränsar effekten och Hypex SMPS finns i flera varianter, t ex +-46 V (ca 125 W i 8 ohm), +-65 V (ca 250 W i 8 ohm) eller +-85 V (ca 450 w i 8 ohm). En Purifi 1ET400A klarar +-75 V.

Här är en jämförelse med mätningar från ASR. Notera logskalan på y-axeln, vilket innebär faktor 10 i distorsionsskillnad mellan huvudskalstegen. Här syns det tydligt att billigt skräp från Kina bör undvikas inte bara moraliska skäl. Man kan också notera att äldre varianter såsom Hypex Nc presterar sämre än de modernare varianterna från Purifi (1ET400A) och Hypex NcX liksom Nilai som här presterar rätt likvärdigt. Olika implementationer (nätdel och buffersteg) verkar bidra med en del skillnader (liksom att grejerna är hela och kvalitetstestade 8O ).
Benchmark AHB2 är här just benchmark :) .

OBS: Amir mäter bara med barndbredd om 45 KHz, vilket gör att de betyligt mer störande högre ordningens deltoner inte finns med. Man kan här till viss del betrakta motsvarande mätningar för 5 KHz, vilket då får med upp till nionde deltonen. Vid snabb koll såg jag inget anmärkningsvärt och man kan inte utröna spektral fördelning så givetvis vore det bättre med högre bandbredd i mätningar eller ännu hellre IMD 18,5+19,5 KHz nära full utstyrning och normalsvår last. I väntan på sådana får man extrapolera och skarva lite utifrån den data som finns (och det finns mycket).

Bild

Detaljstudie av NC, NcX, Nilai och Purifi 1ET400:

Bild

Här en recension av Nilai från AudioExpress: https://audioxpress.com/article/fresh-f ... -benchmark
Conclusions
The electronics under test here delivered the goods, noiselessly, efficiently, and with tons of power. I have some quibbles, but not with the performance — the measured results are absolutely outstanding. I think that in 2023, any preamp should have digital and USB inputs. I really wish that the power amp power switch was more visible. And... well... that’s about it.

Hypex continues to bring out superb products showing smart engineering. When they claim “load independent,” they’re not kidding. The amplifiers handled everything I threw at them flawlessly including torturous reactive loads. The preamplifier matched the amp’s performance and added a very user friendly (and likely highly reliable) user interface. The Nilai line is killer good. Highly recommended.

genstruktur skrev:
pLudio skrev:NAD C 298 med 1 kHz testsignal på 10 W. IMD-testet har tyvärr bara 24 kHz bandbredd. Klicka på bilden.
[ Bild ]

Kan de där tonerna från 500k och 1M leta sig ner i diskanten och ge upphov till distorsion?

Se svar av Bruno Puzeyes och Lars Rsbo här (partsinlaga så klart likson Benchmarks dito men man kan här granska lite mer utförliga argument) https://audiosciencereview.com/forum/in ... ost-198761
Kort utdrag:
Bruno & Lars skrev:
Benchmark skrev:“The important difference between the AHB2 and class-D amplifiers is that the AHB2 does not produce switching noise. Class-D amplifiers are measured with brick-wall AES17 filters that ignore the switching noise above 20 kHz or 40 kHz. Tweeters can demodulate this ultrasonic noise and fold it into the audible band.”

That’s a curiously shaky argument to put forward in favour of a fine amplifier like the AHB2. It doesn’t need to make any excuses. I imagine that it was just a throwaway comment, otherwise it’d qualify as Spreading Uncertainty and Doubt.

I am fully aware that literature exists testing tweeters at blistering levels with signals close to the audio band, but it’s quite a stretch to extrapolate from there to a small 500kHz residual and side bands. Keep in mind that the electrical impedance of a speaker goes up with frequency so the residual (heavily attenuated by the LC filter) amounts to an absolutely tiny current.
....snip...

För att inte Audiofilia Neurosa ska slå rot likt parkslide, så kan och bör man som sagt titta på IMD i t ex 18+19 KHz eller 32 multitonstest vilka båda sedan en tid tillbaka ofta redovisas i ASR's mätningar och dessa kommer rimligen att fånga även ev problem i ultraljudet, oavsett om man mäter med filter som filtrerar bort ultraljudet i varierande grad. Det som händer i det senare fallet är att nivån på distorsion möjligen redovisas lite för lågt men inte att man missar att fånga distorsion.

Bruno & Lars skrev:
Fred Jacquot skrev: About correlation between sinewaves and music, we see more and more the 32 tones test (32 sines equally spaced on log scale from 20Hz to 20 kHz).
From an instinctive standpoint, it looks like being closer to a musical signal than 1 or 2 sines. Is the instinct not to be trusted in this case?

There’s nothing wrong with your instinct, and the 32 tone test is perfectly sensible. Keith Johnson already used a cluster of 8 tones in the 90’s. He said that for AD/DA this was an excellent indicator of sonic transparency. To my ears his HDCD encoder box is still the gold standard in sonically transparent AD/DA so I’m not about to disagree.

The more complex the test signal, the more likely you are to separate out the different nonlinearities that together make up amplifier distortion. On the other hand, it becomes harder to read the graphs. Once you use more than 2 sine waves the plots become quite hard to interpret. You have to do some calculations to work out what particular combination of tones underlies a particular spur.

Här kommer ett 19+20 KHz-test av Amir, tyvärr oklart vid vilken nivå och med vilken last:

Bild

Amir skrev:I matched levels with Benchmark AHB2. I was surprised to see so much lower intermodulation distortion with 1ET400A. The first pair of sidebands is more than 10 dB cleaner and the rest almost don't exist! Well done. I let Bruno explain why this is so.

Och en kommentar:
Bruno Putzeyes skrev:Anyhow, this is why I like to test amplifiers with test signals that in themselves would be audible (i.e. fit below 20kHz) and also read the distortion and noise only in the band below 20kHz. Of course, I know perfectly well that if you then do a THD versus frequency sweep, any readings above 10kHz are meaningless because even the second harmonic will be outside the audio band. But as our sensitivity to those harmonics drops off rather quickly around 20kHz (as does the ability of most speakers to reproduce them), it's fair to conclude that they do not say much about sound. On the other hand, we can't just go ignoring any underlying non-linearity. We still need to test for misbehaviour at high frequencies. If you choose to limit measurement bandwidth to 20kHz you have to include something like the 19kHz + 20kHz test. I didn't invent that procedure btw, I got that from Bruce Hofer at AP who recommends it. In fact his version is even neater, he uses 19.5kHz and 18.5kHz, making sure that even order products sit at even multiples of 500Hz (from 1kHz upward) while odd products sit at odd multiples of 500Hz, from 17.5kHz down, potentially fitting 37 distinct IMD products inside the band. This refinement doesn't make much difference with the 1ET400 amp of course since there aren't that many IMD products poking up over the noise floor.

Given the choice between a sinewave test at 20kHz which only produces inaudible products and a two-tone test that produces all kinds of in-band distortion I go for the latter. By implication, we should be designing a control loop that maximises loop gain all the way up to 20kHz, but not beyond. Any control system obeys a law called the Bode Inequality. This is the closest we control theorists have to mass-energy conservation. In the case of a class D amplifier it implies that if you maximise loop gain over a largeish fraction of the switching frequency you'll have to take it down really fast afterwards. So that's why the wideband THD vs frequency plot goes up somewhat suddenly at the end. It's a compromise I'm knowingly making. Consider the alternative: I could instead pander to the bat-eared crowd and choose to minimise harmonic distortion components up to 40kHz, say. That would mean accepting a lot less loop gain below 20kHz and hence higher distortion in the audible frequency range. It's not a good tradeoff.

Anyhow, this should explain why the high-frequency IMD spectrum is so much cleaner than a wideband THD test would lead you to expect. But as I see it, the former is the one that is most likely to have a meaningful correlation to sound.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-25 15:14

Är det bara jag som undrar/reflekterar över kvaliteten på hållbarheten på dessa klass D :?: emot de numera hemska klass AB. :o Hur länge håller dessa lådor egentligen jämfört emot AB slutsteg :?: Har sett att det funnits några trasiga klass D till salu begagnat, som köpt ifrån den där Franska sajten. Och Zappa, vad är det som gett upp på ditt klass D slutsteg :?: Att grejerna håller är "viktigast för min del", men jag har ju inte råd att byta ofta... :oops: Sedan har jag förstått att de blir bättre och bättre ljudmässigt. Men att grejerna håller är minst lika viktigt som ljudet, tycker jag då. Finns ju vanliga trisse steg som varit i drift i 15-20år utan service /repartition och det börjar man undra starkt över när det gäller klass D... :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-25 16:21

Maarten.

Jag såg att du hade med detta steg: https://apollonaudio.com/product/hypex- ... k+Anodised

Tycker det är snyggt, nätt och mäter grymt bra. Det blir knappa 16 000 ink moms för detta steg. Tror det är ett mycket bra pris givet prestanda. Jämför mot denna som går på nästan 25 000 tex. https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 19233.html

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-25 17:24

distad skrev:Är det bara jag som undrar/reflekterar över kvaliteten på hållbarheten på dessa klass D :?: emot de numera hemska klass AB. :o Hur länge håller dessa lådor egentligen jämfört emot AB slutsteg :?: Har sett att det funnits några trasiga klass D till salu begagnat, som köpt ifrån den där Franska sajten. Och Zappa, vad är det som gett upp på ditt klass D slutsteg :?: Att grejerna håller är "viktigast för min del", men jag har ju inte råd att byta ofta... :oops: Sedan har jag förstått att de blir bättre och bättre ljudmässigt. Men att grejerna håller är minst lika viktigt som ljudet, tycker jag då. Finns ju vanliga trisse steg som varit i drift i 15-20år utan service /repartition och det börjar man undra starkt över när det gäller klass D... :?

Jag vet inte vad som är problemet med mitt slutsteg men något hände när jag ställde in min miniDSP Flex utan att stänga av slutsteget. Det hördes ett svagt poff sedan blev det tyst som graven.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi