makesrain skrev:Att alla människor på planeten skulle göra exakt samma val i varje möjlig situation ser jag som en orimlighet. Kan alla människor avgöra vad som är det bästa beslutet utifrån alla tänkbara infallsvinklar och möjliga framtider? Det tror jag inte att någon anser. Du har förstås rätt till din åsikt men jag tycker inte att det är en rimlig anledning att ogiltigförklara vare sig värdet av etik eller definitionen av ordet.
Eventuellt slipstvång i ovala rummet har inte med etik att göra utan med etikett. Det är inte moraliskt rätt eller fel att ha slips på sig, däremot kan det av en del anses vara god etikett i vissa sammanhang.
För en bra och lättillgänglig introduktion till etik rekommenderar jag "The Moral Philosophers, An Introduction To Ethics", av Richard Norman. Det var länge sedan jag läste den men kanske borde jag ta ner den från bokhyllan och fräscha upp kunskaperna. Ser att den kommit ut i ny upplaga, kanske är den ännu bättre nu
Att en del tycker si och andra tycker så, gällande etikett visar på att något ej är fullbordat och/eller avslutat.
Att alla människor skulle göra samma sak i varje möjlig situation, som är sin egen situation, är inte det jag skrivit. Människor kompletterar varandra.
Inget av det andra du strax därefter skriver är det jag säger. I ditt resonemang lägger du fortfarande in etik som värdering och begrepp som kan jämföras med andras etik. Bara det är helt fel och en återvändsgränd som jag ser det.
Ta bort etiken helt och hållet. Det är ett mänskligt påfund för att försöka dela in människor etiskt enligt någon form av värdeskala. Det är en återvändsgränd i den mänskliga historien.
"Etik och moral" är en sak, men egentligen en helt meningslös och destruktiv sak.
Bättre då med "vett och etikett", med betoning på vett. Vettlös etikett är meningslöst och dumdristigt. Etik bidrar till att sätta en slags etikett på människor. Det är förlegat, åtminstone i en fulländad värld. För att komma dithän så måste man börja förbereda sig.
Eventuellt "slipstvång" i ovala rummet har inte med etik att göra utan möjligtvis med etikett. Helt korrekt, men eftersom det i praktiken transformerades till en slags etik, så vidhåller jag det jag skrivit. Det bidrog till att värden såg gästen som någon som inte visade tacksamhet. Tacksamhet ligger inte i kläderna. Tacksamhet är ett verb och därmed en handling. Denna handling transformerades till ett adjektiv så som att vara otacksam. Detta adjektiv bidrog till en etisk värdering där personen nedvärderades inklusive mer än 40 miljoner personer till.
Etik och moral har för mig inget värde. Det är en gammaldags förlegad värderingsprincip som leder till anklagelse och fördömande. Dessa parametrar finns på grund av ofullkomlighet.
När samtliga människor uppnått den totala kärleken inför varandra så finns ingen etik och moral. Det existerar då enkom kärlek och omtanke gentemot sin nästa. Det existerar då inget att anklaga sin nästa för. Etik är då enbart befängda tanker som kommer upphöra. Men det är nästa stadie på denna planet som nu står vid dörren och snart knackar på, inför ett uppvaknande.