Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer

Inläggav petersteindl » 2025-04-06 00:12

makesrain skrev:Att alla människor på planeten skulle göra exakt samma val i varje möjlig situation ser jag som en orimlighet. Kan alla människor avgöra vad som är det bästa beslutet utifrån alla tänkbara infallsvinklar och möjliga framtider? Det tror jag inte att någon anser. Du har förstås rätt till din åsikt men jag tycker inte att det är en rimlig anledning att ogiltigförklara vare sig värdet av etik eller definitionen av ordet.

Eventuellt slipstvång i ovala rummet har inte med etik att göra utan med etikett. Det är inte moraliskt rätt eller fel att ha slips på sig, däremot kan det av en del anses vara god etikett i vissa sammanhang.

För en bra och lättillgänglig introduktion till etik rekommenderar jag "The Moral Philosophers, An Introduction To Ethics", av Richard Norman. Det var länge sedan jag läste den men kanske borde jag ta ner den från bokhyllan och fräscha upp kunskaperna. Ser att den kommit ut i ny upplaga, kanske är den ännu bättre nu 8)

Att en del tycker si och andra tycker så, gällande etikett visar på att något ej är fullbordat och/eller avslutat.
Att alla människor skulle göra samma sak i varje möjlig situation, som är sin egen situation, är inte det jag skrivit. Människor kompletterar varandra.
Inget av det andra du strax därefter skriver är det jag säger. I ditt resonemang lägger du fortfarande in etik som värdering och begrepp som kan jämföras med andras etik. Bara det är helt fel och en återvändsgränd som jag ser det.

Ta bort etiken helt och hållet. Det är ett mänskligt påfund för att försöka dela in människor etiskt enligt någon form av värdeskala. Det är en återvändsgränd i den mänskliga historien.
"Etik och moral" är en sak, men egentligen en helt meningslös och destruktiv sak.
Bättre då med "vett och etikett", med betoning på vett. Vettlös etikett är meningslöst och dumdristigt. Etik bidrar till att sätta en slags etikett på människor. Det är förlegat, åtminstone i en fulländad värld. För att komma dithän så måste man börja förbereda sig.

Eventuellt "slipstvång" i ovala rummet har inte med etik att göra utan möjligtvis med etikett. Helt korrekt, men eftersom det i praktiken transformerades till en slags etik, så vidhåller jag det jag skrivit. Det bidrog till att värden såg gästen som någon som inte visade tacksamhet. Tacksamhet ligger inte i kläderna. Tacksamhet är ett verb och därmed en handling. Denna handling transformerades till ett adjektiv så som att vara otacksam. Detta adjektiv bidrog till en etisk värdering där personen nedvärderades inklusive mer än 40 miljoner personer till.

Etik och moral har för mig inget värde. Det är en gammaldags förlegad värderingsprincip som leder till anklagelse och fördömande. Dessa parametrar finns på grund av ofullkomlighet.
När samtliga människor uppnått den totala kärleken inför varandra så finns ingen etik och moral. Det existerar då enkom kärlek och omtanke gentemot sin nästa. Det existerar då inget att anklaga sin nästa för. Etik är då enbart befängda tanker som kommer upphöra. Men det är nästa stadie på denna planet som nu står vid dörren och snart knackar på, inför ett uppvaknande.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2025-04-06 09:36

Antag att jag köper en kabel för 100 000 skr som enligt säljaren förbättrar ljudet.
Nu gör jag fysikaliska mätningar och psykologiska dubbel blindstudier med tillräckligt många försökspersoner vilka inte påvisar någon fysikalisk skillnad eller hörbar skillnad jämfört med en lampsladd.

Nu stämmer jag säljaren och företaget för medveten inte obetydlig falsk marknadsföring.
I butiken är inte straffbart att ljuga.
I rätten är det mened att ljuga dvs straffbart.

Att ljuga är i regel inte något brott enligt svenskt lag. Men det finns undantag till denna huvudregel exempelvis om man ljuger under ed i en rättegång så gör man sig skyldig till mened enligt 15 kap 1 § BrB. De brott som kan ligga närmast när någon ljuger för en myndighet är falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § BrB.

Etiken styr den moraliska kompassen där det finns gränser.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-06 10:02

Marknadsföringslagen skrev:
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-04-06 10:10

JM skrev:Antag att jag köper en kabel för 100 000 skr som enligt säljaren förbättrar ljudet.
Nu gör jag fysikaliska mätningar och psykologiska dubbel blindstudier med tillräckligt många försökspersoner vilka inte påvisar någon fysikalisk skillnad eller hörbar skillnad jämfört med en lampsladd.

Nu stämmer jag säljaren och företaget för medveten inte obetydlig falsk marknadsföring.

Att ljuga är i regel inte något brott enligt svenskt lag. Men det finns undantag till denna huvudregel exempelvis om man ljuger under ed i en rättegång så gör man sig skyldig till mened enligt 15 kap 1 § BrB. De brott som kan ligga närmast när någon ljuger för en myndighet är falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § BrB.

JM

1. Det kommer att vara en nån slags mätmässig skillnad mellan 100 000-kronors-kabeln och lampsladden, om inte lampsladden och 100 000-kronors-kabel och lampsladden är identiska.

2. Hur många lyssnare du än tar in och hur många blindtester du än genomför, så kommer du inte kunna bevisa att ingen nånsin har hört en faktisk ljudmässig skillnad på 100 000-kronors-kabeln och lampsladden.

Dessutom... som åtalad i en svensk rättegång avlägger du ingen ed och kan därför heller inte fällas för mened.

Så att försöka få en hifi-nasare dömd för att ha sålt en "verkningslös" dyrkabel är helt griskört. 8)

JM

Inläggav JM » 2025-04-06 10:17

God marknadsföringssed

5 § Marknadsföring ska stämma överens med god marknadsföringssed.
6 § Marknadsföring som strider mot god marknadsföringssed enligt 5 § är att anse som otillbörlig om den i märkbar mån påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -2008-486/

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-06 12:50

Conan skrev:
JM skrev:Antag att jag köper en kabel för 100 000 skr som enligt säljaren förbättrar ljudet.

JM

1. Det kommer att vara en nån slags mätmässig skillnad mellan 100 000-kronors-kabeln och lampsladden, om inte lampsladden och 100 000-kronors-kabel och lampsladden är identiska.

2. Hur många lyssnare du än tar in och hur många blindtester du än genomför, så kommer du inte kunna bevisa att ingen nånsin har hört en faktisk ljudmässig skillnad på 100 000-kronors-kabeln och lampsladden.

Dessutom... som åtalad i en svensk rättegång avlägger du ingen ed och kan därför heller inte fällas för mened.

Så att försöka få en hifi-nasare dömd för att ha sålt en "verkningslös" dyrkabel är helt griskört. 8)

Man måste skilja på straffprocess och civilprocess. Bevisbördan är helt annorlunda.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2025-04-06 13:12

” Tacksamhet är ett verb och därmed en handling.”

Jag trodde det var ett substantiv? Och då inte en handling. Tacksam är ett adjektiv. Kanske åsyftades visa tacksamhet där visa är ett verb.

Mvh språk polis ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-06 16:22

pingvinen skrev:” Tacksamhet är ett verb och därmed en handling.”

Jag trodde det var ett substantiv? Och då inte en handling. Tacksam är ett adjektiv. Kanske åsyftades visa tacksamhet där visa är ett verb.

Mvh språk polis ;)

Glömde skriva ”visa”. Visa tacksamhet skulle det ha stått. Tacksamhet är då ett substantiv. Tacksam, i uttrycket ”vara tacksam” är ett adjektiv. Det är den upplevda bristen på denna egenskap som utlöste domen från värden i ovala rummet. Det blev en sällsam skådad soppa som många i krigets händelser får äta genom att sätta livet till.

Det brukliga hos High End Audio-handlare som även saluför dyra kablar är att kunderna ges möjligheten att låna kabeln och lyssna hemma i kundens befintliga anläggning. Detta gäller egentligen allt som saluförs i butiken. Dessa kunder brukar ha en ganska vältrimmad uppfattning vad de vill ha och vad de vill uppnå. De vill höra själv på befintlig ort och ställe så som produkten i praktiken skall användas. Köpet är en volontär handling. Det är köparen som bestämmer vad köparen gör med sina pengar.

Ofta är varje del i musikåtergivningskedjan vald för ett visst slutresultat man vill uppnå för att tycka det är givande att lyssna på musik. Gillar man ljudet så är det bra och det är oavsett parametrar som transparens, öppenhet eller snabb bas eller olika house curve eller något annat subjektivt.

Att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på, är, som jag ser det, att likna vid religion där besserwissrarna med etikpekpinnar är prästerskapet och vissa vill agera överstepräster med extra lång pekpinne.

Vill man dra det långtgående, så kan man istället resonera som så, att ingen stereo eller musik behövs för överlevnad. Samtliga pengar, som var och en av alla människor har, bör fördelas till att enkom gå till mat för dagen och husrum med sovsäck och billigaste kläderna på marknaden och resten till att skänkas bort till de fattigaste på planeten.
Sommarstugor och bostäder och bilar och båtar och stereo går fetbort och bör säljas, där pengarna bortskänkes till de svältande. Då kan man prata om etik och moral och att man vill gå i spetsen som det ultimata föredömet.
Egentligen, då man ändå håller på, så bör man inte ens äga sina kläder inklusive kalsonger. Antingen går man naken eller så får man låna kalsonger och kläder av någon. Då är man etiskt korrekt. Man föds naken och bör naturligtvis leva hela livet naken för att uppnå sann etisk nirvana.

Stereo och ljud är en slags I-landsproblematik som enkom ondskans andliga axelmakter råder över.

Var och en har sin egen kropp och sin egen själ och sitt eget liv att ansvara för och ta hand om. Men människor vill gärna lägga sig i alla andras liv och domdera över andra utan att först förändra sitt eget liv.

Etik och moral ser jag som motsatsen till sunt förnuft. I brist på sunt förnuft inför man i stället egensnickrade etiska regler som man vill pådyvla andra att leva efter och gör de inte det, så utdelar man bannbullor såsom man vore en påve och bättre människa med en högre värdering hos de styrande i ondskans axelmakter i sin egen tankevärd. Regnvatten är enda drycken som får inmundigas. Allt annat är oetiskt.

Jag föredrar i stället sunt förnuft och medmänsklighet med sina nästa och det är ett uttryck över sitt eget mentala tillstånd.

Ett tankeexperiment: om hela planeten skulle avskaffa samtliga juridiska lagar och dessutom skulle varje lands styrande betala 1 miljon kronor i respektive valuta till var och en som halshugger de personer de anser vara oetiska och 5 miljoner kronor till varje person som halshugger sin mor eller far, eller syster eller bror. Det gäller alltså samtliga människor i samtliga länder på planeten. Man cashar in huvuden så att säga. Hur många huvuden kommer cashas in på planeten tror ni? Det får stå som en fingervisning hur det mentala inre tillståndet egentligen är i människors väsen. Tyvärr tror jag det är många huvuden som kommer rulla. Pengarna och pengaguden styr tillsammans med översteprästerna. Därför kan det vara bra med förnuftiga juridiska lagar som reglerar i samhällena.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2025-04-06 19:13

Detta är intressant.

Många tror att vissa saknar etik. Så är etik inte definierat. Alla har en etik, om än inte samma som jag har.

Jag håller i stort med om ovanstående.

När Churchill vid andra världskriget bar en enkel overall gick det an men nu var det fel att inte bära kostym och slips. Sedan är ju slipsen en ursäkt att peka på vad gäller otacksamhet. Trump ville inte att någon skulle ifrågasätta honom och säga emot. Han föredrar att bli struken medhårs.

Vad gäller dyr hifi är det väl ingen som kommer med falska utfästelser i form av hittepå mätdata eller prestanda. Det är mer subjektiva påståenden och om jag tycker att dyrt är bättre, är det då inte bättre rent subjektivt i min egen värld.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-06 21:25

petersteindl skrev:
pingvinen skrev:” Tacksamhet är ett verb och därmed en handling.”

Mvh språk polis ;)

Glömde skriva ”visa”. Visa tacksamhet skulle det ha stått. Tacksamhet är då ett substantiv. Tacksam, i uttrycket ”vara tacksam” är ett adjektiv. Det är den upplevda bristen på denna egenskap som utlöste domen från värden i ovala rummet. Det blev en sällsam skådad soppa som många i krigets händelser får äta genom att sätta livet till.

Det brukliga hos High End Audio-handlare som även saluför dyra kablar är att kunderna ges möjligheten att låna kabeln och lyssna hemma i kundens befintliga anläggning. Detta gäller egentligen allt som saluförs i butiken. Dessa kunder brukar ha en ganska vältrimmad uppfattning vad de vill ha och vad de vill uppnå. De vill höra själv på befintlig ort och ställe så som produkten i praktiken skall användas. Köpet är en volontär handling. Det är köparen som bestämmer vad köparen gör med sina pengar.

Ofta är varje del i musikåtergivningskedjan vald för ett visst slutresultat man vill uppnå för att tycka det är givande att lyssna på musik. Gillar man ljudet så är det bra och det är oavsett parametrar som transparens, öppenhet eller snabb bas eller olika house curve eller något annat subjektivt.

Att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på, är, som jag ser det, att likna vid religion där besserwissrarna med etikpekpinnar är prästerskapet och vissa vill agera överstepräster med extra lång pekpinne.

Vill man dra det långtgående, så kan man istället resonera som så, att ingen stereo eller musik behövs för överlevnad. Samtliga pengar, som var och en av alla människor har, bör fördelas till att enkom gå till mat för dagen och husrum med sovsäck och billigaste kläderna på marknaden och resten till att skänkas bort till de fattigaste på planeten.
Sommarstugor och bostäder och bilar och båtar och stereo går fetbort och bör säljas, där pengarna bortskänkes till de svältande. Då kan man prata om etik och moral och att man vill gå i spetsen som det ultimata föredömet.
Egentligen, då man ändå håller på, så bör man inte ens äga sina kläder inklusive kalsonger. Antingen går man naken eller så får man låna kalsonger och kläder av någon. Då är man etiskt korrekt. Man föds naken och bör naturligtvis leva hela livet naken för att uppnå sann etisk nirvana.

Stereo och ljud är en slags I-landsproblematik som enkom ondskans andliga axelmakter råder över.

Var och en har sin egen kropp och sin egen själ och sitt eget liv att ansvara för och ta hand om. Men människor vill gärna lägga sig i alla andras liv och domdera över andra utan att först förändra sitt eget liv.

Etik och moral ser jag som motsatsen till sunt förnuft. I brist på sunt förnuft inför man i stället egensnickrade etiska regler som man vill pådyvla andra att leva efter och gör de inte det, så utdelar man bannbullor såsom man vore en påve och bättre människa med en högre värdering hos de styrande i ondskans axelmakter i sin egen tankevärd. Regnvatten är enda drycken som får inmundigas. Allt annat är oetiskt.

Jag föredrar i stället sunt förnuft och medmänsklighet med sina nästa och det är ett uttryck över sitt eget mentala tillstånd.

Ett tankeexperiment: om hela planeten skulle avskaffa samtliga juridiska lagar och dessutom skulle varje lands styrande betala 1 miljon kronor i respektive valuta till var och en som halshugger de personer de anser vara oetiska och 5 miljoner kronor till varje person som halshugger sin mor eller far, eller syster eller bror. Det gäller alltså samtliga människor i samtliga länder på planeten. Man cashar in huvuden så att säga. Hur många huvuden kommer cashas in på planeten tror ni? Det får stå som en fingervisning hur det mentala inre tillståndet egentligen är i människors väsen. Tyvärr tror jag det är många huvuden som kommer rulla. Pengarna och pengaguden styr tillsammans med översteprästerna. Därför kan det vara bra med förnuftiga juridiska lagar som reglerar i samhällena.

Tack för ett mycket bra inlägg petersteindl :!: Säger Amen också! Den blåa texten överst är ett utmärkt exempel på vad jag tycker andra ska skita i helt enkelt. Hur man upplever ljud är en personlig sak, och det ska andra inte köra pekpinnande eller förminskande över. :x Det som är mest tröttande på detta forum är just pekpinnandet. Och sedan när en del försöker "förminska" motparten med att sätta etiketter på honom så blir det ännu mer barockt. Jag tycker om etik och moral, det är bra att ha det innanför skinnet, men sunt bondförnuft är "minst" lika viktigt så personligen så ser jag inte att det är någon motpart i sig. Mänskliga rättigheter och frihet är liksom nyckeln till att få ett bra mentalt tillstånd.
Jag är helt proppfull med 100-tals olika rigg byggande i huvudet då jag inte haft en anläggning på länge och del av dem är galna saker som det säkert skulle finnas mycket åsikter om, men jag kommer skita i vad andra tycker utan jag har hållit på för länge med denna hobby för att låta mig påverkas av sådant som pekpinnar utan det kommer bli Rock'n'roll och jag ska "njuta" av ljudet mina sista år i livet då jag kan göra exakt som jag vill med "allt" då jag kommer leva ensamt också utan fruntimmer.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-07 02:11

[quote="petersteindl"]

....................
.....................

[quote]

Peter,
Är inte ovanstående fallasi?

Vad tycker du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-07 03:53

jansch skrev:
petersteindl skrev:
....................
.....................

Peter,
Är inte ovanstående fallasi?

Vad tycker du?

Det är en liknelse. I båda fallen är de som tror sig veta, de som vill ha auktoritet och äga maktutövandet över den egenskap som de själva anser vara den enda sanningen.
Man utgår från sin egen etik och moral samt preferens och extrapolerar detta på andra människor, så som de andra skulle ha samma etik och moral och eftersträva samma saker. Bror duktig kanske kan vara ett adekvat namn för fenomenet.
Jag ser sådant beteende i stort sett överallt på nätet och på alla officiella nyheter. Det är raka motsatsen till personlig frihet, voluntarism och personlig integritet samt respekt för andra.

Däremot finns naturligtvis vanlig fysik och matematik och akustik och naturlagar som kräver sin man och kunskap för att kunna användas på ett korrekt och adekvat sätt.
Men det är något annat än att blanda in etik i det subjektiva lyssnandet och i hur andra personer skall spendera sina slantar.

Här är ett fint exempel på en högtalarkabel.

Siltech Triple Crown LS Högtalarkabel. Pris 860.000 kr för 2 X 2 meter. 2 X 3 meter kostar 980.000 kr. Så här skriver de.
Audioperformance skrev:Triple Crown LS representerar den absolut bästa högtalarkabeln som Siltech har designat och byggt under våra nästan fyrtio år i branschen. Den kombinerar våra bästa renodlade monokristallsilver-ledare i en så tjock profil som vi kan tillverka dem. Denna kabel har också en speciell flercellig dielektrisk och skärmningskonstruktion, samt de finaste kontakterna som pengar kan köpa. Kabeln får en specialversion av Siltechs egen spade-kontakt. Denna kontakt är unik för vår flaggskeppsserie av kablar. Den ger en enorm grad av elektrisk och mekanisk konsistens och stabilitet för den finaste möjliga ljudkvaliteten. Dessutom finns det "break-out bodies" i båda ändarna av varje kabel. Dessa innehåller en skärmningsanslutningsswitch. Brytaren växlar mellan riktad eller stjärnformad jordning av varje kanals skärmning eller ingen jordning alls. Följaktligen låter den användarna konfigurera sitt system så nära deras behov som möjligt. Högtalarkabel med Enkelkristallsilverledare med Siltechs S10 Silvermetallurgi. Multicellkonstruktion med två ledare. Teflon , Kapton och Luftisolering. Flytande bredbandsskärmning

Specifikation
• Metallurgy: Pure monocrystal silver
• Construction: Siltech special multicell
• Insulators: Kapton, Teflon & Wide-range shielding
• Cores: 2

Fantastiskt, vad det finns för olika saker. Men vill någon handla så är det helt ok för mig. Det är inte min ensak. Det tog ju 40 år att fixa fram kabeln.

Sedan finns Nordost Odin 2 Speaker Cable. Intressant, men är den inte lite väl billig i jämförelse? Futtiga 72 260,00 € för 2 X 3 meter. Visserligen bara koppar, ja, med lite silver. Men, man kan ju få 2% rabatt 8)

Auditorium skrev:I nästan ett sekel har Nordost satt standarden inom högfidelitetsljud med sina överlägsna ljudkablar. Odin-kablar, som lanserades 2008, förkroppsligar idolen de är uppkallade efter. Odin är Nordosts Supreme Reference Range och designades för perfekt ljudåtergivning. Nordost kunde nå denna framgång med sin tids mest innovativa teknologi. Men under de senaste sex åren har Nordost gjort stora framsteg inom kabelteknik och tillverkningsprocesser och tagit Nordost-standarden till nya höjder. Idag, efter år av omfattande forskning och utveckling, stor uppfinningsrikedom och omfattande tillämpning av vår egen patenterade kunskap, kan Nordost med säkerhet hävda att Odin 2 är toppen av kabeldesign. Genom att släppa lös varje aspekt av ett liveframträdande - de känsliga nyanserna, de blomstrande utbrotten, den omedelbara responsen från ett staccato, och till och med precisionen i rum och tid mellan tonerna själva - Odin 2-kablarna är oöverträffade. En föreställning som denna måste höras för att bli trodd. Odin 2 sätter inte bara standarden, den krossar alla tidigare standarder.

Odin Supreme Reference Speaker Cable består av 24 20AWG-ledare av 99,99999 % syrefri koppar (OFC) med ett 85 mikron tjockt lager av silver på ytan, inbäddad i en platt kabelkonstruktion.

Varje ledare är individuellt avslutad med fluorerad etylenpropylen (FEP) "Dual Mono-Filament" med en extruderad FEP-mantel. Noggrant utvalda ledare med en hög grad av koncentricitet och precision i tillverkningsprocessen resulterar i enastående ljudkvalitet. Kabeln består av 4 grupper med 6 ledare vardera, vilket gör den idealisk för bi-wiring och bi-amping. Odin Supreme Reference-högtalarkabeln avslutas med Nordosts rodiumpläterade berylliumkoppar Z-pluggar. Dessa kontakter möjliggör bästa möjliga anslutning och impedansmatchning mellan kabeln och den anslutna komponenten. Odin finns även med speciella trippelrhodinerade Furutech spadar.

Isolering: Hög renhet extruderad klass 1.003 Fluorerad
Etenpropylen (FEP)
Konstruktion: Precision Dual Micro Mono-Filament design
Dirigent: 24 x 20 AWG Silver vid 99,99999 % OFC
Kapacitans: 9,2pF/ft
Induktans: 0,15uH/ft
Överföringshastighet: 98 % av ljusets hastighet

Undrar om det är AI som översatt? Är det verkligen bra med sådan Dirigent? :)

Man kanske skulle ställa sig till förfogande för översättningsjobb. Fast jag vill ju ha 3 miljoner kr i timmen. Det är väl ett etiskt pris. Åtminstone episkt. 8)

För den som har ebb i kassan finns ju alltid Svenska Jorma för 431 990 kr per par 2 X 3 meter. Då slipper man tullavgifter också.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-07 06:46

Nog vet de där företagen att de luras. Har man ett par kablar i sortimentet för närmare en miljon kr, så verkar väl de billigare kablarna i sortimentet helt plötsligt fullt överkomliga i pris trots att även de egentligen är ordentligt dyra de med. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-07 07:43

Tydligen finns det en klar efterfrågan och en marknad för högtalarkablar på 3 meter som kostar 0,5-1 megakr.

Då finns det i vart fall 3 företag som gör den marknadenen en stor och förträfflig tjänst och ynnest genom att finnas till med anpassade produkter till dessa konsumenters stora glädje.
Det är väl bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-07 07:46

Man kanske skulle skaffa en kina-kopia på sån där Nordost.... alltid lurar det någon.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-07 08:30

”Genom att släppa lös varje aspekt av ett liveframträdande - de känsliga nyanserna, de blomstrande utbrotten, den omedelbara responsen från ett staccato, och till och med precisionen i rum och tid mellan tonerna själva”

https://m.youtube.com/watch?v=TvQj8gvnazs

Inte bara inom hifins värld…

RC-flygning…
Hästsport…
Akvariehobbyn…
Modelljärnvägar…

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-07 13:59

petersteindl skrev:
jansch skrev:
petersteindl skrev:
....................
.....................

Det är en liknelse. I båda fallen är de som tror sig veta, de som vill ha auktoritet och äga maktutövandet över den egenskap som de själva anser vara den enda sanningen.
Man utgår från sin egen etik och moral samt preferens och extrapolerar detta på andra människor, så som de andra skulle ha samma etik och moral och eftersträva samma saker. Bror duktig kanske kan vara ett adekvat namn för fenomenet.
Jag ser sådant beteende i stort sett överallt på nätet och på alla officiella nyheter. Det är raka motsatsen till personlig frihet, voluntarism och personlig integritet samt respekt för andra.

Däremot finns naturligtvis vanlig fysik och matematik och akustik och naturlagar som kräver sin man och kunskap för att kunna användas på ett korrekt och adekvat sätt.
Men det är något annat än att blanda in etik i det subjektiva lyssnandet och i hur andra personer skall spendera sina slantar.

Jag tror du missuppfattade min kommentar om fallasi.
När jag tittar igenom tråden finns det inget, enligt mig, som tyder på att något inlägg är i närheten av "att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på......" o s v.

För mej är det då, enkelt uttryckt, fulretorik. Det blev väldigt uppenbart när jag såg distads kommentar som verkligen svalde hela betet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-07 14:10

jansch skrev:
petersteindl skrev:
jansch skrev:

När jag tittar igenom tråden finns det inget, enligt mig, som tyder på att något inlägg är i närheten av "att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på......" o s v.

För mej är det då, enkelt uttryckt, fulretorik. Det blev väldigt uppenbart när jag såg distads kommentar som verkligen svalde hela betet.

Jag är som en gädda, jag sväljer allt. :lol: Jag orkar inte sitta och hålla på och analysera vad som skrivs då jag inte är världens mest smarta person (men brukar inte få det uppkört i ansiktet...men det brukar ju vara så bakom ett tangentbord) då det finns viktigare saker i livet än era pekpinnar och tyck hit och dit. Som jag faktiskt tycker förekommer. Hobbyn för mig, ska vara rolig. Det ska vara kul att hålla på med Hifi och ljud och inte en begravningsceremoni där allt är ultra allvarligt.Men för er som ser allt i siffror och grafer är kanske hobbyn ytterst allvarlig. Om, så får den väl vara det för er.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-07 15:55

jansch skrev:
petersteindl skrev:
jansch skrev:

Jag vidhåller det jag skrivit. Det kanske är så att du har missuppfattat det jag skrivit.
Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Marknaden består av både säljare och köpare.
I detta fall tillmäter man etik och moral till säljaren.
Köparen köper genom fri vilja.
Köparen önskar det ljud köparen får hemma via den kabeln.
Eftersom det finns en efterfrågan d v s köpare, så finns det även säljare.
De sitter i samma båt, eller, de finns på varsin vågskål på en balansvåg.
Eftersom de finns på balansvåg och det råder balans, så råder det även balans mellan säljare och köpare.
Köparna har uppnått det de vill.
Men eftersom vissa ser etik och moral i ena skålen så måste det vara något fel på personerna i andra skålen. Då uppstår en jargong; De är ju lurade och därmed okunniga eller korkade eller bådadera. Men eftersom de inte känner sig lurade och valt själva det ljud de vill ha, så blir totalen ett hopkok av en slags etik och moral som man vill göra gällande. Det är ingen skillnad, du hör fel, bevisa att du hör det du hör, osv. Hela den jargongen yttrar sig baserad på en slags etik, eller inre värdemätare över hur saker skall vara och sedan vill man förmedla det.
Men var och en gör som den själv vill. Acceptansnivån för denna frihet är ganska låg.
Ljuger säljarna, ljuger köparna i sina upplevda preferenser. Förståelsen för andras preferenser är egentligen obefintlig. Det skapar söndring. Så ser jag på saken. Man tillmäter en slags etik och transponerar sedan denna värdeskala på andra där man finner det adekvat. Det är min syn på saken.

Tidigare skrev du detta. Dessförinnan blandades det in högre makter i ekvationen.
jansch skrev:Ber om ursäkt om jag överträdde forumets regler.
Jag kan(kunde) lika gärna nyttja någon annan "tro" där mänskiighetens kunskap i form av naturvetenskap inte kan förklara varför vi tycker/tror olika. När vi helt enkelt inte lägre litar på fysikens lagar - att det finns något annat som styr.

Vi måste faktiskt, som människor, inse våra begränsningar. Inte bara beroende på vår "dumhet" utan också ifrån t.ex obefogad rädsla (i grunden handlar det om överlevnad). Det kan handla om enkla saker som min 50-åriga rädsla för hissar som är helt ologisk........men vad hjälper det.

För att nu undvika gudsbegreppet kan man konstatera att det går troll i det mesta, inte ens kunskap kan inte alltid få oss till mindre dumma människor. Vi tror vad vi tror, hur ologiskt det än är.........

Jag vet inte riktigt hur du vill att jag skall tolka ditt inlägg? Tråden handlar om Dunning Kruger och kom in på kablar och spårade in på etik. Men etik är ett mycket brett begrepp och väldigt destruktivt eftersom etik är en subjektiv värdeskala då det värdesätts ur respektive människas perspektiv. Etik är mänskliga regler och påfund som accepterats i samfund och samhällen och blivit tradition. En människas ”heder” är en ingrediens som ofta förekommer. Sedan finns det utvecklade ordet ”hederlig”, som på visst sätt anknyter till heder.
Det finns exempelvis begrepp som hedersmord och ”på heder och samvete”. Här blandas samvetet in. Samvetet är en inre värdering på egenskaper man kallar gott och ont. Detta baseras på etik, en etisk inre skala för värdering av sitt eget tänk och agerande samt andras tänk och agerande. Är det hederligt? Är det korkat? Är människan lågintelligent? Är människan dum? Är han idiot? Förstår han inte sitt eget bästa? Osv.
Vet inte om jag skall skriva mer i frågan. Tror det får räcka.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-07 17:17

petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Eftersom de finns på balansvåg och det råder balans, så råder det även balans mellan säljare och köpare.

Finns det verkligen det? En efterfrågan på dyra kablar? Är det inte så att det finns en efterfrågan på BRA kablar? Och om inte tillverkare och säljare är ärliga på uppnår ju inte köparna sitt mål via att spendera en massa pengar om kabeln de facto inte tillför det som det påståtts?

Finns det verkligen någon som enbart är intresserad av den för storleken på prislappen - förutom någon som ställer ut och vill berätta hur dyr anläggningen som demas är?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-07 17:39

”på heder och samvete”
Tror nog att en del här gärna skulle vilja blanda in detta, i alla fall på säljarna av dessa ""hemska"" dyrkablar. Som de "lurar" på en massa köpare... :x "Frihet" att själv få välja, verkar inte finnas längre... Utan köparna är enbart lättlurade stackare som ska räddas ifrån denna ondska... :evil: Vissa handlare (ni vet vilka) borde ju" kölhalas" igen 8O på riktigt alltså, som de gjordes förr på forumet. Drevet gick ju ibland i ett sådant rasande tempo så det "brann i tangentborden" runt omkring i Svedala. :mrgreen: Tänk om herrarna la ner lite mer energi på de verkliga samhällsproblemen där ute ? Men det är kanske inte så viktigt nu när den fria världen "lyfts upp och ner" och "fascism tänket" är på ingång. För det kan ni väl inte ha missat, hoppas jag. Er frihet, är hotad på riktigt alltså och det finns folk som röstar för detta... 8O Men det är kanske bättre om staten bestämmer över kablarna ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-07 17:45

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.

Finns det verkligen det? En efterfrågan på dyra kablar? Är det inte så att det finns en efterfrågan på BRA kablar? Och om inte tillverkare och säljare är ärliga på uppnår ju inte köparna sitt mål via att spendera en massa pengar om kabeln de facto inte tillför det som det påståtts?

Finns det verkligen någon som enbart är intresserad av den för storleken på prislappen - förutom någon som ställer ut och vill berätta hur dyr anläggningen som demas är?

Eftersom det finns köpare av dem, så måste det ju finnas efterfrågan. Annars hade inga sålts helt enkelt.
Google säger så här:Utbudet består av varor eller tjänster som producenterna har att erbjuda och vilka priser de kräver samtidigt som efterfrågan består i vad kunderna önskar köpa och hur mycket de vill betala.
Och en del vill uppenbart ha feta och dyra kablar.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-07 18:05

När vi tog in Supra Sword Excalibur så ringde det folk t Hifikit å sa att dom aldrig mer ska handla där pga kabeln.
Vi har Supras sortiment å då även deras dyr kabel så de e helt naturlig för oss å ha den i sortimentet.
Sen ere upp t var å en.
Men vi fokuserar inte på kabeln när vi demar.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 18:06

petersteindl
Dina senaste inlägg i tråden är några av de mest insiktsfulla jag har läst på forumet.
Hatten av.
Senast redigerad av Flint 2025-04-07 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 18:17

distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-07 18:29

Flint, det var väl länge sedan du skrev något här?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-07 18:30

Tjolahopp, Flint är i stan! :D

Välkommen tillbaka.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 18:31

RogerGustavsson skrev:Flint, det var väl länge sedan du skrev något här?

Ja, det var ett tag sen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 18:33

petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan! :D

Välkommen tillbaka.

Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-07 18:40

Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.

Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi