Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Men idéen med ett fjädrande innerchassi kom ju redan på slutet av 60-talet med spelaren AR (Acoustic Research) - om man söker på Internet så hittar man följande kommentar: "Acoustic Research (AR), var ett företag som grundades av Edgar Villchur och Henry Kloss på 1950-talet. AR var känt för att revolutionera högtalar- och skivspelarteknologi, särskilt med sina AR XA-skivspelare, som introducerades på 1960-talet och blev ikoniska för sin innovativa fjädrande upphängning".
avr7000 skrev:Purifi och Bliesma
Kronkan skrev:I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.
Nej, jag hade Ljudbutiken mellan 1980 och 1986.
Kring 1975 var det gamla Quad ESL. I början på 70-talet hade Östermalms Radio dessa i deras källare 1 tr ned.
Butiken Ljudet på Kungsholmen kan ha haft dessa. Söderbergs kan ha haft dessa. Tror varken Best Sound eller Ljudmakarn hade dessa.
Harryup skrev:Morello skrev:Det trista med Linn är att bolaget började med att göra piratkopior av Ariston RD11, vilka således som Linn LP12. Det var Tiefenbruns pappa, Jack, som drev den mekaniska verkstad som Ariston anlitade (Castle precision engineering).
Jag har meckat med 3 möjligen 4 st RD11. Har aldrig varit med om värre skrot än dom. Böjda subchassien så man fick välja om tallriken eller armen skulle vara vågrätt. Hela subchassiet vred sig pga fjädringen skvalpade och hålet för tonarmen var så litet så ganska snart så tog tonarmsplattan i sargen. Så illa var det inte ens med gamla Linn även om dom var bångstyriga också.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.
Kring 1975 var det gamla Quad ESL. I början på 70-talet hade Östermalms Radio dessa i deras källare 1 tr ned.
Butiken Ljudet på Kungsholmen kan ha haft dessa. Söderbergs kan ha haft dessa. Tror varken Best Sound eller Ljudmakarn hade dessa.
Goldfinger skrev:petersteindl skrev:Kronkan skrev:I mitten av 70-talet bodde jag ett år i Stockholm. Då lyssnade jag för första gången på ett par elektrostater troligtvis Quad. Var det i Peters butik jag var? Detta minns jag inte med visshet men upplevelsen gjorde att jag senare skaffade ett par Martin Logan.
På tal om Best Sound, jag såg att de flyttat från Odengatan till gamla Finnboda hamn, någon som besökt de nyligt?
Hur är de nischade nuförtiden?
Skrote skrev:En dag, under tidigt 80-tal, gick jag längs Scheelegatan på Kungsholmen. Passerade en butik med namnet ljudbutiken. Butiken var stängd. Några dagar återvände jag på jakt efter en nya högtalare. Mina hembyggda peerless lät inte längre bra! Det var en del folk i butiken så jag strosade runt. Gick in i det inre rummet och där stod ett par stora högtalare. Högtalarna demades åt en kund. Jag satte mig ner och lyssnade. Vilken upplevelse. Förändrade mig för alltid. Har aldrig hört att en anläggning faktiskt kan återge ett konserthus - jag var ganska van att höra ljud live, då pappa var musiker och jag gått på körskola. Jag minns inte skivspelare, nålar, förstärkare mm. Det jag minns är ljudet ifrån Snell A. Så dyra. Så oåtkomliga. Men, vilket ljud!
Skrote skrev:En dag, under tidigt 80-tal, gick jag längs Scheelegatan på Kungsholmen. Passerade en butik med namnet ljudbutiken. Butiken var stängd. Några dagar återvände jag på jakt efter en nya högtalare. Mina hembyggda peerless lät inte längre bra! Det var en del folk i butiken så jag strosade runt. Gick in i det inre rummet och där stod ett par stora högtalare. Högtalarna demades åt en kund. Jag satte mig ner och lyssnade. Vilken upplevelse. Förändrade mig för alltid. Har aldrig hört att en anläggning faktiskt kan återge ett konserthus - jag var ganska van att höra ljud live, då pappa var musiker och jag gått på körskola. Jag minns inte skivspelare, nålar, förstärkare mm. Det jag minns är ljudet ifrån Snell A. Så dyra. Så oåtkomliga. Men, vilket ljud!
Morello skrev:Driver du fortfarande högtalarna med Sentec 77-serien?
LeifB skrev:Hej!
Finns det något enstaka sak som har gjort stor skillnad i ert hifi liv?
T.ex. nya högtalare, ny cd spelare, ny förstärkare, nytt hem, nytt rum, ny partner eller något annat.
30Hzbone skrev:LeifB skrev:Hej!
Finns det något enstaka sak som har gjort stor skillnad i ert hifi liv?
T.ex. nya högtalare, ny cd spelare, ny förstärkare, nytt hem, nytt rum, ny partner eller något annat.
Utan tvekan streaming.
Jag har länge använt Qobuz och idag köpte jag en WiiM Pro (Plusvarianten behövdes inte eftersom mina Daccar är bra nog)
för att testa Qobuz Connect och det funkar klockrent.
Understundom kan man få till det utan att det kostar skjortan.
Imperial-Blomman skrev:Dom som bor i Bosses gamla hus på Blåbärsvägen har satt igen bashornen
så dom e inte spelbara längre
Morello skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Det trista med Linn är att bolaget började med att göra piratkopior av Ariston RD11, vilka således som Linn LP12. Det var Tiefenbruns pappa, Jack, som drev den mekaniska verkstad som Ariston anlitade (Castle precision engineering).
Jag har meckat med 3 möjligen 4 st RD11. Har aldrig varit med om värre skrot än dom. Böjda subchassien så man fick välja om tallriken eller armen skulle vara vågrätt. Hela subchassiet vred sig pga fjädringen skvalpade och hålet för tonarmen var så litet så ganska snart så tog tonarmsplattan i sargen. Så illa var det inte ens med gamla Linn även om dom var bångstyriga också.
Icke desto mindre var LP12 en piratkopia av RD11. Jag tycker inte att det är seriöst att livnära sig på andras arbetsinsatser.