goat76 skrev:Peter, on du finner mina resonemang felaktiga så kan du väl bara ignorera dessa, för det är väl beskrivningen av hur ljudet upplevs låta i de olika fallen som är det allra viktigast här och var det du frågade om.
Ser fram emot vad du och gärna flera andra hör, se bara till så att lyssningen görs med en relativt liten lyssningstriangel där direktljudet tydligt dominerar över rumsreflektionerna.
Din beskrivning av ljudet är helt ok. Jag ställde mina frågor just med tanke på att få svar där man kan ringa in problematiken gällande den upplevda varseblivna klangdifferens mellan fantomprojicerat ljudobjekt via 2 högtalare kontra direktprojicerat ljudobjekt med 1 högtalare. För mig är detta en högtalaregenskap som går att undvika om högtalarna är konstruerade för att eliminera den problematiken.
Den problematik du upplever kring 1800 Hz är just en problematik som du brottas med hos dig. Du försöker sedan att extrapolera detta till andra lyssningssituationer och det är, som jag ser det, feltänkt.
Hela inspelningsindustrin baseras på monitorlyssning via någon form av högtalare med sina fel och brister samt monitorlyssningsmiljö med sina fel och brister. Var och en vid inspelning monitorlyssnar och försöker rätta till ljudet på sitt sätt. Det är dagens situation i ett nötskal. En ganska dålig situation med usla förutsättningar, som jag ser det, men det är det som står till buds. Då är det bara att gilla läget eller försöka göra något åt saken. Då är det, som jag ser det, en helt annan typ av högtalare som behövs och behöver se dagens ljus.
Detta berör stereofonins väsentligheter och samtidigt hemligheter som ännu inte uppenbarats eller nått dagens ljus.
Det forskas fortfarande väldigt mycket på högsta kunskapsnivå på tekniska högskolor och universitet och medicinska institut angående just detta med hörseln med dess funktionalitet och även gällande stereofoni och varför detta med fantomprojicering fungerar och hur det fungerar som de som forskar fortfarande förbryllas över.
Sista ordet gällande HRTF är ännu inte sagt eller skrivet, som jag ser det.
Det behövs fortfarande forskning på området, speciellt gällande HRTF i samband med fantomprojicering av ljudobjekt medelst koherenta ljudvågor från olika ljudkällor/högtalare placerade skilt från varandra i en lyssningssituation på en form av stereotriangel.
Att vi kan höra fantomprojicerade ljudobjekt vet man sedan 1870-talet ungefär. Sedan har Bell Laboratories och Blumlein forskat intensivt på området och därefter hela den Akademiska eliten. Mycket har forskats gällande ljud och hörseln i Tyskland, England och i USA och sedan mer internationellt på olika ställen. Idag är det inom medicinska fakulteten det forskas intensivt på området neurofysiologi och neurovetenskap inom psykoakustiken. Det beror på nya mätmetoder gällande hjärnaktivitet där man kan undersöka i hjärnan utan att göra destruktiva ingrepp på patienter eller försökspersoner. Akustiken är läran om ljud som ett fysikaliskt fenomen. Psykoakustiken är läran om hörseln som biologiskt/neurologiskt mätinstrument av ljud.
Detta med ljud och hörseln och stereo är fortfarande en väl bevarad hemlighet som jag ser det. Det beror på hur man handskas med ljud och med hörseln d v s den mänskliga detektorn medelst sitt eget fysiska, biologiska och neurologiska mätinstrument av ljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.