Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-02 12:28

Flint skrev:Jo det krävs en bra produkt

Var vänlig och definiera "bra"... 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:38

Hetsporren skrev:
Flint skrev:Jo det krävs en bra produkt

Var vänlig och definiera "bra"... 8O

I säljsammanhang betyder det nog "en produkt som köparen eftersrävar att äga".

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-02 12:43

razor skrev:Kruxet är väl bara att "there's a sucker born every minute"... :wink:

Det får du tro på, men jag känner mig inte som en sucker (förlorare) för att jag har köpt sword. Tvärtom :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-02 19:24

Dimitri: "Först skulle jag vilja ha ett mera ärligt svar frå dig."

Märkligt att du av någon anledning tror att du inte fick ett ärligt svar från mig, för det fick du.

:)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-03 23:24

Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.

Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna.
Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar 8) , och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto 8O :lol: :lol: :lol: :lol:
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage :roll:
Senast redigerad av distad 2005-10-03 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-03 23:34

fbk skrev:Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar 8) , och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto 8O :lol: :lol: :lol: :lol:
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage:lol:

Visst, ingen tvingar någon att köpa dyrkabel, men det betyder inte att det är juste att luras.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 08:26

fbk skrev:
Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.

Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar 8) , och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto 8O :lol: :lol: :lol: :lol:
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage :roll:

Det är så hela vårt konsumtionssamhälle ser ut. Vad det än gäller. Stridsplan, hålfotsinlägg, cocosbollar, datorer. Det som inte håller måttet sorteras efter ett tag bort. Skulle du vilja att det bara fanns budgetmodeller av allt att köpa. Varför köpa en Ronson i guld när ciggen brinner igång lika bra med en BIC för dryga tian. Tändaren påverkar ju inte rökkvaliteten och rökintrycken i sig.
Du förespråkar planekonomi inom HiFi. Vad kul det kommer att bli.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 08:45

Magnuz skrev:
fbk skrev:Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar 8) , och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto 8O :lol: :lol: :lol: :lol:
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage:lol:

Visst, ingen tvingar någon att köpa dyrkabel, men det betyder inte att det är juste att luras.

Dyrkabelkunden kanske vill bli lurad. Den kanske ökar hans personliga statys i det gäng han umgås. Odd Fellows, Rotary, Round table, Ryggdunkarna på golfbanan osv Jag vet inte om sånt följer några logiska lagar. Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-04 08:50

Flint skrev:Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.

Varför skulle det vara "bättre" att skänka de stålarna till
just hifikabel-industrin än till, låt oss säga, bilindustrin?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-04 08:54

Flint:
"Det är så hela vårt konsumtionssamhälle ser ut. Vad det än gäller. Stridsplan, hålfotsinlägg, cocosbollar, datorer. Det som inte håller måttet sorteras efter ett tag bort. Skulle du vilja att det bara fanns budgetmodeller av allt att köpa. Varför köpa en Ronson i guld när ciggen brinner igång lika bra med en BIC för dryga tian. Tändaren påverkar ju inte rökkvaliteten och rökintrycken i sig.
Du förespråkar planekonomi inom HiFi. Vad kul det kommer att bli."

Det sa du väldigt bra! En verklig kärna.
Jo, det finns säkert (antar vi) konsumenter som tror att man tänder ciggen bättre med Ronson eller att ciggen skulle smaka bättre.
Om man talar om för de så här:

"Ciggen tänds lika bra med BICen som med Ronson. Den smakar också lika. Sedan kan det kännas lyxigare, skönare, gedignare att äga en Ronson. Köp den då om du har råd"
Betyder (för h-e) inte att man hjärntvättar den sk allmänheten!!!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-04 09:04

Flint skrev:Dyrkabelkunden kanske vill bli lurad. Den kanske ökar hans personliga statys i det gäng han umgås. Odd Fellows, Rotary, Round table, Ryggdunkarna på golfbanan osv Jag vet inte om sånt följer några logiska lagar. Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.

Det ligger nog en hel del mer sanning i vad du nu skrev än de flesta vågar erkänna. Materialismen. Vårt behov av att hålla vår status uppe med alla medel så vi inte bara passar in i gänget utan även står över "pöbeln". Det är mänskligt och har väl funnits sedan vi slogs med stenar och stickor.

I dagens samhälle är det få som vill erkänna detta.

Obs att jag absolut inte pekar ut någon eller några personer alls med detta inlägg.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 09:18

Hetsporren skrev:
Flint skrev:Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.

Varför skulle det vara "bättre" att skänka de stålarna till
just hifikabel-industrin än till, låt oss säga, bilindustrin?

Pengarna eller åtminstone viss del av dem kanske blir kvar i HiFi-branschen och kommer oss andra till del.
Men jag förstår din tanke, vi köper också bilar.

DTH

Inläggav DTH » 2005-10-04 10:04

fbk skrev:

Det handlar väl inte om tvång, och det har Jax inte heller påstått.

Det handlar däremot helt klart om något som faller inom konsumentskyddsområdet: produkter som påstås ha en i verkligheten icke förefintlig verkan. Detta är i faktiskt olagligt i Sverige. Oavsett lagstiftning är det oetiskt och fult.

Principen är ju att vi konsumenter till syvende och sist får göra som vi vill men att vi skall ha korrekt information att fatta våra beslut på.

Den typiske hifi-konsumenten ("THK") har knappast några förutfattade meningar om kablars verkan i någon riktning. Han hänger inte heller dagligen på olika internetforum. Den typiske konsumenten har tre huvudsakliga informationskällor:

1. Besök hos handlare

2. Reklam (från handlare och tillverkare)

3. HiFi-tidskrifter

Om man går till en handlare får man i stort sett alltid rekommendationen att lägga en del av budgeten på kablar. Beroende på handlare mellan 5 och 20 procent av totalbudgeten.

Den konsument som använder sig av de tre ovanstående informationsmedierna har ingen som helst anledning att betvivla att kablar har en inverkan på den hörbara ljudåtergivningen. Han har sett massor av reklam för kablar, han har läst tester av kablar och ett antal handlare (beroende på hur många han besökt) har bekräftat för honom att det är hörbara skillnader mellan kablar.

För THK blir det undermedvetet så självfallet att kablar är viktiga att han förmodligen inte ens kommer på tanken att ifrågasätta detta. I den allmänt tillgängliga informationen och debatten ifrågasätts detta ju inte och den typiske konsumenten har inte tiden att sätta sig djupare in i problematiken.

Så har det t.ex. varit för mig. Jag har den senaste tioårsperioden köpt tre olika anläggningar för tre olika bostäder av tre olika handlare i tre olika länder:

1. Budget ca. 200.000 SEK varav Monster prylar för ca. 20.000

2. Budget ca. 200.000 SEK varav AudioQuest för ca. 20.000

3. Budget ca. 60.000 SEK varav Kimber (tror jag) ca. 6.000

Min erfarenhet av tre inköp och ett tjugotal handlarbesök i dessa sammanhang är att handlarna ALLTID försöker pracka på en dyrkablar. Vidare är min erfarenhet att detta är ett internationellt fenomen.

Nu, när det är dags för den fjärde anläggningen, har jag av olika anledningar lite mer tid, vilket bl.a. utnyttjats till mer grundläggande studier och eftertanke. Fakta är IMHO ganska skrämmande. Jag tror betydligt fler THK:er skulle lägga sin budget annorlunda om de hade tillgång till och tänkte efter kring följande information:

1. En korrekt specificerad kabel mht längd, isolering, kapacitans, impedans och resistans är vare sig komplicerad eller dyr att tillverka.

2. Det finns INGEN vetenskaplig basis för att dyrare kablar skulle vara hörbart bättre än en enkel korrekt specad kabel. Tvärtom!

3. Det finns INGA mätdata, vare sig i signalkedjan eller på utsignalen från en högtalare, som indkerar hörbara skillnader mellan korrekt specad och dyrkabel (bortsett från förvrängande dyrkabel som filtrerar bort signaldelar och/eller upptar brus...)

4. Det finns INGEN erkänd vetenskaplig institution eller organisation som erkänt en avhandling som bekräftar en dyrkabels egenskaper som hörbart bättre. Med andra ord: det finns INGEN tillverkare av dyrkabel som kunnat prestera en avhandling som uppfyller de grundläggande kraven för vetenskaplig publicering. Hmm...

5. Det finns i stort sett INGA publicerade blindtester där man hört skillnad mellan korrekt specad kabel och dyrkabel. Däremot en hel del där man INTE kunnat höra skillnad.

6. En kabel utgör en passiv komponent i en elektrisk krets. Så enkelt är det i princip. I denna krets finns det en jäkla massa annan kabel (internkablage, talspole), ledare, komponenter, kontakter, lödställen, osv. Lägger man till de ofta kilometervis med kablar som ingår i inspelningskedjan blir det ganska tydligt att sannolikheten är låg att just de par metrarna SYNLIG kabel mellan förstärkare och högtalare skulle ha någon signifikant betydelse...

7. Storleksordningen på en kabels TEORETISKA påverkan om den inte är alltför felspecad är en närmast försumbar bråkdel av de FAKTISKA distorsionsfenomenen i högtalarelementens elektromekanik, för att inte tala om rumsakustiken (och det senare gör en handlare ganska sällan...).

8. Placebo är ett vedertaget fenomen som påvistats i hundratusentals vetenskapliga studier inom många vetenskapliga discipliner. Placebo är vetenskapligt sett en betydligt sannolikare förklaring till att vissa hör skillnad på kablar än någon annan förklaring.

9. Handelns marginaler på kablar, särskilt dyrkablar, är mycket hälsosamma och i många fall högre än på den nuförtiden ofta ganska prispressade elektroniken. Alltså: kablar är viktiga för handlarens lönsamhet.

10. HiFi-pressen är beroende av annonsintäkter för sin existens. Att ifrågasätta en produkt som är väsentlig för handeln är i praktiken närmast omöjligt. I praktiken är det snarast tvärtom: HiFi-pressen måste skriva upp de produkter som branschen tjänar pengar på för att upprätthålla sin roll som attraktivt annonsmedium. Ganska självfallet när man tänker efter.

Ovanstående tio punkter kan IMHO betraktas mer eller mindre som fakta. De är åtminstone mer bevisbart belagda än några påståenden om dyrkablars betydelse. Som THK konfronteras man dock aldrig av dessa "fakta" som en motpol till reklamens, handelns och den annonsfinansierade pressens påståenden...

Alltså: konsumentskyddsproblematiken handlar självfallet inte om KÖPTVÅNG utan om INFORMATIONSBALANS.

För närvarande råder det en enorm obalans mellan den ofta felaktiga eller missledande information som branschens reklammiljarder förser oss med och information baserad på vetenskapligt vedertagen kunskap och metod.

I avsaknad av denna balans gör många THK:er som jag och köper saker som de sannolikt/eventuellt inte hade köpt om de känt till och tänkt efter kring de "tio punkterna" ovan. Det tycker jag är tråkigt!

Alltså: jag säger INTE att THK inte får köpa dyrkablar om han vill, eller att han inte får lägga vikt vid sina och/eller andras subjektiva upplevelser. Jag säger ABSOLUT INTE att det är något fel i att köpa dyrkablar av estetiska skäl eller pga status. Jag säger BARA att det vore rättvist om THK hade tillgång ÄVEN till de "tio punkterna" när han bestämmer sig för sin väg. Det kan väl nästan ingen argumentera mot? Att man har tillgång till "båda sidorna" för sitt beslutsfattande?

Därför, och bara därför, älter jag detta i debatten. För att mikroskopiskt påverka informationsbalansen för THK i det osannolika fall att han råkar titta in på ett forum. Absolut inte för att försöka "omvända" de redan strikt kabeltroende ("SKT") eller för att bråka. Det första är i praktiken omöjligt och det senare är ju bara dumt.

Mvh

P.S. Ojj vad lååångt det blev. Sorry!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-04 10:08

Lysande inlägg, DTH! (Den Tyckande Hifinörden?) :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-04 10:12

dito
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 10:14

Strålande sammanfattning!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-04 10:17

tack för ett mycket bra inlägg DHT!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 10:28

Frågan är vilken som är mest lurad?

Den som tar för givet att pris och ljudkvalitet alltid går hand
i hand tätt sammanslingrade som ett nykärt tonårspar upp bland kapitaldimmorna.

Eller den som köper kabelneländet för att den är just dyr.

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-10-04 10:28

Instämmer. Lysande.

/k

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-04 10:28

DHT - jag har bestämt att du ska göra fler inlägg här på faktiskt.se.
Du är en klok jävel.
Det är roligare att läsa då.
Tack.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-04 10:30

Utmärkt, DTH! Jag skriver under på det 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-04 12:53

fbk wrote:
Quote:

Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar , och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage

Det är så hela vårt konsumtionssamhälle ser ut. Vad det än gäller. Stridsplan, hålfotsinlägg, cocosbollar, datorer. Det som inte håller måttet sorteras efter ett tag bort. Skulle du vilja att det bara fanns budgetmodeller av allt att köpa. Varför köpa en Ronson i guld när ciggen brinner igång lika bra med en BIC för dryga tian. Tändaren påverkar ju inte rökkvaliteten och rökintrycken i sig.
Du förespråkar planekonomi inom HiFi. Vad kul det kommer att bli.

Jag förespråkar inte planekonomi Flint.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-04 13:46

DTH skrev:1. Budget ca. 200.000 SEK varav Monster prylar för ca. 20.000

2. Budget ca. 200.000 SEK varav AudioQuest för ca. 20.000

3. Budget ca. 60.000 SEK varav Kimber (tror jag) ca. 6.000

Oj! Du har lagt mer pengar på kablar än vad jag totalt gett för mina 3 (en i vardagsrummet, en i gillestugan och en till syntarna) nuvarande anläggningar. 8O (Men så kör jag med EKK 8) )

I övrigt ett lysande inlägg!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 13:50

fbk skrev:Jag förespråkar inte planekonomi Flint.

Det är bra. Jag är emot principen att "lagstifta" mot vissa saker ur någon form av godtycklig etisk känsla. Vart går gränsen och vem ska bestämma vad som får säljas? Jag vet, du har inte föreslagit lagstiftning. Vi ska inte prata politik eftersom Forumreglerna inte tillåter det men tanken åt ett visst vädersträck dyker upp.
Här rör det sig om ett helt fritt val från kundens sida och kabeln medför inte några hälsorisker och det är inga fattiga lättlurade krakar som gör av med hushållskassan för ett år framåt. Låt dom hållas. Jo, det kan ev. finnas en hälsorisk, snubbelrisken.
Jag tycker att vi ska låta de som vill köpa dyra kablar göra det och vara nöjd med att vi själv är nöjda.
Själv kör jag med lampsladd. Föredetta vit (natural vintage) 2x0.75kvadrat.
Om jag vore intresserad av att köpa en dyr kabel skulle jag kräva att få blindtesta den och att testet skulle falla ut till 100% fördel för dyringen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-04 14:48

DTH,

mycket bra inlägg som många andra påpekat. Jag sällar mig dessutom till den skara som tycker att dyra kablar är bedrägeri.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-04 15:05

Trevligt inlägg av DTH, lättläst och överskådligt, dock inget man inte hört förr.

Flints inflikning: "Du förespråkar planekonomi inom HiFi. Vad kul det kommer att bli." Den är däremot riktigt tänkvärd i mitt tycke!

:)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-04 15:20

Här rör det sig om ett helt fritt val från kundens sida och kabeln medför inte några hälsorisker och det är inga fattiga lättlurade krakar som gör av med hushållskassan för ett år framåt
Exakt!
Och om nu kabelförsäljare är skurkar enligt nästan alla här, vad är då Dammsugarförsäljare 8O där kan vi snacka om att blåsa folk, och då särskilt gammla tanter som bokstavligen blir överkörda av dessa försäljare. Nej, detta kabelhat som existerar här handlar om något annat än att ni vill "skydda" allmänheten ifrån dyrkablage. :lol:
Senast redigerad av distad 2005-10-04 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 15:22

fbk skrev:Nej, detta kabelhat som existerar här handlar om något annat än att ni vill "skydda" allmänheten ifrån dyrkablage. :lol:

Finns här något kabelhat? Vardå? 8O

Och när/om vi skulle finna det i något obskyrt dammigt hörn, vad handlar det om i så fall tror du? :?:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-04 15:24

DTH. Ett bra inlägg. Några synpunkter bara. Du skriver i punkt 5 att ingen hörmässig skillnad finns mellan "en korrekt specad kabel" och en dyrkabel.

Men om jag förstått saken rätt så är just en del av kritiken mot dyrkablar att dom påverkar ljudet på ett eller annat sätt? Jag tänker nu inte på en "filtrering av signaldelar" som du skriver i punkt 3 utan snarare på sådant som kan uppfattas som "extra godis" tex en nivåmässigt högre diskant.

En annan fråga, är en korrekt specad kabel alltid likadan eller kan den se annorlunda ut beroende på slutstegens och högtalarnas tekniska data? Jag menar nu inte tillsammans med tekniskt korrekta/konstruerade stärkare och högtalare (som det ibland benämns här på sidorna och vad det nu skulle innebära) utan tillsammans med dagens utbud av dylik utrustning.

En kabel är inte bara en kabel utan har ju även anslutningar i form av kontaktdon. Dessa ska dels ha bra kontakt med kabeln, dels fungera ihop med terminalerna på förstärkaren/högtalaren. Mindre bra konstruktioner kan med tiden tänkas få försämrade data pga korrosion, oxid eller glapp. Hur kan sådana förändrade parametrar tänkas påverka den "perfekta" kabeln?

/ B

Jag sällar mig INTE till den skara som anser dyra kablar vara bedrägeri. Detta är ett starkt ord, och enbart priset kan inte ses som sådant. Många av de sk dyrkablarna är fantastiska små arbeten med en mycket hög (produktions)kvalité, stadiga och bra kontakter osv. I små upplagor kostar sådana arbeten mycket pengar att utföra. Att jag själv aldrig i livet skulle betala 20.000:- för ett kablage är en annan historia :-)

En sportbil för 3 mille är lika lite bedrägeri trots att en trimmad Volvo för en tiondel av kostnaden går lika fort...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-04 15:30

Bill50x skrev:Men om jag förstått saken rätt så är just en del av kritiken mot dyrkablar att dom påverkar ljudet på ett eller annat sätt? Jag tänker nu inte på en "filtrering av signaldelar" som du skriver i punkt 3 utan snarare på sådant som kan uppfattas som "extra godis" tex en nivåmässigt högre diskant.

En t.ex. nivåmässigt högre diskant = filtrering av signaldelar. Jag kan inte få det till något annat.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi