Är DAB-radion död nu?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-18 16:24

Hallå,

Ville bara tipsa om dessa produkter.

Squeezebox
Roku M500

Du behöver en bredbands anslutning för att kunna lyssna på Internet radio kanaler, funkar kanon hemma hos mig.
Har taskig radio mottagning där jag bor, nu kan jag lyssna på alla SR kanaler + övriga från hela världen. Och det utan att datorn behöver vara igång.

Jag har rippat över min CD samling till Flac och nästa steg är att köra media servern på en Nätdisk.

signalen in till Denon 2105 och vidare ut på pIP

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-18 16:47

guldfisk skrev:Vad är kvalitet?

Nischad musik för dig.
Stor spännvidd i materialet.
Välgenomförda intervjuer.
Inspelningskvalitet.
Välinformerade och trevliga DJ.
etc.

P3 kanske visst uppfattas ha hög kvalitet av dem som tillhör målgruppen. Kanske ni inte hör till målgruppen? Kanske behövs det fler kanaler så att någon passar just dig?

Den sammanfattningen kan jag hålla med om! Tror det är för få som ställer sig själva dessa frågor. Tilltalar inte utbudet så spelar resten heller ingen roll. Skulle utbudet tilltala är alla andra frågor också intressanta. Kan tänka mig att det finns en ganska tydlig koppling till lyssnarnas ålder.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-18 18:03

Hubba skrev:Ville bara tipsa om dessa produkter.
[url=http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=m500§ion=stationary]Roku M500[/url]
Och det utan att datorn behöver vara igång.

Hur fasen funkar detta egentligen, måste man ha trådlöst bredband för att det ska funka?

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-18 18:50

Hej igen,

Nej du behöver inte ha "trådlöst" bredband, den har även ett
vanligt ethernet interface RJ45. Så du kan dra kabel om du vill, jag kör dock via en trådlös bredbandsrouter, funkar kanon.

/Hubba

[/code]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-19 17:20

Hubba skrev:Hallå,

Ville bara tipsa om dessa produkter.

[url=http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=squeezebox§ion=stationary]Squeezebox[/url]
[url=http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=m500§ion=stationary]Roku M500[/url]

Vill också ha! Var köper man enklast?

I samband med detta, duger vad som helst att lagra CD-skivorna på i datorväg? Jag tänkte mig något från blocket för en tusenlapp som kan stå i källaren och brumma, kan sådant duga?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 18:42

Hej,

Jag köpte av jens of sweden funkade klockrent.
Min PC är 3 år gammal 2,2 Ghz 512 Mb/Ram, men du skall kunna köra slimserver på med en pc på 800mhz/256Mb ram.

Sen måste du ha ett nätverk, trådlöst eller trådat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-19 20:30

Hubba skrev:Hej,

Jag köpte av jens of sweden funkade klockrent.
Min PC är 3 år gammal 2,2 Ghz 512 Mb/Ram, men du skall kunna köra slimserver på med en pc på 800mhz/256Mb ram.

Sen måste du ha ett nätverk, trådlöst eller trådat.

Bra, jag har en på order, nu är det bara att slå sig ned och vänta.

Jag tänkte börja med att lyssna på radio, då behöver inte datorn vara påslagen.

Detta är första gången på väldigt länge som en helt ny typ av elektronisk apparat kommer in i detta hem. Det mesta annat har bara varit en förbättring av något annat! Det ska bli kul att prova.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 20:48

Grattis,

Jag tror inte att du kommer att bli besviken, se bara till att du uppgraderar till senaste mjukvaran 2.5.75. Det är med den releasen av mjukvara du får wma stöd (det behövs för svenska radikanaler). Jag har samlat på mig en länklista över Svenska radiokanaler, om du är intresserad så kan jag maila den till dig.

Mvh
Hubba

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-19 21:24

Hubba skrev:Grattis,

Jag tror inte att du kommer att bli besviken, se bara till att du uppgraderar till senaste mjukvaran 2.5.75. Det är med den releasen av mjukvara du får wma stöd (det behövs för svenska radikanaler). Jag har samlat på mig en länklista över Svenska radiokanaler, om du är intresserad så kan jag maila den till dig.

Mvh
Hubba

Tack för tipset om mjukvara. Ja, skicka gärna länklistan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 22:05

perstromgren skrev:
Hubba skrev:Grattis,

Mvh
Hubba

Tack för tipset om mjukvara. Ja, skicka gärna länklistan!

Du har ett PM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-22 15:32

Nu är DAB ett avslutat kapitel i Sverige. Läs på http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=43976.
Webbsändningar, podcasting och sändningar via 3G-näten nämns som alternativ, men dom kan väl kvalitetsmässigt inte mäta sig med FM eller DAB?

Så den egentliga frågan är väl snarare "Är radion död nu?"

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-22 19:24

Webbsändningar, podcasting och sändningar via 3G-näten nämns som alternativ, men dom kan väl kvalitetsmässigt inte mäta sig med FM eller DAB?

Det har i princip bara att göra med hur många bitar data man kan överföra och vilken kodning man använder för att hålla så hög kvalitet som möjligt.
Webbsändningar och podcasting kan i princip byta format eller öka antalet bitar när sändaren finner det lämpligt. Dessutom kan de sändas ut på olika vis till användare som har olika bandbredd.
I förlängningen så kan de nå DVD-audio kvalitet.

Så fort vi pratar trådlös överföring så blir det värre. Då begränsas man av tillgänglig bandbredd på ett helt annat sätt. Dessutom tar man idag rätt bra betalat för överförd data i G3 näten.
Mottagning i bilen tex måste rimligen bli trådlöst, och få är nog beredda att betala dyrt för att få signalen digitalt med sämre ljudkvalitet än FM.

Om vi skall ha DAB-radio så måste man satsa stort på det och sätta ett slutdatum för FM, precis som med digital-TV satsningnen.
Tydligen går England och Norge på den linjen.
Så länge man inte satsar stort så är täckningen dålig och programutbudet litet, det gör förståss att inte speciellt många kommer att skaffa mottagare. Sedan använder man det låga antalet lyssnare som argument, men man har inte gett de komerciella förutsättningarna för att få många lyssnare.

Jämför med digital-TV: Så länge det finns/fanns (beroende på var man bor) analog TV kvar så väntade flertalet med övergången.

Fegisvarianten är förståss att invänta. Dvs fortsätta med FM, stoppa DAB utbyggnaden (dvs spara pengar) och satsa lite mer på webbsändningar och podcasting eftersom det är nästan gratis.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-23 04:21

NyTeknik skrev:Tekniken som Lars Liljeryd har uppfunnit kallas Sbr - Spectral Band Replication - och är ett slags turbo som kan användas tillsammans med vilken ljudkomprimeringsteknik som helst. Genom att ta bort diskanten och sedan "hitta" den igen på matematisk väg gör Sbr ljudkomprimeringen mer än dubbelt så effektiv.

Blir inte det en syntetisk diskant? Och hur låter det?

Inte heller jag vill alltid välja vad jag ska lyssna på. Lyssnar sällan på radio, men slår ibland på P2 för att höra vad som spelas och gillar det ofta. Skulle gärna önska att ljudkvaliteten var mycket högre dock.

Men att lägga ner det analoga... nja. Alltså, det finns ju en riktigt antik radiomottagare hemma hos pappa, vilken jag tänkte laga någon gång. Trist om det inte skulle gå. Den ser ut som en... ja, som en rätt charmig möbel, faktiskt. :)

Men okej, bara jag och alla andra kan köpa en DAB-mottagare till vettigt pris. Samtidigt kan man se till att stoppa volymhysterin på FM-bandet, i vilken reklamradion är den största boven.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-23 04:30

Bill50x skrev:Nu är DAB ett avslutat kapitel i Sverige. Läs på http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=43976.

Så den egentliga frågan är väl snarare "Är radion död nu?"

/ B

Ytterligare exempek på regimens "experiment", vilka bekostas med skattemedel. 8) 320 miljoner slutade notan på. 8) Till detta kan adderas alla pengar som medborgarna investerat i DAB-mottagare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-12-23 11:39

E skrev:Blir inte det en syntetisk diskant? Och hur låter det?

Bättre än radikal lågpassfiltrering i de flesta fall. Vi pratar <70kbps. Transparent är det nog inte, fast det tycker uppenbarligen inte Liljeryd är ett nödvändigt krav för radio.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-23 15:09

Morello skrev:Ytterligare exempek på regimens "experiment", vilka bekostas med skattemedel. 8) 320 miljoner slutade notan på. 8) Till detta kan adderas alla pengar som medborgarna investerat i DAB-mottagare.

Men antalet sålda DAB-mottagare är väl försvinnande litet, eller?

En anledning till att DAB skrotas är vår ministers omsorg om alla de som skulle tvingas köpa nya radioapparater. Men varav denna omsorg? Den finns i alla fall inte när alla tv-tittare (utom de med kabel-tv) tvingas köpa digitalboxar!

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-23 15:34

Jag vet inte hur många DAB-mottager det finns rutn om i riket.

Man skulle kunna misstänka att man i framtiden kommer att kunna anskaffa en DAB-radio relativt billigt på begagnatmarknaden. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-23 15:51

Morello skrev:Jag vet inte hur många DAB-mottager det finns rutn om i riket.

Mindre än 10000.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-23 15:56

Morello skrev:Jag vet inte hur många DAB-mottager det finns rutn om i riket.

Man skulle kunna misstänka att man i framtiden kommer att kunna anskaffa en DAB-radio relativt billigt på begagnatmarknaden. :)

Ca 7000. Dom som bor nära gränsen till Norge kan ju lyssna på norsk DAB-radio. Norsk radio är faktiskt helt OK, undantaget för att dom pratar norska.

Hur är det i Danmark? Kör dom med DAB?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-23 16:16

Max:
I Danmark har DAB idag närapå 100% täckningsgrad. Det var ju inte särsklit besvärligt med tanke på storleken och topografin.

Morello:
"Vem" tror du startade med TV-sändningar? "Vem" startade AM-radio, FM-radio? ...

Med ditt sätt att se på var skattepengarna hamnar, så vore det väl bättre om vi gick tillbaks till röksignaler och flaskpost.

Nu när jag tänker på det så fårstår jag hur du tänker, du har väl knappt varken radio eller TV... :wink:

Men vänta förresten, MINA skattepengar har säkerligen gått en del till att betala för dina studier! Inte så att jag lider av det direkt... :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-23 16:23

Johan,

Jag tycker Paggans argument är tveksamma. Att man måste byta ut en massa FM-mottagare kunde man väl ha räkna ut redan från början? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-23 16:35

Morello skrev:Johan,

Jag tycker Paggans argument är tveksamma. Att man måste byta ut en massa FM-mottagare kunde man väl ha räkna ut redan från början? :)

Jo, men tillverkarna av DAB-radio kanske inte har bjudit på tillräckligt dyra middagar och fina "studieresor"?

/ B

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-12-26 13:12

Jag tänkte vara hjälpsam och länka till utbildnings- och kulturdepartementets skrivelse, så att vi vet vad vi pratar om:

http://www.regeringen.se/sb/d/6164/a/55563

Ljudkvalitet nämns faktiskt på två-tre ställen.
...perspektiv...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-26 17:30

Jag skulle tro att om tillverkarna av apparater hade hängt på med att tillverka hyfsat billiga DAB-apparater, då hade saken kommit i ett annat läge. Det tog ju faktiskt många år innan man kunde se några DAB-mottagare överhuvudtaget och dom som fanns var på tok för dyra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-26 21:38

guldfisk skrev:Jag tänkte vara hjälpsam och länka till utbildnings- och kulturdepartementets skrivelse, så att vi vet vad vi pratar om:

http://www.regeringen.se/sb/d/6164/a/55563

Ljudkvalitet nämns faktiskt på två-tre ställen.

Tack för länken, ska läsa lite senare....

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-27 03:08

Har någon hängt med i vad der exakt kommer att innebära?
Att utbyggnaden av DAB sändare har stoppats verkar ganska tydligt.
Kommer befintliga DAB sändare att stängas av alternativt sluta underhållas (dvs stängas av på sikt) ?
Finns några datum för fortsatta beslut/diskusioner?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-27 08:27

Vad har man gjort med de DAB-sändare ute i landet som stängdes av? Hur långt var sändarnätet utbyggt innan man begränsade DAB-sändningarna till de nuvarande regionerna? Är det så att den mesta DAB-utrustningen på sändarsidan redan sitter där men att det saknas mottagare hos lyssnarna?

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2005-12-27 10:33

Man undrar hur många av de som skriver här som lyssnat på SR-DAB? Eller som funderat på om SR-ledningens framtidsplaner verkligen är något konsumenterna efterfrågar?

Jag har tre FM/DAB-apparater i huset. Två transistorradio-typer jag köpte billigt på eBay (för jag gillade designen mer än för DAB) plus en Pure 702ES tuner.

För det första ljudet. FM må ha tekniska brister men en enkel Naim NAT-03 tuner låter långt mycket bättre än DAB. DAB-tekniken verkar tappa information i mängder vilket gör att musiken låter avslagen. I Pure-tunern lät basen mer o.k. via DAB än FM men inget annat. Och Naim-tunern kör över DAB minst 634 gånger.

Det andra är utbudet. Sveriges Radio kan inte fylla DAB-kanalerna på ett vettigt sätt. SR Klassiskt är lättare korta klassiska stycken typ hissmusik dygnet runt. P3 Star och SRX är pop utvald av en producent så den ska tilltala olika ålderssegment. SR Sverige världsmusik.

SR Minnen är 10+ år gamla program som i kanalen SR Minnen sen körs i repris på repris på repris på ....

Problemet är att t.ex. SRX blir otroligt enahanda. Då byter man till P3 Star som ju är lika enahanda. O.s.v. Hela idén med riktade smala kanaler är döfödd eftersom kanalen blir så enahanda att den blir tråkig samtidigt som den ändå inte är så personaliserad att den passar en enda enskild person.

Säg att man gör en digital kanal med Wotans långa monolog i Wagners Valkyrian därför att undersökningar visar att det finns personer som tycker den hörs för sällan i radio. Så man kör bara inspelningar av den 24h/dygn. Jag tvivlar på att ens många Wagner-freaks skulle orka med den kanalen.

Nu blev ju SR.ledningen sur när man inte fick DAB och ska straffa alla radiolyssnare med att slå sönder det som redan finnns - man får väl hoppas att den samlingen tomtar blir avsatta innan de hinner ställa till alltför stor skada.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-27 12:11

flateartharn skrev:Man undrar hur många av de som skriver här som lyssnat på SR-DAB?

jag har i alla fall det - och håller med i allt du skriver!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-27 13:15

flateartharn skrev:För det första ljudet. FM må ha tekniska brister men en enkel Naim NAT-03 tuner låter långt mycket bättre än DAB. DAB-tekniken verkar tappa information i mängder vilket gör att musiken låter avslagen. I Pure-tunern lät basen mer o.k. via DAB än FM men inget annat. Och Naim-tunern kör över DAB minst 634 gånger.

Det andra är utbudet.

Enligt de lyssningstest som gjorts var det tydligen otroligt svårt att detektera skillnad mellan original och den datareducerade varianten när dataströmmen höll sig över 256kbps (det är väl så det skrivs?). Har dock ingen aning om vilke kvalité som numer skickas ut. I andra länder är det framförallt antalet kanaler som det har satsats på framför ljudkvalitén.

Utbudet har väl ingen ansett vara lönt att lägga någon möda på när antalet lyssnare har varit närmast obefintligt (utifrån de få apparater som finns). Det blir väl en ond cirkel..... Tror inte det är intressant alls för den stora massan att lägga ut den summa pengar en DAB-mottagare betingar även om utbudet hade sett annorlunda ut. Mediefloden idag är totalt oöverskådlig och det gör att åtminstone jag har blivit rätt blasé. Jag känner inget behov av alla dessa intetsägande kanaler som har poppat upp.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi